Gjest Kristin_ Skrevet 30. juni 2007 #1 Del Skrevet 30. juni 2007 Hva slags skrivefeil skjærer dere mest i øynene? Det kan også være sinnsyke forkortelser. Personlig er det hvet, som i "Jeg hvet det" som jeg synes er verst. Hvist er også ganske ille (Hvist du ikke gjør som jeg sier hvet jeg ikke hva jeg skal gjøre ) men blir ikke mye brukt synes jeg. Har dere noen "favoritter" ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #2 Del Skrevet 30. juni 2007 Værre og værst! Og de du nevner. Det er liksom så vanlige ord, man bruker dem jo nesten hver gang man skriver noe, så jeg "forventer" kanskje at folk lærer seg akkurat disse basisordene mer enn jeg regner med at alle skal stave alle fremmedord riktig... Veldig mye å/og-feil er også slitsomt å lese, det blir vanskeligere å få flyt i tekten da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2007 #3 Del Skrevet 30. juni 2007 (men jeg kan legge til, som en digresjon, at jeg har jobbet med forlagsfolk som faktisk skriver alle de nevnte skrekkeksemplene feil... Heldigvis var vedkommende ellers veldig dyktig og hyggelig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 30. juni 2007 #4 Del Skrevet 30. juni 2007 Helt enig i "værst". Ikke så glad i "vennine" heller. Og som nevnt et annet sted "sexuell" eller "sexualitet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 30. juni 2007 #5 Del Skrevet 30. juni 2007 Hvet Vist/viss Intrissert - og sikkert mange flere. Irriterende er det kanskje ikke, men jeg stusser litt når jeg ser det. Det jeg synes er mer irriterende er når det ikke brukes punktum og avsnitt, og til dels komma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. juni 2007 #6 Del Skrevet 30. juni 2007 Når man skriver "dem" i stedet for "de". Jeg får assosiasjoner til verste østkant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 30. juni 2007 #7 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg får helt fnatt av dem som konstant skriver ord med dobbelkonsonant med enkel konsonant. Jeg får også fnatt av dem som skriver sjip (kip) Her har jeg problemer og lurte på om noen kan skrive det som er riktig? FØDTSEL AKKURATT INTERRESSANT JÅT (som i båt,jolle) GENERELL KRIMINELL VENNINNE KAMMERAT ABBONEMENT KOMMUNE KOMMUNAL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 30. juni 2007 #8 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg får helt fnatt av dem som konstant skriver ord med dobbelkonsonant med enkel konsonant. Jeg får også fnatt av dem som skriver sjip (kip) Her har jeg problemer og lurte på om noen kan skrive det som er riktig? FØDTSEL fødsel AKKURATT akkurat INTERRESSANT interessant JÅT (som i båt,jolle) yacht? (mulig fornorskningen også er lov) GENERELL generell ja KRIMINELL riktig det også VENNINNE og dette KAMMERAT kamerat ABBONEMENT abonnement KOMMUNE riktig KOMMUNAL riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puselabb Skrevet 30. juni 2007 #9 Del Skrevet 30. juni 2007 -Det at noen blander hver og vær er veldig irriterende. -Og/å-feil. Jeg har sett at mange (ofte veldig unge) nesten bare bruker å. -Feil bruk av doble konsonanter, som å skrive altid og ommtrent. -Også er det noen som skriver: "Jeg skal være samme han etterpå" Samme??? Det heter sammen med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 30. juni 2007 #10 Del Skrevet 30. juni 2007 Takk for svar Kristin Jeg kopierer det du skrev så har jeg det til en senere anledning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. juni 2007 #11 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg har heller aldri forstått de som skriver "hvordan bil liker du?" Det heter da vitterlig "Hvilken bil liker du?" eller "Hva slags bil liker du?"?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 30. juni 2007 #12 Del Skrevet 30. juni 2007 hehe mye bra her ja isje er en utrolig irriterende skrivefeil også Jeg liker ikke når folk skriver sambo heller jeg, hva pokker det, en slags dansehybrid av samba og mambo? To bokstaver ekstra, og det ville blitt riktig stavet også... grr... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silmarill Skrevet 30. juni 2007 #13 Del Skrevet 30. juni 2007 Kristin: Skrives ikke KOMUNAL slik jeg skrev det nå? Det heter KOMMUNE men jeg bare tror at KOMUNAL skrives med en M ? ----------- Jeg blir fullstendig gal når jeg ser noen skrive dette feil Høyesterettsjustitiarius Ullernchausseen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 30. juni 2007 #14 Del Skrevet 30. juni 2007 ... Og når folk skriver hvem i stedet for hvilket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puselabb Skrevet 30. juni 2007 #15 Del Skrevet 30. juni 2007 hehe mye bra her ja isje er en utrolig irriterende skrivefeil også Jeg liker ikke når folk skriver sambo heller jeg, hva pokker det, en slags dansehybrid av samba og mambo? To bokstaver ekstra, og det ville blitt riktig stavet også... grr... Det er bare en kortere form for samboeren min. Jeg bruker det noen ganger. Fikk det fra andre KG-brukere. Syntes først det så veldig rart ut, men så fant jeg ut at det bare ble enklere å skrive det på den måten. "Samboeren min bla bla..." ble så tungt. Men jeg vurderer å slutte med det. For det hverken ser eller høres helt bra ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silmarill Skrevet 30. juni 2007 #16 Del Skrevet 30. juni 2007 Kristin: Skrives ikke KOMUNAL slik jeg skrev det nå? Det heter KOMMUNE men jeg bare tror at KOMUNAL skrives med en M ? ----------- Jeg blir fullstendig gal når jeg ser noen skrive dette feil Høyesterettsjustitiarius Ullernchausseen Kristin: DU har rett, jeg gikk inn på ordboka og fant ut at det er med to som du skrev Altså: kommunal kommuna'l a1 som gjelder en kommune k-e tjenestemenn / k-t selvstyre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 30. juni 2007 #17 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Det er bare en kortere form for samboeren min. Jeg bruker det noen ganger. Fikk det fra andre KG-brukere. Syntes først det så veldig rart ut, men så fant jeg ut at det bare ble enklere å skrive det på den måten. "Samboeren min bla bla..." ble så tungt. Men jeg vurderer å slutte med det. For det hverken ser eller høres helt bra ut. Jeg har flere ganger fått lyst å skrive at jeg og kjærst var ute på kino bare for å vise hvordan det skjærer i øynene :D Endret 30. juni 2007 av Kristin_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. juni 2007 #18 Del Skrevet 30. juni 2007 ... Og når folk skriver hvem i stedet for hvilket Like irriterende som "hvordan" i stedet for "hva slags/hvilken". "Isje" er forresten et dialektord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 30. juni 2007 #19 Del Skrevet 30. juni 2007 ...som dermed burde vært utelukket fra et forum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 30. juni 2007 #20 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Før eg kjem med skrivefeil som irriterar meg, vil eg kommentera ein liten ting. Ser at det er enkelte som irriterar seg over folk som skriv VISS. Då må eg få seia at på nynorsk heiter det faktisk viss! PÅ bokmål heiter det hvis. Så eg håpar ingen irriterar seg over at nynorskbrukarar skriv viss, for det er faktisk heilt korrekt. Her kjem nokre skrivefeil som eg blir irritert over: Værst, værre osv. Hvordan musikk liker du? Og andre liknande, meiningslause setningar, med feil bruk av spørjeord! Særskriving: Mobil telefon, sjokolade kake, fjell sko o.l. Kor vanskelig kan det vera å skriva slike ord som eitt ord, slik dei blir uttalt? Det er jo kun ein ting det er snakk om, ikkje to! Manglande bruk av punktum, komma, stor bokstav etter punktum. Ingen bruk av avsnitt. Blir slitsomt å lesa! Skjede, i staden for kjede. Det blir jo rett og slett eit heilt anna ord! (Kom ikkje på fleire gode eksempel i farten). Men det gjeld dei som ikkje veit forskjell på kj- og skj/sj - lyden. Det fører til mange rare ord... Igjenn, kjekks, epple, avsluttning akurat, aparat ovv. Bruk av dobbel konsonant der det ikkje skal vera, og omvendt! venninde. Ord med to n-ar etter kvarandre, som blir skrive som nd. Nyskjerrig. Ord som skal skrivast med gj, som blir skrive som kj. Feil bruk av og/å. Dette var dei tinga eg kom på i farten, men eg kan lova at det er mange fleire skrivefeil eg irriterar meg over. Endret 30. juni 2007 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå