Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk blir vegetarianere/veganere (jeg vet ikke forskjellen)? Jeg kan forstå det om det er fordi de ikke liker det, men hvis det er fordi de er imot at dyr skal drepes og spises, så er de jo helt utpå jordet.. Dyr/insekter/planter osv er nå engang her for å være andres mat, om det er en tiger som spiser kjøttet eller et menneske. Det er helt naturlig og nødvendig å spise kjøtt og fisk osv. Det er stoffer der en ikke får i seg ellers, sier ikke det det meste om at det er noe vi MÅ spise? Når jeg leser innlegg som at noen som er vegetarianere nekter tom å kjøpe med kjøtt til sin samboer, begynner jeg å lure på om vegetarisme er en sykdom? En psykisk lidelse, som en slags vrangforestilling?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Hmm, jeg vet ikke hvilke vegetarianere du har vært borti, men det finnes sikkert noen som oppfatter det som religion. Fordelene med å være vegetarian (i mitt tilfelle spise minst mulig rødt kjøtt) vil du først oppdage hvis du blir en. Man føler seg rett og slett mye bedre siden man slipper å ha råtnende kjøtt i tarmene. Anbefales.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Det er helt naturlig og nødvendig å spise kjøtt og fisk osv. Det er stoffer der en ikke får i seg ellers, sier ikke det det meste om at det er noe vi MÅ spise? Kanskje du kunne opplyse oss andre om hvilke stoffer det er?
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Kanskje du kunne opplyse oss andre om hvilke stoffer det er? B12 feks, det må en vegetarianer ta som kosttilskudd, i tillegg så må de jo være mye mer nøye med hva de spiser for å få riktig ernæring.
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Hmm, jeg vet ikke hvilke vegetarianere du har vært borti, men det finnes sikkert noen som oppfatter det som religion. Fordelene med å være vegetarian (i mitt tilfelle spise minst mulig rødt kjøtt) vil du først oppdage hvis du blir en. Man føler seg rett og slett mye bedre siden man slipper å ha råtnende kjøtt i tarmene. Anbefales. Nå fikke jeg en følelse av at jeg hadde litt rett... Hvorfor skulle det liksom være verre med råtnende (?) kjøtt i tarmene enn råtnende frukt og grønt? Prosessen det blir nedbrutt på er den samme, og når det er i magen så bryr ikke kroppen seg om hva det "var", den "ser" kun de enkelte komponentene som den trenger, fett, fiber, proteiner osv. Dvs magen din bryr seg ikke om at du spiser kjøtt.
Daria Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Hmm, jeg vet ikke hvilke vegetarianere du har vært borti, men det finnes sikkert noen som oppfatter det som religion. Fordelene med å være vegetarian (i mitt tilfelle spise minst mulig rødt kjøtt) vil du først oppdage hvis du blir en. Man føler seg rett og slett mye bedre siden man slipper å ha råtnende kjøtt i tarmene. Anbefales. Da er du vel strengt tatt ikke vegetarianer, du har bare litt selektivt kosthold... Til TS: Vegetarianer -spiser ikke kjøtt/fisk/kylling osv Veganer -spiser overhodet ikke animalske produkter, dvs ikke egg/melk osv Det er mange grunner til at noen velger å bli vegetarianer/veganer, både prinsippielle og helsemessige. Jeg overveide å bli det da jeg var ung og idealistisk, men jeg er så glad i mat at det veide tyngst... Jeg tilstår at jeg har vært borti enkelte som jeg i mitt stille sinn synes overdriver (f.eks de som ikke klarer å se andre spise kjøtt uten å komme med kommentarer), men stort sett beundrer jeg deres prisippfasthet. Som sagt, jeg hadde ikke klart det...
