Gå til innhold

Middagsgjester som stjeler

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Bodillen skrev:

1. Du vil ikke si noe - ikke engang hinte - om hva som kan være årsaken til stjelingen.

2. Jeg svarer; da er det vanskelig å gi råd, for det kan være relevant.

3. Du påstår du ikke har bedt om råd.

4. Jeg mener du har bedt om råd, i og med at du i startinnlegget sier at du gjerne vil vite hva andre i samme situasjon har gjort med det.

Og så svarte du bare på punkt 1:

Nei jeg vil ikke det (gjentar til det kjedsommelige). Hvorfor er det så vanskelig å akseptere?

Jeg vet hvorfor hun gjør som hun gjør, og jeg vet hva som har forårsaket det.

Jeg vet også at hun blir lett identifiserbar for folk som kjenner henne hvis jeg skriver noe om det. Også om jeg hinter.

Er dette virkelig så sårt for deg?

Det Bodillen har gjort er å forklare hvorfor hun har svart som hun har gjort, ikke å be deg nok en gang komme med identifiseringsopplysninger. En punktvis liste i denne sammenhengen et hendelsesforløp og da er det ikke meningen at du skal gjenta til det kjedsommelige at du ikke vil gi ut flere opplysninger.

Du og flere andre kaller Bodillen for kverulant, men akkurat dette er da vitterlig et eksempel på vrang vilje til å forstå hva som blir skrevet fra din side.

For å si det enkelt: Bodillen og flere (inkl. meg) har misforstått hva du var ute etter. Det har vi skjønt, da du har klargjort det ganske tydelig - du kun er ute etter folk som har vært i NØYAKTIG samme situasjon skal uttale seg. Siden jeg ikke har opplevd at folk som er friske og oppegående uten kleptomanitendenser og som er i familie med meg (inngiftet) har stjålet ubetydelige gjenstander fra meg så kan jeg ikke komme med innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden rensad/rydded. Se reglerna

/Furstina (moderator)

Gjest vertinnen
Skrevet
Her var det mye kverulering og usakelighet!

Jeg har hatt flere familiemedlemmer på besøk som ikke stjeler, men som er veldig nysgjerrige, og går igjennom alt av skap o.l. Min løsning har vært å låse de rommene de ikke trenger adgang til når de er på besøk, og legge ting fra f.eks badeskap o.l. inn på de låste rommene (f.eks låser mitt og mannens soverom, og legger inn alt av småting dit). Ingen som har kommentert at dørene er låst, da de da ville røpe at de snoket rundt. Har fungert ok her, om ikke perfekt.

Lykke til med besøket :smile:

Ja, det ble mye kverulering og usaklighet. Det skyldes kanskje at det er litt lite aktivitet har om dagen, så da griper kanskje de som har behov for å få ut guffe den første muligheten de finner.

:) Takk for innspillet ditt, da gjør vi det på samme måte. Så får vi se hva vi gjør etter hvert. "Tyven" ga uttrykk for at de godt kan tenke seg å overnatte her ved senere besøk. Litt usikker på hva jeg skal gjøre i det tilfellet, for på gjesterommene er det nok av ulåste skap og kommoder. Jeg må vel rydde ut av dem også, men er en grense for hvor mye omrokkering jeg har tid til å gjøre i huset før folk kommer på besøk.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes derimot ikke at der har vært så mye usakligheter :forvirret:

Hvordan forventer du at folk skal komme med innspill dersom de ikke har et helhetsbilde av situasjonen? Hvis du bare vil høre fra de som har opplevd akkurat det samme som deg, må du kanskje spesifisere litt bedre slik at det ikke kommer masse svar som du synes er irrelevante.

Eller skriver du inn her bare for å få bekreftelse på om det er lurt å gjemme bort verdifulle gjenstander? For da kan jeg si ja, i dette tilfellet er det nok det.

Gjest vertinnen
Skrevet
Jeg synes derimot ikke at der har vært så mye usakligheter :forvirret:

Hvordan forventer du at folk skal komme med innspill dersom de ikke har et helhetsbilde av situasjonen? Hvis du bare vil høre fra de som har opplevd akkurat det samme som deg, må du kanskje spesifisere litt bedre slik at det ikke kommer masse svar som du synes er irrelevante.

Eller skriver du inn her bare for å få bekreftelse på om det er lurt å gjemme bort verdifulle gjenstander? For da kan jeg si ja, i dette tilfellet er det nok det.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare.

:)

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare.

Vær så god, ingen årsak!

Ærbødig hilsen :bukke:

Skrevet
"Tyven" ga uttrykk for at de godt kan tenke seg å overnatte her ved senere besøk. Litt usikker på hva jeg skal gjøre i det tilfellet, for på gjesterommene er det nok av ulåste skap og kommoder. Jeg må vel rydde ut av dem også, men er en grense for hvor mye omrokkering jeg har tid til å gjøre i huset før folk kommer på besøk.

Det er vel fordi de vil ha med seg en større koffert så de får med seg større ting. ;)

Jeg har ikke erfaring med lignende situasjoner, men stemmer i at å rydde ut av skapene og gjøre de mindre spennende burde hjelpe. Men om det får en slutt på stjelingen på lengre sikt er en annen sak.

Jeg synes forøvrig det er merkelig at enkelte kunne misforstå trådstarters første innlegg. Snodig at det bare var 2 stk som ikke forstod innlegget, mens alle andre skjønte godt hva TS ville... :overrasket:

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Bare lurer på en ting.... hvis du tømmer baderomsskapene og låser av rom. Hva da med bestikk og dekketøy? Bruk i alle fall ikke sølvtøy til sånne gjester.. Hvis dette er en gjest som bare må naske med seg noe, vil hun uansett finne noe å ta med seg.

Forstår godt at du ikke vil konfrontere henne. Noen ganger gjør man mye for å bevare et godt forhold til nær familie, og jeg regner med at det er hennes mann du fortinnsvis ønsker å fortsatt få på besøk.

Gjest vertinnen
Skrevet
Bare lurer på en ting.... hvis du tømmer baderomsskapene og låser av rom. Hva da med bestikk og dekketøy? Bruk i alle fall ikke sølvtøy til sånne gjester.. Hvis dette er en gjest som bare må naske med seg noe, vil hun uansett finne noe å ta med seg.

Forstår godt at du ikke vil konfrontere henne. Noen ganger gjør man mye for å bevare et godt forhold til nær familie, og jeg regner med at det er hennes mann du fortinnsvis ønsker å fortsatt få på besøk.

Er det med andre ting jeg har tenkt på også, men jeg får bare følge litt mer med henne senere.

Det er ikke det at hun må naske med seg - hvis det ikke er noe hun trenger, så tar hun det ikke. Jeg vet som sagt hvorfor hun har "blitt sånn", og det har tydeligvis skapt irritasjon her at jeg ikke vil legge ut den infoen på internett. Nå sist trengte hun visst hårspenner, og de hadde jeg bare slengt fra meg uti gangen. Litt dumt av meg også, men slitsomt å måtte overrydde pga. sånne folk. Til nå har hun ikke forsynt seg av store verdier (så vidt vi vet), men det er det med utryggheten for at det kan skje - og ikke minst det at jeg ikke har noe til overs for uærlige mennesker, som gjør meg litt usikker på hvordan jeg skal håndtere dette videre.

Ja, det er pga hennes mann vi har kontakt. Ikke at det er så veldig viktig for oss, men det er familie - og da er vi villig til å strekke oss litt ekstra.

Det skjedde mer under forrige besøk - at vi fikk bekreftet stjelingen var bare dråpen. Situasjonen som var i forkant av den dråpen kommer vi til å skape også neste gang, for å få påpekt en gang for alle at vi ikke aksepterer det - så får vi se om vi baker inn det med å få ha tingene våre i fred i det.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Hvis du ikke vil ta det direkte opp med henne/de, noe som er vanskelig, så ville jeg ikke bedt de flere ganger.

Om det er også komplisert, ville jeg uten å hentyde til han/henne, sagt at det er så dårlig gjort, hver gang vi har selskap, forsvinner ting...og hva skal jeg gjøre. Jeg bryr meg ikke om det, men jeg håper de setter det tilbake...

Har aldri hørt om menn som stjeler på den måten, men har hørt om kvinnemennesker. De som har litt vett kommer tilbake med godset de har tatt par dager etterpå... men det var visst ikke regelen her.

Make movie. Skap deg, og (trenger ikke tårer) si at du er så fortvilet fordi hver gang dere har fest, forsvinner ting, og du håper de setter det tilbake igjen, mer trenger du ikke si faktisk.

Samme om du aldri stoler mer på de, ikke vis det.

Endret av vimselot
Gjest Cirka
Skrevet

Jeg syns du skal konfrontere vedkommende med at det blir ting borte når hun er på besøk. Du har jo avslørt henne sier du. Å la henne gå i fella en gang til, vil jo være å oppfordre henne til å stjele igjen.

Det er leit og vondt å sette slike grenser, men det er helt avgjørende at du gir grei beskjed. Hjelper lite å tømme skap og skuffer når hun nasker tilfeldige hårspenner.

Å ja, jeg har opplevd det.

Gjest vertinnen
Skrevet
Hvis du ikke vil ta det direkte opp med henne/de, noe som er vanskelig, så ville jeg ikke bedt de flere ganger.

Om det er også komplisert, ville jeg uten å hentyde til han/henne, sagt at det er så dårlig gjort, hver gang vi har selskap, forsvinner ting...og hva skal jeg gjøre. Jeg bryr meg ikke om det, men jeg håper de setter det tilbake...

Har aldri hørt om menn som stjeler på den måten, men har hørt om kvinnemennesker. De som har litt vett kommer tilbake med godset de har tatt par dager etterpå... men det var visst ikke regelen her.

Make movie. Skap deg, og (trenger ikke tårer) si at du er så fortvilet fordi hver gang dere har fest, forsvinner ting, og du håper de setter det tilbake igjen, mer trenger du ikke si faktisk.

Samme om du aldri stoler mer på de, ikke vis det.

Takk for svar vimselot :)

Det er forståelig at dere mener jeg ikke bør ha mer kontakt med henne, men det er altså ikke aktuelt å bryte kontakten med dem pga dette.

Pga. hennes personlighet er det heller ikke aktuelt å konfrontere henne med dette.

Gjest vertinnen
Skrevet

Jeg syns du skal konfrontere vedkommende med at det blir ting borte når hun er på besøk. Du har jo avslørt henne sier du. Å la henne gå i fella en gang til, vil jo være å oppfordre henne til å stjele igjen.

Det er leit og vondt å sette slike grenser, men det er helt avgjørende at du gir grei beskjed. Hjelper lite å tømme skap og skuffer når hun nasker tilfeldige hårspenner.

Konfrontasjon kommer aldri til å skje.

Det er ikke snakk om at hun skal gå i fella en gang til. Det jeg skrev er at det skjedde noe før vi fikk bekreftet stjelingen (stjelingen oppdaget vi først etter at de hadde dratt). Det er hendelsen i forkant vi skal gjenskape neste gang - for det er virkelig noe vi skal slå ned på. Så får vi som sagt se om vi klarer å bake inn stjeling generelt i den suppa - hvis det utarter seg til en samtale.

Gjest vertinnen
Skrevet
Cirka' date='10.07.2007 (20:15) ' post='4687883']

Konfrontasjon kommer aldri til å skje.

Det er ikke snakk om at hun skal gå i fella en gang til. Det jeg skrev er at det skjedde noe før vi fikk bekreftet stjelingen (stjelingen oppdaget vi først etter at de hadde dratt). Det er hendelsen i forkant vi skal gjenskape neste gang - for det er virkelig noe vi skal slå ned på. Så får vi som sagt se om vi klarer å bake inn stjeling generelt i den suppa - hvis det utarter seg til en samtale.

Hm- det innlegget ble jo helt merkelig. Det som er uthevet er mitt svar til Cirka.

