Gå til innhold

Diskusjon om Mary Kay


Chic' Wilma

Anbefalte innlegg

Ja, det er det de har.

Ikke et vondt ord om Wiki, det er mye bra info å hente der, men man bør ikke ta alt for god fisk, så lenge du og jeg og vi to kan redigere en hvilken som helst tekst der inne akkurat når det passer oss.

Svada blir ganske fort slettet, men det kommer jo også litt an på hvordan det er fremstilt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg vet hva Wikipedia er og leser det med en viss skepsis jeg også. Det var bare interessant at det ble hevdet her tidligere at MK ikke var MLM/Networking mens når det kunne vises til at andre definerer det slik (Wikipedia bl.a.) så var det plutselig det likevel.

Når det gjelder produktene så er de sikkert alright de. Jeg har ikke kjøpt MK produkter selv, men fått låne f.eks. håndkrem. Den likte jeg. Det jeg IKKE liker er konseptet da jeg finner det løgnaktig, umoralsk og at det er basert på falske forutsetninger.

Når det gjelder sammenligning med sekt: MK er ikke religiøst i den forstand at de tror på en gud eller noe lignende. Men i likhet med sekter så blir de "frafalne" latterliggjort istedenfor at de blir imøtegått. For eksempel ved at MK-konsernet selv gikk ut og avkreftet noen av de beskyldningene som kommer frem. I likhet med sekter så er det aldri MK-konsernet som gjør noe feil, nei det er det enkelte medlem/konsulent som er lat eller som har misforstått. MK fraskriver seg med andre ord ethvert ansvar for den informasjonen som "overivrige" konsulenter gir ut, enda det kan bevises at dette kommer rett fra MK selv.

For min del er denne diskusjonen også avsluttet nå da det ikke kommer inn noen flere nye momenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting:

Ja, norske myndigheter definerer MK også som MLM.

MK selv gjør det ikke da de forholder seg til regelverket i USA som er deres opprinnelsesland, og som sagt var jeg i MLMbransjen FØR direktesalgsforbundet begynte å snuse på den. Derfor definerer jeg etter det opprinnelige.

Men når alt kommer til alt så spiller ikke definisjonen noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hva er det egentli dere snakker om? "Noe ræl"? Jeg har selv begynt hudpleiekonsulent for Mary Kay, men ikke før jeg selv hadde testet produktene i 5-6 uker og drevet litt research. Det er det bestselgende merket i USA TRETTENDE ÅR PÅ RAD. Det er det 3. året på rad best i Sverige. "60 minutes", som jeg regner med de fleste vet om, brukte TO episoder hvor de prøvde å finne noe negativt om Mary Kay. De fant ikke noe.

Når det gjelder dyretesting er dette verdens første merke som IKKE tester dyr. Dette begynte på 60 tallet av Mary Kay Ash som stod for at kvinner kunne få en plass i forretningslivet hvor hun selv ble kjønnsdiskriminert. Hun er kåret til Best Business Woman of the Century og organisasjonen bak støtter flere gode formål, blant annet brystkreft.

Jeg er storfornøyd med både hudpleieprodukter og make-up. Jeg har vært borti flere typer merker fra det dyreste til det mindre dyre og nå er det kun Mary Kay jeg forholder meg til. Selv har jeg ikke fått en eneste klage og folk setter pris på at en bryr seg om å tilpasse produktene til AKKURAT den personligheten, hudtypen og hudfargen en har.

Ikke kom med kritikk før du har noe å støtte det opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh! Det er bare homser som bruker Mærri Kej... Snakker av erfaring, for å sire sån! Pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kakemons
:sjenert: Bare kom til å tenke på noe;hvis et produkt koster 700 kr,og MK konsulenten får 50% rett i lomma.....da er det jo jeg som lønner denne konsulenten,så klart....men hva blir det så igjen av produktets egenverdi??? Etter mange ledd...kan jo ikke være mye igjen da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder dyretesting er dette verdens første merke som IKKE tester dyr.

Nja, kommer sannsynligvis litt an på om det er definert som testing av ferdig produkt eller av ingrediensene og om det er firmaet selv som utfører testingen eller betaler andre som utfører det.

På MK sin side står det kun:

Mary Kay Inc. does not do animal testing. Mary Kay Inc. has not conducted, or requested on its behalf, any testing of products or ingredients on animals in over 15 years and actively supports the research of alternative testing methods.

Noe som jeg ikke hadde ansett for godt nok pga at det ikke er nevnt noe om de benytter seg av ingredienser som er fremstilt ved hjelp av dyreforsøk på andres forespørsel, bare at de ikke ber om det selv. Når det i tillegg ikke er oppført ingrediensene på hjemmesiden (eller er jeg utrolig trøtt og overser noe?) så blir det vanskelig for meg å lete frem informasjon om det er rett når de sier de ikke bruker dyretestede ingredienser.

Men på den positive siden ser jeg at de undertegnet The Coalition for Consumer Information on Cosmetics (starter i 1996) for noen år siden, så de er nå sannsynligvis på rett vei.

Resten av ting rundt MK som omhandler hvordan de behandler folk osv har jeg ikke noen som helst peiling på.

Alt i alt, jeg holder meg unna. Neppe verre enn mange andre store selskaper, men har mine faste jeg holder meg til som jeg har brukt såpass mange timer på å google på at jeg føler meg trygg på et de er ok på de fleste områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_anne_*

Det er veldig frustrerende å lese innlegg etter inlegg som er skrevet av mennesker uten tilstrekkelig kompetanse til å kunne uttale seg om et konsept som de overhodet ikke vet noe om.

De som inkluderer Mary May innunder "homeparty"-kategorien som henholdsvis Herbalife og Oriflame hører til i, har sannsynligvis aldri satt seg inn i verken markedsplan, historie eller noe annen informasjon om firmaet enn den de har laget selv i sitt eget hode.

For det første: Mary Kay har, i en stor internasjonal undersøkelse, blitt kåret til et av verdens ti beste firmaer for kvinner å jobbe i. Mary Kay Ash, som er grunnlegger av Mary Kay, ble for noen få år siden kåret til verdens beste kvinnelige entreprenør gjennom tidene, og hun er også en av verdens fremste økonomer. Markedsplanen blir studert av høyskoler i hele verden fordi den er så god, og Mary Kay har mottatt flere priser av bl.a. FN fordi de etiske verdiene de står for, samt at de donerer store summer til forskning, er usedvanlig i en ellers kapitalfokusert verden. Det sier seg selv at firmaet er seriøst (hvilket hvem som helst som leser om el jobber i firmaet vil forstå).

Når dette er sagt, vil jeg understreke at man ikke opparbeider seg "bonus" i Mary Kay. Etterhvert som man utvider teamet sitt, får man ansvar for opplæring og oppfølging av konsulentene i sitt team. Dette innebærer at man får en høyere stilling med et utvidet ansvarsområde, og man blir derfor lønnet direkte fra foretaket. At man i tillegg kan opparbeide seg provisjon av sitt eget teams salg avviker heller ikke fra andre salgsjobber, men er en naturlig motivasjonsfaktor når man driver sin egen bedrift.

En selvfølgelig del av jobben er også salg av produktene, noe som ikke er så rart siden man i utgangspunktet driver sin egen lille/store butikk. Dette salget forgår i hovedsak i såkalte "hudpleieklasser", hvor deltakerne får prøve produktene på og lære om påføringsteknikker/produkter/hudpleierutiner etc. Årsaken til at salget foregår på denne måten er fordi kundene skal få oppleve en unik service (dette etter Mary Kays ønske), samt at man unngår mange mellomledd m.h.t. inntekt (jo fler mellomledd, dess høyere utsalgspriser for kundene). Dette gjør at Mary Kay-konsulentene kan tilby kundene sine kvalitetsprodukter til en billigere pris enn de ville ha hatt i butikk, i tillegg til at servicenivået vil være høyere (nødvendigvis ikke i alle tilfeller).

Det er få foretak i verden som kan tilby samme betingelser som Mary Kay Inc. Alle har like muligheter til å utvikle seg som konsulent, teamleder el evn salgsdirektør, det er kun ens egne begrensninger som kan være en stopper.

Om du ønsker å kjøpe produkter eller ikke er selvfølgelig opp til deg! Men jeg vil sette pris på at du/dere ikke reiser ukorrekte argumenter om hvorfor du velger eller ikke velger å kjøpe produkter av et firma som du ikke har kompetanse til å kunne uttale deg om - både når det gjelder produktkvalitet eller forretningsplan.

Lykke til med valg av hudpleieleverandør!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å kjøpe produkter eller ikke er selvfølgelig opp til deg! Men jeg vil sette pris på at du/dere ikke reiser ukorrekte argumenter om hvorfor du velger eller ikke velger å kjøpe produkter av et firma som du ikke har kompetanse til å kunne uttale deg om - både når det gjelder produktkvalitet eller forretningsplan.

Så man er bare kompetent til å uttale seg om kvaliteten av produktene hvis man liker dem? :) Sagt på en annen måte, hvis jeg som kunde ikke likte et Mary Kay-produkt, så var det bare fordi jeg er ukompetent? Hehe...fine greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Så man er bare kompetent til å uttale seg om kvaliteten av produktene hvis man liker dem? :) Sagt på en annen måte, hvis jeg som kunde ikke likte et Mary Kay-produkt, så var det bare fordi jeg er ukompetent? Hehe...fine greier.

Ok, her en visst en som har misforstått litt! Det jeg mente, som jeg trodde ville være vanskelig å misforstå, var at mennesker som åpenbart ikke kjenner til produktene uttaler seg om dem på en negativ måte. Det er klart at ingen merker i hele verden kan tilfredsstille alle enkeltindivider på denne planeten, men det er stor forskjell på å like/ikke like et produkt, og om produktets ingredienser har den effekt som de lover eller ikke. I denne tråden synes jeg det virker som om det er overveiende mange som bare "ikke-liker-Mary_kay-fordi-de-bare-ikke-gjør-det". Når det er sagt respekterer jeg selvfølgelig at ikke alle liker Mary Kay-produktene, det skulle bare mangle!!!

Men å diskutere om noen liker/ikke liker produktene er i grunnen en meningsløs debatt... Når det gjelder forretningsplan og produkteffekt/kvalitet er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Mary Kay produkter for noen år siden, var egentlig ikke så veldig fornøyd, men det er det vel ikke lov å si her virker det som! Problemet med produktene var at huden min stort sett kjentes tørr, men samtidig så fikk jeg kviser!?! Brukte produktet til det var tomt (ingen som hadde fortalt meg at man kunne levere det tilbake hvis man ikke var fornøyd), og valgte å ikke kjøpe nytt.

Når det gjelder konseptet, kan jo jeg bare uttale meg om hun som solgte produktene til meg. Det jeg opplevde da vi var ferdig med homepartyene og hadde kjøpt produktene, så ville hun ikke lenger høre på det jeg hadde å si om produktene, og hun hadde tydligvis ingen andre produkter å tilby meg istedet for de jeg var misfornøyd med. Hun ringte derimot flere ganger for å høre om jeg ville kjøpe/trengte mer av de produktene jeg hadde kjøpt!

Nå skjønner jeg hvorfor innleggene i denne tråden har en tendens til å bli så veldig lange, når jeg som egentlig ikke er så engasjert i emnet skriver så mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
:sjenert: Bare kom til å tenke på noe;hvis et produkt koster 700 kr,og MK konsulenten får 50% rett i lomma.....da er det jo jeg som lønner denne konsulenten,så klart....men hva blir det så igjen av produktets egenverdi??? Etter mange ledd...kan jo ikke være mye igjen da?

Selvfølgelig er det du som lønner konsulenten. Det er du som lønner alle butikkansatte i alle andre butikker du handler i også. Trodde du noe annet?

I MK og andre tilsvarende selskaper går en stor del av omsetningen til konsulentene istedet for til tradisjonell markedsføring i form av reklamekampanjer, tv-reklamer osv.

Visste du for eksempel at Coca Cola company bruker så mye som 95% av sin omsetning til markedsføring? Så når du kjøper cola er det i hovedsak markedsføringen du betaler for, ikke varen.

Sånn sett liker jeg direktesalgsselskaper bedre, de lar alminnelige folk få en mulighet til å tjene penger istedet for å bruke de samme pengene på store reklamekampanjer i aviser og tv-kanaler.

Når det gjelder selve varens verdi, så skal jeg gi deg noen tall fra et annet firma jeg har vært involvert i.

Vi hadde en håndkrem som det kostet ca 7kr å produsere.

Vi solgte den ut til kunde for 125,-.

Den kremen tjente vi ca 5kr, på. Sånn er det faktisk. Lønninger til de faste ansatte på fabrikk og kontor, emballasje, husleie til kontorene, lagerleie, strøm og konsulentfortjenesten. Vi brukte 0 til markedsføring.

Tradisjonelle produsenter har de samme kostnadene, men i tillegg i kjøpsprisen din betaler du for frakt fra produsent, fortjenesten til grossisten/agenten og butikken du handler i. Derunder kommer jo også lønninger, husleie, strøm til butikken også, i tillegg til produsentens utgifter av samme art.

Jeg prøvde Mary Kay produkter for noen år siden, var egentlig ikke så veldig fornøyd, men det er det vel ikke lov å si her virker det som! Problemet med produktene var at huden min stort sett kjentes tørr, men samtidig så fikk jeg kviser!?! Brukte produktet til det var tomt (ingen som hadde fortalt meg at man kunne levere det tilbake hvis man ikke var fornøyd), og valgte å ikke kjøpe nytt.

Når det gjelder konseptet, kan jo jeg bare uttale meg om hun som solgte produktene til meg. Det jeg opplevde da vi var ferdig med homepartyene og hadde kjøpt produktene, så ville hun ikke lenger høre på det jeg hadde å si om produktene, og hun hadde tydligvis ingen andre produkter å tilby meg istedet for de jeg var misfornøyd med. Hun ringte derimot flere ganger for å høre om jeg ville kjøpe/trengte mer av de produktene jeg hadde kjøpt!

Nå skjønner jeg hvorfor innleggene i denne tråden har en tendens til å bli så veldig lange, når jeg som egentlig ikke er så engasjert i emnet skriver så mye ;)

Du har vært uheldig med din konsulent, og det kan du ikke laste selskapet for :)

Men det er det folk gjør om de treffer en useriøs konsulent, de overfører irritasjonen sin til selskapet som helhet, og dette blir jo litt dumt.

Det blir som å legge hele Coop-kjeden for hat fordi man har møtt en uhøflig kassemedarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Som jeg sa, jeg kan bare uttale meg om hun jeg møtte.

Desverre var jeg heller ikke så veldig imponert over produktene, og har nå funnet bedre og billigere produkter andre steder. Mulig produktene virker på noen, men hun jeg kjøpte av, markedsførte produktene som om de ville revolusjonere huden til alle som brukte de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_mika_*

Grunnen til at produkter som blir solgt via mlm ikke selges i vanlige butikker, er at ved mlm salg inngår ikke disse leddene av grossister, reklame o.l. som skal ha penger.. Som regel koster disse produktene litt, men hvis det skulle ha blitt solgt i butikkene hadde de kostet enda mer.. Men selvfølgeli, er du forhandler og har en bedrift så kan du jo markedsføre disse produktene i bedriften din,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
:sjenert: Bare kom til å tenke på noe;hvis et produkt koster 700 kr,og MK konsulenten får 50% rett i lomma.....da er det jo jeg som lønner denne konsulenten,så klart....men hva blir det så igjen av produktets egenverdi??? Etter mange ledd...kan jo ikke være mye igjen da?

KJØP PÅ EBAY!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

IKKE kjøp på EBAY !!

Du har ingen garanti for holdbarheten på produktene. Har de vært åpnet? Brukt av? Dessuten får du ikke den fantastiske servicen fra din konsulent som alle som jobber med Mary Kay (skal) yte. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare fortelle at jeg har fått et par Mary Kay-produkter av min mor. Jeg har aldri vært på noen av homepartyene, og vet ingen ting om systemet der. Det jeg derimot vet er at produktene er fantastiske! Om de selges i butikk eller på homeparty, det er det samme for meg. Blemish control tonicen deres er ihvertfall det eneste som fungerer mot min urene hud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt produkter på ebay jeg da. Jeg sliter og med allergi mot omtrent alt og eksem. Noen av produktene har jeg vært veldig fornøyd med, andre ikke like mye.

Jeg skal faktisk på Mary Kay møte snart, så er spent på hvordan det blir. Greit og ha prøvd produkter på forhånd så blir jeg ikke lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...