Gå til innhold

Baneheiamorder fikk juleperm


mysan

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor

Som mor til JHA sa i det klippet: det er faktisk 4 familier som er innvolvert her. :sjenert:

Dette var/er en sak som opprører oss den dag i dag, MEN vi kan ikke sette vanlige lover og regler til side og la oss styre av hat. Forferdelig sak for alle. Ellers føler jeg at det meste har vært skrevet før av flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stifler's mom
Det kan være diagnoser, traumatisk og utrygg barndom, whatever - men det er alltid en grunn til at enkelte går av skaftet.

Ingen har nektet for det?

Jeg har stilt noen spørsmål som det tydeligvis er vanskelig å svare direkte på i mine innlegg, som for eksempel; skal størstedelen av befolkningen måtte ta konsekvensene for den andelen som ikke fikk "alle klinkekulene de burde hatt"...? Å finne en forklaring på handlingene er ikke det samme som å godta dem, nei, men bare hvis de faktisk får konsekvenser - hvis de fritas for ansvar, ER det i praksis å godta handlingene.

Som en av dem som ikke er bak murene for misbruk og drap, vil jeg ha rett til å leve trygt. Inntil systemet garanterer at det fungerer, for den gruppen kriminelle, får de heller sørge for å oppbevare dem da.

Det skal ikke koste flere barneliv å gi frihet til dem som er VOKSNE (uansett "diagnose") og som er A. ansvarlige for handlingene sine eller B. IKKE er det, men mottakelig for behandling. Den gruppen som er juridisk ansvarlig for sine handlinger, men ikke mottakelig for behandling får heller holdes borte - jf. forvaring og VK.

Det er synd at det er vondt for de kriminelles pårørende, det kan vi forstå alle sammen. Skal DET være en grunn til å risikere flere barneliv? At det er synd for de voksne at barna deres ikke skikker seg vel i samfunnet som VOKSNE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni

Han burde aldri fått perm. Iallefall ikke uten at pårørende av offeret ble hørt. Hvis noen dreper barnet ditt så skal du være trygg på å ikke treffe på denne personen. Når straffen er sonet (hvis man kan si noe slikt i en grusom sak som dette) er det jo annerledes. Men "perm" er jo helt utrolig arrogant overfor pårørende. Moren til Stine Sofie er forøvrig min absolutt store helt her til lands, og jeg håper hun får gjennomslag her så fort som mulig så hun kan fortsette det utrolige arbeidet hun har startet for å trygge våre barn. At noen som har gjennomgått en slik sorg kan hente krefter til å jobbe mot det på generelt grunnlag, for oss alle er så beundringsverdig at hun burde fått det hun ville bare pga det. (ja litt flåsete sagt og umulig å gjennomføre men det var følelsene som pratet nå, ikke fornuften;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Men er det opp til pårørende - er det vel de færreste som får perm overhodet? Godt det ikke er opp til pårørende å bestemme: men at de skal få vite det er en annen sak. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stifler's mom

Det hersker manglende innsikt i hva som foregår i de pårørende. Her tolkes og fortolkes og antas og spekuleres på varierende nivå i hva pårørende måtte mene, og mesteparten av det er grovt feilaktig (og hvor er moderatorene nå?).

Pårørendes rettigheter når det skjer noe kriminelt, er de fleste av oss forskånet fra å måtte skaffe oss kjennskap til - men det som er felles, er at de fleste, i tillegg til belastningen ved å være en pårørende, må bruke unødvendig mye krefter for å bli behandlet med respekt og forståelse i systemet de er nødt til å møte. Det står vel ikke noe sted at de pårørende krever å få bestemme straffen? De kjemper generelt for å bli hørt, å bli betraktet som individer med rettigheter - det være seg i perioden etter at det er skjedd noe, hos hjelpeapparatet, hos påtalemyndighet, under en rettssak, etterpå - at de er individer som tvinges til å ta konsekvenser av det som er skjedd, må leve med det - og dermed også bør bli hørt. Man skal ikke automatisk bli rettsløs i det øyeblikket man rammes av en kriminell handling? Man blir ikke lobotomert av å rammes av tragedier. Man mister ikke forstanden eller dømmekraften. Man påvirkes, en periode og/eller resten av livet - man mister ikke IQ eller EQ.

Jeg synes det er ganske forstemmende å se den fullstendige umyndiggjøringen av denne gruppen mennesker. Her hylles pårørende til den kriminelle "tenk at hun er så tøff til tross for det hun går igjennom!", mens pårørende til ofrene regnes for å ha begrenset mental kapasitet. Synes flere her burde ta en titt i speilet, og også orientere seg bedre, før de hevder noe som helst med innbitt besluttsomhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Det er ikke snakk om hylle noen. Bare påpeke at gjerningsmannen en dag skal ut igjen. Og at her er 4 familier som er rammet av en tragedie. Like det eller ikke. Med så mye følelser som er her i denne saken - er det ikke mulig å finne gode grunner for gjerningsmennene. Siden vi ikke har livstid eller dødsstraff - hva er løsningen?

Jeg blir selv sinna og opprørt av denne saken - med takk og lov er det ikke meg som er dommer eller rettsinnstans. Men noen må ta det ansvaret. Og det gjør de! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hersker manglende innsikt i hva som foregår i de pårørende. Her tolkes og fortolkes og antas og spekuleres på varierende nivå i hva pårørende måtte mene, og mesteparten av det er grovt feilaktig (og hvor er moderatorene nå?).

Pårørendes rettigheter når det skjer noe kriminelt, er de fleste av oss forskånet fra å måtte skaffe oss kjennskap til - men det som er felles, er at de fleste, i tillegg til belastningen ved å være en pårørende, må bruke unødvendig mye krefter for å bli behandlet med respekt og forståelse i systemet de er nødt til å møte. Det står vel ikke noe sted at de pårørende krever å få bestemme straffen? De kjemper generelt for å bli hørt, å bli betraktet som individer med rettigheter - det være seg i perioden etter at det er skjedd noe, hos hjelpeapparatet, hos påtalemyndighet, under en rettssak, etterpå - at de er individer som tvinges til å ta konsekvenser av det som er skjedd, må leve med det - og dermed også bør bli hørt. Man skal ikke automatisk bli rettsløs i det øyeblikket man rammes av en kriminell handling? Man blir ikke lobotomert av å rammes av tragedier. Man mister ikke forstanden eller dømmekraften. Man påvirkes, en periode og/eller resten av livet - man mister ikke IQ eller EQ.

Jeg synes det er ganske forstemmende å se den fullstendige umyndiggjøringen av denne gruppen mennesker. Her hylles pårørende til den kriminelle "tenk at hun er så tøff til tross for det hun går igjennom!", mens pårørende til ofrene regnes for å ha begrenset mental kapasitet. Synes flere her burde ta en titt i speilet, og også orientere seg bedre, før de hevder noe som helst med innbitt besluttsomhet...

Veldig klokt og fint sagt, Stifler's mom. Dette er en kvinne som står på og snakker pårørendes sak ... etter at hun har opplevd - og helt sikkert stadig gjenopplever - det som må være en mors verste mareritt. En ting er at barnet ditt blir frarøvet livet når det såvidt har begynt ... en annen ting er å måtte leve med at hun døde en alldeles forferdelig og pinefull død. Og vite at hennes siste levetid på denne jord var full av redsel og smerte - det er bare så alldeles forferdelig og jeg mener flere her må tenke gjennom hva de faktisk skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Eksempler kan jo du gjerne komme med. Synes ingen har gått over streken, men jeg kan jo ha gått glipp av noe du har fått med deg. Synes tvert i mot at alle føler med ofrenes familie, men prøver å påpeke at det finnes flere ofre på en skånsom måte. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Til ettertanke det oppslaget, Nigo-san.

Men denne saken fikk aldri like stort oppslag som Baneheia saken.

Men følelsene er de samme. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det du ble spurt om.

Jeg ble spurt av deg: "hvor står det?"

Mulig jeg har uttrykt meg klønete, men jeg tillegger dere her inne en viss intelligens. Det at den generelle rettsoppfatning dannes av mannen i gata eller "folket" er en av grunnstenene i demokratiet. Det er VI som bestemmer hvordan lovgivningen blir i dette landet... Er dere ikke enige i dette? Og skal moren til et drapsoffer ha mindre rett til å engasjere seg enn andre?

Jeg jobber faktisk med en utsatt gruppe i vårt samfunn og vet altfor mye om hvem som får og ikke får behandling i dette landet. Og siden du understreker at de TRENGER behandling, men ikke nødvendigvis får det, så lurer jeg på hvordan du eventuelt kan mene at de skal slippes ut igjen i samfunnet.

Jeg har ikke gitt uttrykk for å vite hvordan jeg hadde reagert i en sånn situasjon, men sagt hva jeg TROR, sånn som alle andre i denne diskusjonen. Er vel ingen av oss som kan begynne å forestille oss hvordan det er hverken på den ene eller andre siden.

Jeg er nok både kynisk og mindre oppegående i følge enkelte her inne, men det blir litt for mye naiv Hakkebakkeskog-mentalitet for meg å si at joda de trenger jo behandling stakkarene, men når de ikke får det, så må de jo i alle fall få slippe ut i samfunnet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har uttrykt meg klønete, men jeg tillegger dere her inne en viss intelligens. Det at den generelle rettsoppfatning dannes av mannen i gata eller "folket" er en av grunnstenene i demokratiet. Det er VI som bestemmer hvordan lovgivningen blir i dette landet... Er dere ikke enige i dette? Og skal moren til et drapsoffer ha mindre rett til å engasjere seg enn andre?

Og hadde "mannen" i gata fått bestemt hvordan lovgivingen skulle ha vært så hadde disse to guttene dinglet ifra et tree noen minutter etter at politiet hadde arrestert dem. Ergo så kan ikke mannen i gatenen har vært med å bestemme lovene i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere en politikerkollega av meg: " "Folket" er oppskrytt! Skuffende mange er rett og slett dumme!"

Jeg ville aldri turt å si tilsvarende selv, men faktum er at det er mange rare meninger ute og går. Og jeg er glad for at vi har både lovgivere og lovhåndhevere som ikke nødvendigvis føler mer enn de tenker.

Jeg har all respekt for hvordan etterlatte sliter med sorg, sinne og følelser jeg aldri vil klare å sette meg inn i. Men etter mitt syn er poenget nettopp at de som er mest påvirket av følelser, ikke er de rette til å avgjøre konkrete saker. Hadde min datter blitt misbrukt av en pedofil, hadde mine hevntanker vært stygge- for å si det mildt. Men bør de følges? Nei, jeg tror det er bedre med vurdering utenfra, fra de som ikke er part i saken. Det gjelder både straffesaker og politiske vurderinger (hørt om inhabilitet..?).

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å sitere en politikerkollega av meg: " "Folket" er oppskrytt! Skuffende mange er rett og slett dumme!"

Jeg ville aldri turt å si tilsvarende selv, men faktum er at det er mange rare meninger ute og går. Og jeg er glad for at vi har både lovgivere og lovhåndhevere som ikke nødvendigvis føler mer enn de tenker.

Jeg har all respekt for hvordan etterlatte sliter med sorg, sinne og følelser jeg aldri vil klare å sette meg inn i. Men etter mitt syn er poenget nettopp at de som er mest påvirket av følelser, ikke er de rette til å avgjøre konkrete saker. Hadde min datter blitt misbrukt av en pedofil, hadde mine hevntanker vært stygge- for å si det mildt. Men bør de følges? Nei, jeg tror det er bedre med vurdering utenfra, fra de som ikke er part i saken. Det gjelder både straffesaker og politiske vurderinger (hørt om inhabilitet..?).

Hvem er det som sier at det er draps-ofrenes familier som skal lage lover og avgjøre straffer? Ada Sofie Austegard ber om at de skal bli hørt - at de skal få lov til å uttale seg ... Og det er det minste de burde få lov til etter mine begreper.

Hun sier til og med at hun ikke ønsker drapsmannen død ... noe jeg er ganske sikker på at jeg hadde gjort om jeg var i hennes sted.

Endret av *Tara*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at alt skal legges til rette for gjerningsmenn og deres familier - og at de som taler ofrenes sak ikke engang skal få lov til å bli hørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at alt skal legges til rette for gjerningsmenn og deres familier - og at de som taler ofrenes sak ikke engang skal få lov til å bli hørt?

Hva har offerets familie med rehabiliteringen av gjerningsmannen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelpe meg :forvirret: Det er ikke snakk om å bestemme om permisjon skal gis eller ei ... men lov til å uttale seg og si hvorfor de mener at vedkommende ikke bør få slippe ut på permisjon. Det har noe med å bli behandlet med verdighet og forståelse. Og er det noen som fortjener det - så er det mennesker som har gått gjennom noe slikt som disse menneskene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de selvsagt skal få være med å påvirke i slike tilfeller .. hvorfor ikke?

Og som jeg har sagt før så er det viktig at denne saken kommer akkurat nå. Om ikke lenge skal Stortinget ta stilling til en ny lov om fornærmedes stilling i straffeprosessen, og det er ikke umulig at hennes initiativ vil bidra til fokus på offerets rolle i så alvorlige straffesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de selvsagt skal få være med å påvirke i slike tilfeller .. hvorfor ikke?

Hvorfor, skal en innhabil person ha påvirkning på en rehabiliterings prosses? Det er jo å be om at hele prosessen går til en hvis varm plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
Ble Ada Sofie informert på forhånd at han skulle ha perm?

Har ikke fått lest alt om denne saken i dag.

Jepp, hun ble informert.

For noen år siden, rømte en drapsmann i Bergen. På Evanger satt moren til den drepte jenta, uten å vite noe. Helt til noen fra media ringte å informerte henne at han hadde rømt.

Ja det er bare mennesker som jobber i fengselsvesenet også. De kan gjøre feil. men det er ingen unskyldning. Etter denne episoden ble jo disse reglene skjerpet.

disse barnemordere burde sperres inne for alltid.  foreldrene til de to jentene får ikke være sammen med jentene sine,så hvorfor skal de tullingene få være med familien sin???

blir irritert av denne saken. de burde ikke få en ny sjanse.. de har det jo sikkert alt for bra i fengsel..

Kansje disse "tullingene" har famillie som vil se dem, kansje for en gang å forstå hva som skjedde med deres sønn, bror, fetter etc. De skal også en gang slippe ut og må ha et nettverk. Det blir litt feil å straffe famillien også.

hadde det vært mine barn som var blitt drept av disse åndssvake så hadde jeg ventet på at de skulle få perm.

da skulle de fått den straff de fortjener.

dem burde være fornøyd med å få være i fengsel,slik de norske fengsel er, så har de det nok alt for godt utifra hva de fortjener.. la verden få slippe slike idioter :frustrert:

Og dette gjør deg bedre en dem? tragisk at du føler slik. Det er vel ikke for ingenting at vi har en domstol her i landet og resten av verden. Og hvorvidt de har det godt i fengsel må du kansje spørre dem om? Jeg forsvarer overhodet ikke det de har gjort, det grusomt og forkastelig. men vi kan ikke ha et samfunn hvor ofre springer rundt å tar livet av den de tror/vet er gjerningsmannen.

men for all del,la dem slippe ut, tror nok det ikke hadde gått lang tid før de hadde ønsket seg tilbake i fengsel..

det er jo det beste for dem å få være i fengsel, tror ikke de hadde overlevd svært lenge ute i det fri..

Og jeg håper at den som eventuellt er årsaken til at de ikke overlever i det fri, er klar til å ta straffen etterpå?

ingen liker eller kan noen gang glemme eller tilgi noe sånt..

Nei ingen kan det,. men en gang må vi lære å leve med det.

Innlegget er redigert for personangrep. Mette Admin

Rettsstaten har følgelig store uløste oppgaver når det gjelder å legge til rette for en type konfliktbehandling mellom fornærmede og domfelte. Men vi må aldri fire på det grunnleggende prinsipp om at det er staten som fører saken i retten på vegne av offentligheten.[ /i]

:klappe:

ALLE gjør det!

JEG (og gudskjelov flere enn meg) klarer å sette meg inn i situasjonen til moren til Jan Helge også! HUN er også en pårørende!

:klappe: Ja ikke småtterier hans mor har gått igjenom fra hennes sønn ble pågrepet. Hun må tenke på hva han gjort, på jentenes mor, hva jentene gikk igjenom osv. Og midt oppi dette står hennes sønn som gjerningsmann. hvordan skal en mor klare å ta dette innover seg. Så kommer media, full beleiring og spørsmål om hvordan hans oppvekst var, var den dårlig, preget av vold osv. På toppen av alt så mener mange at hun bør flytte fra landet, fordi hun har født og oppdratt dette monsteret. hun kan nesten ikke gå i butikken uten å nesten å bli spyttet på. Hver gang saken er oppi media kommer alt tilbake. Jeg synes meget synd på denne kvinnen og resten av famillien.

Austergard ber om å bli hørt! Ja, det håper jeg hun får gjennomslag for, det å bli hørt!...og det blir hun!

Hun kan si sin mening om permisjonen, men dersom hun evt. skulle vært ”dommer” i dette er jeg fulstendig imot! Da vet vi hva utslaget blir!

Helt enig.

Moren til Jan Helge sier jo at pårørende på Austgards side kan fortelle kriminalomsorgen at nå er det f.eks.konfirmasjon på gang (o.l.) (ref.debatten på Tabloid) vi ser helst at han ikke får permisjon denne helgen!

Hun (moren til Jan Helge)er jo åpen for dette og har forståelse for det og sier at det er selvsagt! Hun er jo enig om at permisjonen blir tilrettelagt slik at det passer alle parter!

Og da kan Austegard styre dette til en viss grad. Men her skal det også sies at de ikke bor i samme by. Men en times biltur i mellom.

(det nytter ikke å sitte å si: "jeg skulle ønske at han råtnet i et fengsel i en gjennglemt kjeller, langt, langt, langt under jorden" - fordi det er IKKE FAKTA!)

Tenk litt langsiktig nå da!

La oss si at han sitter inne den tiden han skal sone uten å ha vært utenfor murene! Hva slags menneske er han da når han først slipper ut? Da er han nok kanskje værre enn, om mulig før han ble satt inn! Vil dere dtte?

Er så enig, han vil slippe ut totalt uforberedt på den utviklingen so mhar skjedd i løvet år, han vil da gjøre noe like ille igjen bare for å komme inn bak murene trygt og godt igjen.

En dag slipper han jo ut og da er det vel greit at han har tilpasset seg sånn nogenlunde!?

Ja, noe som vil være vanskelig hvis han ikke har sett utenfor cella de siste 20 år

Gjett om Jan Helge har vært gjennom mye dritt av sine medinsatte (og det er forståelig) men de få dagene han får permisjon, tror jeg nok at han holder seg ganske annonym ute blandt folk – om han tør å bevege seg utenfor barndomshjemmet da!

Så fint at noen faktisk tenker på at de blir dobbelt straffet.

Viktig poeng!

Moren til Jan Helge er i en lite flatterende rolle i denne saken sett i forhold til den posisjonen moren til offeret er. Austegård mottar enorm støtte fordi hun har mistet sitt barn på en grusom måte. Jan Helges mor derimot har vel kanskje møtt den andre siden. All respekt for at hun nå viser ryggrad!

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...