Gå til innhold

Mitt første barn!

Gjest imli

Anbefalte innlegg

Du har en super dag med andre ord? Både vaskemaskin som fungerer, og katter som bæsjer ute. Kan livet bli bedre? :ler:

Ellers da? Er humøret litt bedre enn det var? Det er ikke så lenge igjen til termin nå, gitt :)

Vi lurer på å kjøpe lekegrind hvor man kan heve bunnen for å unngå at katten kommer oppi til babyen. Har dere noe planer for hvordan dere skal gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at katten har roet ned litt! :)

Når det gjelder den lista, så har nok diverse leverandører og produsenter en viss innflytelse over innholdet ja. Finnes sikkert andre lister som er litt kortere.

Men dere finner sikkert ut hva dere MÅ ha, og hva som eventuelt kan vente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en super dag med andre ord? Både vaskemaskin som fungerer, og katter som bæsjer ute. Kan livet bli bedre? :ler:

Ellers da? Er humøret litt bedre enn det var? Det er ikke så lenge igjen til termin nå, gitt :)

Vi lurer på å kjøpe lekegrind hvor man kan heve bunnen for å unngå at katten kommer oppi til babyen. Har dere noe planer for hvordan dere skal gjøre det?

Nei, kan det bli bedre? ;)

Humøret går litt opp og ned, men har stort sett følt meg OK i det siste. Sover mye. Legger meg i ti-tida og sover til 9 om morgenen... Liker det egentlig ikke (synes jeg får så lite utav dagen) men bør vel egentlig bare nyte det mens jeg kan. Og jeg har jo ikke noe særlig å gjøre uansett...

Vi kommer nok til å ha lekegrind etterhvert. Kan få min gamle av mamma og pappa, tviler på at den har "hevbar" bunn, men regner med det går bra likevel? Er jo uansett en stundt til det blir aktuelt.

Så bra at katten har roet ned litt! :)

Når det gjelder den lista, så har nok diverse leverandører og produsenter en viss innflytelse over innholdet ja. Finnes sikkert andre lister som er litt kortere.

Men dere finner sikkert ut hva dere MÅ ha, og hva som eventuelt kan vente :)

Ja, nå får vi håpe katten holder seg inne ;)

Når det gjelder utstyr får vi heller se litt etterhvert hva vi føler vi har behov for ja. Kommer ikke til å kjøpe noen ammestol med det første, for å si det sånn! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se så stor baby! :babysmokk: Tenk at den er nesten 2 kilo... Nærmer seg fødselsvekt da!

32 uker

Fra 32 uker og 0 dager til 32 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 1800 g

CRL: 28 cm

Full lengde: 38 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 30 uker gammelt. Kroppen vokser ikke like fort lenger, men hjernens vekst fortsetter i samme tempo. Når nye hjernefolder dannes, presses hodeskallen utover slik at hodestørrelsen øker. Antallet nervesammenkoblinger i hjernen øker enormt!

Resten kan leses her

Endret av jolie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danser: 32 uker :danser:

Bare 8 uker igjen :sjenert:

Du får begynne å drikke te ja :) Det drikker jeg veldig mye av... Er i alle fall ikke usunt (med mindre man er koffein-hysterisk eller bruker ekstremt mye sukker)! Pleier å ha honning oppi, jeg, innbiller meg liksom at det er sunnere enn sukker. Det er det nok også da, men kaloritilførselen blir vel nesten den samme... Kan i alle fall anbefale krydder-teer med honning! Kanel-te er kjempegodt, det driver jeg å drikker hele tida nå :)

Mandags :klem: !

Jeg er veldig glad i te fra London Herb & Fruit company. Den er veldig god og kan drikkes i vanvittige mengder uten dårlig samvittighet... Koffeinfri og jeg bruker heller ikke sukker i den. så mye bedre enn kakaoen jeg har så lett for å henfalle til... :sjenert:

Drikker du teen med kanel og rosin smak? Den er jeg også glad i...

er ikke så glad i sånn tradisjonell te. Liker de med litt mer smak.

Dere har litt igjen på lista ser jeg... En har nok lett for å begynne vel tidlig, men kanskje greit å begynne nå...

Ammestol så jeg også. Høres ut som utrolig bortkastede penger... Tror ikke jeg har hørt om noen som har brukt det...

Ha en fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tida flyr her, ja! :-D

Sidene til Nav er håpløse, jeg forstår ihvertfall lite av de :sjenert: Nå er ikke jeg noe god til å forstå lover og regler og slikt uansett, da, men jeg føler meg rimelig lost, ja :Nikke:

Du, forresten, hva har du nicket ditt fra? *nysgjerrig*

Ehm, ammestol? :klø: Syntes det var mye rart og unødvendig på den listen... Tror nok den er litt overdrevet, ja. Dessuten er det jo veldig individuelt hva man trenger, noen liker ikke datt og andre liker det og det... Dette finner man vel ut etterhvert. Så lenge man har klær, vogn og alt det andre "basic" så går det nok bra :)

Ha en fortsatt fin mandag! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danser: 32 uker :danser:

Bare 8 uker igjen :sjenert:

Jeg er veldig glad i te fra London Herb & Fruit company. Den er veldig god og kan drikkes i vanvittige mengder uten dårlig samvittighet... Koffeinfri og jeg bruker heller ikke sukker i den. så mye bedre enn kakaoen jeg har så lett for å henfalle til... :sjenert:

Drikker du teen med kanel og rosin smak? Den er jeg også glad i...

er ikke så glad i sånn tradisjonell te. Liker de med litt mer smak.

Dere har litt igjen på lista ser jeg... En har nok lett for å begynne vel tidlig, men kanskje greit å begynne nå...

Ammestol så jeg også. Høres ut som utrolig bortkastede penger... Tror ikke jeg har hørt om noen som har brukt det...

Ha en fin dag :klem:

Hm, tror ikke jeg har sett den teen du snakker om... Drikker den med kanel og rosin ja, men drikker mest løsvekt-te. Har en fin kaffe/te butikk her i byen. Favoritten er kanel te (svart te med kanel) og krydder te. Drikker også litt chai-te. Alle kan anbefales :jepp: Er desverre litt for glad i søt te da. Må ha sukker eller honning...

Ja, den ammestolen.. Lurer virkelig på hvordan en ammestol ser ut! :ler: Man kan vel sitte i en vanlig stol?

Ha en fin kveld!

:klem:

:hoppe: 32 uker :hoppe:

Nå nærmer det jammen seg for deg altså, så fort det går.

:jepp:

Tida flyr her, ja! :-D

Sidene til Nav er håpløse, jeg forstår ihvertfall lite av de :sjenert: Nå er ikke jeg noe god til å forstå lover og regler og slikt uansett, da, men jeg føler meg rimelig lost, ja :Nikke:

Ehm, ammestol? :klø: Syntes det var mye rart og unødvendig på den listen... Tror nok den er litt overdrevet, ja. Dessuten er det jo veldig individuelt hva man trenger, noen liker ikke datt og andre liker det og det... Dette finner man vel ut etterhvert. Så lenge man har klær, vogn og alt det andre "basic" så går det nok bra :)

Ha en fortsatt fin mandag! :-D

NAV-sidene er det ikke godt å få noe utav.. Har prøvd et par timer i dag. Fant et skjema vi må sende inn til NAV om å få foreldrepenger.

Men nå tror jeg vi vet hvordan vi skal gjøre det ift permisjon. Mannen får 2 ukers betalt fri i forb. med fødsel. Så vidt jeg har skjønt er disse utenom fedrekvota på 6 uker? Uansett tar jeg ferien min på fem uker i sommer, og da tar mannen fire ukers permisjon. Når permisjonen min er ferdig, tar han de to siste ukene av permisjonen sin. Tror dette blir en grei løsning. :)

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg å svare på. Det er et slags navn laga av initialene mine ;) (har ikke fire navn altså, har drivi litt triksing og miksing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror ikke jeg har sett den teen du snakker om... Drikker den med kanel og rosin ja, men drikker mest løsvekt-te. Har en fin kaffe/te butikk her i byen. Favoritten er kanel te (svart te med kanel) og krydder te. Drikker også litt chai-te. Alle kan anbefales :jepp: Er desverre litt for glad i søt te da. Må ha sukker eller honning...

Ja, den ammestolen.. Lurer virkelig på hvordan en ammestol ser ut! :ler: Man kan vel sitte i en vanlig stol?

Ha en fin kveld!

:jepp:

NAV-sidene er det ikke godt å få noe utav.. Har prøvd et par timer i dag. Fant et skjema vi må sende inn til NAV om å få foreldrepenger.

Men nå tror jeg vi vet hvordan vi skal gjøre det ift permisjon. Mannen får 2 ukers betalt fri i forb. med fødsel. Så vidt jeg har skjønt er disse utenom fedrekvota på 6 uker? Uansett tar jeg ferien min på fem uker i sommer, og da tar mannen fire ukers permisjon. Når permisjonen min er ferdig, tar han de to siste ukene av permisjonen sin. Tror dette blir en grei løsning. :)

Ha en fin kveld!

Den teen jeg snakker om får du på smart club eller i helsekosten. Har aldri sett den i vanlige butikker...

Har en bra butikk med te her også. Men sjelden jeg kjøper noe særlig. Drikker mest te på jobb og der drikker jeg jo det vi har der...

Har hverken sett eller hørt om ammestol før jeg så det på den lista. Så aner ikke hvordan den ser ut :ler: Tror de fleste slenger seg ned der en måtte føle for det. Støtter opp med litt puter, så gjør det susen :-D

Ja, får han to uker lønnet i forbindelse med fødsel så er det utenom pappapermisjonen. Pappaen kan ikke ta pappaperm når mamman føder. Da har jo hun permisjon og bare en som skal ha det om gangen.

At han får lønnet permisjon har ingenting med NAV å gjøre. Det er et godt tilbud fra hans arbeidsgiver :-D

Man har egentlig bare krav på ulønnet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings, Imli!

Lenge siden jeg har vært innom her nå, men tror jeg har oppdatert meg sånn noenlunde. Herregud, det er ikke lenge igjen av svangerskapet for deg! Sprøtt! Jeg gleder meg enormt til jeg har kommet like langt :)

Betryggende å høre at du heller ikke har kjøpt inn all verdens dippedutter til babyen kommer. Vi har ikke kjøpt en eneste sokk ennå, og noen ganger føler jeg at vi er litt seine med slikt, men jeg klarer bare ikke helt å komme inn i shoppemodus. Det hele virker fremdeles litt fjernt, og å kjøpe ting er så veldig konkret, liksom ...

Håper kattene og vaskemaskina har oppført seg pent i det siste! Ha en fiiiiiin dag :klem:

Ja, og GRATULERER MED 32 + 1! :duskedame:

Endret av Lilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående den utstyrslista, så er det nok som du sier; tror mange produsenter har vært med på å påvirke den lista der :ler: Er nok lurt å være litt nøkterne på hva man egentlig trenger, samtidig som det sikkert er godt å ha i alle fall basisen i hus når den lille kommer. Er nok ikke sikkert det frister for hverken mamma eller pappa å stresse rundt i for mange butikker den første uka :)

Har ikke skrevet her en stund, men fikk med meg at du har slitt med kattene. Håper det er bedre nå! Men vi bruker samme type katte"sand" som Kykkelikokos, de hvite perlene. Pusen vår er utekatt, men vi har en kasse stående inne til krisebruk, dersom han skulle bli syk eller noe og ikke kommer seg ut. Det funker kjempefint hos oss - han liker ikke å bruke kassa selv, så gjør det kun når han må, ellers går han på do ute. Så det trenger svært sjeldent å skiftes sand, så det koster ikke noe særlig. Men vi slipper uhell på gulvet siden han har det som et alternativ. (Kan tenke meg den blir brukt 1 gang ca annenhver måned). Men du velger jo selv hvordan du vil gjøre det :)

Håper du har en fin tirsdag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en :klem: til imli

Gratulerer med 32 uker! :duskedame:

Takk, takk.

:klemmer: tilbake!

Ja, får han to uker lønnet i forbindelse med fødsel så er det utenom pappapermisjonen. Pappaen kan ikke ta pappaperm når mamman føder. Da har jo hun permisjon og bare en som skal ha det om gangen.

At han får lønnet permisjon har ingenting med NAV å gjøre. Det er et godt tilbud fra hans arbeidsgiver :-D

Man har egentlig bare krav på ulønnet permisjon.

Mm.. Det var det jeg trodde ang permisjonen... Mannen er heldig og får lønna permisjon, så det er veldig greit, hadde det vært ulønna hadde det ikke gått sånn rent økonomisk... Tror vi endte med å ta 100% lønn, jeg har unasett tenkt å være hjemme med barnet en stund, har ikke lyst til å sende en unge på under ett år i barnehage... Så da er det like greit å ta 100%, og så får jeg heller finne meg en kveldsjobb eller noe etter permisjonstida. Får jo kontantstøtte også da, så da skal vi nok klare oss :)

God morgen Imli! Hvordan går det? Lurte egentlig på hvordan det går med kattene dine også i dag :)

Går bra både med meg og kattene! Nå er de ute, men de har ikke gjort noe gærent i natt!

Mornings, Imli!

Lenge siden jeg har vært innom her nå, men tror jeg har oppdatert meg sånn noenlunde. Herregud, det er ikke lenge igjen av svangerskapet for deg! Sprøtt! Jeg gleder meg enormt til jeg har kommet like langt :)

Betryggende å høre at du heller ikke har kjøpt inn all verdens dippedutter til babyen kommer. Vi har ikke kjøpt en eneste sokk ennå, og noen ganger føler jeg at vi er litt seine med slikt, men jeg klarer bare ikke helt å komme inn i shoppemodus. Det hele virker fremdeles litt fjernt, og å kjøpe ting er så veldig konkret, liksom ...

Håper kattene og vaskemaskina har oppført seg pent i det siste! Ha en fiiiiiin dag :klem:

Ja, og GRATULERER MED 32 + 1! :duskedame:

Ja, det er egentlig deilig å føle at det ikke er sånn altfor lenge igjen, samtidig som det er en stund til jeg trenger å tenke på at fødselen kan skje når som helst. Men jeg er jo veldig utålmodig av meg også, da ;)

Da jeg var 16 uker på vei hadde vi ikke kjøpt noenting vi heller... Synes det var altfor fjernt da. Først nå jeg synes det blir på tide å kjøpe inn.

Både katter og vaskemaskin oppfører seg pent - vaska tre vasker i går som alle gikk helt fint! Forstå det den som kan....

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om amme stol. Men trodde det var bare en vanlig kosestol som er behagelig å sitte i når mor skal amme. Noe sånt trenger jeg ikke. Jeg har en veldig behagelig sofa :fnise:

En annen ting jeg fant ut at jeg ikke kommer til å trenge er bleiebøtte og stelleveske. Bleiene havner i vanlig søppel og jeg kommer til å bruke en av sekkene jeg har som stelleveske.

Og janmmen så ser det ut som om vi kommer til å klare oss uten stellebord også. Skal ha stellematte på vaksemaskinen og en liten kommode på badet med baby sine ting.

:duskedame: 32 + 1 :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mm.. Det var det jeg trodde ang permisjonen... Mannen er heldig og får lønna permisjon, så det er veldig greit, hadde det vært ulønna hadde det ikke gått sånn rent økonomisk... Tror vi endte med å ta 100% lønn, jeg har unasett tenkt å være hjemme med barnet en stund, har ikke lyst til å sende en unge på under ett år i barnehage... Så da er det like greit å ta 100%, og så får jeg heller finne meg en kveldsjobb eller noe etter permisjonstida. Får jo kontantstøtte også da, så da skal vi nok klare oss :)

Nei, sånn tenker jeg også... Har funnet ut ved å ha 80% lønn under permisjonen og bruke feriene våre så kan vi drøye barnehagestart til august.

Dette betginer jo at han ikke kommer altfor tidlig da :sjenert:

Men føles mye bedre å tenke på at han da er 14 måneder før han må i barnehagen.

Nevøen vår var vel 10 måneder når han begynte i barnehage. Gikk greit det, men tror det kommer an på ungen. Venninna mi sa at hennes yngste var veldig klar for å begynne tidlig i barnehagen. Hun er veldig aktiv. Men en vet jo aldri hvordan ungene blir...

Greit å ha alternativer. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Imli :goodbye:

Sa spennende a ha kommet sa langt! Gratulerer sa masse! Ikke mange ukene igjen na.. Tenker tiden gar fortere pa slutten enn i starten??

Gleder meg masse til a komme hjem til Norge med stor mage, koze meg i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den utstyrslista, så er det nok som du sier; tror mange produsenter har vært med på å påvirke den lista der :ler: Er nok lurt å være litt nøkterne på hva man egentlig trenger, samtidig som det sikkert er godt å ha i alle fall basisen i hus når den lille kommer. Er nok ikke sikkert det frister for hverken mamma eller pappa å stresse rundt i for mange butikker den første uka :)

Har ikke skrevet her en stund, men fikk med meg at du har slitt med kattene. Håper det er bedre nå! Men vi bruker samme type katte"sand" som Kykkelikokos, de hvite perlene. Pusen vår er utekatt, men vi har en kasse stående inne til krisebruk, dersom han skulle bli syk eller noe og ikke kommer seg ut. Det funker kjempefint hos oss - han liker ikke å bruke kassa selv, så gjør det kun når han må, ellers går han på do ute. Så det trenger svært sjeldent å skiftes sand, så det koster ikke noe særlig. Men vi slipper uhell på gulvet siden han har det som et alternativ. (Kan tenke meg den blir brukt 1 gang ca annenhver måned). Men du velger jo selv hvordan du vil gjøre det :)

Håper du har en fin tirsdag! :klem:

De listene er nok temmelig overdrevne ja. Men det er jo litt vanskelig å forutse hva man kommer til å trenge også. Tenker litt på dette med å kjøpe sånne amme-ting (amme-bh, amme-innlegg, brystpumpe osv), er jo ikke sikkert jeg får til å amme en gang... Tror ikke man skal ta sånt for gitt.

Kattene her er desverre sånn at om det står kasse inne, går de ikke ut og gjør fra seg i det hele tatt... Så det funker ikke her. Heldig dere som har en fornuftig pus ;)

:klemmer:

Jeg har hørt om amme stol. Men trodde det var bare en vanlig kosestol som er behagelig å sitte i når mor skal amme. Noe sånt trenger jeg ikke. Jeg har en veldig behagelig sofa :fnise:

En annen ting jeg fant ut at jeg ikke kommer til å trenge er bleiebøtte og stelleveske. Bleiene havner i vanlig søppel og jeg kommer til å bruke en av sekkene jeg har som stelleveske.

Og janmmen så ser det ut som om vi kommer til å klare oss uten stellebord også. Skal ha stellematte på vaksemaskinen og en liten kommode på badet med baby sine ting.

:duskedame: 32 + 1 :duskedame:

Har en behagelig sofa vi også ;)

Vet ikke om dette med bleiebøtte jeg... Gidder nok ikke kjøpe det nei, men har hørt man kan få det gratis noen steder? Vi må ha stellebordet i stua eller kjøkkenet vi... Badet vårt er i kjelleren, så det blir for upraktisk, pluss at det er for liten plass der. Så får det heller se litt rart ut i stua vår en stund i stedet :)

Nei, sånn tenker jeg også... Har funnet ut ved å ha 80% lønn under permisjonen og bruke feriene våre så kan vi drøye barnehagestart til august.

Dette betginer jo at han ikke kommer altfor tidlig da :sjenert:

Men føles mye bedre å tenke på at han da er 14 måneder før han må i barnehagen.

Nevøen vår var vel 10 måneder når han begynte i barnehage. Gikk greit det, men tror det kommer an på ungen. Venninna mi sa at hennes yngste var veldig klar for å begynne tidlig i barnehagen. Hun er veldig aktiv. Men en vet jo aldri hvordan ungene blir...

Greit å ha alternativer. :jepp:

Jeg har ikke lyst til å sende en liten baby i barnehage nei... Da lever jeg heller litt trangt under småbarnsperioden. Tenk om barnet sier sine første ord eller går sine første skritt i barnehagen. Tenk så mye man kan gå glipp av! Tror heller ikke det er bra med små barn (under 2-3 år) i barnehage heller jeg da, men det har man jo forskjellige meninger om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Imli :goodbye:

Sa spennende a ha kommet sa langt! Gratulerer sa masse! Ikke mange ukene igjen na.. Tenker tiden gar fortere pa slutten enn i starten??

Gleder meg masse til a komme hjem til Norge med stor mage, koze meg i sommer :)

Tiden går definitivt fortere nå :) Synes tida gikk veldig sakte fram til 16-17 uker. Så begynte den å gå litt fortere. Etter halvveis har det gått kjempefort. Men så går det nok saktere mot slutten igjen ;) Er litt utålmodig ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...