Gå til innhold

Ung mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bare lurte på noe, det er mangen som rakker ned på unge mødre, hvorfor det? Hvem sier at vi ikke er like flinke?

Jeg bare lurte på dette, fordi jeg har merket en del reagerer med og spørre meg om jeg ikke er alt for ung til og ta meg et barn, og hvordan i all verden skal jeg klare det osv.. Hehe=)

Hva er egentlig grunnen til slike holdninger?

:sjenert:

(jeg spurte ikke for og være slem, eller være frekk mot noen altså)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en lillesøster som ble mor da hun var 17,5 år; få jeg kjenner er bedre foreldre enn hun og mannen. Men hun har, som deg, måttet erfare at mange har fordommer unge mødre uten at der er noen grunn til det. Nå er søsteren min 32 år, og eldste barnet hennes er 14, hun og mannen har vært gift i 12 år. Ikke bry deg om hva andre mener og vær den moren du er for ditt barn. :jepp:

Skrevet
Har en lillesøster som ble mor da hun var 17,5 år; få jeg kjenner er bedre foreldre enn hun og mannen. Men hun har, som deg, måttet erfare at mange har fordommer unge mødre uten at der er noen grunn til det. Nå er søsteren min 32 år, og eldste barnet hennes er 14, hun og mannen har vært gift i 12 år. Ikke bry deg om hva andre mener og vær den moren du er for ditt barn. :jepp:

Så kjekt og høre at det går fint med henne!

Det var enda litt kjekkere og høre at ikke alle er slik faktisk:-D

Skrevet

Jeg ble mor som 18-åring og har ikke angret på det. Jeg fikk mye hjelp fra min egen mor og min svigermor. De passet barnet hver sin uke slik at jeg fikk fullført videregående. Da gutten var 1 år, var han med i russetoget. Da jeg var ferdig med skolen, giftet min mann og jeg oss, og har nå vært gift i 18 år. Jeg har aldri sagt et vondt ord om de som velger å få barn tidlig, men jeg har jo samtidig ikke lyst å bli bestemor ennå! :ler:

Skrevet

Jeg blir litt betenkt når jeg hører om mødre som ennå ikke har fylt 25 år. Det er nok preget av alle de jentene jeg kjenner til som ble mødre og hvor galt det gikk med mange av dem.

Totalt vet jeg om 6 jenter fra ungdomsskolen som ble med barn, noen kjente jeg godt, andre var jeg bare på hils med.

Alle opplevde å få Barnevernet ringende på døra, 2 av dem måtte oppsøke krisesenter etter å ha fått juling av kjæresten, 1 mistet omsorgsretten til barnet pga. vanskjøtsel mens en annen fikk alkoholproblemer og mistet omsorgsretten når familien fant ut av hun prostituerte seg fra sin egen leilighet.

Er selvsagt klar over at mange klarer seg kjempefint, har man et godt nettverk rundt seg og barnefaren ikke er en total idiot så er jo oddsene adskillig bedre. Grunnen til at jeg tror det gikk så ille med de jeg kjente til var at de alle kom fra oppløste familier, deres mødre hadde gjerne flere barn med forskjellige fedre og mitt inntrykk i ettertid er at det var så som så med både daglig omsorg og oppdragelse.

Skrevet
Jeg blir litt betenkt når jeg hører om mødre som ennå ikke har fylt 25 år.

Herregud da, menneske! Når man er 25 kan man f eks være ferdig utdannet lege eller advokat, men ikke moden nok til å være mor? At det går an!!

• Liker 1
Skrevet
Er selvsagt klar over at mange klarer seg kjempefint, har man et godt nettverk rundt seg og barnefaren ikke er en total idiot så er jo oddsene adskillig bedre. Grunnen til at jeg tror det gikk så ille med de jeg kjente til var at de alle kom fra oppløste familier, deres mødre hadde gjerne flere barn med forskjellige fedre og mitt inntrykk i ettertid er at det var så som så med både daglig omsorg og oppdragelse.

...med andre ord andre omstendigheter som førte til disse situasjonene enn nettopp alder... :)

Skrevet

Jeg tror det henger igjen noen fordommer fra den tiden der unge alenemødre kunne sitte på rompa i ti år og motta penger fra staten. Nå er det jo mange år siden den ordningen ble endret, men jeg tror likevel at mange har den holdningen at unge jenter får barn for å kunne kose seg på statens bekostning. Alltid like deilig å kunne slå i bordet med at det ikke stemmer lenger :ler:

Jeg ble mor da jeg var ung og ugift, og selv om jeg har vært borti en god del andre unge mødre, har jeg faktisk ikke hørt om en eneste historie a la Antoinettes. Skal ikke trekke historiene i tvil, men det er neppe særlig representativt. Det er noe med det at når man får barn, oppdager man sider ved seg selv man ikke ante at man var i besittelse av. Men at slike kasus finnes, er nok dessverre hevet over tvil.

