Gå til innhold

MiNNiemOOse sin graviditetsdagbok


MiNNieMooSe

Anbefalte innlegg

Fredag 18 mai kom den gode nyheten, vi skal bli foreldre! Det er helt utrolig... Og uvirkelig! :gravid: Endelig gikk drømmen i oppfyllelse.. Vi har øvd øg prøvd i 5 mnd, jeg sluttet på p pillene i desember.

Mannen min og jeg er veldig, veldig glade! :sjarmor:

Igår kveld satt vi sikkert i en time og snakket om navn.. :hjerter_rundt: det er den vanskeligste biten! :babysmokk:, men ikke noe stress heller da.

Dette er mitt første barn, men mannen har en sønn på 5 år fra før.

Formen varierer veldig, på fredag da jeg fikk vite det var det helt forferdelig. Skikkellig uvel. Og sov dårlig også, men igår var alt fint, bortsett fra at jeg var UTROOOLIG rastløs på kvelden (mannen ble nesten gal av meg) :hoho: og i natt har jeg sovet kjempegodt. Var ikke kvalm på morgenen heller.

Har funnet ut at jeg er ca 5 uker på vei, og terminen er rundt 21 januar. Skal bestille en time hos legen. Dette er jo helt nytt for meg, så jeg leser endel om det på nett også.

Mannen har ikke lyst til å vite kjønnet på babyen når den tid kommer, bli spennende å se. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ligget litt på sofaen å slappet av, merker jeg er trøtt! :sove:

Mannen er på vei for å hente sønnen sin, vi skal ha ham med oss på tivoli. :) Jeg skal iallfall ikke ta noen karuseller, gjorde det på 17 mai (dagen før jeg testet positivt) og ble så kvalm som jeg aldri har vært! Skjønte det egentlig da... For jeg bruker ikke bli SÅÅÅ kvalm av noe egentlig. Ikke rart den lille sa ifra når alt bare gikk rundt, og rundt.. :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen.

Jeg er så glad på dine vegner. Håper du får en greit svangerskap.

Jeg kommer til å følge med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnage, mange takk May Helen! Det er veldig veldig uvirkelig ennå...Er veldig glad :sjarmor:

Idag er jeg veldig kvalm, gikk fint på morgenen, men da jeg kom på skolen ble det ille... :sjokk: Men, men..Sånt må jeg nok vende meg til en liten stund fremover.

Skal bestille meg en time hos legen også, før uke 8. Tror kanskje jeg er rundt 4 uker på ei...Veldig usikker... Gleder meg til å finne det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vet du ikke hvor langt på vei du er?

Regner du det ikke fra siste mens? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man gjør jo det, men det er ikke bestandig det stemmer. Men, etter den linken som jeg la ved over her så er jeg i den første dagen av min sjette uke nå, men jeg får det ikke helt til å stemme..

Jeg kan jo ikke ha blitt gravid i uka da jeg hadde tanta lissom... :hoho:

Men, på allle utregningene så får jeg termine 21 januaar, så da er det vel slik man regner ut da.. :sjenert:

Formen har vært bra idag etter skolen, helt til vi spiste kveldsmat, da ble jeg skikkelig uggen igjen..Blææh... Kaster heldigvis ikke opp og sånn, glad for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :blomst:

Kanskje jeg kan hjelpe deg litt i forvirringen ;)

Svangerskapet regnes fra og med den dagen din siste mens startet, fordi det vanligvis er vanskelig å si nøyaktig hvilken dag befruktningen skjedde. Du er imidlertid ikke gravid før egget er befruktet, normalt ca to uker etter siste mens startet.

Svangerskapet er mao 40 uker(jeg har også sett mange bruker 40 uker + 2 dager) langt, mens embryoet/fosteret er ca to uker yngre enn du er kommet i svangerskapet.

En annen forvirrende ting er måten de teller uker på... F.eks.: Du går i din 7. uke når du er 6 fullgåtte uker + 0-6 dager. Så når noen spør deg hvor langt på vei du er må du velge om du vil si at du går i din 7. uke, eller at du er 6 uker på vei.

Lykke til i svangerskapsjungelen :)

Endret av Tinúviel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinuviel forklarte det fint syns jeg. Det er sikkert derfor du er forvirret. Men man skal egentlig bruke 40 uker + 2 dager. Fordi en gjennomsnittlig svangerskap varer 282 dager. Derfor vil også terminberegningen på babyverden beregne med 40 uker og 2 dager.

