Gå til innhold

Baneheiamorder fikk juleperm


mysan

Anbefalte innlegg

Jeg synes alle innsatte skal kunne få permisjon på like premisser, uavhengig av hva de pårørende og media måtte mene. Dersom pårørende skulle ha noe å si, vil de færreste drapsmenn slippe ut noensinne, siden de er for følelsesmessig involvert til å kunne foreta en slik vurdering. Og de pårørende bør uansett forberede seg på at de kan møte vedkommende i fremtida, siden de vil slippe ut en gang.

Og jeg ser heller ikke noe behov for livstid, vi har ett rettssystem som baserer seg på at man soner en straff, og så får en ny sjangse. Og 21 års straff er lenge, personen som slipper ut er en annen person enn den som ble satt inn, og bør få en ny sjangse. Å sperre folk inne på livstid bør forbeholdes uforbederlige tilfeller, hvor faren for gjentagelse er stor, og dette har vi sikring til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. I dette tilfellet bor jo drapsmannen ikke i samme by som de etterlatte da..

Da ser jeg faktisk ikke problemet. En slik permisjon er en del av rehabiliteringen. En familieær sammenkomst utenfor fengeselets fire vegger kan ha svært positiv effekt på den insattes utvikling.

Til deg som sa at familien fikk feire i fengselet. Hvorfor skal de straffes mer enn de allerede har blitt? De har sikkert ikke kost seg stort över at deres sønn/bror/fetter er drapsmann og fengslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som sa at familien fikk feire i fengselet. Hvorfor skal de straffes mer enn de allerede har blitt? De har sikkert ikke kost seg stort över at deres sønn/bror/fetter er drapsmann og fengslet.

Vel, han er en BARNEMORDER.. det er grunn nok for meg til at han ikke burde slippe ut igjen, at det at HAN drepte to barn går utover HANS families muligheter til samvær med ham, det er en konsekvens jeg synes er naturlig at følger med i en slik sak.

Veldig mange reagerte på at de "bare" fikk 21 år når saken var fersk, det er tydeligvis glemt allerede? Jeg synes fremdeles saken er like grotesk, og jeg synes fremdeles ikke drapsmennene har noe i frihet å gjøre på fryktelig mange år enda.

klart de ikke har kost seg, men det er nå en gang slik det er når sønnen/broren/fettern er drapsmann/barnemorder da... mener du seriøst at drapsmenn skal slippes ut i frihet pga omtanke for drapsmennenes stakkars familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, hvis min sønn hadde drept to småjenter hadde jeg nok ikke villet hatt ham på besøk hos meg igjen. Noensinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline:

Ja hvis det kan være med på å bedre rehabiliteringen ser jeg ingen grunn til at han ikke skal få være med familien sin! Ingen ønsker vel at en drapsmann skal komme ut slik han var?

Det er stor sammenheng med rehabilitering og hvordan de blir behandlet under soning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være helt ærlig, hvis min sønn hadde drept to småjenter hadde jeg nok ikke villet hatt ham på besøk hos meg igjen. Noensinne.

Det er vel umulig å si noe om før man står i den situasjonen.

All ære til de som klarer å fortsette å elske barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel umulig å si noe om før man står i den situasjonen.

All ære til de som klarer å fortsette å elske barna sine.

Ja, selvfølgelig. Men jeg hadde nok hatt vanskelig for å feire jul sammen med en slik person uten å tenke på det som hadde skjedd. Så om jeg kanskje fortsatt hadde elsket ham innerst inne, så hadde jeg nok kuttet kontakten til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline:

Ja hvis det kan være med på å bedre rehabiliteringen ser jeg ingen grunn til at han ikke skal få være med familien sin! Ingen ønsker vel at en drapsmann skal komme ut slik han var?

Det er stor sammenheng med rehabilitering og hvordan de blir behandlet under soning.

Jeg ønsker ikke at drapsmenn som ham skal komme ut, så for min del ser jeg ikke behovet med rehabilitering.

men det er klart, får de 21 år, slipper de vel kjapt ut etter ti år, da har han fire år igjen å sone bare, så det er vel på tide han sendes litt ut så han kan omgåes unger litt igjen...

og det blir kanskje dustete sagt, men jeg har virkelig problemer med at man skal kunne gjøre noe slikt som disse to gjorde, også få slippe ut etter kun seks år....

er ugjerningen glemt?

er det noen som ikke husker hvordan disse jentene ble funnet?

hva som var gjort med dem?

noe kan aldri tilgies og glemmes, og jeg er som sagt imot at de overhode får gå fri noengang i sitt liv, selv om jeg vet at de kommer til å få gjøre det altfor raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal aldri få muligheten til å rette opp livet sitt og lære seg hvordan man skal leve fordi man har gjort en grov feil?

Da kunne man bare hengt alle mordere siden man frarøver de all mulighet til et normalt liv uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal aldri få muligheten til å rette opp livet sitt og lære seg hvordan man skal leve fordi man har gjort en grov feil?

Da kunne man bare hengt alle mordere siden man frarøver de all mulighet til et normalt liv uansett.

nei, det er forskjell på dødsstraff og livstid, jeg er mot dødstraff men for livstid for bestialske og grove drapssaker.

i grove drapssaker, slik jeg oppfatter baneheiasaken, synes jeg ikke man lenger skal få muligheten til å rette opp livet sitt nei, det er snakk om mer en en grov feil, det er snakk om at man har VALGT å ta livet av to uskyldige barn, det ble vel også funnet sæd på plassen og jentene hadde klærne på feil, noe som også tydet på at det var seksuellt med i saken (uten at jeg husker alle detaljene heldigvis).

hadde jeg vært for dødsstraff, så ville dette vært en av sakene jeg syntes kvalifiserte for det, siden jeg ikke er for dødsstraff mener jeg de brude hatt livstid.

ikke alle fortjener en ekstra sjans i mitt syn, nei.

hva må til for å få livstid, dersom ikke det å brutalt skjemme og drepe to barn?

hvor mange barn må man drepe før man ikke lenger får friheten sin tilbake?

er du imot at det skal finnes livstidsdom som ett alternativ fordi absolutt alle fortjener en ny sjans i frihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel du trekker dette litt i det lengste laget!

Denne personen har kun drept en gang! Det er mye værre med seriemordere som dreper igjen og igjen! Slike fortjener livvstid, fordi de er så syke at det skal mye til for at de blir "normale" igjen.

Jeg tror det er større sannsynlighet for "friskmeldelse" når de får hjelp etter et drap. De må da være mye bedre det enn at man skal fylle opp norske fengsler slik at andre forbrytere løper løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andersen er dømt til fengsel i 19 år.

Kristiansen er dømt til forvaring i minimum 21 år.

Dette sier noe om hvem som er "hjernen" i saken, og hvem som har vært pådriver, samt sannsynlighet for gjentakelse.

"Livsvarig" fengsel har vi i forvaring, men det skal bare brukes i saker hvor vanlig fengselsstraff ikke er tilstrekkelig, jfr gjentakelsesfare og behov for at samfunnet skal kunne skjermes for denne personen i muligens resten av denne personens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skjønner at det for flere virker å strekke det vel langt, men det er jo egne oppfattelser og følelser rundt en sak vi snakker om, og det er altså mine følelser rundt akkurat den saken.

at ikke alle føler det samme om det, er jo en annen sak. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er litt sært å sidestille en som har drept en gang med en som har drept 10-20 ganger :forvirret:

Sammenligner du en 16-åring som nasker en sjokolade med en som stjeler daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De straffedømte i denne saken har vært igjennom en offentlig rettsak hvor de har blitt idømt en straff. Hvis de pårørende skal kunne påvirke hvorvidt de skal få permisjon eller ikke, vil veldig mange straffedømte oppleve å ikke få permisjon i det hele tatt mens de soner.

Permisjoner, og etterhvert frigang er ikke å regne som en belønning. Meningen med dette er at den straffedømte skal tilpasses samfunnet sakte men sikkert frem til den dagen han/hun har sonet sin straff ferdig.

Jeg syns ikke at de pårørende skal ha mulighet til å klage på vedtak om permisjon.

Helt enig med deg. Det er godt at ofrene ikke er de som bestemmer straffen, da hadde nok de fleste fått dødsstraff og langt flere fått livstid. Alle dere som synes at permisjon er hårreisende, synes dere virkelig det er bedre at disse menneskene slippes ut etter 20 år helt uten å ha fått noen form for gradvis tilbakevending til samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Regler som finnes innenfor soning når det gjelder permisjon er nok noe man bare må lære seg til å leve med selv om man er pårørende.

At det er sårt og vondt å risikere å støte på mannen som drepte barnet deres er en selvfølgelighet, men likevel kan ikke pårørende gis anledning til å ha innvirkning på permisjonsspørsmålet.

Det sier seg selv at da ville mannen aldri sett dagens lys utenfor murene noensinne, og en dag så slipper han jo ut igjen, det er jo også en situasjon de pårørende må leve med når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er litt sært å sidestille en som har drept en gang med en som har drept 10-20 ganger  :forvirret:

Sammenligner du en 16-åring som nasker en sjokolade med en som stjeler daglig?

jeg synes det er fryktelig dårlig sammenligning å sammenligne en som har vært med på å drepe to barn med en som har nasket en sjokolade, uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

og jeg sidestiller ikke med en som har drept 10-20 ganger, jeg spør hvor mange barn man kan drepe før man ikke lenger får gå fri etter ti år.

to barn er tydeligvis for lite, så hvor mange må man ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke noe om at man får slippe ut i det hele tatt jeg, når man soner for å ha drept to små jenter!

så ja, jeg synes det er forferdelig og har full forståelse for morens reaksjon.

skjønner ikke hvorfor han skal få fri, han sitter vel også inne fordi han faktisk er en fare for andre pga det han har gjort? eller er han plutselig ufarlig i jula?

alle er snille i jula ellers får de ingen julegaver :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes IKKE noe om at han som har drept barn får permisjon.

Han burde ha vært dømt til forvaring og bli holdt innesperret :kjempesinna:

Føler meg skikkelig provosert og tenker på de 2 små jentenes familier, og hva de føler.

Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...