Dalila Skrevet 25. oktober 2007 #181 Del Skrevet 25. oktober 2007 Sikkert nevnt før, men når noen skriver Norsk, som i "Jeg synes Norske menn er.....", da får jeg fnatt. Vi bor i Norge, men vi er norske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 25. oktober 2007 #182 Del Skrevet 25. oktober 2007 -Sikkert vært nevnt disse også: visste/viste vær/hver Det er forskjell på en typisk snublefeil i et innlegg og en feil som er gjennomgående i hele innlegget. Hvis det i tillegg er uten avsnitt, punktum og stor bokstav, ja da gir jeg opp å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sans Skrevet 25. oktober 2007 #183 Del Skrevet 25. oktober 2007 Når stor bokstav utelates. Overdreven bruk av tegnsetting. Spesielt utropstegn eller tenkeprikker. Helt feil kommaregler. Jeg leser det sånn det står skrevet, og om pausene kommer på feil sted - ja, da blir jeg helt småstressa! Og når folk bytter om og og å på sånne steder som er helt åpenlyse.... Kansje, nyskjerrig, hvist og hva.... osv osv osv. Jeg er litt språkfanatiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Advena Skrevet 25. oktober 2007 #184 Del Skrevet 25. oktober 2007 Væl, det er mange skrive feil jeg irriterer meg over. som Feks nysgjerrig .. skrives nyskjerrig herregud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 25. oktober 2007 #185 Del Skrevet 25. oktober 2007 Væl, det er mange skrive feil jeg irriterer meg over. som Feks nysgjerrig .. skrives nyskjerrig herregud. Finn 5 feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. oktober 2007 #186 Del Skrevet 26. oktober 2007 Finn 5 feil. :klø: Den var ikke lett. Tror det må være månedens utfordring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 26. oktober 2007 #187 Del Skrevet 26. oktober 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 2. november 2007 #188 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg ergrer meg grønn over "koslig". Det er heller ikke så veldig vanskelig å skrive "kanskje" dersom man tenker over at det betyr kan+skje. Noe kan skje=kanskje inntreffer det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nimbus Skrevet 2. november 2007 #189 Del Skrevet 2. november 2007 Dem i stedet for de og omvendt, når folk blander han/ham (driter i om det er lov, det ser/høres ikke bra!), hvem/hvordan i stedet for hvilken/hva slags, å/og-feil, og kommafeil. Irriterer meg generelt veldig over skrivefeil (uten at det betyr at jeg aldri har noen). Det er forresten stor forskjell på tastefeil og gjentatte skrivefeil fordi folk ikke kan norsk. Det er det siste som f.eks. gjør det slitsomt å lese et innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalila ii Skrevet 8. november 2007 #190 Del Skrevet 8. november 2007 Når folk ikke klarer å skille mellom "og" og "å" så gir det meg en ubeskrivelig følelse innvendig. Etter å ha lest et langt innlegg her inne der det konstant blir brukt "og" der det skal være "å" og omvendt føler jeg meg rett og slett kvalm, uvel og rasende. Det distraherer meg sånn at jeg konsekvent unngår enkelte brukeres innlegg, fordi jeg ikke klarer å fokusere på budskapet de prøver å få frem. KAN DET VÆRE SÅ J..... VANSKELIG DA? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prestekrage Skrevet 8. november 2007 #191 Del Skrevet 8. november 2007 Med tanke på at en stor del av jobben min består av å lese korrektur, så må jeg holde tungen rett i munnen nå (evt. feil tilskrives et (eh- to) stort glass rødvin...). Noe av hva som irriterer meg mest: Dialektskriving- og tilnærming til det. Blanding av nynorsk og bokmål. Ja, jeg er født og oppvokst på Østlandet- men er nynorskforkjemper. Foreks.; Vi går fremover i bokmål, og framover i nynorsk.... (Ja, jeg vet begge deler er "tillatt"- men irriterer meg uansett.) Og/å- feil Da/når- feil Tegnsettingsfeil (men vet at jeg synder stygt med mine evige ...) Store/små bokstaver Gramatiske feil Orddeling (Gir meg nå- i fare for å kaste altfor mange steiner, her jeg sitter i glasshuset mitt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eugene Onegin Skrevet 8. november 2007 #192 Del Skrevet 8. november 2007 de jeg selv gjør. Men det iriterer meg mer når andre på peker dem siden jeg vet at jeg har en del skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 9. november 2007 #193 Del Skrevet 9. november 2007 Rettelse: Det mest irriterende er når folk ikke kan forskjell på ett og et og prøver å ellers holde et seriøst språk. Ett = et tall, altså én av noe et = ubestemt artikkel EKS: "Jeg manglet bare ett hull": Det var bare ett igjen til målet. "Jeg manglet bare et hull": Det er hullet som er viktig i denne setningen, ikke antallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grissini Skrevet 10. november 2007 #194 Del Skrevet 10. november 2007 Det er kanskje nevnt tidligere i tråden, men når folk spør om råd om hvilket (jule-, fin-)service de bør velge, så kjenner jeg at jeg blir uvel. I tillegg kommer østlendinger som ikke er i stand til å si HVILKEN, men får inn HVEM i spørsmål, ganske høyt opp på listen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrizzleSizzle Skrevet 10. november 2007 #195 Del Skrevet 10. november 2007 Den mest irriterende skrivefeilen er den bevisste skrivefeilen "skriveleif". Den er rimelig oppbrukt. Og du prestekrage, jeg lurer på en ting...på et kurs jeg gikk på for 10 år siden fikk vi vite at det ikke var lov å bruke forkortelsen "evt" for "eventuelt", det heter bare ev. Stemmer det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frigg Skrevet 11. november 2007 #196 Del Skrevet 11. november 2007 Finn 5 feil. 5??? Fant i alle fall 7! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norsklærer Skrevet 13. november 2007 #197 Del Skrevet 13. november 2007 At man sier dems istedenfor deres - f.eks. "hjemme i huset dems". Den er fin. Også er det de som blander sammen hun og henne. "Hjemme hos hun" "Så fin kjole henne hadde" Også bergenserversjonen "Eg likte kjolen honnes" Jada.....! (Jeg er fra østlandet og bor for tiden i Bergen. Det er mye rart å høre her) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chans Skrevet 13. november 2007 #198 Del Skrevet 13. november 2007 At man sier dems istedenfor deres - f.eks. "hjemme i huset dems". Den er fin. Haha! Jaggu er den fin, men ikke så fin som "demses". "Huset demses er så korselig lixom"! Det er mange som bestemt mener at det er verre å lese når folk som vanligvis skriver plettfritt gjør feil enn når folk som rett og slett ikke kan stave gjør feil. Det sier jeg meg voldsomt uenig i. Jeg synes det er forståelig at man kan ha et aldri så lite uhell og stave et ord feil uten å ødelegge en hel tekst dersom man ellers går inn for å skrive feilfritt, mens det rett og slett er provoserende å lese tekster skrevet av folk som ikke engang ser ut til å gidde å lære seg å skrive. Som svar på spørsmålet synes jeg følgende skrivefeil er blant de mest irriterende: • Feil eller overdreven tegnsetting..!!!!11!!!!!1! • Feil bruk av ord og uttrykk, i alle fall når betydningen blir en helt annen enn det som opprinnelig var meningen. • Ord som er feilstavet til det ugjenkjennelige, spesielt når setningen får en helt tøvete mening. • Tøysete "ungdomstrender" i språket, av typen "lixxom", "OMG", "koz" og "oki". • Folk som finner det for godt å stave ord nøyaktig slik de uttales, eller enda verre; folk som staver ord langt mer innviklet enn det trenger å gjøres. Den evinnelige gt'en i "egentligt", "koseligt" og lignende er et prakteksemplar. • Fullstendig unødvendig bruk av engelske uttrykk, like, y'know, whatev... • Særskriving. Jøssenammen, er det så vanskelig å se at "øl opptrekker" ser helt teit ut? "Vi selger lamme lår og lamme testikler", lixom! 'Nuff said! Listen er egentlig mye lengre enn dette for min del, men nå blir jeg virkelig opprørt av å tenke på all denne språklatskapen, så jeg går og blar litt i nynorskordboken for å muntre meg opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 13. november 2007 #199 Del Skrevet 13. november 2007 Det bergenske uttrykket GØYT. Grøsser innvending både når jeg hører det, og ikke minst når jeg ser det på trykk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Tausa* Skrevet 23. november 2007 #200 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg syns det er verre med de som skriver "de" i stedenfor "dem". Det er fordi jeg ikke liker noe jeg oppfatter som et ønske om å snakke "penere". Det samme når man skriver/sier "hun" i stedenfor "henne". Da unnskylder jeg heller de som bruker gramatiske gale dialektord. Overbruk av "dem" tenker jeg er en del av bred østlandsdialekt, noe jeg syns er mye mer sympatisk enn å snakke og skrive gramatisk feil fordi man vil bli oppfattet som finere i språket. "De" i stedet for "dem" og "hun" i stedet for "henne" er faktisk også dialekt. Jeg ser i hvert fall ikke på det som noe "penere" enn "dem" i stedet for "de"! Så jeg har minst like mye sympati for folk som gjør disse feilene som for personer som bruker "dem" i stedet for "de". Ved sistnevnte er det tross alt snakk om feil bruk av subjekt, og subjekt brukes oftere enn objekt og står også gjerne først i setningen. Ergo: Enklere å legge merke til og derfor enklere å unngå. Jeg har et par til. Dette er strengt tatt ikke en skrivefeil men noe som irriterer; Folk som skriver nynorske sideformer som ser helt vanvittige ut, som kjærligheit. Det heter kjærleik for svarte... Samnorsk har vi gitt opp! Det er og grusomt å lese nynorske tekster som har samtlige sideformer av ett og samme ord I SAMME TEKST. Enkelte ganger føler faktisk nynorskbrukere at de må bruke bokmålsnære ord i nynorsk, selv om disse er sideformer. Er du egentlig klar over hvor mye nynorskbrukere får høre av klager på språket fra bokmålsbrukere som ikke forstår dem og ikke orker å lese det de har skrevet på grunn av hatet mot sidemål? Selv er jeg egentlig nynorskbruker, men det kunne aldri falt meg inn å skrive på nynorsk i et slikt forum, blant annet på grunn av alt hatet mange sitter inne med etter sidemålsundervisningen. (Og ja, jeg er medlem av målungdommen, faktisk! ) I vår hjalp jeg lillesøsteren min med en hjemmeeksamenstekst. Her var det mange bokmålsord, hvorav mange var fagtermer som vi ikke aner hva heter på nynorsk. For andre ord måtte vi slå opp i bokmål-nynorsk-ordbok for å finne den nynorske varianten. Dette blir etter min mening fullstendig feil. Og dessuten lot vi mange av bokmåls- (og dermed rødstrek-) ordene stå, fordi det tilsvarende nynorskordet sannsynligvis ville ført til frustrasjon for sensor, og lillesøsteren min kunne stått i fare for å få dårligere eksamensresultat. En gretten og irritert sensor kan lett se mer negativt i teksten enn nødvendig! Å skrive på dialekt og slang skjærer bra i øynene ja. Enkelte dialekter er jo overrepresentert på akkurat det området også. Nei, jeg gidder faktisk ikke høre om problemet ditt dersom du ikke klarer å legge det fram på annet enn stavangersk eller trøndersk dialekt. Vi har to skriftspråk i Norge, bokmål og nynorsk. Hold deg til det Er selv fra stavanger-traktene og bor i Trøndelag. Og skriver veldig mye på dialekt. Men jeg ser selvsagt an hvem jeg skriver til. Det kunne aldri falt meg inn å skrive på dialekt på disse sidene! Jeg er ikke trønder, men jeg sier da apostroooooof for det Samme her. Apostrof med lang o (og selvsagt o-, ikke å-lyd). Finn 5 feil. Bare 5? Selv irriterer jeg meg ikke så skrekkelig mye over vanlige skrivefeil. Det kan hende hvem som helst. Verre er det med skrivefeil som fører til ambiguitet. Irriterer meg veldig over feil tegnsetting og ord deling [sic], spesielt når det fører til flere tolkningsmuligheter. Og ikke bare ord delings feil, men også feil bruk av binde- og tankestrek. (Prestekrage... ) Irriterer meg blant annet stort over butikknavnet "Dame og herreklær". Tydeligvis en dame som selger herreklær - eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå