pittie Skrevet 16. september 2008 #141 Del Skrevet 16. september 2008 Fole kaule!! hehe Haud - hode Raud - Rød Saud - Sau Daud - Død Litt artig å ta de på rad syns jeg. Ellers litt i etter vanlige ord som: Båti Hesti osv Disse - Huske (sånn sitte i huske huske) Bone - Bonde/Bønder Steik(j)e - jøss Rauv - Rumpe og/eller rev Gnirævalus - Sulaværing Årre er jo godt brukt av meg ihvertfall. 'Årre heitande d' - Overasket, fasinert, litt som herregud 'Årre steikande d' Du onomatipoetikon utlogget, vet du hvor mange Vika det fins i Norge? Ikke minst på sunnmøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 16. september 2008 #142 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg er ekte sunnmøring, men har aldri hørt disse uttrykkene! Men jeg har b.l.a. hørt folk si "hi sida" tror det betyr denne siden. Og "reik" istedet for skill (i håret). Er du byjente eller? Tviler på det har så mye med alder å gjøre. Jeg er ung, men er godt belært på bygda, uten å ha bodd der så lenge, har hørt så og si alle uttrykkene før. En trenger ikke dra langt utenfor ålesund sentrum for å finne "språket". Men Ålesund har nytt språk nå syns jeg. Litt jålete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 16. september 2008 Forfatter #143 Del Skrevet 16. september 2008 Ellers litt i etter vanlige ord som: Båti Hesti osv Dativformer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 16. september 2008 Forfatter #144 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg er oppvokst rett ved Vika (uten å komme nærmere inn på hvor) og jeg sier IKKJE, av de som er rundt/under 30 år i dag, så sier de fleste IKKE. Så dialekten vår har forandret seg en del der. Eller verre: Itse. Ugh. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onoma... osv (bør finne et korte Skrevet 17. september 2008 #145 Del Skrevet 17. september 2008 Du onomatipoetikon utlogget, vet du hvor mange Vika det fins i Norge? Ikke minst på sunnmøre Jepp, vet det! Jeg skrev Vika fordi en annen her skrev at vi som bor i/rundt Spjelkavika sier bare Vika og ikke Spjelkavika Og Eilan: Itse er det desidert verste jeg kan høre! Itse si det da, for e vetse nåkke om det, e :slår: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 24. september 2008 #146 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Aule Maule Gaule Jaggu Desse uttrykka er ikkje spesielle for Sunnmøre. Dei vert og brukt oppover Gudbrandsdalen. Vi seier også "neiggu" som er det motsatte av "jaggu". Vi seier jælma for veldig. (Øvst i Gudbr.dalen) Ellers er dette nokre ord eg har plukka opp på Søre: Greinalaust, sytalaust, årre, ufjelgt, tvåge, bøvlige. Endret 24. september 2008 av Mamma1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 24. september 2008 #147 Del Skrevet 24. september 2008 Her er ei morosam side for dei som vil lære nokre uttrykk frå Gudbrandsdalen(Norddalen) http://www.pysje-med-alt.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #148 Del Skrevet 24. oktober 2008 jau no ska dokke høre her, me so e framma dala snakka no litt bredt sjøl om me e onge, ej kjenne no til omtrent alle utrykka som e nemt her . mykje byfant her inne so forstendekje noke som helst :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt sunnmørsblod Skrevet 27. oktober 2008 #149 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg husker at bestemoren min som kom fra Ålesundstraktene brukte ordet "taus" når hun mente tjenestejente, eller bare jente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
covergrl Skrevet 28. oktober 2008 #150 Del Skrevet 28. oktober 2008 hm.. monge gode uttrykk her va da ej må sei at ej kjeme tjokkaste bondelande, å monge ta disse uttrykka e gresk for mej.. hehe.. huska nåken kommenterte at ej sa kveps engong, i staden for veps.. å e d nåken her so he tatt me bruse? det e et av dei beste orda ej he hørt.. bruse= pannelugg.. såg her va nåken so kommenterte at maule va brukt på østlande oxo? kvar gong ej bruka ordet so må ej forklare det (me mindre det e til andre sunnmøringa).. trudde d va berre vi ej.. men går vi over til mat so trur ikkje d e monge so bruka ordet ball, trur d går mest i komle, raspeball eller potetball.. for ikkje å snakke om brennsnut.. he kje hørt andre dialekte kalle d d.. her va so gode ord å uttrykk her art ej e egentli hælt blank.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #151 Del Skrevet 6. november 2008 Dette var en bra tråd. Som forlengst utflyttet demma-jente, var det endel jeg hadde glemt. Itse er jo en fæl måte å si ikke på, men jeg gjorde det selv for endel år siden. Årre brællane de! Ofte hørt på feil side av steinvågbroa. (altså hessasida) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mej_* Skrevet 19. november 2008 #152 Del Skrevet 19. november 2008 Ditta første ha hvertfall ej aldri hørt om. Ej he sett i avisa: fole kaule, men veit ikkje ka det betyr. Å så er det mange som syns ragga=sokker er rart. Eller rås=sti Da ej va i Ørsta blei ej overraska over en fyr som sa attaette=bakom Eller: Ja no e'an kalde.. Va visst vinden det var snakk om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tonje_* Skrevet 19. desember 2008 #153 Del Skrevet 19. desember 2008 Maule da, har noen skrevet det? Jeg digger ordet maule. Hmmm lurer på om jeg finner noe å maule i kjøleskapet Onomatopoetikon: Ja Ålesundere liker å mobbe hverandre. Spesielt de som bor i Åse/Moa/Vika området er jo overlegen de fleste andre steder Men for all del, ikke si at noen fra Åse er fra Vika OG, Sula er jo landet, det vet alle. Men jeg har faktisk aldri snakket stygt om de, da er det verre med "bonane" fra... *holder munn nå* Jeg er fra Indre Østfold, og her sier vi også "maule".... Det kan da ikke være sunnmørsk det da?? Hmmmm..... Eller har vi stjælt det? Elsker dialekta på sunnmøre da. Vakker er den. Kanskje spesielt rundt Ørsta/Volda området, love it. Kunne hørt på det hele dagen, skulle gjerne hatt det på iPoden min Fantastisk tonefall og alt. Tror jeg må flytte dit.... <3 :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xanadus Skrevet 19. desember 2008 #154 Del Skrevet 19. desember 2008 Men jeg har b.l.a. hørt folk si "hi sida" tror det betyr denne siden. Og "reik" istedet for skill (i håret). Vi sier "Hi sidå" der jeg er fra og mener "den andre siden". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xanadus Skrevet 19. desember 2008 #155 Del Skrevet 19. desember 2008 husa =huset skåpa =skapet, dibbedue = bikke(disse), trøytte å renge = trett og lei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 20. desember 2008 #156 Del Skrevet 20. desember 2008 Hi sida er heller ikke et typisk sunnmørsuttrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 20. desember 2008 #157 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Hi er hokjønn, hin er hannkjønn, hitt er intetkjønn. Endret 20. desember 2008 av Mamma1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #158 Del Skrevet 20. desember 2008 Gjese=trekkfullt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #159 Del Skrevet 21. desember 2008 Denne dialekten er bare grusom. Hvordan høres det ut når dere sier jeg, altså "ej"? Uttaler dere det virkelig slik dere skriver det? "Ej" høres jo ut som noe et bablende småbarn ville sagt. Huff... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonjedram Skrevet 21. desember 2008 #160 Del Skrevet 21. desember 2008 Denne dialekten er bare grusom. Hvordan høres det ut når dere sier jeg, altså "ej"? Uttaler dere det virkelig slik dere skriver det? "Ej" høres jo ut som noe et bablende småbarn ville sagt. Huff... Må du gi deg a... Dialekta er bare vakker. Sexy as hell også, spør du meg. Den er i hvert fall laaangt fra grusom. Og det høres ikke ut som du har hørt dem prate, ettersom du spør hvordan de sier "ej"... Hør en ekte sunnmøring snakke du, så kan du si om du syns den er grusom... mmmm drømme seg bort *sikle sikle* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå