Gå til innhold

Middagsgjester som stjeler

Fremhevede innlegg

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg kjøper selvfølgelig ikke golfballer for mange hundre kroner for å gi henne en lærepenge. Jeg har skrevet at jeg bare tømmer skapet på badet, men jeg kan som tidligere nevnt ikke fotfølge henne rundt i andre rom - så derfor spurte jeg her om noen andre her hadde erfaring med sånne opplevelser.

Jeg forstår at du ikke går til anskaffelse av golfballer for dette formål. Jeg lurte bare på hva som var annerledes med å gjøre henne oppmerksom på at dere kjente til hennes nasking ved å avsløre det med golfballer, eller med å tømme skapet for den saks skyld, i forhold til å konfrontere det med henne direkte. Virkningen blir jo den samme; det blir svært ubehagelig for henne.

Videoannonse
Annonse
Gjest vertinnen
Skrevet
Gni dørhåndtakene på skapene og alle rom du ikke vil hun skal snoke rundt i med sot.

Fjern håndsåpen fra badet. Lykke til med å få av sotet og forklare hvordan alle andre har klart turen til og fra badet uten å få sot over hele seg.

Bordtennisballer er også fine saker ...

Du kan jo ha lapper hengende inne i skap og bak dører du ikke vil hun skal gå der sangen "Tyven tyven" er sitert. Ufarlig moro - spesielt hvis hun klager på det. Eller "Her har vi allerede tømt, det er ikke noe å finne for deg".

Jeg tror jeg hadde gjort noe lignende som fortalte at jeg visste at det var hun som stjal hvis jeg var i situasjonen.

Ja, det er mange tanker som kan melde seg før man opplever det :)
Gjest Bodillen
Skrevet

Skjønner ærlig talt ikke helt hvor du vil med denne tråden, jeg. For meg virker det som om du faktisk sitter med oppskriften selv; "Om hun er komplett idiot, så gir hun oss i alle fall mye underholdning. Sjelden jeg har ledd så mye av et menneske noen gang. Hun mangler en del grenser for vanlig oppførsel på flere områder (kan man si). Og eneste måten å takle sånt på, er å se på dem som underholdning. Begynner man å irritere seg, får man bare hjerteinfarkt ler.gif"

Gjest Blondie65
Skrevet
Ja, det er mange tanker som kan melde seg før man opplever det :)

Du trenger ikke tvile på at jeg hadde gjennomført det også.

Gjest vertinnen
Skrevet
Du trenger ikke tvile på at jeg hadde gjennomført det også.
Neida, jeg har ingen grunn til å konkludere med noe som helst, jeg kjenner deg ikke :)

Men det vil ikke passe meg i den situasjonen jeg er i :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Nei, jeg forstår det. Men nå har ejg altså flere ganger skrevet at ejg ber om innspill fra andre som muligens har vært i en sånn situasjon.

Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Jeg hadde en venninne som stjal og løy. Jeg fersket henne og når det var gjort fikk hun beskjed om at hun fikk slutte med oppførselen ellers ville hun miste meg som venn. Hun trodde helt alvorlig at jeg ikke mente det. Det er vel noen år siden hun ga opp å sende meldinger, og ad omveier har jeg hørt ryktene hun har satt ut om meg. Så da ble jeg jo bare nødt å fortelle de som fortalte meg om ryktene hvorfor slike historier om meg verserer - så dermed valgte hun selv å få ryktet sitt smurt utover som løgner og bedrager. Merkelig nok var troverdigheten min større enn hennes.

SÅ trådstarter: det er mulig at jeg ikke har vært borti slektninger som stjeler - men jeg har vært bort i andre med uakseptabel oppførsel. Hos meg stjeler man ikke eller lyger hvis man skal inn dørene i mitt hjem. Så med mindre man har en sykdom som gjør det nødvendig for meg å fjerne innholdet i skap og skuffer så aksepterer jeg ikke i slik oppførsel - ikke av noen - uansett hvem det var.

Du kan ha dine grunner til at du fortsatt vil la en tyv herje i dine skap - de kan til og med være gode. Jeg derimot finner meg ikke i at jeg skal være nødt å ta tusen forholdsregler når en person som påstår seg frisk og oppegående vandrer rundt i mitt hjem. Så der hadde det nok deist ut diverse ting av samtlige dører damen prøvde seg på for å vise henne at slik oppførsel både vet vi om og finner oss ikke i.

Gjest vertinnen
Skrevet

Blondie65' date='09.07.2007 (23:58) :Du kan ha dine grunner til at du fortsatt vil la en tyv herje i dine skap - de kan til og med være gode.

Ja, jeg har mine grunner :)

Blondie65' date='09.07.2007 (23:58) :Jeg derimot finner meg ikke i at jeg skal være nødt å ta tusen forholdsregler når en person som påstår seg frisk og oppegående vandrer rundt i mitt hjem.

Jeg er helt enig med deg, og det er det jeg opplever som litt kinkig i situasjonen.

Blondie65' date='09.07.2007 (23:58) : Så der hadde det nok deist ut diverse ting av samtlige dører damen prøvde seg på for å vise henne at slik oppførsel både vet vi om og finner oss ikke i.

Men det tjener vel helst for å få en bekreftelelse på at hun går i skapene, og vi vet jo at hun gjør det - og vi vet at hun med den uskyldigste mine ville bortforklart det at hun åpnet dørene. Selv om forklaringen ville vært hinsides all fornuft, så kunne vi nok ikke gått hardere innpå den.

-

Nå skal det være sagt - at det er grenser for hva vi finner oss i. Den grensen er for så vidt overskredet i dette tilfellet, men dette vil vi la passere.

Grunnen til at jeg har bedt andre med tilsvarende opplevelser om innspill - er for å få litt å vurdere rundt når det gjelder å håndtere dama i fortsettelsen.

Hun har ikke vært i vårt hus mer en en håndfull ganger, og det blir selvfølgelig sjeldnere etter dette, men kontakten opphører ikke.

Gjest Bodillen
Skrevet
Der spør jeg altså om hva folk som har opplevd noe tilsvarende gjorde med det de opplevde.

Og dette er ikke det samme som å be om råd?

For å svare på det trenger du absolutt ingen bakgrunnsinfo om min middagsgjest.

Faktisk kan det være veldig relevant. Som andre har skrevet her - kanskje hun er hjerneskadet?

Min første tanke var faktisk at hun hadde en psykiatrisk lidelse - ikke nødvendigvis kleptomani. Siden da har erfaring med et menneske med en psykiatrisk lidelse som har en trang til å stjele ting fra andre, så vil mine erfaringer med denne personen faktisk kunne være interessante for deg hvis årsakssammenhengene er sammenlignbare...

Gjest vertinnen
Skrevet
Faktisk kan det være veldig relevant. Som andre har skrevet her - kanskje hun er hjerneskadet?

Min første tanke var faktisk at hun hadde en psykiatrisk lidelse - ikke nødvendigvis kleptomani. Siden da har erfaring med et menneske med en psykiatrisk lidelse som har en trang til å stjele ting fra andre, så vil mine erfaringer med denne personen faktisk kunne være interessante for deg hvis årsakssammenhengene er sammenlignbare...

Ok, men nå har det seg altså sånn at jeg ikke helt forstår hva jeg skriver eller driver med. Derfor ønsker jeg altså bare innspill fra folk som har opplevd tilsvarende. Har du ikke opplevd at folk stjeler i ditt hjem, så er jeg dum nok til å ikke bry meg om hva du eventult måtte kunne gi av råd mot tilleggsinfo jeg ikke vil gi ;)

Jeg vil ikke gi deg mer info om dama, kan du ikke bare leve videre med det :ler:

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg ble helt forvirra av den tråden her jeg..

Men uansett, TS, hvis dama stjeler hjemme hos deg, hvorfor ikke ta det opp med henne? Jeg ville tro at det beste hadde vært å bare konfrontert henne, si det rett ut, at du vet at hun stjeler og vil ikke ha mer av det. For du vil jo ikke at hun skal stjele??

Ellers var ping-pongballetipset genialt synes jeg :ler:

Skrevet (endret)
Jeg vil sette pris på innspill fra folk som har opplevd noe tilsvarende, og hva de eventuelt gjorde med saken. Innspill som å kutte kontakt og fordømmelse av dama vil jeg gjerne slippe å lese - det fører ikke noe konstruktivt med seg.

står jo der, sort på hvitt.

Endret av Furstina
Gjest beekeeper
Skrevet
Ja, det har dessverre blitt mye tullete kverulering her.

Jeg vil ikke ta det opp direkte med henne. Det har med hvordan hun er, og hvor mye ubehag det vil kunne skape. Ikke for at jeg ikke tør, men fordi hun er den hun er.

Nei, jeg vil ikke at hun skal stjele. Neste gang blir det låste dører og tømte skap.

Vi får se, kanskje vi må legge en slagplan hvis det heller ikke funker.

Vi ser først hva som skjer neste gang. Det blir uansett flere uker til, så da har jeg kanskje fått noen flere konstruktive svar i denne tråden også :)

Men hvis du ikke vil ta det opp med henne, hvordan i all verden skal du få ordnet dette da? Det virker jo som at det er et problem for deg? Tror nok neppe at låste skap vil holde stjelingen vekk, stjeler hun så får hun nok tak i et eller annet selv om du låser skapet. Jeg tror ikke det er så mye annet å gjøre egentlig, enn å prate med henne om det. (Men det er nå min mening)

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Har du erfart det samme som meg, så vil jeg gjerne høre om hva du gjorde med det. Har du ikke erfart det samme, så er det du kan tilføre tråden uinteressant for meg i denne settingen.

Ja, jeg har erfart det samme, det har jeg allerede fortalt deg. Men min erfaring har ikke nødvendigvis noen relevans, i og med at det i mitt tilfelle dreide seg om en person med en psykiatrisk lidelse. Da har det liten hensikt for meg å legge ut i det vide og brede om det, hvis "din tyv" stjeler fordi hun er psykisk utvikklingshemmet, er fattig, av en eller annen grunn aldri kan kjøpe sine egne ting e.l...

Endret av Furstina
Gjest vertinnen
Skrevet
Men hvis du ikke vil ta det opp med henne, hvordan i all verden skal du få ordnet dette da? Det virker jo som at det er et problem for deg? Tror nok neppe at låste skap vil holde stjelingen vekk, stjeler hun så får hun nok tak i et eller annet selv om du låser skapet. Jeg tror ikke det er så mye annet å gjøre egentlig, enn å prate med henne om det. (Men det er nå min mening)
Jeg er ikke helt sikker på hvordan vi skal håndtere dette videre. Var derfor jeg la ut en tråd om det her, for å høre om andre hadde opplevd noe tilsvarende. Det går f.eks. an å planlegge en diskusjon hvor man kommer inn på emnet helt generelt, men jeg må som sagt tenke meg litt om.

Neste gang tømmer vi som sagt skap og låser dør, og ser om vi får noen reaksjon på det - så tar vi det videre derfra.

Må vi tømmne skap i fortsettelsen , så må vi det - det blir pesete, men vi begrenser bare enda mer hvor ofte de er her.

Gjest vertinnen
Skrevet (endret)
Ja, jeg har erfart det samme, det har jeg allerede fortalt deg. Men min erfaring har ikke nødvendigvis noen relevans, i og med at det i mitt tilfelle dreide seg om en person med en psykiatrisk lidelse. Det har det liten hensikt for meg å legge ut i det vide og brede om det, hvis "din tyv" stjeler fordi hun er psykisk utvikklingshemmet, er fattig, av en eller annen grunn aldri kan kjøpe sine egne ting e.l...

Nei, jeg skjønner jo at det er den beste løsningen for deg. ;)

I "mitt" tilfelle dreier det seg ikke om en psykiatrisk lidelse. Endret av Furstina
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Jada, jeg vet godt at ts allerede på side 1 opplyste at hun visste tyven ikke var kleptoman. Det jeg etterlyste, var hint om andre årsaker til at middagsgjesten stjeler.

En annen bruker spurte, naturlig nok, om middagsgjesten din var kleptoman. Jeg spurte hvorfor du var sikker på at hun ikke var det. Hvorfor skulle det være så vanskelig å svare på det?

Jeg har da ikke akkurat bedt om livshistorien til tyven din, bare noe som kan si noe som helst om hvorfor hun oppførere seg som hun gjør.

La meg forsøke med meget enkelt språk her nå:

Tyven er narkoman og stjeler det hun kommer over, nærmest av gammel vane.

Har jeg erfaring med narkomane tyver? Nei. Har ingen spesielt konstruktive innspill å komme med.

Tyven er kleptoman.

Har jeg erfaring med klaptomane? Nei. Har ingen spesielt konstruktive innspill å komme med.

Tyven er under hælen på sin mann og har aldri penger til å kjøpe noe som helst til seg selv, ikke engang en simpel hårspenne.

Har jeg erfaring med denslags destruktive forhold? Nei. Har ingen spesielt konstruktive innspill å komme med.

Tyven har en psykiatrisk lidelse som innebærer at hun har stemmer i hodet som ber henne stjele fra andre.

Har jeg erfaring med det? Ja, og jeg har faktisk også noen ålreite innspill å komme med, gitt!

Endret av Furstina
Skrevet (endret)
Da kanskje hun tar poenget uten å bli fornærmet. Forhåpentligvis blir hun veldig flau da, og slutter med den oppførselen hos dere.

Jeg har ikke opplevd noe slikt selv så jeg har kanskje ikke den rette kompetansen, men jeg kan ikke se noen grunn til at man ikke skal fornærme mennesker som stjeler eiendelene dine. Blir hun fornærmet har hun seg selv å klandre. Hun er tyven her, det er hun som gjør noe galt.

Endret av Top Gun
Gjest vertinnen
Skrevet
Jeg har ikke opplevd noe slikt selv så jeg har kanskje ikke den rette kompetansen, men jeg kan ikke se noen grunn til at man ikke skal fornærme mennesker som stjeler eiendelene dine.
Sant det, men noen ganger kan det være lurt å gå litt saktere i svingene.

:)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å skremme henne litt? Hvis hun er redd edekopper, legger du en stor, men naturtro lekeedderkopp i skapet på badet. Edderkoppen var bare et eksempel, du kjenner henne best og vet hva hun er redd for. Hvis hun ikke har en spesiell fobi, kan et slikt troll i eske gjøre susen. Her er det den uventede, brå bevegelsen som gjør at de fleste skvetter.

Gjest Gjest
Skrevet

Her var det mye kverulering og usakelighet!

Jeg har hatt flere familiemedlemmer på besøk som ikke stjeler, men som er veldig nysgjerrige, og går igjennom alt av skap o.l. Min løsning har vært å låse de rommene de ikke trenger adgang til når de er på besøk, og legge ting fra f.eks badeskap o.l. inn på de låste rommene (f.eks låser mitt og mannens soverom, og legger inn alt av småting dit). Ingen som har kommentert at dørene er låst, da de da ville røpe at de snoket rundt. Har fungert ok her, om ikke perfekt.

Lykke til med besøket :smile:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...