Gå til innhold

Diskriminerte fedre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at bladet GRAVID skriver om temaet i dette nummeret - og det er bra.

Fikk hakeslepp i helga. Hadde besøk av min bror og han samboer som venter barn. Vi venter også barn, og skal ha noen uker før dem. Dette er deres første men vårt andre.

Det kom inn på temaet svangerskapspermisjon. Vi fortalte hvordan vi hadde tenkt å gjøre det med at mannen min skal være hjemme ca halv tid det siste halve året. Min bror sier at sånn kunne han også tenkt seg det. Da sier min kommende svigerinne at hun ønsket å være egoistisk å være mest mulig hjemme!! Hun hadde ofret så mye tidligere i livet, at hun ønsket ikke å legge tilrette slik at hennes kommende mann og far til sitt barn skulle få være mer hjemme enn minimum. Jeg ble helt paff over holdningen. Ikke rart at man må jobbe for fedrekvoter med tvang når mange av oss damer tenker sånn!!!

Min permisjon! Min permisjon! Min permisjon!!!

Skjønn det den som vil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er jeg helt enig med deg.

Vi har også valgt å dele permisjonen tilnærmet 50/50. Jeg skal faktisk begynne å jobbe igjen nå om 2 uker, da er jenta mi bare 5 mnd. Resten av tiden skal far ha hjemme med BARNET SITT.

Hver gang jeg forteller noen at jeg skal ut i jobb igjen allerede etter 5 mnd. får jeg spørsmål som: Hvorfor det? Skal du ha tulla i barnehage så tidlig? Fedrene har jo kun rett på 6 uker, vet du!

Feil feil feil!

Det er faktisk slik at mor har krav på 9 uker, far har krav på 6 uker, resten kan deles som man vil. Det er ikke slik at de ukene er mor sine (eller far), men man finner selv ut av hvordan disse skal deles.

Men selv systemet legger jo opp til at far kun skal ta 6 uker, da. Vi opplevde iallefall at papirene vi skulle fylle ut hos arbeidsgiver OG de på trygdekontoret ikke var tilpasset. Siden far skulle ta mer enn fedrekvoten måtte han fylle ut et eget skjema med flere opplysninger...

Blir kjempeprovosert over slikt, kjenner jeg!

Gjest =tentacle=
Skrevet
Ser at bladet GRAVID skriver om temaet i dette nummeret - og det er bra.

Fikk hakeslepp i helga. Hadde besøk av min bror og han samboer som venter barn. Vi venter også barn, og skal ha noen uker før dem. Dette er deres første men vårt andre.

Det kom inn på temaet svangerskapspermisjon. Vi fortalte hvordan vi hadde tenkt å gjøre det med at mannen min skal være hjemme ca halv tid det siste halve året. Min bror sier at sånn kunne han også tenkt seg det. Da sier min kommende svigerinne at hun ønsket å være egoistisk å være mest mulig hjemme!! Hun hadde ofret så mye tidligere i livet, at hun ønsket ikke å legge tilrette slik at hennes kommende mann og far til sitt barn skulle få være mer hjemme enn minimum. Jeg ble helt paff over holdningen. Ikke rart at man må jobbe for fedrekvoter med tvang når mange av oss damer tenker sånn!!!

Min permisjon! Min permisjon! Min permisjon!!!

Skjønn det den som vil!

Hvor mye av permisjonen hadde mannen din med det første barnet da? :)

Skrevet

Syns også dette er helt hårreisende. Det finnes så mange egoistiske mødre, som mener at DE har krav på å få være hjemme så mye som mulig med sitt barn, men jeg mener at det er jo farens barn også, og han har like stor rett på å være hjemme med barnet.

Skrevet
Hvor mye av permisjonen hadde mannen din med det første barnet da? :)

Da hadde han 50% permisjon fra 1. august til 20. desember og 60% permisjon fra 21. desember til 15. juni. De siste 3 mnd var permisjon uten lønn.

Jeg hadde da 100 % permisjon de første 4 mnd (- 4 uker ferie) og henholdsvis 50% og 40% permisjon i resten av perioden.

Skrevet

Så typisk oss mennesker, pendelen svinger fra den ene siden HELT til den andre. Ingen stopp i mellom.

Nå vet jeg ikke mye om de som TS skriver om. Men det kan jo tenkes at far til barnet synes det er greit at mor tar permisjonen selv?

Vel, poenget mitt er at man har anledning til å velge, og da må hvert par få gjøre som det passer dem! Jeg er helt for at far skal få mer av permisjonen, men det må ikke være noen tvang den ene eller den andre veien. Det beste er da vel at det blir mulig å velge hvordan man vil fordele permisjonen? Hvis noen ønsker at den ene skal ha mesteparten så må de da få lov til det.

Skrevet

Alle familier burde få styre dette selv. Synes ikke man skal tvinge noen til å ta et valg som ikke passer for den enkelte familie. Jeg skal ha hele permisjonen fordi min mann er selvstendig næringsdrivende og ville hatt store vansker med å skaffe vikar for alle oppdragene sine. Dessuten tåler ikke økonomien vår at han får 80% lønn av 6G over mange måneder. Han tjener dobbelt så mye som meg. Han skulle nok ønsket å vært hjemme noen måneder, men det går ikke, desverre.

Jeg er ellers veldig glad for å kunne gå hjemme et helt år, da...

Skrevet
Så typisk oss mennesker, pendelen svinger fra den ene siden HELT til den andre. Ingen stopp i mellom.

Nå vet jeg ikke mye om de som TS skriver om. Men det kan jo tenkes at far til barnet synes det er greit at mor tar permisjonen selv?

Vel, poenget mitt er at man har anledning til å velge, og da må hvert par få gjøre som det passer dem! Jeg er helt for at far skal få mer av permisjonen, men det må ikke være noen tvang den ene eller den andre veien. Det beste er da vel at det blir mulig å velge hvordan man vil fordele permisjonen? Hvis noen ønsker at den ene skal ha mesteparten så må de da få lov til det.

Jeg er enig med deg i at hvert par selv må finne ut hva som er best for dem. Det er ikke sånn at jeg mener man absolutt skal dele 50:50, men mange ser ut til å mene at foruten pappakvoten er resten av permisjonen mammaens!! Dette er faktisk feil. Det jeg reagerte på her om kvelden var den totalt arogante holdningen den vordende moren la opp til angående permisjonen. HUN hadde nemlig ofret seg for jobben i så mange år (de aller fleste før hun traff min bror) så n å ville hun være hjemme med SITT barn! Det var ingen forståelse for at barnets far faktisk også ønsket å være endel hjemme. Tror ikke han hadde forestilt seg å være like mye hjemme som den vordende mor, ... men ....

Denne gangen kommer jge til å være mer hjemme enn sist. Dette skyldes at arbeidsforhold etc har forandret seg endel. Jeg ønsker å være lengre hjemme i starten, da jeg syntes jeg var vel fjærnstyrt den første tiden på jobb sist, med ammetåka og alt det der. Mener likevel at delingen vår sist var veldig bra, og noe som har bidratt til at far tar mye ansvar og har et meget godt og nært forhold til avkommet.

Mitt poeng er at det ikke finnes et fasitsvar på hva som er riktig, men ... at faktisk både far og mor bør ha et ord med i laget når man skal DELE permisjonen utover det som er lovpålagt mor og lovpålagt far å ta ut.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Da hadde han 50% permisjon fra 1. august til 20. desember og 60% permisjon fra 21. desember til 15. juni. De siste 3 mnd var permisjon uten lønn.

Jeg hadde da  100 % permisjon de første 4 mnd (- 4 uker ferie) og henholdsvis 50% og 40% permisjon i resten av perioden.

Tidskonto er en fin ting :) Det hadde sikkert vært mange flere som ville vært villige til å dele mer permisjon når det ikke trenger å bety 100% stilling borte fra babyen fra man begynner å jobbe igjen. En god løsning der det er mulig i forhold til jobben.

Skrevet

Problemet her er som Hermula antyder i svaret på ditt innlegg at mor signaliserer at dette er HENNES permisjon (fordi hun har ofret så mye i jobbsammenheng tidligere). Og signalene er utvetydig at det er "hennes barn".

Jeg tror det er et stor fremskritt for de barna som faktisk opplever far som nærværende også i barselstiden. Jeg er av den formening at dette er det beste han kan bidra med når barnet er så lite. Det medfører også at far får et helt annet forhold til barnet etterhvert som barnet vokser opp.

Men jeg er også enig i at dette er noe foreldrene skal velge. Det spørs bare om det er noen reell valgmulighet om mor krever å få denne tiden alene med barnet. Det er ikke uten grunn at myndighetene har satt fokus på å få opp fedrenes andel av barselspermisjonen ;)

Skrevet

Jo, skjønner.

Når fars rettigheter øker, så øker faren for uenigheter i hjemmet også. Om det er reell valgmulighet der mor krever all permisjon? Det kommer nok an på fars evne til å forhandle...

Når moren i Hermulas startinnlegg krever permisjon som faren faktisk ønsker å ha, så blir det jo helt feil.

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)

Hvis sambo og jeg skal dele 50/50, skal han ta sin halvpart først. Jeg vil ikke først ha svangerskapet og fødselen, så kolikk, nattevåk, gråting, soving, og amming/flaskemating og flaskevask døgnet rundt, og så jobbe fullt igjen når kremtiden kommer i barnets andre halvår. Det er rett og slett en skikkelig dårlig deal.

Endret av =tentacle=
Skrevet
Hvis sambo og jeg skal dele 50/50, skal han ta sin halvpart først. Jeg vil ikke først ha svangerskapet og fødselen, så kolikk, nattevåk, gråting, soving, og amming/flaskemating og flaskevask døgnet rundt, og så jobbe fullt igjen når kremtiden kommer i barnets andre halvår. Det er rett og slett en skikkelig dårlig deal.

;) ja....det er vel en grunn til at det som regel er vi kvinner som "tar" permisjonen.....

Skrevet

Her skal far ha mesteparten av permisjonen.

Jeg er ikke 100% frisk og kan derfor ikke jobbe mer enn 50%.

Så fra babyen er ca 6 uker så starter jeg og jobbe 40-50%, mens far da skal gå hjemme i 29 uker.

Vi synes dette blir beste løsningen for oss. Da får vi begge mulighet til og være mye sammen med barnet.

Skrevet

Jaja, denne dama er nok av de som sitter å skriver furtne innlegg på nettet om en fem års tid, hvor hun klager på at mannen hennes ikke "hjelper til" nok hjemme...

Hvem har forøvrig siste ordet, dersom mor og far er uenige om hvordan permisjonen skal deles?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvem har forøvrig siste ordet, dersom mor og far er uenige om hvordan permisjonen skal deles?

Mor.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Hvorfor?

Det bare er sånn ;)

Jeg har aldri hørt om at det finnes noen annen instans å henvende seg til for far om han ikke får så stor del av permisjonen som han ønsker, ut over de 6 ukene som er lovfestet.

Heller ikke noen instans hvor mor kan henvende seg for å stramme opp far, om hun mener at det er fars ansvar å ta halvparten, og han nekter.

Permisjonen har vokst ut fra et behov for fri etter fødsel og for å kunne gjennomføre amming, og har derfor vært mest mors rett og plikt. Permisjonsrettighetene følger også mors yrkesaktivitet eller studier, hva far foretar seg i de magiske 6 av 10 måneder før fødsel, tas ikke med i beregningen. Har ikke mor opptjent rettigheter, får ingen av dem utbetalt permisjonspenger.

Skrevet

På grunn av dette du nevner og fordi jeg ser for meg at de første månedene blir stress, tror jeg vi kommer til å ordne det slik at jeg tar 7 måneder og min mann 5 måneder. Så det blir ikke 50/50 men likevel får far en god del. Det skulle bare mangle at han skulle få nyte tiden sammen med barnet.

Dessuten, jeg ønsker ikke å være vekke et helt år fra jobben i strekk. I dagens samfunn skjer endringer så fort, og jeg ser for meg at det blir vanskeligere å ha karriere hvis jeg har et opphold på et helt år.

Skrevet
Jaja, denne dama er nok av de som sitter å skriver furtne innlegg på nettet om en fem års tid, hvor hun klager på at mannen hennes ikke "hjelper til" nok hjemme...

Godt poeng!

Hvem bestemmer ved uenighet om deling???

I dag virker det som om det er mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...