Gå til innhold

KRL

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datteren min har nettopp begynt i første klasse. 3 uker inn i skoleåret står det plutselig 'Skapelsen' på ukeplane, og faget er KRL. Jeg ble helt varm i kroppen, og fikk et snev av panikkanfall, og følte at 'nå begynner indoktrineringen'...

Jeg skal ha møte med læreren senere i dag, og har satt meg inn i læreplanen før møtet. Er det andre her som har erfaring med hvordan fritak løses praktisk? Det er jo bare deler av undervisningen ungene nå kan bli tatt ut av, og kun det som retter seg mot det som oppleves som støtende. Jeg har ingenting imot at hun lærer om etikk og moral (ble faktisk positivt overrasket uken før sjokket - da hadde de om 'å være greie med hverandre', eller noe i den duren), men det er selve religionsopplæringen som gjør meg urolig - hvertfall på et så tidlig stadium i livet. En seksåring vil jo ta alt en lærer sier for god fisk - snakker de om gud, ja da finnes jo gud...

Noen med erfaringer??

Ps, jeg ønsker ingen religionsdiskusjon her - eller om KRL er godt eller dårlig fag - det får spares til en annen tråd. Jeg ønsker praktiske løsninger...! Takk!

Endret av s.n
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror veldig mye kommer an på hvordan læreren er. Hvis han/hun er kristen så er det vel ganske lett å fremføre budskapet med ekstra entusiasme, for å si det sånn.

Jeg synes ikke det gjør noe å lære om skapelsen så lenge det gjøres på en nøytral måte. Altså, "de kristne mener dette..." og det samme når det gjelder de andre store religionene.

Hvis jeg skulle tatt barnet mitt ut måtte det være fordi læreren forkynner, og jeg håper ikke det skjer så mye av det nå for tiden...

Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg i det hele tatt kan spørre læreren om hun er personlig kristen... Mener også at en personlig kristen vil snakke litt mer 'selvfølgelig' om guds ekistens enn en som ikke trodde selv...

Skrevet

Spør læreren om hvilket forhold hun har til kristendommen da vel. Si det rett ut at du er bekymret for at det skal bli forkynnende.

Skrevet

Tror ikke jeg har klart å skjule at jeg er urolig for forkynning... Neste på grensen til hysterisk (og jeg er kjent for å være rasjonell og rolig...), så jeg tror egentlig samtalen vil dreie endel rundt det.

Huff. Jeg føler meg helt masete!!

Skrevet

Kan jeg få spørre om hvorfor du ikke vil at ditt barn skal delta i KRL-undervisning som omhandler kristendommen?

Jeg mener (og jeg er ikke det minste kristen), at kristendommen vår er et fint "eventyr" for de minste skolebarna.

Det å lære om en gud/jesus som vil det beste for oss mennesker, osv.

De lærer alltids at verden ikke er så god og enkel som "eventyret om jesus" (det er ikke bare godt det heller, men de lærer ikke så mye om det som er vondt når de er så små, bortsett fra påsken)

"Eventyret om jesus" kan være veldig trygt for små skolebarn. (at det er noen som alltid vil prøve å passe på deg, osv)

Barnetroen kan være trygg - uansett hvilen religion man snakker om

Men men.

Altså, hvorfor ønsker du at ditt barn skal bli fritatt for kristendommen? Og hvor lenge skal ditt barn fritas for slik undervisning?

Skal samme barn fritas for alle andre religioner også (i tilfelle barnet tror på det som blir sagt?)

Når det gjelder hvordan du skal løse dette, så får du bare si det som det er til læreren; Du er skeptisk, og vil ikke at ditt barn skal lære om dette. Du har retten på din side, læreren må løse dette.

Skrevet

Jeg og mannen min er ikke medlem av statskirken, vi har ikke giftet oss i kirken eller døpt barna våre. Sånn sett har vi tatt stilling til at vi ikke er religiøse og tatt konsekvensene av det.

Imidlertid er jeg ikke i tvil om at jeg ønsker at barna mine skal lære om kristendommen på skolen. De lærer om andre religioner, og da anser jeg det naturlig at de lærer om vår statsreligion også.

I en periode etter at eldstemann hadde begynt på skole og lært om kristendommen og skapelsesberetningen dukket det en del spørsmål opp på hjemmebane. Disse ble besvart på en skikkelig måte, og vi har alltid lagt vekt på at enkelte tror på dette - men det gjør ikke vi. Videre har jeg alltid presisert at han kan velge selv om han vil tro på det. Jeg ville funnet det veldig unaturlig å presse vår overbevisning på ham. At vi har større innvirkning på ham enn en eventuell kristen lærer vil jeg dessuten anta.

I barnehagen har de også materiale fra kristendommen som bakgrunnsstoff i forbindelse med feiring av høytidene. Så lenge vi idag lever med en statsreligion, og med fridager og høytider tuftet på hendelser fra kristendommen, finner jeg det litt underlig å ikke innlemme dette i undervisningen i skolen. Men det var slike svar du kanskje ikke ville ha?

Skrevet

Det her kommer nok veldig an på hvordan læreren er....slik som jeg forstår trådstarter, er hun bekymret over forkynnelsen, at dette skal bli presentert som en sannhet overfor de små, og ikke selve det at de lærer om religion, har jeg rett? Det å lære om religionen kan man jo heller ikke bli fritatt fra.

Du må nesten bare spørre læreren hvordan han/hun har tenkt til å presentere stoffet. Poengterer hun at "dette er noe de kristne tror" og klarer å holde seg på et objektiv nivå, burde det ikke være noe problem. Problemet er at det ikke er alle lærere som synes det er noe vits i å poengtere dette overfor så små barn....

Gjest ikke-troende
Skrevet

Ta kontakt med skolen for å høre om det finnes en løsning der. Det er helt sikkert ikke første gang denne problemstillingen er kommer opp. Mine barn har hatt KRL i flere år og vi har ennå til gode å oppleve misjonering.

Jeg er av den oppfatning at hvis vi ønsker at barna våre skal ta stilling til om de ønsker å tro på gud eller andre religioner eller ikke å tro i hele tatt, så må de også få lære noe om det de skal velge mellom. De har ikke et reelt valg hvis de aldri får tilgang til kunnskapene. Og da er det ikke barnas eget valg om de ønsker å tro, men foreldrenes valg.

Jeg er ingen kirkegjenger og min mann er agnostiker men ingen av oss har fått hetetokter eller panikkanfall av at ungene deltok i KRL. Vi mener at ungene har behov for informasjon, også om ting vi ikke forholder oss til selv.

Skrevet

Når elevene skal lære om skapelsen, vil det si at de skal få lære det ut ifra de kristnes synspunkter. Det er lite tvilsomt at læreren forklarer at slik er det, men heller at slik tror de kristne at jorden og vi ble skapt.

Det er ingen barn som ahr vondt av å lære hvordan andre tenker, og spesielt i dagens samfunn der vi har så mange ulike religioner.

Og selv om en kan frita barnet for undervisning en selv føler er støtende, er det lite tvilsomt at du får medhold i en fritagelse av emner i faget.

Når man snakker om fritagelse, betyr det at man kan be om fri når skolen skal til julegudstjeneste, når elevene skal synge salmer, når det er adventstund for hele skolen osv, men lite tvilsomt er det at man kan be seg fri på grunn av at man er redd for at læreren ikke klarer å legge frem emnene i klasserommet på en objektiv måte.

Skrevet

Jeg kommer til å kreve at barna mine tas ut av undervisningen hver gang det nevnes noe om Islam, Hinduismen, Buddhismen og Jødedommen. Mine barn skal kun lære om Kristendommen.

Herlighet for en intolerant holdning til skolen!

Jeg har lyst til å si "skam deg", dersom du spør læreren om hun er kristen. Makan til respektløs oppførsel fra voksne opplyste mennesker!

Skrevet

Det står nedfelt i KRLs læreplan at faget ikke skal være forkynnende.

Skrevet
Når elevene skal lære om skapelsen, vil det si at de skal få lære det ut ifra de kristnes synspunkter. Det er lite tvilsomt at læreren forklarer at slik er det, men heller at slik tror de kristne at jorden og vi ble skapt.

Da jeg var i praksis i 1. klasse, var det bare meg på gruppa som syntes det var nødvendig å nevne at dette var noe de kristne trodde. De andre (inkludert læreren) syntes barna var for små til å "forvirre" dem med slike opplysninger.

Gjest Gjest_lærer_*
Skrevet

Hei! Jeg er selv lærer i småskolen og enig med flere over her om at det handler om hvordan dette legges opp. Regner ikke meg selv som kristen, men har elever fra alle slags hjem. Elevene skal lære om mange trosretninger, om moral og etikk. De skal også lære om norrøn- og gresk mytologi. Der er det jo og skapelsesberetninger. Vi sier alltid at: "I gresk mytologi trodde de...."Innenfor Islam mener de" "Blant kristne er det vanlig...." osv.

Men så til ditt spørsmål: Barnet ditt kan godt fritas fra deler av KRL-faget som Gudstjenester ol. Personlig har jeg ikke vært borti at barn er blitt fritatt fra undervisning om skapelsen, men har ellers opplevd at (Jehovas vitne) ikke har fått delta i juleforberedelsene. Ta det opp med læreren på en skikkelig måte. Spør hvordan h-n vil legge det opp osv. Si hva du er redd for og hvorfor. Har selv hatt lignende samtaler som foreldre har tatt initiativ til, og vi har alltid funnet en løsning. Lykke til!

Skrevet

Takke for mange innspill.

Har nå vært på samtale med læreren, og vi ble til dels enige om hvordan vi skal gjøre det fremover. Hun var grei å snakke med om emnet, selv om vi har helt ulike utgangspunkt. Jeg tror ikke hun kommer tiil å forkynne i timene, men er fortsatt skeptisk til hvor mye som blir sagt, og hvilken forklaringsmodell som blir gitt. Tror kanskje vår diskusjon fikk henne til å tenke litt om hvor viktig det er å spesifisere at 'dette er noe noen tror på', istedet for å presentere ting som en selvgølgelighet.

Jeg ba henne holde meg opplyst om faget, så jeg tror ikke siste ordet er sagt i denne diskusjonen.

Jeg gav fra meg en signert erklæring (utviklet av HEF) som spesifiserer hva jeg ikke vil datteren min skal være med på (bl. a gudstjeneste). I erklæringen gav jeg samtykke til at hun kan være med i en kirke når det ikke er gudstjeneste, så jeg er ikke totalt imot alt som har med kristendom å gjøre...

Det var endel spm i tråden, og jeg skulle vært litt tidligere ute og svart ett og ett... Spm om hvorfor jeg ikke vil hun skal undervises i Kristendom - Jeg synes dette er et foreldreansvar, ikke et skoleansvar. Jeg vil ikke presse mitt barn til å tro det samme som meg, men jeg vil heller ikke at andres syn skal presses på mitt barn. Vi forklarer ikke noe utifra gudebilleder, engler eller Jesus - verken fødsel, død eller andre sorger og gleder i livet.

Jeg kan se at religionsundervisning har noe for seg på et senere stadium i skoeln, og da på helt generelt grunnlag. Når ungene kommer i ungdomsskolealder er det mer passende, men jeg ser ikke vitsen i å lære om religion til 6 åringer som ikke er i stand til å tenke kritisk. Som ungdommer er de mer i stand til å se ting i lyset av det ene og det andre (god setning??).

Kritikken mot kristendom spesielt er fordi det står i læreplanen at elevene skal ha 'grundig kjennskap' til kristendommen, men bare 'kjennskap' til andre religioner. Dessuten skal kristendommen utgjøre 55% av faget, mens andre religioner skal utgjøre 25%. Livssyn/filosofi utgjør 20%.

Huff, dette ble langt...

Skrevet
Herlighet for en intolerant holdning til skolen!

Jeg har lyst til å si "skam deg", dersom du spør læreren om hun er kristen. Makan til respektløs oppførsel fra voksne opplyste mennesker!

Unnskyld meg, men ba jeg om din vurdering av meg? Har jeg sagt at jeg skal be læreren om hun er kristen? Jeg sa at jeg 'har lyst til' å spørre... Respektløs er du selv. Skamme deg kan du selv gjøre!

Skrevet
Takke for mange innspill.

Kritikken mot kristendom spesielt er fordi det står i læreplanen at elevene skal ha 'grundig kjennskap' til kristendommen, men bare 'kjennskap' til andre religioner. Dessuten skal kristendommen utgjøre 55% av faget, mens andre religioner skal utgjøre 25%. Livssyn/filosofi utgjør 20%.

Huff, dette ble langt...

Nå er jo kristendom statsreligionen her i landet, så det må du nesten bare godta...

Faget skal ikke være forkynnende. Er det ikke greit at datteren din selv finner ut hva hun vil tro på?

Skrevet
Nå er jo kristendom statsreligionen her i landet, så det må du nesten bare godta...

Hvorfor må hun det?

Kanskje s.n. i likhet med meg er i mot en statskirke og skeptisk til ensidig påvirkning? Om det er tilfellet vil jeg si at det må du nesten bare godta...

Skrevet (endret)

Jeg har undervist i krl i første klasse en gang i tiden (to år siden.. ) og da møtte elevene beretningen om skapelsen ut fra bibelen, den norrøne versjonen, og en afrikansk versjon. De ble presentert og formidlet disse som fortellinger, fikk vite at dette handlet om hvordan folk ulike steder i verdenen og til ulike tider trodde verdenen ble skapt, og fikk etterpå tegne til. Hos mange var den afrikanske mest fengende. ;)

Mora mi fikk latteranfall når hun fikk vite at jeg, av alle, skulle undervise i krl. Toppen av ironi, liksom, :P

Endret av Orestes
Skrevet
Hvorfor må hun det?

Kanskje s.n. i likhet med meg er i mot en statskirke og skeptisk til ensidig påvirkning? Om det er tilfellet vil jeg si at det må du nesten bare godta...

Jeg godtar at du er i mot statkirke, men det er nå en gang ordningen vi har her i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...