Når folk bruker bare 40 uker, er det mer for å runde av tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Tinúviel :klem: Helt enig, veldig frustrerende det der...Mye å tenke på er det også..Jeg er i min sjette uke nå jeg da 5+3. Veldig kjekt med råd og tips! Leser jo endel om svangerskap, men har ikke fått satt meg inn i alt ennå..

Er fortsatt helt sprøtt å tenke på at jeg faktisk er :gravid: .

Skal kjøpe meg noe litteratur også tenkte jeg. Har vært hos kusinen til mannen ikveld, (som er 22 uker på vei) og hun hadde ei kjempefin bok om svangerskap/barn. Tror jeg skal kjøpe den, og en dagbok som jeg kan skrive om graviditeten uke for uke..

Idag har det vært litt moodswings... :sjenert: Satt i bilen istad og diskuterte skikkelig om en liten filleting, kjenner at hormonene tar over og gjør meg sint. Tårene triller og plutselig så ler jeg...Mannen min ler av meg, (foreløpig) heldigvis! Snille, herlige, fantastiske mannen min! :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Ellers ganske trøtt...Kvalm på dagen idag. Spiste eple, det hjalp:)

Nå skal jeg straks sove... Hadde tenkt til å skrubbe kjøkkenet, men litt sent nå..

Tusen takk for råd av deg også May Helen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe :klem:

Moodswings må du(og mannen) nok leve med en stund. Pass på å forklare ham ordentlig en gang du ikke har dem at det er sånn det er nå og du ikke kan noe som helst for det. Gi ham også beskjed om hvordan han best kan takle det. Hvis han ikke ser ut til å forstå det så ta han med på lege-/jordmorkontroll og be dem om å fortelle han det. Det er viktig for å unngå mest mulig konflikter. Heldigvis er jeg ikke så ille selv, men jeg har for sikkerhets skyld forberedt ham allikevel. Stakkars mannfolka kan jo ikke forventes å fatte alt på egen hånd ;)

Hva het den svangerskapsboka forresten? Jeg har ikke surra meg til å kjøpe noe selv ennå, så gode tips kunne jeg absolutt tenke meg. For min del er det egentlig viktigst med småbarnsstell, graviditeten går liksom på en måte av seg selv, hvis du forstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker ikke helt hva boka heter nå Tinúviel, men jeg skal finne det ut for deg jeg. :) Svangerskapet går av seg selv ja, heldigvis! Men, jeg synes det er veldig spennende å lese om alt som har med det å gjøre. Men, det står veldig mye forskjellig rundtomkring, så jeg tror det er viktig å ikke henge seg opp i alle detaljer.. ;)

Mannen min er heldigvis veldig forståelsesfull. Jeg er heldig som har en mann som han. I forigårs kom han hjem med nydelig roser, ny mobiltelefon og et VAKKERT kort til meg, hvor det stod at han gledet seg så utrolig mye til alt vi skal oppleve sammen. :hjertesmil:Han gleder seg veldig over at vi skal ha en liten baby sier han... :hjerter_rundt:

Har ikke vært noe kvalm idag heldigvis. Kjenner bare at jeg er utrolig trøtt.. Skal egentlig klippe plenen og handle, men har veldig lyst til å ta en cowboystrekk... :lol:

Endret av MiNNieMooSe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var heeelt flott med en liten hvil istad! Fikk masse energi til å klippe plenen, rake og ordne etterpå. Så grillet mannen og jeg etter det, deilig! Er suuperfornøyd med gassgrillen, det går jo så fort! :danse:

Nå er det mannen som tar seg en hvil.. Jeg hadde store planer om å se litt på tv (no e jeg aldri gjør ellers!) men, jeg havnet visst her.. :hallo:

Sitter å surfer og "facer" litt på facebook. Mannen ogjeg skal se film senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg SKURA kjøkkenet, inni skaper og alt. Veldig fornøyd med meg selv. :tommel: Har litt vaskedilla om dagen...Eller, er vel mer *bitt av bakterienoia* vet ikke hvorfor... Så det programmet på tv igår om de menneskene som har det så skittent hjemme at familie/venner melder de på dette programmet, så kommer noen hjem til de å skrubber huset. Æsj! Dama hadde jo coli liknende bakterier på på kjøkkenet sitt... :spy:

Ikke at det ser slik ut her :legrine: , men graviditeten får en til å tenke mye rart..