Gjest Elastica Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Jeg vet for lite om vegetarisme til å si noe bombastisk i forhold til næringsstoffer o.l. Dessuten antar jeg at fleste vegetarianere har et bevisst forhold til det de spiser, siden de har tatt det valget i utgangspunktet. Slik jeg har forstått det er man vegetarianer ut fra ulike overbevisninger; Noen mener det er absolutt det beste for kroppen. Dette er en fin tanke, og jeg kunne ønske jeg klarte å leve på denne måten selv, men er altfor glad i mat og altfor lite interessert i å finne alternativ kost. Dessuten tror jeg man kan leve sundt også med kjøtt i kosten. Andre er vegetarianere utfra et dyrevernhensyn, tanken om at mennesket ikke skal ta livet av dyr for å bruke det som mat, eller andre ting. Dette kan jeg virkelig ikke forstå. Det er så mange ting man da må ta hensyn til at jeg tror det er umulig å leve troverdig. Jeg regner da med at disse hverken har skinnsofa, sko eller klær av skinn. Her i huset har vi både saueskinnsfell i sofaen og kuskinn på gulvet. Jeg anser meg selv for å være på toppen av næringskjeden, og spiser kjøtt med god samvittighet. Derimot er jeg mye mer opptatt av at det dyret jeg spiser skal leve et godt liv, og spiser derfor mye vilt eller økologisk kjøtt. Det er synd at det eneste forholdet til kjøtt det kan synes som mange har, er hvor billig man kan få biffen på Rimi. Billig mat krever at man gjør en del kompromisser i forhold til dyrehold. Imidlertid er det ikke dumt å begrense inntaket av rødt kjøtt og animalsk fett, i så måte har jeg stor forståelse for at man forsøker å begrense kjøttinntaket.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Nå fikke jeg en følelse av at jeg hadde litt rett... Hvorfor skulle det liksom være verre med råtnende (?) kjøtt i tarmene enn råtnende frukt og grønt? Prosessen det blir nedbrutt på er den samme, og når det er i magen så bryr ikke kroppen seg om hva det "var", den "ser" kun de enkelte komponentene som den trenger, fett, fiber, proteiner osv. Dvs magen din bryr seg ikke om at du spiser kjøtt. Fordi kroppen bruker mye lenger tid og energi på å bryte ned kjøtt enn f.eks grønnsaker og t.o.m. fisk. Merker at jeg blir helt rar i magen og slapp som bare det hvis jeg plutselig spiser f.eks. indrefilet. Det bare føles mye bedre å ikke spise kjøtt. Jeg er mann.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 B12 feks, det må en vegetarianer ta som kosttilskudd, i tillegg så må de jo være mye mer nøye med hva de spiser for å få riktig ernæring. En vegetarianer behøver ikke å ta B12-tilskudd dersom vedkommende har et normalt variert kosthold og ikke har andre problemer knyttet til opptaket av vitamin B12. Både melkeprodukter og egg inneholder masse B12-vitaminer. Veganere har større problemer med å få i seg B12, det stemmer. Men det er faktisk mulig å få i seg B12 gjennom grønnsaker gjødslet med naturlig gjødsel.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #10 Skrevet 21. juni 2007 Mens man er inne på denne diskusjonen: Kan noen fortelle meg hvorfor enkelte nekter å spise kjøtt av forskjellige grunner, men fisk er helt greit? Handler det om smakssak, så skjønner jeg det. Er ikke glad i rødt kjøtt selv så det holder jeg meg unna. Har hørt at noen sier det er greit siden fisk kanskje ikke føler smerte, men hva så? En fisk er jo fortsatt et dyr, som ikke blir behandlet bra heller, så hvorfor er det greit?
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #11 Skrevet 21. juni 2007 Da er du vel strengt tatt ikke vegetarianer, du har bare litt selektivt kosthold... Til TS: Vegetarianer -spiser ikke kjøtt/fisk/kylling osv Veganer -spiser overhodet ikke animalske produkter, dvs ikke egg/melk osv Det er mange grunner til at noen velger å bli vegetarianer/veganer, både prinsippielle og helsemessige. Jeg overveide å bli det da jeg var ung og idealistisk, men jeg er så glad i mat at det veide tyngst... Jeg tilstår at jeg har vært borti enkelte som jeg i mitt stille sinn synes overdriver (f.eks de som ikke klarer å se andre spise kjøtt uten å komme med kommentarer), men stort sett beundrer jeg deres prisippfasthet. Som sagt, jeg hadde ikke klart det... Beundrer deres prinsippfasthet.. nåja, jeg vil heller si at de har en lidelse jeg, da som gjør at de er besatt av å spise det de tror er sunt. Det er jo en ny spiseforstyrrelse på inntog nå, ortoreksi, der er de sykelig opptatt av å spise sunt, og det er jo det vegetarianere/veganere er også da. Noe må det jo være som gjør at de orker holde på sånn.
aline Skrevet 21. juni 2007 #12 Skrevet 21. juni 2007 Prosessen det blir nedbrutt på er den samme, og når det er i magen så bryr ikke kroppen seg om hva det "var", den "ser" kun de enkelte komponentene som den trenger, fett, fiber, proteiner osv. Dvs magen din bryr seg ikke om at du spiser kjøtt. Jeg er ikke verken vegetarianer eller veganer, men det du sier om at kroppen ikke merker forskjell på hva vi putter i oss, og at det er like lett med rødt kjøtt som med frukt, grønt og annet, er faktisk for flere helt feil. Jeg kan ikke spise rødt kjøtt, rett og slett fordi kroppen min ikke fordøyer det like godt som annen mat, så jeg blir rett og slett dårlig av å spise det. Noe jeg vet om flere som har i mindre grad en meg, mange blir tunge av å spise rødt kjøtt og trenger mer hvile etter den typen måltider en av lettere måltider med grønnsaker og f.eks fisk. jeg har ikke spist rødt kjøtt på mange år, og sjekker meg stadig for mangler siden jeg ikke tar noe form for kosttilskudd eller vitaminer, og har overhode ikke underskudd av noe selv om altså rødt kjøtt ikke er en del av kostholdet mitt.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #13 Skrevet 21. juni 2007 Veganere har større problemer med å få i seg B12, det stemmer. Men det er faktisk mulig å få i seg B12 gjennom grønnsaker gjødslet med naturlig gjødsel. Man kan også få vegetabilsk B12 gjennom tang, alger, ølgjær, spirer, syrede grønnsaker, soyasaus og miso.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #14 Skrevet 21. juni 2007 (endret) Beundrer deres prinsippfasthet.. nåja, jeg vil heller si at de har en lidelse jeg, da som gjør at de er besatt av å spise det de tror er sunt. Det er jo en ny spiseforstyrrelse på inntog nå, ortoreksi, der er de sykelig opptatt av å spise sunt, og det er jo det vegetarianere/veganere er også da. Noe må det jo være som gjør at de orker holde på sånn. Nå er jeg hverken sykelig opptatt av hva jeg spiser, religiøs ect. Men den kommentaren blir bare for snever. Folk er forskjellige, de tror og mener forskjellige ting og har forskjellige interesser. Bare fordi du ikke skjønner hvorfor det er slik, vil ikke tilsi at man må ha en diagnose. Endret 21. juni 2007 av Scorpina
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #15 Skrevet 21. juni 2007 En vegetarianer behøver ikke å ta B12-tilskudd dersom vedkommende har et normalt variert kosthold og ikke har andre problemer knyttet til opptaket av vitamin B12. Både melkeprodukter og egg inneholder masse B12-vitaminer. Veganere har større problemer med å få i seg B12, det stemmer. Men det er faktisk mulig å få i seg B12 gjennom grønnsaker gjødslet med naturlig gjødsel. Naturlig gjødsel? Du mener kumøkk feks? Så det er greit å bruke animalsk avføring som gjødsel og næring til ens mat? Men ikke å spise kjøttet? Gir ingen mening for meg det her. En god biff metter, grønsaker og frukt metter ikke. Da må en spise et helt lass med mat, og veldig ofte fordi det går liksom bare gjennom kroppen. Sånn sett så spiser man mye mer mat enn om man hadde spist en biff, så regnskapet noen kom med over her på at det er mer energi å lage en biff er jeg ikke med på. Man spiser jo mer når man er vegetarianer, ser jo de dyrene som er det, de spiser og spiser... Mens kjøtteterne ikke spiser hver dag engang i det fri...
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #16 Skrevet 21. juni 2007 Naturlig gjødsel? Du mener kumøkk feks? Så det er greit å bruke animalsk avføring som gjødsel og næring til ens mat? Men ikke å spise kjøttet? Gir ingen mening for meg det her. En god biff metter, grønsaker og frukt metter ikke. Da må en spise et helt lass med mat, og veldig ofte fordi det går liksom bare gjennom kroppen. Sånn sett så spiser man mye mer mat enn om man hadde spist en biff, så regnskapet noen kom med over her på at det er mer energi å lage en biff er jeg ikke med på. Man spiser jo mer når man er vegetarianer, ser jo de dyrene som er det, de spiser og spiser... Mens kjøtteterne ikke spiser hver dag engang i det fri... Det må være utrolig slitsomt å alltid måtte spise biff eller annet rent kjøtt til alle måltider, siden alt annet "går liksom bare gjennom kroppen" på deg...
