Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang. Skal prøve å skrive dette kort og enkelt.

Jeg møtte en dame for ett par år siden. Hennes mann har store alkohol problemer.

Selv var jeg midt i en depresjon og hadde angst. Fikk kontakt med dama av en eller annen merkelig grunn. Jeg angrer den dag i dag at jeg møtte henne.

For å gjøre historien kortest mulig så bestemte jeg meg for å kutte disse menneskene ut. Jeg forklarte henne ganske fint at jeg må prioritere barna og jeg orket ikke dette fylla greiene. Dama holdt seg borte i en uke. Så ringte hun meg.

Hun fortsatte og fortsatte i det uendelige. Helt til jeg sprakk og ba henne dra langt til helvette. Etter to uker fortsatte hun og hun ringte min datters og min manns mobil ( min datter er 11 år ).

Jeg følte inderlig forrakt men den maksimale forrakten fikk jeg da jeg skulle hente posten en dag. Det var brev fra barnevernet. Dama har fortalt at jeg lar mine barn ligger i kattedritt, at jeg drikker hele dagen og natten, lar barna være våken hele natten.

Barnevernet kom her og vi fikk snakket sammen. Min mann og jeg fortalte om trusselen hun kom med i sinne mot meg. Jeg undertegnet undersøkelse hos helsestasjon og skolen.

Som en person som jeg er så snakket jeg med lærerinnene til mine barn.Jeg fortalte dem i detaljer at barnevernet ville kontakte dem for info. Lærerinnene lo og hånte alt. For jeg er en god mor og jeg gjør det jeg skal som forelder.

Barnevernet ringte meg igjen etter 6 uker. Da gikk jeg og ventet som gal på kontakt. for det er ikke hyggelig å gå der å bare vente.

Saksbehandler spurte om å komme hit igjen for å snakke om dette.

Han sa da at de skulle gå "snarveien". For de syns ikke noe var galt her.

Jeg frivillig sa at uanmeldte besøk var helt greit. For jeg har ikke noe å skjule. Jeg drikker jo ikke og jeg lar aldri barna være våkne hele natta. Lærerinnene syns dette var helt merkelig for barna mine er våkne og full i energi.

Nå er jeg i en situasjon der et fremmed menneske kommer 3 ganger i uken på uanmeldte besøk. Det er helt greit egentlig, for vi har ikke noe å skjule. Men som alle andre så er dette litt "belastende" likevel. For det henger over meg som en skygge og en kveld kom denne personen sent. Da ble vi begge (jeg og faren) litt overrasket. Det er sikkert pga vi ikke er vant med det enda, men det er ikke noe koselig at en person kommer og skal sjekke oss som foreldre.

Personen som kommer her er veldig grei. Og vi fikk kontakt med en gang. Hun har skrytt mye av oss og sier vi virker så utrolig glade allesammen. Barna tar kontakt og vi har et sterkt bånd.

Det er jo positivt å høre så klart. Og jeg klarer å vente til slutten av juni som er oppsummeringen vi skal ha.

Noen her som har erfaring, råd eller noe til oss? Hadde egentlig bare lyst å dele historien. For mange tror barnevernet er der for å ødelegge. Men i vårt tilfelle så føler vi at de er der for å hjelpe.

Takk for at du leste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da. Bra at BV sjekker, men såå mange ganger?

Har denne dama noen barn? I tilfelle burde de kanskje ta en tur dit...

Gjest lillebøll
Skrevet

Så flott at dere samarbeider så fint med barnevernet!

Slike mennesker som hun burde vært satt fotlenker på og dumpet i ei elv.

Gjest Gjest
Skrevet
Uff da. Bra at BV sjekker, men såå mange ganger?

Har denne dama noen barn? I tilfelle burde de kanskje ta en tur dit...

Jeg er TS. Damas barn har blitt fratatt. Et av barna ble tatt fra henne like etter fødsel. Dessverre har jeg latt meg lure. Jeg er alt for dum-snill og har hele tiden syns det var synd i henne, helt til øynene mine åpnet seg.

Barnevernet har leid inn en som skal komme her 2-3 ganger i uken. Ja det er mye og det sliter litt på for vi vet aldri når hun er her. Hittil har hun kommet 2 ganger i uken men det kan skje at hun kommer 3. Jeg har totalt mistet den lille resten av respekt for hun som har meldt meg. Om hun tror at jeg skal ha kontakt med henne etter dette, så tar hun grundig feil.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Skjønner godt at det er slitsomt å få en fremmed inn for å sjekke dere i tide og utide, men barnevernet er jo nødt til å gjøre undersøkelser når de får slike meldinger. Heldigvis tyder alt på at de kommer til å trekke seg ut og arkivere saken som ubegrunnet anklage, og ting går tilbake til normalen. Dessverre finnes det folk som er så hevngjerrige. Jeg ville tippet på at hun kan ha en personlighetsforstyrrelse med sitt skrudde syn på virkeligheten. Lykke til videre :)

Gjest Gjest_Tullemor_*
Skrevet

Til trådstarter. Jeg ville bare gi deg en :klem: .

Jeg har selv blitt urettmessig meldt til barnevernet, historien er fortalt her inne tidligere, og selv om saken ble henlagt med en gang, er det først nå, over to år senere, at livet har normalisert seg igjen.

Som deg, trådstarter, har jeg ikke noe negativt å si om barnevernet og måten vi ble behandlet på, men det som frustrerer meg, er at det ikke blir noen konsekvenser for de som leverer inn de falske bekymringsmeldingene!

Jeg skulle ønsket det kom en lovendring, slik at beviselig falske bekymringsmeldinger kunne bli straffet på samme måte som falske anmeldelser til politiet.

Gjest Gjest
Skrevet
Til trådstarter. Jeg ville bare gi deg en :klem: .

Jeg har selv blitt urettmessig meldt til barnevernet, historien er fortalt her inne tidligere, og selv om saken ble henlagt med en gang, er det først nå, over to år senere, at livet har normalisert seg igjen.

Som deg, trådstarter, har jeg ikke noe negativt å si om barnevernet og måten vi ble behandlet på, men det som frustrerer meg, er at det ikke blir noen konsekvenser for de som leverer inn de falske bekymringsmeldingene!

Jeg skulle ønsket det kom en lovendring, slik at beviselig falske bekymringsmeldinger kunne bli straffet på samme måte som falske anmeldelser til politiet.

Takker alle for svar. Syns det er så tungt å få uanmeldte besøk. Dama kom i kveld. Helt greit egentlig og vi pratet i 15 minutter til hun ville gå. Vi satt jo her jeg, min mann og min søster å så film før dama kom. Hun følte tydelig at hun kom inn og forstyrret. Det så vi på henne. Og jeg følte at jeg MÅTTE være høflig/gjestfri, noe som faller meg naturlig egentlig. Men i denne situasjonen så føler jeg det ekstra "krevd". Snakket fritt om ditt og datt. Ikke noe spesielt. Det hjelper litt for å være ærlig. Å ha en helt vanlig, uviktig samtale.

Noen som vet hva de egentlig ser etter? Jeg har hørt at bv er enormt firkantet på ting. Men dama som går her virker så åpen og u-firkantet.

Gjest Falskt anmeldt tidligere
Skrevet
KAN de det? Det ante jeg ikke. Jeg har blitt falskt meldt til bv og er ganske forbanna for å si det mildt. Er midt oppi undersøkelse med uanmeldte besøk som skal vare ut Juni. Det har laget så mye forstyrrelser i vårt liv inkludert eldste som har fått dette med seg.

Jeg velger å svare deg på dette her for ikke å avspore den andre tråden helt...

Vi ble anbefalt av politi og barnevern å melde den som la inn bekymringsmeldingen, siden den ble ansett å være ærekrenkende og sjikanøs, men siden hverken vi eller barnevern hadde navn anså vi det som hensiktsløst.

Vet du hvem som har meldt deg, vil jeg anbefale deg å rådføre deg med barnevern og politi om en eventuell anmeldelse. De er også interesserte i å få slutt på "hevnmeldinger".

Hva barnevernet egentlig ser etter på hjemmebesøk, er vel litt forskjellig alt etter hvilke anklager som har kommet mot dere.

Først og fremst ser de vel etter om dere er edru, om barna er i sengen om det er om kvelden etter forventet leggetid, om barna har det bra og virker veltilpassede (på dagtid) om huset er i normal orden (litt rot tåler de vel), og ellers om alt vikrker rolig.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja jeg vet hvem som har meldt meg (selv om jeg har en mann her så er det MEG det går i). Personen meldte anonymt, men beskrivelsene gjorde at jeg skjønte det. Og jeg ble truet da jeg kuttet dette mennesket ut.

Det er faktisk så belastende at det er synd sånne folk ikke får en eller annen straff for å melde noen på falskt grunnlag. De burde virkelig få svi for sånt. For det er søren ikke bare bare. Det er ganske nedverdigende og overtramp.

Skrevet

Ville ikke nølt et sekund med å anmelde vedkommende til politiet, og jeg tror ikke BV ville hatt noe imot det heller, for slik saken står i dag er dette bare bortkastet tid og ressurser for alle parter.

Har du fått vite noe om hvor lenge disse uanmeldte besøkene vil pågå?

Skrevet

Hvis jeg hadde fått en slik henvendelse fra barnevernet tuftet på en telefonhenvendelse fra et annet menneske og intet annet ville jeg for det første ha nektet å undertegne på noe som helst og for det andre ville jeg ha nektet hjemmebesøk. Uanmeldte hjemmebesøk 2 - 3 ganger i uken i ukesvis høres jo ut som rene terroren! Viser f.eks. barna ingen tegn til vanskjøtsel på skolen/i barnehagen eller i nabolaget, har ikke barnevernet så mye å stille opp med!

I stedet ville jeg ha anmeldt vedkommende jeg mistenkte hadde meldt fra om "forhodet" til politiet umiddelbart og høyst sannsynlig også ha kontaktet advokat for bistand i.f.t. barnevernet.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis jeg hadde fått en slik henvendelse fra barnevernet tuftet på en telefonhenvendelse fra et annet menneske og intet annet ville jeg for det første ha nektet å undertegne på noe som helst og for det andre ville jeg ha nektet hjemmebesøk. Uanmeldte hjemmebesøk 2 - 3 ganger i uken i ukesvis høres jo ut som rene terroren! Viser f.eks. barna ingen tegn til vanskjøtsel på skolen/i barnehagen eller i nabolaget, har ikke barnevernet så mye å stille opp med!

I stedet ville jeg ha anmeldt vedkommende jeg mistenkte hadde meldt fra om "forhodet" til politiet umiddelbart og høyst sannsynlig også ha kontaktet advokat for bistand i.f.t. barnevernet.

For det første så hadde det aldri gått å nekte på noe likevel. De sa til meg at dette SKAL undersøkes for de må det.Om jeg ikke gikk med på hjemmebesøk så hadde de gjort full undersøkelse og så avsluttet med hjemmebesøk. Så jeg hadde ikke noen valg heller. Nå har de ikke foretatt undersøkelse på helsestasjon eller skole. De mente at vi "bare" tar uanmeldte besøk og så blir vi ferdig med det. Dette skal vare til slutten av Juni.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns dette høres helt vilt ut, går de virkelig så langt kun på bakgrunn av en bekymringsmelding? Jeg mener når de kan se selv at alt ser bra ut og kan innhente informasjon fra skolen..

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Kjære TS!

Først og fremst; :klem: . Jeg skjønner godt at dette her sliter på deg, at det kommer fremmede mennesker og liksom skal overvåke og sjekke hva som foregår i ditt eget hjem. Jeg håper for din skyld at tiden går fort, og at de forstår at du er urettmessig meldt til BV. Når det gjelder personen som har meldt deg håper jeg du anmelder til politiet, personen burde få vite at man kan bare ikke gjøre slike drastiske ting på bakgrunn av at en selv er i ulage! Jeg synes også det er rart at det ikke er mulig å sjekke med skole e.l før BV kommer hjem til en på sjekk... :forvirret:

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg syns dette høres helt vilt ut, går de virkelig så langt kun på bakgrunn av en bekymringsmelding? Jeg mener når de kan se selv at alt ser bra ut og kan innhente informasjon fra skolen..

Vi skal huske at grunnen til at de har dette systemet er at det finnes hjem der alt ikke er i orden. Noen foreldre (ikke trådstarter) kan f.eks. være periodedrankere - dvs at de kan holde seg helt fin i ukes vis for så å falle ut på og neglisjere ungene. Det er denne typen foreldre disse uanmeldte visittene er myntet på.

Trådstarter - jeg synes godt at du kan anmelde. Hvis mange nok anmelder de som sender bevisst falske bekymringsmeldinger så blir det kanskje en lovendring.

En annen ting som kan være en trøst: Når det hele er over i juni har du et papir på at ditt hjem er et godt hjem for dine barn. Det er det neimen ikke mange som har og i alle fall ikke den taperen som anmeldte deg!

Gjest Falskt meldt tidligere
Skrevet
For det første så hadde det aldri gått å nekte på noe likevel. De sa til meg at dette SKAL undersøkes for de må det.Om jeg ikke gikk med på hjemmebesøk så hadde de gjort full undersøkelse og så avsluttet med hjemmebesøk. Så jeg hadde ikke noen valg heller. Nå har de ikke foretatt undersøkelse på helsestasjon eller skole. De mente at vi "bare" tar uanmeldte besøk og så blir vi ferdig med det. Dette skal vare til slutten av Juni.

Jeg har samme erfaring, det aller beste er å legge seg flat og samarbeide på alle plan med en gang.

Vi koblet selv inn skole, lege, helsestasjon og ppt, og vi ga tillatelse til å innhente opplysninger hos arbeidsgiver, bank og alle instanser som kunne gi dem den dokumentasjonen de behøvde for å avslutte saken så raskt som overholdet mulig.

Men litt OT, håper trådstarter tilgir at jeg sporer av tråden litt.

Det er så mange som sier "bedre en gang for mye, enn en gang for lite", og på mange plan er jeg enig, men på en annen måte er jeg totalt uenig.

Folk vet ikke hva det gjør med en å få falske anklager rettet mot seg, en vet ikke hva galt en har gjort, og hvordan en kan unngå å få de samme anklagene rettet mot seg flere ganger.

For min egen del er det ikke så viktig å vite hvem som meldte oss, men hvorfor hadde vært greit å vite.

Det hadde vært greit å vite om bekymringsmeldingen dreide seg om en reell bekymring, eller om den bunnet i et ønske om å skade familien.

Dreide det seg om en reell bekymring, hadde det vært greit å vite hva som førte til mistankene, slik at en kan endre de tingene så de samme faktorene ikke bidrar til flere falske bekymringsmeldinger. En kan jo ikke endre det en ikke vet noe om!

En person som er avholds, og som blir anklaget for å være alkoholisert, kan ikke bare slutte helt å drikke for å motbevise anklagen... ingen har noen gang sett denne personen drikke alkohol, og overbevisningen må da komme et annet sted i fra, men hvor?

Mange mener også det er greit å være anonyme når de melder til barnevernet. Hvorfor?

De sier det er til barnas beste, og at det da ikke får hjelpe om foreldrene får seg et sjokk. Men om en handler til barnets beste, hvorfor da sette sitt eget behov for anonymitet foran barnets beste?

Foreldrene må da også ha en viss rett til å forsvare seg mot falske anklager?

Jeg forstår hvorfor der det er snakk om reell redsel for fysiske represalier fra foreldrene, men det utelukker ikke at barnevernet kan få vite deres identitet, men at den holdes skjult for foreldrene!

Ganske rotete innlegg, men dette er en sak som ligger meg veldig på hjertet. Ennå har jeg ikke fått svar på hvorfor vi ble meldt, og jeg lurer på når det vil skje igjen siden vi lever på samme måte nå som vi gjørde før vi ble meldt!

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal huske at grunnen til at de har dette systemet er at det finnes hjem der alt ikke er i orden. Noen foreldre (ikke trådstarter) kan f.eks. være periodedrankere - dvs at de kan holde seg helt fin i ukes vis for så å falle ut på og neglisjere ungene. Det er denne typen foreldre disse uanmeldte visittene er myntet på.

Ja, jeg forstår jo det, men skolen bør jo kunne gi informasjon om hvordan barna fungerer på skolen osv... Men, det kan jo også kanskje være ganske belastende på familien at skole og andre instanser blir utspurt..

Huff, jeg håper virkelig ikke jeg noengang kommer utfor noen som er så hevngjerrige.

Skjønner godt at dette er tøft TS!

Gjest Chrizzy
Skrevet

Til TS, godt at du tar dette så fint! :)

Jeg må alikevel si at jeg er forundret over at det har blitt så mye som dette av en bekymringsmelding... Det er ikke slik det fungerer til vanlig? Jeg er egentlig enig med Leo, jeg hadde ikke samarbeidet på den måten, jeg hadde nektet å skrive under på noe som helst.

Gjest *kosejoker*
Skrevet
Jeg er egentlig enig med Leo, jeg hadde ikke samarbeidet på den måten, jeg hadde nektet å skrive under på noe som helst.

Men jeg skjønner godt at TS samarbeider, siden det kanskje ville gitt ut feil signaler dersom man ikke samarbeidet. Samtidig skjønner jeg godt dere som ikke ville samarbeidet også, på bakgrunn av at dere selv vet at det i såfall var falske anklager.

Gjest Gjest
Skrevet
Til TS, godt at du tar dette så fint! :)

Jeg må alikevel si at jeg er forundret over at det har blitt så mye som dette av en bekymringsmelding... Det er ikke slik det fungerer til vanlig? Jeg er egentlig enig med Leo, jeg hadde ikke samarbeidet på den måten, jeg hadde nektet å skrive under på noe som helst.

Man har ingen valg. Samarbeid er noe de ser på. Han sa til meg at alt er bedre under samarbeid så lenge du ikke har noe å skjule. Det hadde bare blitt en lang utsettelse om jeg hadde nektet, for å så komme tilbake og gjøre de tingene jeg hadde nektet på. Vil heller at de skal gjøre dette og bli ferdig med det enn å dra det ut i evighet.

Grunnen til hjemmebesøkene er jo fordi meldingen sier at jeg drikker spesielt om natten og barna er våkne lang på natten der jeg er full. Jeg sover langt på dag og barna må gå på nåler og venter hele dagen på at jeg skal våkne (selv om de er på skolen :roll:) Herregud, det er så tragisk. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å legge meg flat og gå igjennom dette. Nå ser vi etter en annen leilighet for vi skal vekk herfra.Mistrives så enormt spesielt etter dette.Eldste min har tankekjør også pga dette.Hun tror at de blir sendt vekk til et annet hjem. Hadde en lang prat med henne og forklarte så godt jeg kunne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...