Gå til innhold

Karitas fordelig av barselpermisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1812908.ece

Ja, hva synes dere?

Jeg er helt imot dette her. Jeg er for valgfrihet, ELLER en utvidelse av permisjonen med mer til far. Karitas forslag fører i mine øyne til at mor får ALLE ulempene med å få barn. Hun må gjennom et langt svangerskap med mange plager, en tøff fødsel og en slitsom barseltid med amming og nattevåk. Faren får den "beste" tiden på slutten når rutiner er på plass og allt fungerer bedre. Mor må da rett ut i jobb igjen.

I realiteten vil dette si syv måneder på mor, da ca en måned forsvinner før fødselen for de fleste av oss (hvis man ikke føder på termin, eller før). Helsestasjonene anbefaler fullamming i seks måneder. Tror Karita at det tar en måned å få barnet over på fast føde? Min gutt på over fem måneder vil ikke ta flasken engang for tiden, han blåneketet plutselig. Jeg er elendig til å pumpe også, det tar meg vinter og vår å få ut en brukende skvett til et måltid. Jeg mister også lett melken ved stress og har slitt med dette i ammetiden.

Gutten vår våkner fortsatt to til tre ganger per natt. Hvis jeg skulle tilbake i jobb om to måneder så tror jeg ikke jeg hadde holdt ut med så lite søvn som jeg får nå.... Vi skal teste grøt snart og jeg håper han sover bedre av den grunn, men vet at mange barn ikke sover så veldig mye bedre selv om de får grøt.

Endret av Caramba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

jeg er for opplegget med visse modifikasjoner, jeg vil for det første flytte di ukene mor har før en fødsel til etterpå og heller gi mor rett til og vere hjemme på sykemelding fra hun ikke kan jobbe lenger, deretter vil jeg tredele permisjonen, en ma huske på at de som velger og ha 100% lønn må ut i jobb igjen etter atte måneder i dag også og i andre land har di bare en del av den permisjonen vi har her, jeg syns ikke det er syn på kvinnene her da jeg skjønner ikke vorfor ikke men ogsa skal fa vere hjemme det første året med barna

jeg syns i steden for og utvide permisjonstiden mye så kan man heller gi mer til di som far flere barn samtidig de sparer samfunnet for mye utgifter det er darlig at di ikke får noe ekstra

hilsen

Skrevet

Det finns fördelar med den:

Far tar större ansvar under barnets första år och både pappa, mamma och barn blir förhoppningsvis mer jämställda i hemmet och trygga på tillvaron med barn.

Förhoppningsvis gör det att fler pappor kommer ta ut ledighet och att färre mammor åsidosätts vid anställning eftersom de är i barnafödande ålder.

Om förslaget är flexibelt så borde föräldrarna kunna dela ledigheten vid byte från mor till far och jobba deltid eller vara hemma deltid om man vill ha en mjukare övergång.

För oss skulle det fungera bra. Det gör det med våra barn och vårat liv.

Det ÄR slitsamt med barn. Jag har en dotter på 7 månader och jobbar 40 timmar i veckan nu. Det är far som tar slitet. Det är far som får kämpa med att hon ska äta gröt, puréer och sova, dricka MM på flaska (här har vi valt "hård tut" i stället för smokkliknande tut). Jag ammar på morgon, direkt efter jobbet, på kvällen och en gång på natten.

Tröttsamt för oss båda men jag upplever faktiskt att jag har bättre ork när jag får "vila" på jobbet. Jag får tänka tankar till punkt, prata i telefon utan avbrott, äta maten medan den är varm och så vidare. Kvällarna är helt låsta för mig - för då är det fars tur att vila.

Jag får härliga stunder med våra barn två timmar varje morgon, "härlig" stund efter jobbet med mat, lek, tvättning och gos, och helgerna.

Visst hade jag gärna varit hemma och suttit på en filt i parken, druckit kaffe med väninnor, glidit runt i shoppinggallerior på dagtid med min bebis i vagn och haft det gott lääänge till.

Men jag vet också att JAG höll på att bli galen över att inte få leva ett vuxet liv och få vara mer än en "servicestation" för hus, hem, barn och man.

Min man längtar efter att dottern blir lite äldre och bättre på att äta och sova mer regelbundet.

Skrevet

Jeg er enig med første taler her - valgfrihet for den enkelte familie! For oss, med en selvstendig næringsdrivende pappa (bonde) er Karitas løsning umulig å gjennomføre i praksis.

Skrevet
Det finns fördelar med den:

Far tar större ansvar under barnets första år och både pappa, mamma och barn blir förhoppningsvis mer jämställda i hemmet och trygga på tillvaron med barn.

Förhoppningsvis gör det att fler pappor kommer ta ut ledighet och att färre mammor åsidosätts vid anställning eftersom de är i barnafödande ålder.

Om förslaget är flexibelt så borde föräldrarna kunna dela ledigheten vid byte från mor till far och jobba deltid eller vara hemma deltid om man vill ha en mjukare övergång.

För oss skulle det fungera bra. Det gör det med våra barn och vårat liv.

Det ÄR slitsamt med barn. Jag har en dotter på 7 månader och jobbar 40 timmar i veckan nu. Det är far som tar slitet. Det är far som får kämpa med att hon ska äta gröt, puréer och sova, dricka MM på flaska (här har vi valt "hård tut" i stället för smokkliknande tut). Jag ammar på morgon, direkt efter jobbet, på kvällen och en gång på natten.

Tröttsamt för oss båda men jag upplever faktiskt att jag har bättre ork när jag får "vila" på jobbet. Jag får tänka tankar till punkt, prata i telefon utan avbrott, äta maten medan den är varm och så vidare. Kvällarna är helt låsta för mig - för då är det fars tur att vila.

Jag får härliga stunder med våra barn två timmar varje morgon, "härlig" stund efter jobbet med mat, lek, tvättning och gos, och helgerna.

Visst hade jag gärna varit hemma och suttit på en filt i parken, druckit kaffe med väninnor, glidit runt i shoppinggallerior på dagtid med min bebis i vagn och haft det gott lääänge till.

Men jag vet också att JAG höll på att bli galen över att inte få leva ett vuxet liv och få vara mer än en "servicestation" för hus, hem, barn och man.

Min man längtar efter att dottern blir lite äldre och bättre på att äta och sova mer regelbundet.

hei

der sier du noe riktig nemlig at foreldrene blir likestilit i arbeidet det blir vanskeligere og nekte og ansete en kvinne

hilsen

Skrevet
Jeg er enig med første taler her - valgfrihet for den enkelte familie! For oss, med en selvstendig næringsdrivende pappa (bonde) er Karitas løsning umulig å gjennomføre i praksis.

hei

det der blir for dumt det hører du vel sel, va om mor er bonde hva gjør di da det har med instilling og gjøre, kan ikke se at det kan vere vanskeligere for en far som er bonde en som en mor som er bonde

hilsen

Gjest allium
Skrevet
hei

det der blir for dumt det hører du vel sel, va om mor er bonde hva gjør di da det har med instilling og gjøre, kan ikke se at det kan vere vanskeligere for en far som er bonde en som en mor som er bonde

hilsen

Sant nok, men det er da bare enda et argument for valgfrihet.

Hvis mor er bonde, kan far ta hele permisjonen (minus ukene rundt fødsel).

Jeg er enig med hovedinnlegger. For oss hadde det fungert veldig dårlig om jeg måtte startet å jobbe så tidlig.

Derimot synes jeg tanken om en ordning som i Sverige (tror jeg det var), med at permisjonen i utgangspunktet er delt mellom foreldrene, men at de kan overføre deler til hverandre, kunne være noe å vurdere. Da synliggjør man ihvertfall at det ikke er "mors permisjon". Så kan hver familie finne ut hva som passer best for dem.

En annen reform jeg kunne tenke meg, er større valgfrihet underveis. Nå må man jo si ifra før fødselen om hvordan man vil dele permisjonen. Mye kan skje som endrer på det. Ammingen er et viktig punkt. For noen fungerer pumping utmerket. Andre slutter å amme tidlig. Der kan sikkert far overta tidligere enn han ville kunnet gjøre hos oss, med meg som aldri har klart å hale mange melkedråpene ut med pumpe, men som ved å være i nærheten av barnet, likevel har klart å amme i langt over ett år med alle tre.

Skrevet (endret)

En annen problemstilling er hva som skjer med fødselsratene her til lands. I Europa hvor ordningene er svært dårlige så har kvinner "sluttet" å føde barn, pluss at amming er lite utbredt. I italia er fødselsraten nå nede på 1,1 per kvinne og Tyskland opplever et enormt fall i fødselsratene.

Jeg må si at jeg kvier meg for å starte på nummer to hvis det blir sånn at jeg må tilbake i jobb når babyen er syv måneder. Faren til mitt barn er kunstner og har ikke særlig mulighet til å ta permisjon. Skal barnet vårt da i barnehage ved syv måneder? Det ønsker jeg ikke.

Når det gjelder dette med yrker. Ja, mange kvinner har også yrker hvor det er vanskelig med barn. For mange fører det til at de rett og slett velger bort det å få barn. Mange kvinner i min manns yrke er barnløse, eller har en "rik" mann slik at de kan jobbe litt når det passer dem. Ønsker Karita færre barnefødsler?

Endret av Caramba
Skrevet
Sant nok, men det er da bare enda et argument for valgfrihet.

Hvis mor er bonde, kan far ta hele permisjonen (minus ukene rundt fødsel).

Jeg er enig med hovedinnlegger. For oss hadde det fungert veldig dårlig om jeg måtte startet å jobbe så tidlig.

Derimot synes jeg tanken om en ordning som i Sverige (tror jeg det var), med at permisjonen i utgangspunktet er delt mellom foreldrene, men at de kan overføre deler til hverandre, kunne være noe å vurdere. Da synliggjør man ihvertfall at det ikke er "mors permisjon". Så kan hver familie finne ut hva som passer best for dem.

En annen reform jeg kunne tenke meg, er større valgfrihet underveis. Nå må man jo si ifra før fødselen om hvordan man vil dele permisjonen. Mye kan skje som endrer på det. Ammingen er et viktig punkt. For noen fungerer pumping utmerket. Andre slutter å amme tidlig. Der kan sikkert far overta tidligere enn han ville kunnet gjøre hos oss, med meg som aldri har klart å hale mange melkedråpene ut med pumpe, men som ved å være i nærheten av barnet, likevel har klart å amme i langt over ett år med alle tre.

hei

jeg er enig i mye og jeg mener at det er viktig og synliggjøre at det er begges permisjon det viktigste blir med egen optjeningsret for far slik at han har sin egen permisjon og ikke trenger og vere avhengig av at mor har tjent op

hilsen

Skrevet
En annen problemstilling er hva som skjer med fødselsratene her til lands. I Europa hvor ordningene er svært dårlige så har kvinner "sluttet" å føde barn, pluss at amming er lite utbredt. I italia er fødselsraten nå nede på 1,1 per kvinne og Tyskland opplever et enormt fall i fødselsratene.

Jeg må si at jeg kvier meg for å starte på nummer to hvis det blir sånn at jeg må tilbake i jobb når babyen er syv måneder. Faren til mitt barn er kunstner og har ikke særlig mulighet til å ta permisjon. Skal barnet vårt da i barnehage ved syv måneder? Det ønsker jeg ikke.

Når det gjelder dette med yrker. Ja, mange kvinner har også yrker hvor det er vanskelig med barn. For mange fører det til at de rett og slett velger bort det å få barn. Mange kvinner i min manns yrke er barnløse, eller har en "rik" mann slik at de kan jobbe litt når det passer dem. Ønsker Karita færre barnefødsler?

hei

vorfor er det vanskelig for han og vere hjemme, han for vel betalt for det, jeg kjenner ogsa en mor som er kunstner og hun har to barn jeg syns du svartmaler her

og sammenligne med lenger nedover i europa blir feil, der har di darligere ordning en vi kommer til og fa, du ma heller sammenligne med Island og se vordan utviklingen har vert der jeg tror det vil ga bra det er ikke vanskeligere for en far og ta permisjon en for en mor jeg syns det bare er riktig og kreve lit for en far ogsa

hilsen

Skrevet

Ja, så är det här.

Men 60 dagar kan man inte överlåta/överföra till den andra. De är bundna till mor respektive far.

Det ger en tvungen valfrihet som dock har sina orättvisor ändå. Vi kan förlänga permissionen genom att välja hur mycket ersättning vi vill ta ut (motsvarande 100%-80% valet i Norge). Det ger "rika" familjer en bättre möjlighet att dela på permissionen eftersom mor kan vara hemma i ett år eller mer innan far är duktig och tar ytterligare 3-4 månader. Familjer med sämre ekonomi kan inte dra ut på ledigheten på samma sätt.

Skrevet

Ikke for å gå i detaljer om min mann, Tule, men han har et yrke som er avhengig av HAN som person, pluss at han er freelancer. Dermed kan fire måneder borte fra "racet" føre til problemer med karrieren. Ja, dette er spesiellt og de fleste har 8-16 yrker hvor deling går greit.

Vi sliter med å få kabalen med fars seks uker til å gå opp som det er i dag. Vi klarte det på ett vis, men så dukket det opp et vikitg oppdrag som betyr mye for fremtiden for min mann og torpederte det hele....

Vi er nok ikke sammenlingnbare for de fleste, men Karita bør ta høyde for at ikke alle passer inn i A4-modellene hennes....

Skrevet
hei

jeg er enig i mye og jeg mener at det er viktig og synliggjøre at det er begges permisjon det viktigste blir med egen optjeningsret for far slik at han har sin egen permisjon og ikke trenger og vere avhengig av at mor har tjent op

hilsen

Är det inte så redan? Jag har för mig att någon skrev eller berättade för mig att det var ändrat i Norge. Så att far får permission utifrån SIN lön?

Skrevet
Är det inte så redan? Jag har för mig att någon skrev eller berättade för mig att det var ändrat i Norge. Så att far får permission utifrån SIN lön?

Ikke enda, men dette er vist rett rundt hjørnet. JEG digger den svenske modellen og skulle ønske Karita var mer tilhenger av den, da...

Skrevet
Ikke for å gå i detaljer om min mann, Tule, men han har et yrke som er avhengig av HAN som person, pluss at han er freelancer. Dermed kan fire måneder borte fra "racet" føre til problemer med karrieren. Ja, dette er spesiellt og de fleste har 8-16 yrker hvor deling går greit.

Vi sliter med å få kabalen med fars seks uker til å gå opp som det er i dag. Vi klarte det på ett vis, men så dukket det opp et vikitg oppdrag som betyr mye for fremtiden for min mann og torpederte det hele....

Vi er nok ikke sammenlingnbare for de fleste, men Karita bør ta høyde for at ikke alle passer inn i A4-modellene hennes....

hei

i bunn og grunn handler dette om prioriteringer og prioritere barna framfor sin kariere, hun jeg kjenner er og frilanser og greide likevel og vere hjemme med barna sine jeg syns det er trist med en far som prioriterer karieren framfor barna uansett vis man gir foreldrene hundre prosent lønn for og vere hjemme i et år vil en mor kunne vere hjemme i åtte måneder det er mye det og

hilsen

Gjest Gjest_regine_*
Skrevet

Veldig enig med Caramba og allium.

En annen sak er at det virker som Karita Bekkemellem - igjen - er mer opptatt av far og fars rettigheter enn barnet, for ikke å snakke om mor. Ut fra det som ble sagt i avisa, høres det ut som om hun mener at det er såååå mye bedre for barnet om det er FAR som er tilstede enn om det er mor. Mor skal skyves vekk og far dyttes fram, og barnet? nei, det driter vi i.

Personlig forstår jeg ikke hvorfor Karita og andre tydeligvis må hevde fars rettigheter på bekostning av mors rettigheter. Om man vil endre den veldig gode norske permisjonsordningen, som er med på å opprettholde høye fødselstall, hvorfor ikke heller utvide permisjonstiden, og forbeholde en utvidelse for far??

Gjest allium
Skrevet
Ikke enda, men dette er vist rett rundt hjørnet. JEG digger den svenske modellen og skulle ønske Karita var mer tilhenger av den, da...

Jo, det er det vel?

Eneste betingelse er at mor går ut i arbeid eller studier, hun kan ikke være hjemme samtidig.

Og egen lønn har far fått så lenge jeg har hatt barn, og min eldste er 16.

Skrevet
Veldig enig med Caramba og allium.

En annen sak er at det virker som Karita Bekkemellem - igjen - er mer opptatt av far og fars rettigheter enn barnet, for ikke å snakke om mor. Ut fra det som ble sagt i avisa, høres det ut som om hun mener at det er såååå mye bedre for barnet om det er FAR som er tilstede enn om det er mor. Mor skal skyves vekk og far dyttes fram, og barnet? nei, det driter vi i.

Personlig forstår jeg ikke hvorfor Karita og andre tydeligvis må hevde fars rettigheter på bekostning av mors rettigheter. Om man vil endre den veldig gode norske permisjonsordningen, som er med på å opprettholde høye fødselstall, hvorfor ikke heller utvide permisjonstiden, og forbeholde en utvidelse for far??

hei

vorfor skal ikke far har lov til og vere hjemme det første leveåret med barnet da? det er da di viktige tilknyttingene skapes, da et år ble inført var det for at far skulle ha en del, det er ikke mors rettigheter det tas av det er en vanlig misforståelse det er FELLESTIDEN den di kan dele på sel en tar mer av den til far

jeg tror det er bra for barnet og at det far mer tilknytting til begge foreldre det vil likevel vere en bedre ordning en i mange andre land

hilsen

Gjest Emera
Skrevet

Hva gjelder Karita Bekkemellem er jeg ikke det minste overrasket. Hun har sluttet å forbause meg.

Generelt er valgfrihet noe som faller de røde tungt for brystet, ser det ut til.

Skrevet
Jo, det er det vel?

Eneste betingelse er at mor går ut i arbeid eller studier, hun kan ikke være hjemme samtidig.

Og egen lønn har far fått så lenge jeg har hatt barn, og min eldste er 16.

hei

nei det er ikke riktig desverre, det har vert og er slik at han far åtti til hundre prosent av mors lønn den tiden han er hjemme dersom mor har tjent seg op rettigheter til permisjon ellers får han bare fødselspenger den tiden sel om han har jobbet før forsta det den som kan heldigvis er endringer pa trappene men regjeringen har ikke gjort noe enda haper det gjor det snart

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...