Endlessly Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Hvert år så er jeg vitne til at de ... kattene spiser opp småfugler slik at ungene må sitte i reiret å sulte. Sett bjelle på kattene, hjalp godt på vår katt, eneste var at naboen tok av haldsbåndene og mente vi var dyreplagere?? (bånd som løser seg ut når de sitter fast) Jeg vil ikke si at det er noen katterett å få utløp for jaktinnstinktet. Dessuten så får de like mye glede av å jage en skygge eller ett strå. Mat får de jo hjemme. Nå har den .... nabokatten vært ute på tokt, kommet seg helt opp på taket og tatt fugleunger, kommer seg ikke ned igjen. Aldri i livet om jeg hjelper den. Bjelle hadde ikke hjulpet her, men samtidig får ikke situasjonen meg ikke til å like utekatter noe bedre.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Jeg synes katter "fortjener" å få være katter. Jeg har selv valgt å vente med å ha katt til vi kan ha utekatt, fordi jeg tror utekatter har det bedre enn innekatter. Og jeg synes også at de bør få slippe å ha halsbånd. Hva skulle være poenget med å hindre katter i å jakte? Fulgeunger har massevis av naturlige fiender, så jeg tror ikke noen katter fra eller til utgjør noen betydelig effekt på fuglebestanden. Det må i så fall være svært lokalt.
Leo Skrevet 10. mai 2007 #3 Skrevet 10. mai 2007 Jeg vil ikke si at det er noen katterett å få utløp for jaktinnstinktet. ← Jo, det vil jeg si at det er! Katter jakter på småfugler og det er rett og slett naturens gang. Småfugler får mange unger i hvert kull og mange arter har også flere kull i løpet av sesongen nettopp fordi de er utsatt for rovdyr og -fugler deriblant katter.
ToveM Skrevet 10. mai 2007 #4 Skrevet 10. mai 2007 La kattene få ha instinktene sine i fred, tenk på hvor mange mus de evt fanger
Gjest Silmarill Skrevet 10. mai 2007 #5 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Hvert år så er jeg vitne til at de ... kattene spiser opp småfugler slik at ungene må sitte i reiret å sulte. Sett bjelle på kattene, hjalp godt på vår katt, eneste var at naboen tok av haldsbåndene og mente vi var dyreplagere?? (bånd som løser seg ut når de sitter fast) Jeg vil ikke si at det er noen katterett å få utløp for jaktinnstinktet. Dessuten så får de like mye glede av å jage en skygge eller ett strå. Mat får de jo hjemme. Nå har den .... nabokatten vært ute på tokt, kommet seg helt opp på taket og tatt fugleunger, kommer seg ikke ned igjen. Aldri i livet om jeg hjelper den. Bjelle hadde ikke hjulpet her, men samtidig får ikke situasjonen meg ikke til å like utekatter noe bedre. ← Småfugler vil du hjelpe, men en katt som kanskje sitter fast på taket ditt vil du ikke strekke en hjelpende hånd til! Kaller du deg dyrevenn? Snakker vi ikke om dobbelmoral her!?!? Endret 10. mai 2007 av Silmarill
Endlessly Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. mai 2007 Ja, stakars pusen? Skjønner godt at man har katt uten bjelle på, men det må være stall, fjøskatt, eller en annen plass der det er nødvendig med musefanger. At man velger å la katten gå uten bjelle på nå i fugleungetiden fordi at katten må få lov å kose seg så synest jeg ikke noe om det. Får vondt inni meg om en av kattene har tatt en småfugl, for da vet jeg at fuglungene sitter å sulter en plass, samt at det er en fuglepartner som prøver å fosre opp de små alene, noe som sjelden går bra. Det er jeg lite like enig i som lar katten få ett kull med unger før de kastrer den, eller lar være å kastrere den i det hele tatt? P piller kan fungere, men katten kan stikke av og da er det ikke mye vits. Har forresten tatt til oss fire villkatter, og alle er kastrert, og alle går med bjelle.Det at jeg ikke synest at katten er ett superålright dyr gjør ikke at jeg gårog ser på at de ikke har det bra Likevel mener jeg at de lever ett fullverdig katteliv. Katta har forresten kommet seg ned fra taket.
Karamell Skrevet 10. mai 2007 #7 Skrevet 10. mai 2007 Hvert år så er jeg vitne til at de ... kattene spiser opp småfugler slik at ungene må sitte i reiret å sulte. Sett bjelle på kattene, hjalp godt på vår katt, eneste var at naboen tok av haldsbåndene og mente vi var dyreplagere?? (bånd som løser seg ut når de sitter fast) Jeg vil ikke si at det er noen katterett å få utløp for jaktinnstinktet. Dessuten så får de like mye glede av å jage en skygge eller ett strå. Mat får de jo hjemme. Nå har den .... nabokatten vært ute på tokt, kommet seg helt opp på taket og tatt fugleunger, kommer seg ikke ned igjen. Aldri i livet om jeg hjelper den. Bjelle hadde ikke hjulpet her, men samtidig får ikke situasjonen meg ikke til å like utekatter noe bedre. ← Så du lar være å hjelpe katten ned fordi.....? Tror du katten skjønner, eller ønsker å ta hensyn til ditt forvrengte syn på naturens gang? Hva med alle de andre dyrene og fuglene som lever av å spise fugl og mus? Naturen er rå, men jeg har ikke tenkt å gjøre katten min smågal av å ha bjelle dinglende og plingende rundt halsen så den ikke skal kunne få utfolde seg slik en katt gjør fra naturens side...
Gjest Silmarill Skrevet 10. mai 2007 #8 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Så du lar være å hjelpe katten ned fordi.....? Tror du katten skjønner, eller ønsker å ta hensyn til ditt forvrengte syn på naturens gang? Hva med alle de andre dyrene og fuglene som lever av å spise fugl og mus? Naturen er rå, men jeg har ikke tenkt å gjøre katten min smågal av å ha bjelle dinglende og plingende rundt halsen så den ikke skal kunne få utfolde seg slik en katt gjør fra naturens side... ← ENIG! katter er supre dyr dem, ikke straff katten bare fordi eieren ikke har gjort det du vil at den skal gjøre! Dette er ikke kattens sin skyld - at katten må evt. lide fordi du mener eieren ikke har gjort det nødvendige, skal da ikke gå utover en katt!? Sier igjen jeg! Er du en virkelig dyrevenn? Endret 10. mai 2007 av Silmarill
Rosalie Skrevet 10. mai 2007 #9 Skrevet 10. mai 2007 Katter er rovdyr, og eksellente jegere. Og det må de da få forsette å være. Jeg derimot, syns synd på innekatter, som virkelig er frarøvet alt av instinkter og naturlig væremåte.
Gjest care Skrevet 10. mai 2007 #10 Skrevet 10. mai 2007 Hvert år så er jeg vitne til at de ... kattene spiser opp småfugler slik at ungene må sitte i reiret å sulte. Sett bjelle på kattene, hjalp godt på vår katt, eneste var at naboen tok av haldsbåndene og mente vi var dyreplagere?? (bånd som løser seg ut når de sitter fast) Jeg vil ikke si at det er noen katterett å få utløp for jaktinnstinktet. Dessuten så får de like mye glede av å jage en skygge eller ett strå. Mat får de jo hjemme. Nå har den .... nabokatten vært ute på tokt, kommet seg helt opp på taket og tatt fugleunger, kommer seg ikke ned igjen. Aldri i livet om jeg hjelper den. Bjelle hadde ikke hjulpet her, men samtidig får ikke situasjonen meg ikke til å like utekatter noe bedre. ← Fint tips å henge bjeller på kattne. Men at katter fanger fugler er naturens gang.
Arkana Skrevet 10. mai 2007 #11 Skrevet 10. mai 2007 Er det noe verre at katter spiser fugler enn at andre kjøttetende dyr finner mat i naturen?
Karamell Skrevet 10. mai 2007 #12 Skrevet 10. mai 2007 Fint tips å henge bjeller på kattne. Men at katter fanger fugler er naturens gang. ← Det er egentlig ikke så bra tips å henge bjelle på katten. Den vil nok oppleve det på samme måte som du hedde opplevd øresus vil jeg anta. Det er en ganske konstant lyd siden bjellen ikke trenger mye trigging for å klimpre.....
Adonia Skrevet 10. mai 2007 #13 Skrevet 10. mai 2007 jeg har ikke tenkt på det at bjelle i halsbåndet kan hindre katten min i å få jakte.. så nå vurderet jeg å ta den av.. så mye bryr jeg meg om fuglene det er da naturens gang at katter fanger fugler, og det synes jeg ikke er så fryktelig.. værre er det når pusen legger igjen halvdøde fugler utafor, og jeg må gjøre ferdig jobben...
Gjest care Skrevet 10. mai 2007 #14 Skrevet 10. mai 2007 Det er egentlig ikke så bra tips å henge bjelle på katten. Den vil nok oppleve det på samme måte som du hedde opplevd øresus vil jeg anta. Det er en ganske konstant lyd siden bjellen ikke trenger mye trigging for å klimpre..... ← Oja du sier noe der.
Wildy Skrevet 10. mai 2007 #15 Skrevet 10. mai 2007 Katter er rovdyr som jakter om de har mulighet. Det er kattens natur,
Endlessly Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #16 Skrevet 10. mai 2007 Åhuffameg. Nå må jeg revurdere hele mitt syn på de stakkars pusene mine. Går nok rund å har migrene og er deprimerte pga manglene småuglfangst hele gjengen. Får det heller være om noen fuglunger sulter ihel, pusen må da få lov å være pus . Og de er jo så søte når de kommer og er stolte over fangsten sin.
Tabris Skrevet 10. mai 2007 #17 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Jeg vil ikke si at det er noen katterett å få utløp for jaktinnstinktet. ← Det er det så absolutt. Selv om du synes synd på fuglene, så er det faktisk slik naturen fungerer. Trist hvis vi - i tillegg til å fjerne oss selv mest mulig fra naturen - også påtvinger våre kjæledyr det samme fordi vi ikke lenger takler det Jeg antar du ikke spiser kjøtt heller, da, siden du misliker at dyr blir drept? Endret 10. mai 2007 av Tabris
Endlessly Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #18 Skrevet 10. mai 2007 Spiser kjøtt men helst økologisk eller viltkjøtt, og så lite som mulig. Dette fordi at det er ressurskrevende å produsere kjøtt, og jeg misliker å påføre dyrene unødig lidelse. Hadde helst sett at man fikk mindre strenge regler for gårdslakterier, men dette er en annen diskusjon. Når det kommer til naturligheten av katt i naturen så må man huske at om man skaffer seg kjæledyr har man også annsvar for dyret også når det er ute. Synest det er dobbeltmoralsk er å fremme rettighetene for pusen sin som naturlig jakter, og på samme tid ikke bry seg om lidelsene samme pusen påfører dyr i nærmiljøet.
Tabris Skrevet 10. mai 2007 #19 Skrevet 10. mai 2007 (endret) Jeg synes det viser mangel på forståelse for kattens natur om man skaffer seg en og så nekter den å utføre sine naturlige jaktinstinkter fordi man selv ikke takler hvordan naturen fungerer. Jeg reagerer mer på hva eiere påfører kattene sine på grunn av at de ikke takler naturens gang. Og er det ikke dobbelmoral å spise viltkjøtt? Vi har like lite behov for det som katten har for fuglen den fanger. At viltet lider noe før det dør hender nok ofte, på samme måte som med katten. Endret 10. mai 2007 av Tabris
Endlessly Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #20 Skrevet 10. mai 2007 Tror at dyr i det ville har det bedre enn mange fjøsdyr. Når det gjelder bjelle på katten synest jeg at det bør man ha nå når fuglene har unger, sant at fuglene kanskje lider når katten fanger dem, men synest det er mye verre med fuglungene som SULTER ihel pga av pusen.
Anbefalte innlegg