Måtte inn å vekke den sovende mannen min, fordi mange rare tanker kom, og også noen tårer... :cry: Tenker sånne dumme tanker som "tenk om det er noe galt med ungen"????? Osv..

(jeg leser at det er helt normalt at slike tanker kommer, men de er ikke morsomme når de kommer allikevel..) Snakket med gravide kusinen til mannen nå, hun sa at hun også var sånn i førsten..

Men, herlige mannen min er så fiiin å snakke med.. Vi prtatet lenge, og det hjalp. :hjerte:

Imorgen skal jeg bestille meg en legetime, gleder meg til å komme igang med kontroll osv. Og ikke minst snakke med legen min.

Imorgen begynner jeg i mun 7 uke! :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med 7. uke.

Jeg tror nok det er helt vanlig å ha sånne tanker. Jeg er ikke gravid engang og jeg blir av og til grepet av panikk.

Du må bare tenke på at du er ung, og mange, mange kvinner har vært gjennom dette før deg og det har gått bra med de alle fleste.

Hvis det hjelper at du snakker med mannen, så må du gjøre det neste gang også, eller bare stikke innom KG en tur så får du trøst av oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det May Helen, godt å ha noen å dele ting med.

Det er veldig slitsomt med disse humørsvingningene, jeg kjenner det nå. Klarer lissom ikke styre det heller... Prøver jo. :sjenert:

Har hattt med stesønn på kino idag, vi hadde hele kinosalen for oss selv! :hoho: Vi så Lotte i oppfinnerverden. Veldig søt film. :-D

Har fått legetime 4 juni, ringte idag. Gleder meg til det faktisk.

Har køpt meg noen (dyre!) fettsyrekapsler for gravide idag, de inneholder fiskeoljer og natttlysolje. Viktig å få i meg alt slikt som jeg jo skulle tatt ellers også da... :sjenert: Men, disse var litt dyrere fordi det ikke var noen tilsetningstoffer i. :tommel:

Jeg teker bevisst på hva jeg putter i munnen, men erker at sulten kommer mer akutt å, og at jeg spiser mye mer jevnlig enn før.

Føler at jeg har lagt på meg også, men har ikke veid meg ennå...

Venter litt med det. Hehe.. Har ikke veid meg på evigheter, så det blir vanskelig å si eksakt hvor mange kg jeg legger på meg under svangerskapet, men jeg vet jo sånn ca.

Huff, har 4 eksamener foran meg. Må bruke helgen til å lese jeg.. Veldig fristende må jeg si! Men, så blir jeg jo ferdig da...

Klarer nesten ikke vente.

Nå er det lesetid! :lese:

Ps: Er ganske stolt av meg selv for aat jeg har klart å slutte å røyke! Slvom det er en selvfølge at man gjør det når man er gravid, så krever det litt, spesielt når man har noen moodswings coming, hehe.. Er ganske gåen i halsen også, og det passer jo bra mh trøykeslutt, men dårlig mht eksamen.. :hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er med røyken! :klappe: Det er det slett ikke alle som klarer.

Er blitt litt snobb på kosttilskudet selv her, tar de Omega 3-kapslene som kom ut som best i test på giftstoffer jeg :sjenert: Spesielt etter at jeg så en dokumentar om inuitter og andre som spiser myyyyyye sel og liknende og hvor mye skader de får av tungmetaller og gifter...

Har sagt det i dagboka mi, og gjentar det: Lykke til med eksamene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med eksamener. Er dette ditt siste år?

Jeg er enig med Tinuviel, Det er ikke alle som klarer å slutte å røyke, selv om de er gravide. Kjempe bra at du har klart det. Og flink med kosttilskudd er du også.

Jeg tar ren omega-3 + gravid vitaminer. De gravid tabletter har alle vitaminer, mineraler som en som prøver eller er gravid trenger. Det står på boksen at man skal supplere med omega-3.

Ha en fin pinse. Det er nydelig vær i Oslo i hvert fall, og i dag skal vi ut og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...