Gjest vsn Skrevet 20. februar 2007 #61 Skrevet 20. februar 2007 Jeg synes hele denne tråden heller burde hete "Diskriminering av mødre". La oss bare innse det: sålenge menn tjener bedre enn kvinner så vil GENERELT SETT hverken kvinner eller menn være interessert i at far er hjemme med ungene mens mor jobber. Og hvorfor protesterer ikke menn på at de får bedre betalt enn kvinner? Vil vi ikke ha likestilling?
Gjest =tentacle= Skrevet 20. februar 2007 #62 Skrevet 20. februar 2007 Jeg synes hele denne tråden heller burde hete "Diskriminering av mødre". La oss bare innse det: sålenge menn tjener bedre enn kvinner så vil GENERELT SETT hverken kvinner eller menn være interessert i at far er hjemme med ungene mens mor jobber. Og hvorfor protesterer ikke menn på at de får bedre betalt enn kvinner? Vil vi ikke ha likestilling? ← At mor holder permisjonen for seg selv, vil aldri bli et problem for menn som uansett ikke er interessert i å gå ned til 6G for en periode for å være hjemme med barnet sitt. Men for de andre mennene kan det være det. Og hvorfor gidder ikke kvinner kvalifisere seg for bedre betalte jobber? Vil vi ikke ha likestilling?
Far til 2 Skrevet 20. februar 2007 #63 Skrevet 20. februar 2007 (endret) Jeg er i mot en tvungen ordning, men samtidig ser jeg problemet dersom mor skal måtte "tillate far å dele hennes permisjon"... ... ... ← Her er vi helt på linje tror jeg. Det ideelle hadde vært at ingen ble "tvunget" til pemisjon. Men ettersom vi ser at så mange mødre påtvinger seg eneretten til permisjon, synes det som om myndighetene ikke har noe alternativ. Når et gode blir misbrukt blir det desverre slik at det blir gjort reguleringer. Det er dette vi kan oppleve også når det gjelder pemisjonstiden. Det samme gjelder hensynet til hvem som skal være omsorgsforelder ved samlivsbrudd. Så lenge mødre påtvinger seg eneretten til omsorgsrollen, uten å ta hensyn til barn og far, vil det bli nødvendig med reguleringer. Vi har sett at det har vært gjort en mengde reguleringer mht kvinners rettigheter i arbeidslivet. At det ar vært nødvendig er de fleste enig om. Hvordan reguleringene blir gjennomført i praksis er det mindre enighet om. Men reguleringene er der. De reguleringene som er blitt gjort i arbeidslivet er basert på å ivareta et mindretall (kvinnene). Når det gjelder familielivet er det snakk om å regulere ihht flertallet (barn og fedre), men det synes som om det er mer motstand mot en slik regulering. Noe av årsaken kan være at kvinner de siste 40 årene har vært flinkere til å stå på barrikadene og kjempe for de krav de har hatt. De har bl.a. oppnådd at fedre tar langt større del i husarbeid og omsorgsarbeid. Men så fort det blir samlivsbrudd er det ikke ønskelig å dele dette likevel. Den store taperen er barna som ofte mister verdifull tid sammen med en far som er glad i dem. Motstanden mot likeverd mellom foreldrene er for enkelte ikke en kamp for å ivareta barnet, men har isteden blitt til en del av kvinnekampen for å beholde opparbeidede rettigheter, - uansett om disse rettighetene kan beskrives som "barnets beste" eller ikke. Bl.a er det vanskelig å forsvare retten til å frata barn en omsorgsfull og fullt ut oppegående far, men noen forsøker likevel. Endret 20. februar 2007 av Far til 2
J.K. Rowling Skrevet 20. februar 2007 #64 Skrevet 20. februar 2007 Jeg synes hele denne tråden heller burde hete "Diskriminering av mødre". La oss bare innse det: sålenge menn tjener bedre enn kvinner så vil GENERELT SETT hverken kvinner eller menn være interessert i at far er hjemme med ungene mens mor jobber. Og hvorfor protesterer ikke menn på at de får bedre betalt enn kvinner? Vil vi ikke ha likestilling? ← Det er jo et parsonlig valg å bli sykepleier eller frisør fremfor ingeniør Det er ikke til å komme bort fra at mange kvinner helt frivillig velger lavtlønte yrker. Jeg er helt enig i at amming er topp, men det forklarer ikke hvorfor mange kvinner mener at de er mest egnet til å være hjemme lenge etter ammeslutt. Det burde da være supert at pappaen tok utvidet permisjon det andre leveåret, slik at han og barnet fikk masse tid også uten mamma.
Hermula Skrevet 20. februar 2007 Forfatter #65 Skrevet 20. februar 2007 Når far føder selv, er det klart han kan få mesteparten av fødselspermisjonen. Men frem til den tid er det mors permisjon. Jeg synes det er direkte tåpelig å være så likestilte at det går utover barnet. Javisst blir det folk av de som får mme. Men pupp er best. Da er det ren egoisme at faren skal ha halvparten av permisjonen. Hører ingen steder hjemme!! ← Det finnes da mange mellomting her!!!
Gjest baby-E Skrevet 20. februar 2007 #66 Skrevet 20. februar 2007 Når far føder selv, er det klart han kan få mesteparten av fødselspermisjonen. Men frem til den tid er det mors permisjon. Jeg synes det er direkte tåpelig å være så likestilte at det går utover barnet. Javisst blir det folk av de som får mme. Men pupp er best. Da er det ren egoisme at faren skal ha halvparten av permisjonen. Hører ingen steder hjemme!! ← Jeg syns det er tåpelig sagt. At far ikke kan føde, er jo ikke hans feil, men naturen. Jeg mener at faren "eier" barnet like mye som mor, og burde derfor også få lov til å ha like mye permisjon. Det er så mange egoistiske mødtre her, at jeg blir helt satt ut. Pupp er best ja, men mme funker også veldig godt fra 6mnd alderen (eler tidligere om du vil).
Gjest Mayamor Skrevet 20. februar 2007 #67 Skrevet 20. februar 2007 Jeg synes hele denne tråden heller burde hete "Diskriminering av mødre". La oss bare innse det: sålenge menn tjener bedre enn kvinner så vil GENERELT SETT hverken kvinner eller menn være interessert i at far er hjemme med ungene mens mor jobber. Og hvorfor protesterer ikke menn på at de får bedre betalt enn kvinner? Vil vi ikke ha likestilling? ← Jeg synes at fordeling av hjemmets goder er noe av det en snakker om når en ser om en passer sammen med noen. Vet du at du er en kirurgspire og har en mann som er amisiøs også; må dere diskutere hvordan løse evnt problemstillinger/ønsker FØR dere stifter familie.
Gjest Mayamor Skrevet 20. februar 2007 #68 Skrevet 20. februar 2007 Og en annen ting: det som er gode for den ene er en byrde for den andre. Ønskelig er jo det om begge parter er fornøyde! I de forholdene tror jeg det blir minst konflikter. Noen er husmoremne og andre er karrieremennesker. Er ikke det viktig å tenke litt på når en planlegger familieforøkelse og glemmer forelskelsens rus et øyeblikk...?
J.K. Rowling Skrevet 20. februar 2007 #69 Skrevet 20. februar 2007 Og en annen ting: det som er gode for den ene er en byrde for den andre. Ønskelig er jo det om begge parter er fornøyde! I de forholdene tror jeg det blir minst konflikter. Noen er husmoremne og andre er karrieremennesker. Er ikke det viktig å tenke litt på når en planlegger familieforøkelse og glemmer forelskelsens rus et øyeblikk...? ← Jeg tror det er lurt å tenke igjennom ja En liten avsporing, men jeg tror fortsatt det er litt tabu å si at man ikke trives hjemme i permisjon. Da er det mange superhusmødre som skriker opp om at man ikke burde få barn osv.
Caramba Skrevet 20. februar 2007 #70 Skrevet 20. februar 2007 (endret) Men ettersom vi ser at så mange mødre påtvinger seg eneretten til permisjon, synes det som om myndighetene ikke har noe alternativ. Når et gode blir misbrukt blir det desverre slik at det blir gjort reguleringer. Det er dette vi kan oppleve også når det gjelder pemisjonstiden. ← Misbrukt gode? Påtvinger seg enerett til permisjon? Si meg, har ikke menn noe de skulle ha sagt i din verden? De mennene jeg kjenner klarer helt fint å bli enige med sine partnere om hvordan man skal fordele permisjonen. Noen ønsker å være hjemme en stund, andre ønsker det ikke. Når ble det foresten å misbruke et gode å være hjemme for å passe barnet man akkurat har født? Det er ikke akkurat noen ferie å ha et lite spedbarn som trenger deg 24 timer i døgnet. Mitt barn har tydeligvis økedøgn i kveld og har hengt i puppen i snart 5 timer. Nå tror jeg han sover og jeg er temmelig sliten. Faren prøver å avlaste litt, men det er bare puppen som duger når det er sånn. Det er ikke bare svangerskap og fødsel mor skal komme seg etter, det er også en veldig slitsom spedbarnsperiode. Jeg tror ikke jeg hadde maktet å gå tilbake på jobb om tre-fire måneder, jeg... All ære til tøffe kvinner som fullammer og alikevel starter jobb etter seks måneder, det er faktisk ikke alle den løsningen passer for. Fritt valg er tingen Endret 20. februar 2007 av Caramba
Gjest Madam Felle Skrevet 20. februar 2007 #71 Skrevet 20. februar 2007 Jeg synes hele denne tråden heller burde hete "Diskriminering av mødre". La oss bare innse det: sålenge menn tjener bedre enn kvinner så vil GENERELT SETT hverken kvinner eller menn være interessert i at far er hjemme med ungene mens mor jobber. Og hvorfor protesterer ikke menn på at de får bedre betalt enn kvinner? Vil vi ikke ha likestilling? ← Man kan velge å få 100% i en viss periode, så da taper jo ikke mannen på det. Du kan prøve å fremme din egen sak så mye du bare vil, emn i mine øyne er du egoistisk. Du prøvde å få det til at mannen var egoist om han ville dele permisjonen med mor, men til syvende og sist er du en kjempe egoist som bare ser deg og ditt hele veien.
Gjesten29 Skrevet 20. februar 2007 #72 Skrevet 20. februar 2007 Fordi jeg fortjente det :kaffe: :kaffe: om dere bare hadde forstått hvor utslitt, sliten, trøtt man blir. Hormoner danser, våkennetter, man føler seg som en zombie, hadde ikke klart å jobbe den første tiden om jeg ville aldri så mye jeg.
Gjest vsn Skrevet 20. februar 2007 #73 Skrevet 20. februar 2007 Man kan velge å få 100% i en viss periode, så da taper jo ikke mannen på det. Du kan prøve å fremme din egen sak så mye du bare vil, emn i mine øyne er du egoistisk. Du prøvde å få det til at mannen var egoist om han ville dele permisjonen med mor, men til syvende og sist er du en kjempe egoist som bare ser deg og ditt hele veien. ← Gjør han ikke? Hvis han tjener langt over 6G så taper han på det. Du skjønner fortsatt ikke. Kvinner går gravide, føder og ammer. Selvfølgelig skal de ha mesteparten av FØDSELSPERMISJONEN. Gud bedre.... Jeg driter vel i om du synes jeg er egoistisk.
Far til 2 Skrevet 20. februar 2007 #74 Skrevet 20. februar 2007 Gjør han ikke? Hvis han tjener langt over 6G så taper han på det. Du skjønner fortsatt ikke. Kvinner går gravide, føder og ammer. Selvfølgelig skal de ha mesteparten av FØDSELSPERMISJONEN. Gud bedre.... Jeg driter vel i om du synes jeg er egoistisk. ← Hvilke rettigheter mener du fedre reellt sett har krav på: a) Større del av fødselspermisjonen Nei (dette har du allerede svart på) b) Samme rett som mor (REELLT sett) til å være bostedsforelder ? c) Rett til felles omsorg hvis barnet ønsker det, eller ikke tar skade av det ? d) Større rettigheter til å beholde sine barn i nærmiljøet selv om mor ønsker å flytte med barnet ? e) Samme rett som mor til å få omsorgen selv om det er far som flytter ut av felles bolig ved samlivsbrudd (men flytter kun et kort stykke) f) Retten til å ikke betale ekstra bidrag om mor blir hjemme med annen manns barn ? g) Unngå høyere bidrag fordi mor velger å flytte så langt at samvær blir umulig å gjennomføre oftere enn annenhver uke (noe som medfører høyere bidrag pga mindre samvær) Ser gjerne at du svarer Ja/nei hvis du ser det som en mulighet.
Gjest Madam Felle Skrevet 21. februar 2007 #75 Skrevet 21. februar 2007 Fordi jeg fortjente det :kaffe: :kaffe: om dere bare hadde forstått hvor utslitt, sliten, trøtt man blir. Hormoner danser, våkennetter, man føler seg som en zombie, hadde ikke klart å jobbe den første tiden om jeg ville aldri så mye jeg. ← Eh, jeg har tre barn, så hva er det liksom jeg ikke skulle forstå? Tror du at du er den eneste med barn i denne tråden? Og tror du virkelig du er den eneste som har vært sliten? Nå snakker vi ikke om å jobbe den første tiden, men å gi litt av permisjonen til far sånn at han kan være hjemme med barnet. De fleste klarer å komme seg på 6-8 måneder, om man ikke har fått en eller annen form for depresjon.
Gjest Madam Felle Skrevet 21. februar 2007 #76 Skrevet 21. februar 2007 Gjør han ikke? Hvis han tjener langt over 6G så taper han på det. Du skjønner fortsatt ikke. Kvinner går gravide, føder og ammer. Selvfølgelig skal de ha mesteparten av FØDSELSPERMISJONEN. Gud bedre.... Jeg driter vel i om du synes jeg er egoistisk. ← Jeg har født tre barn, så jeg er fullstendig klar over at det er kvinnen som går gravid. Du behøver ikke lære meg det. Men jeg er nå uansett helt uenig med deg, i at kvinnen er den som SKAL være hjemme, bare fordi det er hun som har gått gravid og at det er hun som ammer. Det er din mening, og tydeligvis så er din mann enig så hva er egentlig ditt problem i denne saken?
Gjest Mayamor Skrevet 21. februar 2007 #77 Skrevet 21. februar 2007 Hva kvinner ønsker er like viktig som hva mannen ønsker. Verken mer eller mindre!
Gjest =tentacle= Skrevet 21. februar 2007 #78 Skrevet 21. februar 2007 (endret) Gjør han ikke? Hvis han tjener langt over 6G så taper han på det. Du skjønner fortsatt ikke. Kvinner går gravide, føder og ammer. Selvfølgelig skal de ha mesteparten av FØDSELSPERMISJONEN. Gud bedre.... Jeg driter vel i om du synes jeg er egoistisk. ← Mange kvinner tjener også over 6G. Fødselspermisjon er et ord som burde brukes om den delen av permisjonen som kun tilhører den som føder, altså 3 uker før og 6 uker etter fødsel. Resten kan hete farspermisjon og f.eks foreldrepermisjon/barnepermisjon. Endret 21. februar 2007 av =tentacle=
Gjest vsn Skrevet 21. februar 2007 #79 Skrevet 21. februar 2007 Hvilke rettigheter mener du fedre reellt sett har krav på: a) Større del av fødselspermisjonen Nei (dette har du allerede svart på) Jeg er fornøyd med dagens ordning som den er. Hver familie ordner dette seg imellom. b) Samme rett som mor (REELLT sett) til å være bostedsforelder ? Det har fedre idag. Dvs fedre som har vært gift med barnets mor. Usikker på om samboende har like rettigheter?! Så JA. c) Rett til felles omsorg hvis barnet ønsker det, eller ikke tar skade av det ? Ja (men jeg er imot felles omsorg), dette må være opp til hver enkelt familie. d) Større rettigheter til å beholde sine barn i nærmiljøet selv om mor ønsker å flytte med barnet ? Nei. e) Samme rett som mor til å få omsorgen selv om det er far som flytter ut av felles bolig ved samlivsbrudd (men flytter kun et kort stykke) Kommer helt an på barnets alder. Men faren kan være bedre omsorgsperson enn mora. JA. f) Retten til å ikke betale ekstra bidrag om mor blir hjemme med annen manns barn ? Nei. Det er vel ikke riktig at steforelder skal forsørge barnet? Sånn juridisk sett. g) Unngå høyere bidrag fordi mor velger å flytte så langt at samvær blir umulig å gjennomføre oftere enn annenhver uke (noe som medfører høyere bidrag pga mindre samvær) Nei (din sleipe fan Tipper du husker at jeg har gjort akkurat dette). Ser gjerne at du svarer Ja/nei hvis du ser det som en mulighet. ←
Gjest vsn Skrevet 21. februar 2007 #80 Skrevet 21. februar 2007 Det er din mening, og tydeligvis så er din mann enig så hva er egentlig ditt problem i denne saken? ← Så så ikke så hissig Jeg skriver bare hva jeg mener. Liker du ikke det jeg skriver så overse meg. Verre er det ikke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå