Gå til innhold

Baneheiamorder fikk juleperm


mysan

Anbefalte innlegg

Gjest Stifler's mom
Jeg skrev da ike at det ikke hadde nytteverdi å diskutere de lege ferenda? Jeg skrev at det hadde liten nytteverdi om man ikke var seg bevisst forskjellen på de lege ferenda og de lege lata, fordi man da diskuterer fra to helt ulike ståsteder og utgangspunkt. Det er enorm forskjell på å diskutere bruk av gjeldende regelverk, og hvordan man ideelt sett synes regelverket i seg selv burde være.

Ja, dermed er vi enige. Ikke ALLE innlegg her har som formål å være uenig for sportens skyld, selv om noen tolker det slik :)

Jeg sa ikke at stiftelsen tok ut søksmålet. Jeg skrev "ved at dette søksmålet blir tatt ut".

Som noen påpekte tidligere, og ut fra hvordan mange oppfatter det, så blir det en negativ effekt for stiftelsen at søksmålet er blitt tatt ut. Av Austegard (som hun heter), fordi hun får en dobbeltrolle.

Når det er sagt, så støtter stiftelsen mange flere saker tatt ut av privatpersoner, på det prinsipielle grunnlaget. Så kan man lure på om hun burde latt være å ta akkurat den kampen, av den ene grunnen at hun og stiftelsen (feilaktig) regnes som en og samme sak.

(Enda en utbredt misoppfatning (ikke minst vist i denne tråden), da de var to kvinner som på likefot startet stiftelsen, og det er den andre som styrer den faktiske driften av den... men det er en annen diskusjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Labellamia

Det er slike påstander jeg merker at jeg forundres litt over - er du fortrolig med oppbygningen av organisasjonen og den enkeltes arbeidsoppgaver, eller hva er det som får deg til å gå ut med slike påstander? Det er slike påstander (ikke bare fra deg, ingen av mine innlegg er ment direkte til deg som person, btw) som gjør at debatten blir tvilsom.

Svar: Ja jeg er fortrolig med organisasjonen og oppgaver til den enkelte.

(Labellamia bruker mer energi på å lete etter svakheter i mine innlegg enn å forholde seg til fakta i dem eller se tråden som helhet, for eksempel.

Feil. Jeg bruker ikke tid på å se etter svakheter i dine innlegg, de er ganske tydelige og tråden i sin helhet er godt synlig.

QUOTE

Og kilder for informasjon er media, og noen av oss som følger med på nyheter og debattprogram, leser fagblader etc, er ganske oppegående og kan selv høre hva som sies og ikke sies i media.

Dette var et svar fra meg på et av dine innlegg.

Absolutt. Men så er det vel ikke dem som er problemet i slike tråder heller?

Og her kommer ditt tilsvar, så her motsier du deg selv egentlig

At noen utelukkende ser jus som linjer i en stor rød bok og ikke ser at jus faktisk bare er et verktøy, blir litt ensporet, men slik blir det for enkelte (svært vanlig for de ferskeste på dette studiet, blant annet). Jusen er ikke mer enn det vi velger å bruke den til, og min foreleser i jus pleide å si "paragrafene leses som veiledere, ikke som fasit". Studerer man jus, vet man vel mer enn noen at den faktisk er ganske dynamisk. Noe annet ville vært umulig.

Jusen er et godt verktøy. Den store røde inneholder vår grunnlov og våre lover. Hvordan disse skal tolkes og vurderes gjør man via rettskilder og forarbeider til lovene. Selvfølgelig er jusen mer en det vi velger å bruke den til. Hvordan skulle det stått til her i landet hvis alle skulle ha loven kun som en veiledning? Og at jus er dynamisk kan jeg være enig i, men den er også førende. Jeg må si din karakteristik av ferske studenter ikke helt stemmer overens med min oppfatning. Vil heller si at de er meget ydmyk til studiet og sine profesorer. Men kan kjenne igjen cowboysyndromet i det du sier, og disse faller som regel i fra før de er ferdige med mastergraden. Men heldigvis er det lov i dette landet å ha ulike oppfatninger og definisjoner på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stifler's mom
:ler: Dette nivået her kan jeg ikke lenger følge. Innleggene dine er vanskelige å følge pga forsøkene på å bruke sitater og farger, det blir for mange momenter å ta tak i, og de er dessuten utenfor tema.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett eller riv ruskende galt med samfunnet vårt om vi lar voldtektsmenn og mordere få kose seg i julen mens to små uskyldige småbarn ligger 6 fot under jorda. Forstår foreldrene godt som reagerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
:ler:  Dette nivået her kan jeg ikke lenger følge. Innleggene dine er vanskelige å følge pga forsøkene på å bruke sitater og farger, det blir for mange momenter å ta tak i, og de er dessuten utenfor tema.

Fargene var ment som skille mellom dine egne sitater og mine svar, men ok. :hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::murvegg:

Endret av Labellamia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt i SLIKE saker er jeg veldig for dødsstraff,, Skutt dem, hengt dem, gass, strøm, hva som helst. Bare henretta dem begge, kanskje tatt en jihad og sprengt dem. whatever....

For da hadde det vært to svin mindre i Norge!, og denne debatten hadde ikke funnet sted...

Ex....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til, når jeg leser sånne tråder som dette, synes jeg det er på sin plass med en skikkelig atomkrig. Vi kan starte på onsdag og avslutte på fredag. For da er det ingen igjen til å ta helga likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Akkuratt i SLIKE saker er jeg veldig for dødsstraff,, Skutt dem, hengt dem, gass, strøm, hva som helst. Bare henretta dem begge,  kanskje tatt en jihad og sprengt dem. whatever....

Det ville vært altfor mild dom å slippe unna med dødsstraff! Er du død merker du det ikke, sitter du inne lenge merker du det garantert!

De som hadde lidd under dødsstraff er de menneskene som ikke har skyld i det- nemlig familien til den dømte, ikke forbryteren selv. Tenk litt på det.

Dødsdom er usmakelig på mange måter.

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJa døds straff er for mildt....

Hadde man innført tortur,, hadde det sikkert blik et helvetes rabalder av det også..

Men og sitte lenge i fengsel,,, er det så hardt da,,, hører tilsdadighet om folk som bare koser seg i fengselet. Eget rom, gode senger, kabel tv, varmekabler i dusjen,, ja egen do og dusj... Er ikke fengsel det,,, bedre standard en enkelte hoteller i Oslo... Og VI betaler for det... Skattekronene våre det går av... Synest ikke slik er riktig.

Og en så syk ting som disse to har gjordt, så fortjener dem ikke og leve. Mitt syn på saken.

Nja jo,,, vedr de etterlatte til de 2 fjottene,, så er det helt klart jævli for dem og,, ser den.. Men,, ja vet ikke jeg. Rimelig teit og gå ut i media iallefall,, ikke noe sympati og hente her iallefall.. Hadde det vært barna mine hadde jeg vært så full av skam at jeg hadde ikke vist meg tror jeg.

Ex....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Men og sitte lenge i fengsel,,, er det så hardt da,,, hører tilsdadighet om folk som bare koser seg i fengselet. Eget rom, gode senger, kabel tv, varmekabler i dusjen,, ja egen do og dusj... Er ikke fengsel det,,, bedre standard en enkelte hoteller i Oslo... Og VI betaler for det... Skattekronene våre det går av...   Synest ikke slik er riktig.

Tviler på at noen som har begått en slik forbrytelse det her er snakk om, får så mye kos av de andre medinnsatte...

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke giddet å lese hele tråden, men leste iallefall en plass at noen skrev at 21 år var nok :overrasket: Da var man en helt annen person og hadde rett til et nytt liv :overrasket:

Disse to småjentene da: HADDE IKKE DE RETT TIL ET LIV :frustrert: De får aldri bli voksne. ALDRI. Ikke nå, ikke om 10år, og ikke om 21år. ALDRI.

Og familien deres får aldri barna tilbake.

En person som er i stand til å voldta og drepe uskyldige barn har rett å slett ikke rett til hverken permisjon eller til noen gang å komme ut igjen :sur:

Det er i mine øyne det mest groteske man kan forta seg.

Rett til et nytt liv og en ny sjanse. Pøh :frustrert:

Får disse småjentene en ny sjanse kanskje :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at noen som har begått en slik forbrytelse det her er snakk om, får så mye kos av de andre medinnsatte...

Nei det håper jeg da VIRKELIG ikke,,, Send dem til et amerikansk fengsel, og lekk ut hva de har gjordt... Da hadde det blitt teppe fest på teppe fest.... Me3n dessverre, uansett hva de andre innsatte sier/mener, blir dem vel passa på av fangevokterne der så ingenting skjer...

Har ikke giddet å lese hele tråden, men leste iallefall en plass at noen skrev at 21 år var nok :overrasket: Da var man en helt annen person og hadde rett til et nytt liv :overrasket:

Disse to småjentene da: HADDE IKKE DE RETT TIL ET LIV :frustrert: De får aldri bli voksne. ALDRI. Ikke nå, ikke om 10år, og ikke om 21år. ALDRI.

Og familien deres får aldri barna tilbake.

En person som er i stand til å voldta og drepe uskyldige barn har rett å slett ikke rett til hverken permisjon eller til noen gang å komme ut igjen :sur:

Det er i mine øyne det mest groteske man kan forta seg.

Rett til et nytt liv og en ny sjanse. Pøh :frustrert:

Får disse småjentene en ny sjanse kanskje :frustrert:

Så enig så enig... Derfor jeg flirter med tanken på dødsstraff...

Ex.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
En person som er i stand til å voldta og drepe uskyldige barn har rett å slett ikke rett til hverken permisjon eller til noen gang å komme ut igjen :sur:

Jeg er ikke enig med deg i det jeg har sitert, og grunnen til det og min mening har jeg skrevet minst 10 ganger tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkuratt *klipp* Ex....

NJa *klipp* Ex....

Har *klipp* kanskje :frustrert:

Nei *klipp*

Ex.....

Enda flere gode grunner til at emo folk ikke skal inneha stillinger i rettsvesnet, samt like gode grunner til at den "allmene" rettsoppfatning ikke skal skrives av allmenheten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Enig med deg der ja talin.

Nei det håper jeg da VIRKELIG ikke,,, Send dem til et amerikansk fengsel, og lekk ut hva de har gjordt... Da hadde det blitt teppe fest på teppe fest....  Me3n dessverre, uansett hva de andre innsatte sier/mener, blir dem vel passa på av fangevokterne der så ingenting skjer...

De får nok gjennomgå her i norsk fengsel også uansett, og det å måtte bli passet på så ekstremt den tiden de skal sitte inne er vel ingen drømmesituasjon det heller.

Hadde det vært barna mine hadde jeg vært så full av skam at jeg hadde ikke vist meg tror jeg.

Forstår din harme over saken (INGEN liker denne saken og ALLE syns saken er grusom, det tør jeg faktisk påstå)

Dersom du var i moren til evt. Jan Helges situasjon ville du nok ha uttalt deg anderledes. Jeg syns dama har ryggrad som står fram offentlig og står ved sin sønns side istedenfor å vende han ryggen i denne forferdelig situasjonen som har rammet 4 familier på vær sin måte

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side, hvis vi innfører strengere straffer kan det tenkes at Baneheia-gutta hadde tatt en helt ut, slik som Colombine High-gutta. Hmmm.... når jeg tenker meg om hadde det kanskje blitt mindre mobbing, dersom flere mobbeofre bevæpnet seg og gikk berskergang i nabolaget. Så kanskje strengere straffer er en god ide likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Det finnes bare en straff for slike forbrytelser. Den får du kjøpt for under 10Kr stykket hos Aaserud (En av landets ledende på våpen og ammunisjon). he he.

I et sånt tilfelle bør offerenes foreldre bestemme straffen! Og for den saks skyld utføre straffen. Da trenger ingen å bekymre seg for at vedkommende forbryter skal få perm. Da må iallefal noen gidde å grave han opp igjen.

Hvorfor skal slike folk få leve? Hvis en hund skulle bite noen, om det kanskje var vedkommende som ble bitt som har provosert det frem, skal hunden avlives uten noe mer diskusjon. Det er noe å tenke på!! Det er bare en hund tenker sikkert mange, Men om baneheia saken så var det ikke folk som gjorde det. DET VAR BARE TO BARNEMORDERE! for ikke å glemme voldtekt da. Fy faan noe slikt skal man betale skatt for å brøføde? Slikt avskum! æsj jeg blir helt kvalm. At ingen har fått dem drept. Hadde det vært mine barn som hadde blitt misshandlet å drept på en sånn måte, jeg sverger til gud at om det skulle vært det siste jeg hadde gjort, så skulle jeg derpt Faenskapen med kaldt blod med bare hendene, da jeg for det første vet at i Norge/Noreg, så får du hard straff for tull, og alt for lite straff for å ødelegge folk for livet, og det andre at ingen straff i det norske rettsystemet kunne gjøre opp for den brutale og grusomme handlingen. Å her skriver folk at stakkar dem har jo sittet inne så lenge, må jo få litt fri. Kanskje de avdøde barna kommer på besøk til foreldrene sine av og til også da, for de har jo vært døde så lenge da stakkar. Er ikke for dødsstraff i utgangspunktet, men i slike tilfeller, Og Grov voldtekt/herrunder grov legemsbeskadigelse,Misshandling, så er det ikke noe annet alternativ som er passende, bortsett fra tortur da. Men det er vel forbudt i følge menneskeretts domstolen. Men disse Monsterene hadde vel heller ingen rett til det de gjorde. Tenk dere de siste minuttene til de små jentene og forestill dere hvordan de hadde det. Ikke tenk på at stakkar dem som må sone straffen sin.

Slipp de stakkars Baneheia morderne fri, så slipper de å ha det så fælt bak murene i ensomheten :ironi::ironi::ironi:

HURRA FOR :flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare en straff for slike forbrytelser. Den får du kjøpt for under 10Kr stykket hos Aaserud (En av landets ledende på våpen og ammunisjon). he he.

I et sånt tilfelle bør offerenes foreldre bestemme straffen! Og for den saks skyld utføre straffen. Da trenger ingen å bekymre seg for at vedkommende forbryter skal få perm. Da må iallefal noen gidde å grave han opp igjen.

      Hvorfor skal slike folk få leve? Hvis en hund skulle bite noen, om det kanskje var vedkommende som ble bitt som har provosert det frem, skal hunden avlives uten noe mer diskusjon. Det er noe å tenke på!! Det er bare en hund tenker sikkert mange, Men om baneheia saken så var det ikke folk som gjorde det. DET VAR BARE TO BARNEMORDERE! for ikke å glemme voldtekt da. Fy faan noe slikt skal man betale skatt for å brøføde? Slikt avskum! æsj jeg blir helt kvalm. At ingen har fått dem drept. Hadde det vært mine barn som hadde blitt misshandlet å drept på en sånn måte, jeg sverger til gud at om det skulle vært det siste jeg hadde gjort, så skulle jeg derpt Faenskapen med kaldt blod med bare hendene, da jeg for det første vet at i Norge/Noreg, så får du hard straff for tull, og alt for lite straff for å ødelegge folk for livet, og det andre at ingen straff i det norske rettsystemet kunne gjøre opp for den brutale og grusomme handlingen. Å her skriver folk at stakkar dem har jo sittet inne så lenge, må jo få litt fri. Kanskje de avdøde barna kommer på besøk til foreldrene sine av og til også da, for de har jo vært døde så lenge da stakkar. Er ikke for dødsstraff i utgangspunktet, men i slike tilfeller, Og Grov voldtekt/herrunder grov legemsbeskadigelse,Misshandling, så er det ikke noe annet alternativ som er passende, bortsett fra tortur da. Men det er vel forbudt i følge menneskeretts domstolen. Men disse Monsterene hadde vel heller ingen rett til det de gjorde. Tenk dere de siste minuttene til de små jentene og forestill dere hvordan de hadde det. Ikke tenk på at stakkar dem som må sone straffen sin.

Slipp de stakkars Baneheia morderne fri, så slipper de å ha det så fælt bak murene i ensomheten :ironi:  :ironi:  :ironi:

HURRA FOR  :flagg:

:klappe: Jeg er så utrolig enig med deg. Hvordan er det mulig at noen faktisk syntes synd på slike monster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kriminelle får en dom som er begrenset så er det jo meningen at de skal ut i samfunnet en gang.

Så det å holde de inne er jo bare bortkasta.

Permisjon er endel av tilbakeføringen.

Da kan de heller gi dem livsvarig og holde de der.

De skal jo en gang tilbakeføres til samfunnet osv.

Om vi liker dette er jo en helt annen sak,men det er sånn det er.

Men jeg er enig i at foreldre bør underrettes om slikt når drapsmannen skal ut, litt rettigheter bør ofrene ha, de kriminelle bør ta av seg hatten,gå ned av sin høye kvite hest og bukke,nikke og neie.

I det de lekte gud og drepte så skal de være avhengige av andre, det skal godkjennes i hue og rævva mener nå jeg.

Og det finnes ikke noe pris på mennesker , men det å voldta og drepe barn er så perverst,lavmål,ondt og jævlig, at jeg skjønner foreldrene i denne saken her.

Foreldrene til jentene bør få si sin mening og deres mening bør bli lagt vekt på hvis det holde vann og argumentene er gode nok.

dette vil videre bare styrke vårt rettsvesen,skremme kommende gærninger og fortelle oss vanlige normale at loven er med oss.

Jeg har opplevd drap og dødsfall og mange fengselsfugler blandt familie og naboer og jeg mener alikevel at samfunnet og de pårørende har altfor lite å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...