Om man er en god mor eller ei kan vanskelig sluttes av alder og sivilstatus alene. Det er mange andre faktorer som spiller inn, så jeg har vanskelig for å gjøre meg opp en mening om en mor er "god" eller ei, bare på grunnlag av alderen. Og på samme måte som enkelte (!) unge mødre kanskje tar litt lett på det, og dermed kan skade barnet ved det, har jeg inntrykk av at mange eldre mødre tar litt for tungt på det- og går til den andre ekstreme enden av skalaen. Og til dette finnes omtrent 30000 unntak.

Den perfekte mor finnes nok ikke, og godt er det. Begrepet "Good enough mothering" er en kongstanke her i huset, og jeg tror at det å gjøre en bra nok jobb er det man bør strebe etter, uansett alder. Jeg har også inntrykk av at de aller fleste foreldre gjør nettopp det. :)

Skrevet
Om man er en god mor eller ei kan vanskelig sluttes av alder og sivilstatus alene. Det er mange andre faktorer som spiller inn, så jeg har vanskelig for å gjøre meg opp en mening om en mor er "god" eller ei, bare på grunnlag av alderen.

Mamma fikk storebroren min da hun var 20, og bror hadde en helt glimrende barndom. Min bestevenninne er 22, og hun er også en kjempeflink mamma til sin lille datter.

Skrevet
...med andre ord andre omstendigheter som førte til disse situasjonene enn nettopp alder... :)

:Nikke:

Sosial arv kan selvsagt dreie seg om alder, men også om veldig mye mer. Det er en interessant diskusjon, men i denne tråden var det snakk om alder, først og fremst.

Skrevet

Er veldig klar over at mine opplevelser heldigvis ikke er representative :) Veldig glad for det.

Men jeg blir ikke overbegeistret når jeg møter 17 åringer med barnevogn.

Skrevet

Er en virkelig ung mor når en er under 25? :klø:

Da ble jeg kanskje en ung mor i noens øyner, noe jeg ikke tenker på meg som. Nå er jeg 35 år og eldste sønn er 11 år. :fnise:

Skrevet

25 var ikke ment som noen fasit men jeg synes det er en fin alder å få barn i. Da har man forhåpentligvis vært sammen med barnefaren i noen år også :)

Skrevet
Men jeg blir ikke overbegeistret når jeg møter 17 åringer med barnevogn.

Hvorfor? Fortjener ikke de å bli behandlet individuelt som alle andre?

Skrevet
Hvorfor? Fortjener ikke de å bli behandlet individuelt som alle andre?

Ikke når de dasser langs riksveien i joggebukse med uvasket hår i en strikk og krangler med barnefaren i mobilen.

Skrevet

Men sitter du i barnehagen, og lille Pers mor er bare 18 år, ser du ned på henne eller behandler du henne med samme respekt som den 25 år gamle mamman til Halvor får?

Skrevet

Jeg er tydeligvis i kategorien "for ung mor" (jeg er 21), selv om jeg virkelig synes jeg er i rette alder!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
25 var ikke ment som noen fasit men jeg synes det er en fin alder å få barn i. Da har man forhåpentligvis vært sammen med barnefaren i noen år også :)

Som 22 år så er jeg for ung til å bli mor, ifølge din mening om alder. Jeg har vært sammen med min mann siden vi var 15, giftet oss da vi var 20. jeg var ferdig utdannet sykepleier som 21, har 20% fast jobb, og itillegg et 60% vikariat på to år (går i permisjon nå). Mannen har heltid butikk jobb. Vi eier eget hus, og begge par besteforeldre bor bare steinkast unna.

Men er vist for ung skjønner jeg.

Vil nå heller si at det er situasjonen rundt personen og ikke alderen som er avgjørende for hvordan man er som mor.

Skrevet

Skal lærere følge ekstra med på barn som har foreldre i ung alder, når kanskje nyutdannet lærer er 26 år, og 1 klassingens mor også er 26 år? Er læreren flinkere med barnet da læreren har utdannelse, eller kan den moren ha lært sitt barn å kjenne? Kommer det ann på om mor er oppegående? Trygdet? Enslig mor? Hvilke klær mor og barn har? Bolig til familien? Er mor og far fremdeles sammen, evt; samboere eller gift? Hvordan er besteforedrene til barnet? Er barnet usikkert? Selvsikkert?

Jeg vil si at det kommer ann på en rekke flere ting enn alderen på mor, så fordommer mot unge foreldre på generelt grunnlag er litt trist. Men jeg ser jo hvordan min søster har møtt slike forståsegpåere, spesielt i miljøet rundt eldstemann. Like trist er det at folk dømmes etter utseende/jobb/hudfarge etc... :sjenert:

Skrevet (endret)
Vil nå heller si at det er situasjonen rundt personen og ikke alderen som er avgjørende for hvordan man er som mor.

Helt enig.

Ja, samtidig synes jeg jo det er greit å være myndig før man får barn da. Men alt går.

Endret av imli

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...