I tillegg takket jeg for svaret, men det kom heller ikke med :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

For en tråd :ler:

Jeg syns nå jeg har sett mange ganger at folk er bombesikre på at andre bare er slemme eller dumme, men for all del ikke har en diagnose. En diagnose (her: kleptomani) ville kanskje utløst sympati, og noen veldig irriterende personer blir nesten enda mer irriterende om man tror at handlingene deres kan forklares eller unnskyldes. Bare en tanke.

Kan være du er helsefaglig utdannet, og med sikkerhet kan si at hun ikke har kleptomani, men det er ikke rart folk blir nysgjerrige når du er så bastant uten å gi noen grunn for det.

Gjest vertinnen
Skrevet
Kan være du er helsefaglig utdannet, og med sikkerhet kan si at hun ikke har kleptomani, men det er ikke rart folk blir nysgjerrige når du er så bastant uten å gi noen grunn for det.
Er det som er så skremmende med mange av svarene i denne tråden. De klarer ikke å akseptere hvorfor jeg ikke vil utdype hvorfor jeg vet hun ikke er kleptoman - dette til tross for at jeg har sagt at mer info om dette kan bidra til å identifisere henne.

I en annen tråd hyles det opp over at et menneske bidrar til at andre kan identifiseres på intenett, mens i denne tråden er jeg et stort helvete fordi jeg nekter å bidra til det samme.

Dette må være KG på sitt beste--eller var det verste ;)

Skrevet

Tro det eller ei, men det er ikke så lett for folk å gi innspill hvis de har vært i samme situasjon, siden det er ganske vanskelig å forestille seg hva slags situasjon du er i. De som har vært i noenlunde lik situasjon har enten måtte konfrontere eller kutte kontakten, men siden din situasjon fremdeles tydeligvis er såpass ulik er jo det helt uaktuelt for deg å bruke de metodene... Og da er det ikke mange innspill "vi" kan gi deg.

Nå plager jeg sikkert vettet av deg siden jeg gir deg et innspill uten at jeg, i følge dine retningslinjer, har noen som helst rett til det, men jeg anbefaler deg til å finne et forum på en, la oss si, sør-afrikansk nettside, spørre om hjelp der og gi litt flere detaljer. Eventuelt innse at løpet er kjørt, at det er umulig for oss å skjønne hva du vil, og fortsette å kaste bort tiden din her, siden du tydeligvis trives meget godt med det (i likhet med oss andre).

Skrevet (endret)

En gang en av mine middagsgjester stjal parfymen min, kappet jeg av henne fingrene.

Endret av Tiit
Skrevet

Her var det action! Vel, jeg får holde meg til saken jeg da :)

Jeg har en bekjent som har opplevd noe lignende med en av sine bekjente. Hun tok aldri opp temaet med vedkommende, men klarte å ta denne personen på fersken en gang med hendene nede i nattbordsskuffen hennes. Det var litt på slump, egentlig, mens hun hadde mange andre gjester på besøk. Min bekjente hadde bare satt opp en forskrekket mine mens den frekke gjesten ble sprutrød i ansiktet, mumlet noe om en bok og skyndte seg ut av rommet, men de snakket ikke noe mere om det, og etter den episoden ble det faktisk slutt på naskingen. Det bør kanskje legges til at det også ble færre besøk av den frekke gjesten.

Kanskje du kan klare å arrangere en lignende "tilfeldig" avsløring? Litt vanskelig hvis det foregår innelåst på do da selvfølgelig...

Gjest vertinnen
Skrevet
En gang en av mine middagsgjester stjal parfymen min, kappet jeg av henne fingrene.
Uinteressant opplysning - all den tid jeg ikke har sagt noe om at hun har tatt parfyme. Enda mer uinteressant blir det hvis hun uten fingre ikke er gift med et av dine familiemedlemmer.

Iflg. svar jeg har fått i denne tråden må forholdene være helt like det jeg nevner i hovedinnlegget. Hvis jeg er frekk nok til å motsi det, så vil denne tråden vokse med syv sider i løpet av 50 minutter.

Sårt for deg dette eller? ;)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...