Gå til innhold

Diskusjon om Mary Kay


Chic' Wilma

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på et slikt møte der en venninne solgte slike produkt. Fikk noen mindre tester og etter å ha prøvd dem var jeg solgt. Jeg kjøper aldri på slike møter, blir irritert når jeg blir spurt om å delta, men de produktene jeg har fra denne produsenten er iallefall kjempegode. Jeg har bla en øyeblyant og en leppeblyant som er helt suverene. Nå har min venninne sluttet og jeg kjøpte inn en haug før hun la inn årene. Når det går tomt vet jeg ikke helt hva je g gjør.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på et slikt møte der en venninne solgte slike produkt. Fikk noen mindre tester og etter å ha prøvd dem var jeg solgt. Jeg kjøper aldri på slike møter, blir irritert når jeg blir spurt om å delta, men de produktene jeg har fra denne produsenten er iallefall kjempegode. Jeg har bla en øyeblyant og en leppeblyant som er helt suverene.  Nå har min venninne sluttet og jeg kjøpte inn en haug før hun la inn årene. Når det går tomt vet jeg ikke helt hva je g gjør.... :tristbla:

Sjekk på Mary kay sine nettsider, så kan du finne en konsulent som bor i nærheten av deg...

Akkurat det du beskriver er samme opplevelse som jeg hadde med Mary Kay. Ville heller ikke på et slikt møte, men når jeg prøvde produktene syns jeg de var kjempe bra. Var derfor jeg begynte å selge litt på fritiden. Nå får jeg jo de produktene jeg vil ha selv billigere også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med returer mener jeg først og fremst MK damene som har fått nok og sender tilbake kvoten(e) sine.

mange slitne husmødre som har utviklet seg til å bli flotte kvinner gjennom Mary Kay.

Det er setninger som denne som peker mot kult og hjernevask komplett uavhengig av produkt og kvaliteten på produktene. :)

HELT ENIG! Setninger som det der gjør meg helt kvalm! At slitne husmødre kan la seg hjernevaske på noe som minner om vekkelsesmøter, ja! Men at Mary Kay utvikler dem til flotte kvinner, NEI!

Det hersker reneste halleluja-stemning på samlingene til Networking selskaper, og konsulentene blir innprentet alle de gode argumentene de skal bruke:

- En av de mestselgende i verden ... (Det sier alle de andre også)

- Jeg selger det kun fordi jeg liker produktene selv ...

- En eller annen kjent person vil kun bruke nettopp deres produkter .... (og denne kjendisen er naturligvis godt betalt for å si det)

- Produktene ville kostet mye mer i butikk, (latterlig! networking selskaper har overprisede produkter siden hele kjeden i nettverket skal ha sin andel)

Jeg har faktisk prøvd noen av produktene, siden jeg kjente noen som solgte det. Vel, kvalitetsmessig ligger det nok på linje med Yves Rocher, Isadora, Nivea osv, som fåes kjøpt til en brøkdel av prisen. Beklager alle Mary Kay entusiaster, men skal jeg kjøpe så dyre produkter, vil jeg ha god kvalitet! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et helt supert konsept for de som virkelig vil noe her i verden, du kan faktisk bli sales director på under to år om du jobber litt, og du taper ikke en dritt på det.

Jeg er utdannet hudpleier, makeup artist og stylist, jeg bruker og selger disse produktene, jeg har tjent 250 000 kr siden juni, kun på å selge disse produktene på kurs jeg holder for å lære jenter (og gutter) å ta vare på huden sin, og å lære å sminke seg etter sitt ansikt og farger.

Jeg kan forstå noen som oppfatter møtene som "vekkelses møter" for det er en meget intens jente gjeng, man blir backet opp for alt, får aplaus for den minste lille ting, og det finnes ikke et spro av baksnakking og negativ konkurranse. Endel jenter rundt om i verden trenger faktisk dette, det å vite at en duger, og at en faktisk kan få til noe. Jeg personlig er ikke med på disse møtene, for jeg føler ikke at jeg trenger denne typen oppbæcking, men jeg vet om flere som virkelig har blitt mere sikre på seg selv ol.

Om noen mener at dette er bullshit, så for all del, men i vei.

Jeg støtter Mary Kay 100 %, og vet at dette er en super mulighet for de som vil nå til topps, om de vil!

Produktene er meget bra, de har et godt utvalg i hudpleieprodukter (med gode grunner for at de ikke selges i butikk) de har god sminke, og hudpleieklinikken jeg jobber i ønsker å føre disse produktene, men det er ikke den måten Mary Kay fungerer... Så de/vi må klare seg uten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, det ver ikke jeg som skrev det forrige innlegget (solaa), men min venninne som "rekruterte" meg med i dette (er ikke registrert her inne), jeg er også veldig fornøyd meg disse produktene, har akkurat begynt med det, jeg er også utdannet makeup artist, og er meget fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hentet litt fra den linken det ble linket til også jeg:

Networkmarketing, eller pyramide om du vil med verving og slit for å tjene penger og nå ulike nivåer med løfter om et selvstendig liv og økonomisk trygghet.

Ingrediensene er vel som i kosmetikkmerker flest -  :-)

MK driver ikke Network Marketing, de driver direktesalg.

Her må jeg dessuten tilføye noe: Av alle de selskapene jeg har vært innom, både innenfor nettverkssalg og direktesalg, så har jeg aldri sett så mange lykkes på så kort tid som hos Mary Kay. Kravene for å lykkes er fullstendig overkommelige, og hvem som helst som gidder å ofre seg og løfte en finger kan klare det. Jeg kjenner flere som ble økonomisk uavhengige i løpet av ett til to år. Det har jeg ikke sett for så mange andre steder.

Off..., nå angrer jeg. Kjøpte 2 produkter for 280,- da, det var ikke allverden, men alikevel.

Dette var sånn mikrodermabration, som du kan gjøre 2 ganger i uken...

Den er kjempegod, ingen grunn til å angre. Og hvorfor skal du angre på grunn av et par sure oppgulp her inne? Det finnes tusenvis av fornøyde MK-kunder rundt i verden. Det er en grunn til det.

Her svarer jeg direkte i innlegget ditt, i farger:

Kanskje du har lyst å fortelle oss uvitende om hvordan du får ut bonusen din Gizmoo?

Den skal ha bonus får denne utbetalt hver måned, basert på hva omsetningen i gruppen har vært sammenlagt siste måned. Har aldri vært noe problem å få ut fortjenesten sin i Mary Kay.

OG det er altså IKKE  MLM eller Network marketing, som dere gjerne vil at det skal være. Det er direktesalg.

I andre MLM/Networking selskaper jeg kjenner til er det slik at den som selger produktene må kjøpe for kr X selv for å få ut sin bonus? Selvsagt kan man da selge det man kjøper videre, men man skulle jo tro at det holdt at man arbeidet for pengene og ikke måtte stadig kjøpe for å få ut bonusen?

Det stemmer at man må være aktiv selv for å kunne tjene penger i MK, og vet du hvorfor? For at ingen bare skal kunne sette i gang en drøss konsulenter under seg, og tjene penger på dem uten å løfte en finger selv.

Og de varene du kjøper inn for å være aktiv, selger du videre med 50% fortjeneste. Er det en dårlig deal?

Stemmer det ikke videre at dere må selv kjøpe alle produktene dere presenterer, dvs. påfyll når dere har sminket de potensielle kundene deres?Det stemmer, på samme måte som en hudpleier også kjøper inn produktene hun bruker på og selger til kundene sine. Man er ikke ansatt i MK, man er selvstendig distributør med eget regnskap.

Og hva slags utdanning er det egentlig dere har når det gjelder hudpleie og kosmetikk? Hvordan vet jeg at du vet om jeg virkelig kler den bringebærrøde leppestiften du vil selge meg?Fargene er merket med C og W for kald og varm, ellers går det med farger på skjønn. Man vil kanskje anta at damer som velger en karriere innen MK er interessert i hudpleie og makeup i utgangspunktet, og dermed har en viss peiling. Ellers får man jo prøve fargene på seg da, og ikke på en pekefinger eller på håndbaken som man gjør i et hvilket som helst parfymeri. Og hvorfor tror du at de som jobber der har noe mer peiling på sine hundrevis av forskjellige produkter? MK konsulentene har tross alt ett merke å forholde seg til og kunne noe om. Samt at man har denne 100% fornøydhetsgarantien.

At produktene er testet og at det ikke blir utført dyreforsøk er flott. Det har jeg ingenting å si på. Jeg kan bare opplyse deg om at hadde du sagt noe annet måtte MK pakket snippesken i Norge for det er ikke lov å selge produkter som ikke er godkjente i landet. At andre også må tåle kritikk er helt uvesentlig for denne saken - spørsmålet i denne tråden er reist om det er gode produkter og noen har tatt det videre om det er etisk forsvarlig å handle hos MK.Ikke bare tester de ikke på dyr, de var de første i verden som ikke testet på dyr. Selskapet ble startet på 60-tallet, de er ikke nye i byen.

Hvorfor - hvis det er så fantastiske produkter - selges disse ikke i butikk på vanlig måte?Fordi Mary Kay ASh da hun startet selskapet ville lage et selskap som ga kvinner en mulighet til å gjøre karriere på egne premisser og i eget tempo. Dette som et direkte resultat av at hun selv ble forbigått på karrierestigen av en selger hun selv hadde lært opp i et firma hun jobbet i. Han var mann og hadde overtatt kontoret hennes da hun kom tilbake fra en forretningsreise

Mary Kay virker som noe skikkelig ræl spør du meg!

Og dette mener du på bakgrunn av......?

Rart det er mestselgende merke i USA og Sverige da... Det er bare her i Norge folk er så langt etter.. Og man hører jo hvor skeptiske folk er til ting som er litt annerledes her også.

Det største problemet her i landet er vel at ingen vil at DU skal tjene penger. Det er greit at butikker tjener penger, men ikke du som privatperson.

Mary Kay og annet homepartystæsj er bare noe ræl og makkverk! Er vel en grunn til at butikkene ikke vil ta det inn! De får ikke solgt! Er så mye annet og bra ting å velge i! Men selvsagt, hadde jeg bodd 20 mil fra et parfymeri og ikke hatt internett og noen hadde prøvd å selge meg Mary Kay, så kanskje.... Men hadde nok heller hamstret som en gal når jeg var i byen.

Ingen butikker har noen sinne fått noe tilbud om å ta det inn. MK har den største markedsandelen på hudpleie og kosmetikk i USA i dag nettopp fordi varene selges via direktesalg gjennom tusenvis av konsulenter. Pengene som ellers ville gått til markedsføring, går til bonuser til de som bygger egne grupper av konsulenter.

Selskapet har fått flere priser for sin markedsplan og for å ha gitt kvinner en unik mulighet til å gjøre karriere uavhengig av menn.

Ja, det kan virke en smule PINK og religiøst, men man skal huske at Mary Kay Ash var en religiøs kvinne fra Texas og alt er bygget i hennes ånd. Nå er det sønnen hennes som driver selskapet og han forsøker å gjøre det etter sin mors vilje. Damen selv døde for noen år siden.

Jeg har selv vært MK konsulent, men er nå bare kunde. Selv om jeg har sluttet å selge, så kommer jeg aldri til å slutte og bruke produktene. De er bare det beste jeg noen gang har prøvd, og jeg har prøvd det meste fordi jeg i hele ungdommen og langt opp i voksen alder har hat problemhud av dimensjoner.

Nå er alle sorte prikker, underjordiske kviser, store porer borte. Huden er sunn, fuktig og glatt.

Produktene er midt på treet når det gjelder pris, men er man vant til å handle på REMA1000 så er det klart de virker dyre.

Når det gjelder deg over her som klaget på at du fikk kviser når du begynte med produktene; ja, det er faktisk veldig vanlig og høyst normalt. Produktene er veldig aktive og de setter i gang prosesser i huden din. Total cellefornying tar ca tjueåtte dager og man gjør lurt i å gå tiden ut, følge regimet man har fått satt opp. Med mindre man får en direkte allergisk reaksjon selvfølgelig. Det kan jo alltid skje at noen er allergiske. Men igjen, i såfall har man 100% fornøydhetsgaranti med pengene tilbake såfremt flasken/tuben er minst halvfull når man returnerer den. Pengene får man igjen av konsulenten som så får dem igjen hos selskapet.

Jeg leste i den andre tråden om damer som ble sittende igjen med store lagere med varer etter å ha gitt seg. Dette er ren bullshit, eller damenes egen dumhet.

Det er ingen som tvinger en til å kjøpe opp store lagere med vare, man kan veldig gjerne kjøpe etter hvert som man selger og aldri sitte med et produkt på lager annet enn det man trenger for demonstrasjonene. Men det er klart at det er her, som i alle andre selskaper som driver direktesalg eller nettverkssalg; folk som ikke lykkes har en tendens til å skylde på selskapet istedet for å se sannheten i øynene; det var de selv som ikke klarte å gjøre jobben.

Jeg for min del gjorde det aldri stort i Mary Kay, men det var for pokker ikke selskapet sin skyld, det var meg. Jeg var for lat. JEG gikk ikke ut å gjorde jobben for å få solgt produktene. Verre er det ikke.

Mye rart oppgulp å høre fra folk som egentlig ikke vet hva de snakker om, men som har hørt eller lest.... :roll:

Endret av mysan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart oppgulp å høre fra folk som egentlig ikke vet hva de snakker om, men som har hørt eller lest.... :roll:

Jeg føler at jeg har nok erfaring med produktene til å uttale meg om de.

Men det som mange nok reagerer ved MK, er at dere ikke forsvarer produktene, men konsernet... Det virker som om dere tror at alle misliker MK fordi det er homeparty-preget, men det stemmer ikke. At jeg misliker konseptet med selging til venner kommer i TILLEG til at produktene er middelmådige.

Endret av Merneith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Produktene trenger ikke å forsvares etter min mening, og har liten tro på at du har prøvd noe særlig siden du sier at de er middelmådige......

Men det fins jo alltid folk med forskjellige meninger. Jeg har vært misfornøyd med ganske dyre merker som andre jeg kjenner har vært fornøyd med. Grunnen til dette er vel at jeg reagerer på det meste og er super allergisk, så jeg blir rett og slett stygg i trynet hvis jeg bruker noe jeg ikke tåler.

Endret av gizmoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har et spørsmål til dere som er Mary Kay tilhengere:

Dere er raskt ute med å si at dette verken er MLM eller Network Marketing eller Pyramide. Kan dere forklare hvorfor dette ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å gi deg en forklaring på forskjellen mellom direktesalg og nettverksmarkedsføring, men den er hårtynn.

Når det gjelder nettverksmarkedsføring har man uten unntak tror jeg, bonus på omsetningen til personer man selv rekrutterer inn som forhandler, fra og med den aller første.

I direktesalg får man ikke betalt for dette før man selv har nådd et visst nivå, som man da gjerne gjør ved å sponse inn f.eks. tre personer - som et eksempel.

Jeg personlig synes nettverksmarkedsføring er mer rettferdig sånn sett, enn direktesalg. De nye nettverksselskapene har heller ikke skyhøye krav til aktivitet for at man skal kunne tjene penger. Kravene er litt vanskeligere innen direktesalg. Veldig ofte har man heller ikke særlig gode muligheter til å tjene veldig gode penger i direktesalg, her er Mary Kay et unntak. De er veldig på grensen til nettverkssalg, men med klare forskjeller allikevel.

Ellers er det i begge disse forretningsformene mulig å tjene greit med penger ved å bygge en gruppe forhandlere under seg. Det som skiller de seriøse fra de useriøse, er at i de seriøse må man faktisk hjelpe de under seg til å lykkes hvis man skal lykkes selv. Ja, man godt bare sponse en drøss mennesker inn, og så overlate dem til seg selv, men så vil jo ikke alle disse klare seg, og da dør inntekten igjen i stedet for å fortsette så lenge du ønsker det. Hjelper man ikke teamet sitt, ender man med å brenne alle broene sine. Lite smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det du nettopp har beskrevet Mysan er MLM eller Network Marketing. Det du skiller det fra - nemlig at man får betalt for å rekruttere folk inn heller enn å selge produkter er en pyramide.

Jeg hadde mistanke om at Mary Kay synes MLM eller Network Marketing er utslitte og fordomsbelagte ord og vil heller kalle det noe annet.

Network Marketing er at man selger gjennom sitt vennenettverk fremfor gjennom butikk eller annet salgsledd - verre er det ikke.

Jeg har ingenting i mot at folk har en hobby som de tjener noen kroner på. Jeg har heller ingenting i mot at man til en viss grad involverer vennene sine i dette. Produktene er sikkert gode.

Det jeg derimot har svært mye i mot er at man ikke kan være ærlig om hva det er. Dette gjelder både de som arrangerer venninnekveld uten kjøpepress og så er det nettopp kjøpepress, for jeg kan love deg at den som demonstrerer ser rart på den ene som ikke ender opp med å kjøpe (og det gjelder Mary Kay, Tupperware, Golden Products eller Oriflame, som er de - blant flere - jeg har vært borte i)

Jeg har også mye i mot de som forsvarer produktene og konseptet men ikke synes det er fint nok å hete MLM eller Network Marketing så derfor må vi kalle det noe annet. Forsvar gjerne produktene og konseptet - men vær ærlig om hva det er. Er dette MLM - ja så si at det er det slik at vi vet det.

Alle de MLM og Network Marketing kjeder jeg har hørt om og vært bort i lover helt utrolige ting (Mercedes til fri disposisjon for selgeren etter 6 mnd - som vår venn aldri så selvsagt). Det er med andre ord basert på lokkemidler om at bare man er langt nok oppe i kjeden med mange nok under seg så skal man bli rik - i en fei.

Jeg kan heller ikke fordra det religiøse aspektet ved det hele. At selgerne nærmest virker forelsket i eget produkt og forsvarer det som om det var livet det gjaldt. F.eks. kan jeg nevne at Lady Racine hevder nøyaktig det samme om sine produkter som Mary Kay gjør, og som Oriflame i sin tid gjorde. Men det ser ikke Mary Kay selgeren for dette er jo så mye bedre - han/hun er jo nyfrelst!

De aller fleste av oss har en gang i mellom truffet en engasjert selger for et eller annet produkt. Enten vi skulle kjøpe grill, vaskemaskin eller ny shampo. Forskjellen på den gode og den dårlige selgeren er at den gode vet alt om produktet (også de negative tingene, når du spør om det) mens den dårlige selgeren har lært leksen sin og i det øyeblikket man stiller kritiske spørsmål så går det "religion" i retorikken, man kan formelig høre den ferdig innspilte platen.

For meg er Mary Kay et kosmetikkmerke. De har helt sikkert fantastiske produkter - i likhet med en del andre kosmetikkmerker. De har helt sikkert også en del dritt elendige produkter, som en del andre kosmetikkmerker. Mange her på Kvinneguiden er store tilhengere av ID-makeup f.eks. - på min hud krakelerer det og jeg føler at jeg har en feit maske på meg i ansiktet. ID er dessuten for dyrt for min smak. Ser dere noen ID-selger som løper i strupen på meg og forteller meg at jeg ikke har prøvd nok og at ID-konsernet er så og så fantastisk?

Jeg har demonstrert produkter selv. Jeg har solgt produkter på messestand. Jeg har opplevd veldig misfornøyde kunder som måtte tilfredsstilles med svar på sine spørsmål og en kompensasjon for et ubrukelig produkt de hadde kjøpt. Hadde jeg nådd dit ved å fortelle om de 99 andre kundene som ikke hadde problemer? Nei for det eneste du oppnår med det er at denne kunden føler at jeg mener at vedkommende er dum.

Mary Kay og MLM/Networking er ikke for meg. Jeg har mine helt personlige grunner for det - da jeg har sett hva slags elendighet dette kan føre til for lettlurte sjeler som tror at de skal bli megarik i en fei. Dere må gjerne nyte deres Mary Kay produkter for min del, men ikke bruk Kvinneguiden som salgskanal, for det er slik dere blir oppfattet med deres propaganda.

Kilde for definisjon av MLM/Networking/Pyramide:

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-level_marketing

(legg spesielt til listen over MLM firma nederst ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og en annen ting... Har en liste på hvilke selskaper som er pyramider og hvilke som er godkjente ikke-pyramider. Mary Kay står på listen over de som er godkjente. Er man virkelige så dumme at et pyramide-selskap kunne holdt på i over 40 år uten på bli stoppet? Tror ikke det...... (Slike pyramidespill er ulovlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har ikke sagt at Mary Kay er en pyramide - jeg har sagt at de er et MLM/Networking selskap - noe Mysan i sitt innlegg benektet.

Forøvrig takker jeg for linken - den inneholdt blant annet denne interessante listen med bløff og løgn som serveres av Mary Kay konsernet.

http://www.thepinkingshears.com/grand-illusion.htm

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest schakra

Hei. Jeg er skikkelig sjokka etter å ha lest alle pr innleggene på disse sidene. Har moderator glemt at det ikke er lov å reklamere for egen bedrift. Men det er kanskje forskjell på hvilke merker som blir reklamert for på KG. Det er noen merker som får all den reklameplassen de trenger. Denne diskusjonen er veldig smart laget slik at produktet får sin pr. samtidig som man blir oppfordret til å sjekke nettsiden for produktet. Nå må moderator ta seg sammen her å slutte å gjøre forskjell. At akkurat det produktet som moderator kanskje selv bruker eller synes noe om kan få sin reklame skjult inn i en fordekt diskusjon. Min oppfordring til alle i denne diskusjonen er bruk dødehavsprodukter. Det er absolutt det beste som finns. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Denne tråden er vel neppe noen reklame tråd akkurat. Det er vel uansett svært vanskelig å diskutere for og ulemper med et produkt uten å nevne produktet eller produsenten av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at Mary Kay er en pyramide - jeg har sagt at de er et MLM/Networking selskap - noe Mysan i sitt innlegg benektet.

Forøvrig takker jeg for linken - den inneholdt blant annet denne interessante listen med bløff og løgn som serveres av Mary Kay konsernet.

http://www.thepinkingshears.com/grand-illusion.htm

Det kommer nok snart noen innlegg om at dette er løgn, propaganda og dumme dumme dem som tror på alt de leser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie, det er forskjell på nettverksmarkedsføring og direktesalg. Ikke prøv å belære meg om nettverksmarkedsføring, jeg har inngående kjennskap til bransjen etter å ha vært involvert i den siden -93. MK driver direktesalg, men er veldig nært opptil nettverksmarkedsføring, men går ikke innunder den paraplyen.

Det jeg beskrev som skilte, at man faktisk får betalt fra første person man sponser, handler i nettversmarkedsføring fra seriøse aktører om vareomsetting. Man får provisjon av fra og med første ordre en ny rekrutt plasserer. Man får også provisjon av personer som disse personene igjen rekrutterer. Ikke for å rekruttere dem, men for produkter de handler.

I MK må man først ha 3 personer før man får provisjon av deres varekjøp over hodet. Man må videre ha 5 egenrekrutterte, og om jeg ikke husker feil, en viss gruppomsetning for å få provisjon fra neste generasjons varekjøp. Videre får man ikke provisjon av salget til 3., 4., 5... eller noen flere generasjoner med mindre man har nådd nivået Sales Director. DETTE skiller direktesalg veldig klart fra MLM.

Det er ganske tøffe krav om omsetning og gruppestørrelse før man kommer dit, men så tjener man på alt som skjer av aktivitet.

I MLM får man betalt for alt som kommer inn av varehandel under seg, uansett om det er en selv som har rekruttert, om det er noen over deg som har rekruttert folk som har havnet under deg, eller om det er folk under som rekrutterer fler som kommer under.

Det er helt klare forskjeller, og jeg kan bransjen. Som sagt heg jeg vært i forskjellige mlm-selskaper i nærmere femten år nå.

Ja, man bruker venner og bekjente for å komme igang med sin forretning i begge tilfelle, men direktesalg og mlm er ikke det samme allikevel.

Pyramide har en veldig enkel definisjon: Fraværende eller difuse produkter, gjerne høye inngangspenger, men disse selskapene lever aldri lenge. Skal man inn et nytt selskap bør man se litt på når selskapet ble startet. Et nytt mlm selskap dør ofte innen de første to årene. Overlever det i sju år, anses de som ganske trygge.

Videre er ikke grunnen til at MK tar avstand fra betegnelsen MLM at de synes det er forslitte ord. MK ble startet på 60-tallet, og de startet ikke opp som MLM og har heller ikke endret markedsplanen sin for å bli MLM.

Nå har jeg beskrevet forskjellene for deg i forrige avsnitt.

Du ønsker at de som driver med MK skal være ærlige så DU vet hva de holder på med, og kalle mlm for mlm, så kundene vet.... den er morsom. Folk vet ikke forskjell på direktesalg og MLM, det viser du jo selv.

For å ta utsagnet ditt om vennen deres som ikke fikk Mercedes hos LR i løpet av seks måneder. ( Ja, jeg antar det var LR.). Det finnes useriøse konsulenter som sier og gjør hva som helst for å få deg inn i sitt eget nettverk, og disse kan nok komme med utsagn som dette, at man lett kan få mercedes i løpet av seks mdr. Kanskje vedkommende klarte det selv også, uten de helt store problemene.

Men i MLM som i alle andre forretningskonsepter, så sier det seg selv at man blir ikke rik ved å underskrive en kontrakt, man må JOBBE!

MLM er en forretning, det krever innsats, det krever at man ikke gir seg selv om man får flere nei enn ja. Jeg har et motto som virkelig dekker MLM som forretningskonsept: "Quitters never win. Winners never quit" Folk flest er Quitters, derfor tjener de heller ikke penger på sånne konsepter. Det er folk med gründerånd som blir økonomisk uavhengige med MLM.

Og at det finnes konsulenter som er useriøse og løper rundt og rekrutterer folk som de så bare overlater til seg selv, er ikke selskapene sin skyld. Konseptene er ofte gull verd, men folk misbruker dem for å bli rike FORT, og tar seg ikke tid til å bygge solide nettverk. Men takken for det er jo at nettverkene deres raser sammen igjen da så rikdommen blir av kort varighet. Det er dem vel unt.

Videre snakker du om å være forelsket i produktet sitt. Ja, men man må faktisk brenne for produktet sitt hvis man skal klare å bygge en forretning på det. Man må brenne for produktet OG konseptet. Brenner man kun for produktet vil man gjerne selge masse, men ikke nødvendigvis klare å bygge seg en forretning.

Brenner man KUN for konseptet, vil man kunne bygge en grei gruppe konsulenter, men disse vil antakelig også være mer opptatt av konseptet enn av produktene, og dermed vil omsetningen i gruppen holdes lav, mens gruppa vokser i antall personer. Det er jo ikke produktet disse er opptatt av, mens det i realiteten er produktet som skaper inntektene.

At man brenner for sine MK produkter er ikke så rart. Jeg for min del har alltid hatt vanskelig hud og slet med kviser til langt oppi trettiårene, og enda lenger. Da jeg fikk prøve MK så ble problemene faktisk borte. Nå har jeg en kvise en sjelden gang. Og jeg har prøvd alt mulig annet. Mye som har virket bra til å starte med, men så er det som huden får nok, og så er det tilbake til de samme problemene igjen. Når har jeg brukt MK i gud vet hvor mange år.. jeg husker ikke når jeg startet med det, og huden er like fin.

At folk som jobber i parfymeri eller steder hvor de har ørten forskjellige merker å forholde seg til, ikke brenner like mye for sitt, har sine naturlige forklaringer. De er ikke der fordi de brenner for et merke de selv har opplevd som et "mirakel", og de har ikke inngående kjennskap til alle sine hundrevis av kremer og produkter.

Du kan imidlertid i kampanjeperioder for ett firma oppleve at de gjerne prøver å dytte på deg akkurat det merket, fordi det gir mer penger i kassa i den perioden.

At MK ikke passer for alle, er helt naturlig, vi er forskjellige. Så selv om du f.eks. ikke kan bruke Time Wise serien, så kan den være midt i blinken for en annen. Å kalle produktet middelmådig av den grunn, blir dog litt dumt. (Nei, det var ikke du som kalte MK sine produkter middelmådige ;))

Nå skal jeg avslutte, dette må ha blitt tidenes lengste innlegg, men du sa så mye jeg måtte svare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...