Gå til innhold

Mitt første barn!

Gjest imli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei alle sammen, takk for hilsener!

Helga startet ganske dramatisk. Våkna i morges og følte meg helt borte, så jeg har da sannsynligvis hatt et anfall (har epilepsi, men har kun nattlige anfall) i natt. Det har jeg aldri hatt mens jeg har gått på medisiner før! Det var helt grusomt å våkne å vite at det hadde skjedd - epilepsianfall er ikke farlig i seg selv, men når man er gravid, kan det faktisk føre til hjerneskade hos barnet!

Så det første jeg gjorde var å ringe mannen min på jobb, og heldigvis er sjefen så grei at mannen min fikk komme hjem til meg. Så ringte vi både kvinneklinikken (skal på UL på tirsdag) og nevrologisk poliklinikk. På kvinneklinikken sa vakthavende lege at det var svært liten sannsynlighet at det hadde skjedd noe med barnet, og han mente vi kunne vente til tirsdag med å komme siden vi likevel skulle inn da. På nevrologen sa de det samme, og gav beskjed om at jeg skulle begynne på en litt høyere dose medisin. De sa at hvis jeg følte behov for det, kunne jeg heller ringe fastlegen og få akkuttime.

Dermed gjorde jeg det. Det er jo ikke så mye man kan få svar på der ift. dette, men jeg ville i hvert fall vite om barnet inni meg fortsatt levde og hadde det bra. Jeg har jo akkurat bytta fastlege, men fikk akkuttime med en gang likevel. Hadde ikke møtt den nye legen før men han var veldig hyggelig og virka som om han hadde tid til meg. Hos min forrige lege følte jeg aldri at jeg fikk nok til svar på spørsmåla mine.

Den nye legen min spurte meg i hvertfall ut om situasjonen, og så undersøkte han meg, kjente på magen min, og sa alt kjentes veldig bra ut. Så fikk jeg høre hjertelyden. Han fant den med en gang, og det var en stor lettelse! :hjerter_rundt:

Hjertelyden var på 156 slag, noe som var helt normalt. Det skulle visst være "jenterytme" da, iflg legen, men han mente jeg ikke måtte stole helt på det, måtte ikke rett ut å kjøpe rosa klær liksom... Jeg tar nå slike myter med en "klype salt" jeg da :) Men det er jo litt artig å se om det stemmer.

Så forklarte jeg også om at jeg føler meg veldig trøtt og sliten, og legen mente at selv om det sannsynligvis kom til å gå over i løpet av noen uker, sykemeldte han meg 50% i 3 uker. Det synes jeg var veldig deilig, særlig at jeg endelig ble tatt på alvor. Så nå skal jeg jobbe annenhver dag tenker jeg. Hadde jo vært greit med halv dag, men jeg kjører ikke bil lenger (man må ha vært anfallsfri et år for å få lappen tilbake - noe jeg synes er utrolig frustrerende, spesielt siden jeg bare har hatt anfall mens jeg sover - jeg sitter jo ikke å sover mens jeg kjører bil! Men regler er regler...). Dermed må mannen min kjøre meg overalt... Og da blir det vanskelig å ha halv dag. Men da får jeg i alle fall annehver dag fri til å sove ut på!

Så dagen som begynte så grusomt, har faktisk blitt ganske fin likevel. Er bare ekstra sliten og har vondt i hodet etter anfallet, men det er mitt minste problem. Det var utrolig deilig å få en fastlege som faktisk respekterte og tok meg på alvor da jeg sa jeg var for sliten til å jobbe fullt. Og så en lettelse å vite at babyen har det bra. Orker ikke tenke på evnt komplikasjoner som har oppstått når legene sa det var minimal sjangse for skade, vi skal jo inn der på tirsdag for ordinær UL. Håper selvfølgelig alt er bra med den lille, at han/hun ikke har tatt noe skade. Men jeg kommer ikke til å ta bort barnet om det viser seg at det har hjerneskade! Det er barnet vårt uansett, og vi tar i mot det barnet vi får.

Så nå skal jeg bruke helga til å slappe av. Drar å jobb på mandag, og bruker sykemeldingsdagen min på tirsdag når vi skal på UL. Gleder meg mest, da, selv om bekymringene ligger i bakhodet.

God helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det hørtes dramatisk ut ja. Skjønner godt at du ble bekymret! Men veldig godt å lese at det sannsynligvis gikk bra!

Og du var heldig med den nye legen din. Ikke alle som er like flinke til å ta gravide kvinner på alvor. Sikkert en del som tror at man overdramatiserer og er hysteriske.

Men :tommelopp: for legen din altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble veldig fornøyd med ham. Hos forrige lege følte jeg meg som en hypokonder og hysterisk gravid da jeg bad om sykemelding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var dramatikk. Så deilig at du fikk en skikkelig kontroll hos fastlegen din og ble tatt på alvor. Tipper den lille spiren din har det bare bra der inne i magehulen sin :klem:

Enig med legen din i at du kanskje ikke skal kjøpe bare råssa etter å ha fått hørt hjertelyden hos bebissen. Smurfen min lå jevnt over over 150 hele tiden, og han hadde neppe blitt veldig glad for rosa :ler:

Nå får du slappe av og hvile i helga :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper legen min er like flink til å ta gravide på alvor som din. Jeg kjenner ikke fastlegen min så veldig godt, for jeg er en sånn type person som ikke går til legen før jeg er døden nær. Og det har jeg i grunnen ikke vært så mange ganger.. :ler:

Men når jeg tenker meg om, fikk jeg jo sykemelding på flekken da svigerfar lå på det siste for halvannet år siden. Så jeg tror vel egentlig det skal gå bra. :)

Og ja; du må virkelig slappe av i helgen. Gjør noe som dere synes er morro og kos dere sammen. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, slikt er ikke kjekt, godt at du ble tatt på alvor da :klemmer:

Vet du om det er vanlig at legen/jordmor finner ut hvordan hjertelyden er om man ikke spør? da jeg fikk høre den sist sa hun ikke noe om hvor mange slag i min det var...

Ha en fin fredagskveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, slikt er ikke kjekt, godt at du ble tatt på alvor da :klemmer:

Vet du om det er vanlig at legen/jordmor finner ut hvordan hjertelyden er om man ikke spør? da jeg fikk høre den sist sa hun ikke noe om hvor mange slag i min det var...

Jeg fikk ikke høre hjertelyd hos legen, men hos jordmor. Men apparatet hun brukte var fra forrige århundre og fungerte ikke som det skulle. Så det kom ikke frem noen tall. Hun bare gjettet. :forvirret:

Men jeg trengte ikke å spørre henne om å si noe om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at jordmor og lege hører hjertelyden og noterer det på helsekortet ditt automatisk etterhvert. Mange gjør det ikke før etter UL da, men det blir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk de bare ser på klokka og teller. Tar et minutt på klokka og teller slaga. Han legen min bare sa det til meg med en gang, jeg så han satt å telte mens han så på klokka og så sa han hvor mange slag det var. Men det er ikke sikkert alle leger gidder det, men de gjør det sikkert hvis du spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor hos meg telte ikke. Hun bare gjetta ut fra det blå.. :forvirret:

Nå skal det sies at jeg generelt ikke var fornøyd med jordmor, og jeg er på let etter en ny. Håper det går i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Jeg skal prøve å gå til jordmor nå jeg og, har fått anbefalt en. Selv om den nye fastlegen min er veldig grei, tror jeg det er mer betryggende å gå til jordmor noen ganger også. Skal i alle fall se om jeg får time, kan jo gå litt hos jordmor og litt hos fastlegen hvis det er fullt hos jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale å gå til jordmor. Hun har bedre tid og du blir ikke på "samlebånd" som det kan være tendenser til legen. Jeg skal til jordmor selv, men ikke før 20+0 så det er jo en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er så sant så sant. Legene har som regel veldig dårlig tid. Da jeg var på kontroll nå sist så var jeg inne 10-15 min og da fikk jeg følelsen av at hun ville ha oss ut :fnise: følte hun hadde litt hastverk. Så gleder meg til jeg skal til jordmor neste mnd. siden hun skal ha myye bedre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at legen tok seg tid, etter den opplevelsen din!

Håper dere klarer å slappe av litt i helga, og kose dere frem til tirsdag. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff for ein ekkel opplevelse! Men flott at det ser ut til å ha gått bra med babyen i magen. Kryssar fingrane for at du slepper fleire anfall under graviditeten! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får håpe det. Lenge siden sist jeg hadde, og nå har jeg i tillegg fått høyere dose. Stess/psykisk ubalanse kan utløse anfall, tror det kan ha noe med det å gjøre denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så ekkelt med epilepsianfallet! Veldig bra du har fått en flink fastlege, og at det er bitteliten sjanse for at det påvirker babyen :)

Ha en fortsatt fin helg! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...