Gjest Elastica Skrevet 21. juni 2007 #17 Skrevet 21. juni 2007 Naturlig gjødsel? Du mener kumøkk feks? Så det er greit å bruke animalsk avføring som gjødsel og næring til ens mat? Men ikke å spise kjøttet? Gir ingen mening for meg det her. En god biff metter, grønsaker og frukt metter ikke. Da må en spise et helt lass med mat, og veldig ofte fordi det går liksom bare gjennom kroppen. Sånn sett så spiser man mye mer mat enn om man hadde spist en biff, så regnskapet noen kom med over her på at det er mer energi å lage en biff er jeg ikke med på. Man spiser jo mer når man er vegetarianer, ser jo de dyrene som er det, de spiser og spiser... Mens kjøtteterne ikke spiser hver dag engang i det fri... Dette er jo det reineste sludder og vås. For det første; Den som er vegetarianer av idealistisk overbevisning ser nok forskjell på å spise grønnsaker som er gjødslet med kumøkk og det å drepe et dyr for å spise det. Det klarer til og med jeg å forstå - som ikke er vegetarianer selv. For det andre; Det er unison enighet om at det er sundt å spise grønnsaker og frukt. Det er heller ikke tvil om at det i et miljøperspektiv er verre å spise kjøtt enn grønnsaker, fordi dyrene krever mye energi for å bli til lite mat. Jeg forsvarer vegetarianere, som ikke er det selv engang, for dette ble bare for dumt.
Gjest Matglad Skrevet 21. juni 2007 #18 Skrevet 21. juni 2007 Jeg er ikke verken vegetarianer eller veganer, men det du sier om at kroppen ikke merker forskjell på hva vi putter i oss, og at det er like lett med rødt kjøtt som med frukt, grønt og annet, er faktisk for flere helt feil. Jeg kan ikke spise rødt kjøtt, rett og slett fordi kroppen min ikke fordøyer det like godt som annen mat, så jeg blir rett og slett dårlig av å spise det. Noe jeg vet om flere som har i mindre grad en meg, mange blir tunge av å spise rødt kjøtt og trenger mer hvile etter den typen måltider en av lettere måltider med grønnsaker og f.eks fisk. jeg har ikke spist rødt kjøtt på mange år, og sjekker meg stadig for mangler siden jeg ikke tar noe form for kosttilskudd eller vitaminer, og har overhode ikke underskudd av noe selv om altså rødt kjøtt ikke er en del av kostholdet mitt. Selvsagt tar det litt lenger tid å fordøye skikkelig mat i forhold til frukt/grønt! Det er jo litt av poenget da, at man holder seg mett lenger, og at kroppen har noe å jobbe med. Å bryte ned proteiner, som jo kjøtt for det meste er, er en energikrevende prosess, så kroppen må bruke litt energi på det, og det er jo flott, siden jo de fleste har godt av å få litt gratis forbrenningshjelp. At man så har så lite energi/ork at man blir utslitt av å forbrenne maten synes jeg høres skrøpelig ut, da er det noe feil med kroppen, eller næringsinntaket. Er man ikke vant til å få i seg riktig mat, så vil kanskje en biff føles feil, til kroppen venner seg til det igjen.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #19 Skrevet 21. juni 2007 Naturlig gjødsel? Du mener kumøkk feks? Så det er greit å bruke animalsk avføring som gjødsel og næring til ens mat? Men ikke å spise kjøttet? Gir ingen mening for meg det her. Du tuller nå? Du ser ikke forskjell på å ta livet av et dyr og bruke møkka fra et dyr for å få planter til å gro?! Jøss...
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #20 Skrevet 21. juni 2007 Jeg tilstår at jeg har vært borti enkelte som jeg i mitt stille sinn synes overdriver (f.eks de som ikke klarer å se andre spise kjøtt uten å komme med kommentarer), Jeg bare må kommentere dette. Jeg er en av de vegetarianerne som lar andre spise hva de vil uten å kommentere hva de spiser. Dessverre møter jeg stadig på ikke-vegetarianere som ikke klarer å se at jeg ikke forsyner meg med kjøtt uten å måtte kommentere det. Så det er veldig mange ikke-vegetarianere som overdriver det, noe denne tråden er et levende bevis på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå