Gå til innhold

Spør meg om noe!

Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnsdatter
Jeg lurer her...

Hvor ofte blomstrer duftranker? Jeg har en som jeg håper kommer igjen snart.

Som regel en gang i året, og da helst på vårparten. Når du ser det begynner å komme anlegg for knopper, så kan du begynne å gjødsle forsiktig hver 14. dag, med halv mengde gjødsel av det som står på flaska. Så trapper du gradvis opp. Sett den lyst og ikke la den tørke ut når knoppene har begynt å kikke fram. Men pass også på at den ikke står i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredsilje:

Jeg kan ha en fredslilje ganske lenge. Men den blomstrer aldri igjen etter avblomstring. Etter ca. 1 år har jeg drept hele planta. Nå er jeg vel ikke den beste blomstervennen, men hva gjør jeg feil? - klarer jo å holde den en stund. Må forøvrig legge til at fredsliljen vanner jeg når den begynner å henge litt med hode/bladene - kanskje for sent?

Eføy:

Klarer kun å holde den noen få uker før den dør. Burde vel ikke være mulig men :forvirret: Noen peiling på hva njeg gjør galt?

På forhånd takk for hjelpen, o du store blomsterguru!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Fredsilje:

Jeg kan ha en fredslilje ganske lenge. Men den blomstrer aldri igjen etter avblomstring. Etter ca. 1 år har jeg drept hele planta. Nå er jeg vel ikke den beste blomstervennen, men hva gjør jeg feil? - klarer jo å holde den en stund. Må forøvrig legge til at fredsliljen vanner jeg når den begynner å henge litt med hode/bladene - kanskje for sent?

Eføy:

Klarer kun å holde den noen få uker før den dør. Burde vel ikke være mulig men  :forvirret: Noen peiling på hva njeg gjør galt?

På forhånd takk for hjelpen, o du store blomsterguru!

:klem:

Fredsliljer blomstrer bare når de får nok lys - men som grønne planter klarer de seg ganske bra litt inn i rommet. Vil du ha den til å blomstre igjen, så må du flytte den nærmere vinduet. Husk også å gjødsle. Det er lurt å vanne litt før den henger veldig, hvis du løfter på den så kjenner du om den er lett eller tung. Det er mye lettere å kjenne om den er tørst på den måten enn om du bare stikker en finger i jorda, for det kan være tørt øverst og klissbløtt nederst, i tillegg til at det kan være vanskelig å bedømme hvor tørr den egentlig er ;)

Eføy er forholdsvis vanskelig inne i moderne hus, for de krever ganske høy luftfuktighet, gjerne litt trekk, og jevn vanning (altså ikke konstant våt, men ikke tørr-våt-tørr-våt. Holdes litt fuktig hele tiden). I moderne hus er det tett, varmt og tørt som regel. I gamle dager var det litt trekk og litt "tåke" i vinduskarmen, og da holdt eføyen seg mye bedre. I tillegg er de avhengige av en del lys.

Panelovn er drepen for eføy! Det er som å plassere den rett ut i Sahara, og det hjelper ikke å vanne mye, for lufta blir så tørr og varm at eføyen bare tørker ut. Den rekker ikke å transportere vannet ut i bladene før det er for sent, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke ytterpotte, innerpotte og oasis på de fleste plantene mine. Er det noe som funker bra på det meste, eller finnes det bedre løsninger? Hvis man bruker denne løsningen på planter som skal tørke ut mellom hver vanning (og vanner i ytterpotta), sørger disse plantene for å ikke suge opp vann, eller må man tømme ytterpotta?

Altså, suger de til seg akkurat det de vil ha, eller er de grådige i matskåla og dør? :ler:

Endret av Spirito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg pleier å bruke ytterpotte, innerpotte og oasis på de fleste plantene mine. Er det noe som funker bra på det meste, eller finnes det bedre løsninger? Hvis man bruker denne løsningen på planter som skal tørke ut mellom hver vanning (og vanner i ytterpotta), sørger disse plantene for å ikke suge opp vann, eller må man tømme ytterpotta?

Altså, suger de til seg akkurat det de vil ha, eller er de grådige i matskåla og dør?  :ler:

Funker det så funker det, men planter som skal tørkes godt ut mellom hver vanning (f.eks kaktus og sukkulenter av alle slag) vil nok fort få overdose med oasis i bunnen.

Grunnen til dette er at det er som regel jorda som suger opp vann, og røttene suger vann fra jorda. (Jeg sier som regel, for hvis en plante med hurtigvoksende røtter står på oasis en stund, vil den skyte røtter rett ut av hullene i potta og ned i oasisen) Jorda bryr seg fint lite om hvorvidt planta er tørst, den tar jo opp det den kan holde på av vann uansett. Dermed står planterøttene i våt jord konstant, og det er jo det man vil unngå med planter som skal tørke ut.

Sånne planter er som regel rimelig greie å vanne uten oasis, og tåler godt å bli glemt en stund. Derfor vil jeg heller anbefale deg å sette disse plantene på lecakuler eller grus oppi ytterpotta (behold innerpotta på selvsagt), og helle av overskytende vann etter vanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Har en fredslilje som vokser ut av potten sin, noe jeg må tenke på når jeg potter den om?

Det pleier å gå veldig fint å potte om fredsliljer. Kjøp en potte som er to nr større enn den du har (har du en 12cm så går du opp til 16 cm, plastpottene går som regel i partall). Kjøp en pose god blomsterjord, og pott i vei :)

Klem forsiktig på potta for å løsne røttene, ta godt tak rundt hele planta nederst ved jorda, og dra forsiktig mens du fortsetter å klemme. Pleier å gå veldig greit. Er det mye røtter som stikker ut gjennom hullene under potta, så fjern dem forsiktig med fingrene (det gjør som regel ingenting om noen blir skadet). Masser rotklumpen forsiktig for å fjerne litt av den gamle jorda. Ha i litt ny jord nederst i den nye potta, sett fredsliljen nedi og fyll på med ny jord rundt. Klem forsiktig ned og fyll på med mer jord til den står stødig. Det er lurt å la det være igjen et par cm opp til kanten av potta, så det ikke renner over når du vanner. :)

Vann litt, men ikke gjennomvann, og ikke gi gjødsel den første måneden, siden den nye jorda er så næringsrik. Sett gjerne planta lyst etterpå, så den får nok lys til å lage kraftig vekst, for den kommer til å vokse nå som den har fått ny jord.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Dracaena Marginata som holder på å dø nå :grine:

Fikk den i hus for ca tre mnd siden, da mista den masse blader, og ble generelt slapp.

Fant til slutt ut at det måtte være pyntestenene som lå oppå jorda og holdt den fuktig hele tida, så jeg fjernet mesteparten av de.. På et par uker ble blomsten fin igjen. Desverre for blomsten, fant jeg også ut at den trengte nok mer lys. Så jeg satte den på badet. På varmekablene.

Men blomsten trivdes fint den, og fikk til og med nye skudd på en stamme som ikke hadde noen blader på..

Men for fire dager siden kom jeg inn på badet, da hang ALLE bladene på de to øverste stammene RETT NED.. Og de ramler av i hopetall... På den ene nederste har de også begynt å henge litt, men skuddene som kommer ser ut til å ha det okei...

Har senere lest at den ikke liker varme noe særlig...

Legger ved bilde:

Se her...

Er det noe håp? Hva kan jeg gjøre for å få den til å leve igjen.. ?

Endret av Mirage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det der har jeg ikke vært borti før, Mirage!

Men er de små toppene friske og fine? (litt vanskelig å se)

Kan hende det bare er den store som har "gitt opp". Er stammen bløt?

Dracaena og yucca med flere stammer er som regel flere individuelle planter som er satt i samme potte, med mindre du ser at de henger sammen over jorda, da. Så selv om den største dør, så kan de andre leve videre.

Men du, står den plantet rett i den store potteskjuleren? Da er det VELDIG vanskelig å regulere vanninga, og det blir som regel stående vann nederst i potta som gjør jorda sur og røttene råtne. Sjekk det. Stikk finger'n så langt ned i jorda som du klarer, helst helt til bunns, og kjenn. Er det vått og kaldt der så er det nok det som er årsaken. Er stammen bløt så er det helt sikkert årsaken - enten nåværende eller tidligere overvanning altså. Lukter fingeren din surt når du tar den opp så er det egentlig bare å kaste hele planta, for da er den sannsynligvis beyond saving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg ta den lille opp av potta, og "potte den om" tror du? Så kan jeg legge de småsteina i bunnen? har nemlig lest at der er lurt...

tror den store delen har gitt opp, for den er ganske gul innerst, og ramler bare mer og mer sammen... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
kan jeg ta den lille opp av potta, og "potte den om" tror du? Så kan jeg legge de småsteina i bunnen? har nemlig lest at der er lurt...

tror den store delen har gitt opp, for den er ganske gul innerst, og ramler bare mer og mer sammen...  :forvirret:

Du kan godt prøve, men da synes jeg at du skal sette den lille i en plastpotte med hull i bunnen, og bare jord, og så legger du steinene nedi ei pyntepotte og setter plastpotta oppå. Da er det litt luft under og mindre fare for at den blir stående i vann. Ikke plant rett i ei tett potte av noe slag, om du legger stein i bunnen spiller ingen rolle, for blir det for mye vann så blir det for mye vann. Forskjellen er at du har noen cm å gå på første gangen det blir for mye... men det blir jo ikke borte igjen av seg selv, du må fysisk helle det av når det er noe nedi der. Mye lettere når du kan løfte ut planta og snu potta opp ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. desverre hadde jeg ikke noen mindre plastpotte da.. og da jeg løfta planta ramla resten av bladene på den store delen av..

men jeg prøver videre :ler:

stammen på den store var ikke hard, bare helt der øverst der bladene hadde vært, så jeg kutta av stammen et stykke ned.

Den lille delen var faktisk litt mykere i stammen, men håper den klarer seg likevell

Den sto ikke rett i pyntepotta, det var en plastpotte oppi. Jeg tok den opp, fjerna alle pyntestenene og satte den tilbake i pyntepotta..

Jorda var riktignok våt og kald, men ingen råtten lukt..

Nå ser planten slik ut: SE HER!

Hvem vet, kanskje den overlever. Skulle så gjerne ha motbevist samboeren min som i går sa: "Du dreper alle planter som kommer i hus", mens han lo så han ristet :sur:;)

Mine siste spørsmål

- Hva er sjangsen for at den klarer seg?

- Kan det være det kommer nye skudd/blader på de stammene jeg kuttet??? (dersom den mot alle odds overlever)

- Bør jeg egentlig bare gå til innkjøp av plast-planter med det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jorda var riktignok våt og kald, men ingen råtten lukt..

Nå ser planten slik ut: SE HER!

Hvem vet, kanskje den overlever. Skulle så gjerne ha motbevist samboeren min som i går sa: "Du dreper alle planter som kommer i hus", mens han lo så han ristet  :sur:  ;)

Mine siste spørsmål

- Hva er sjangsen for at den klarer seg?

- Kan det være det kommer nye skudd/blader på de stammene jeg kuttet??? (dersom den mot alle odds overlever)

- Bør jeg egentlig bare gå til innkjøp av plast-planter med det samme?

Kanskje, kanskje ikke ;) Ikke vann den på minst en måned hvis jorda var våt nå, dusj den heller på bladene (som er igjen). Løft på potta for å kjenne om den er lett - er den lett, så gir du LITT vann, ikke en liter. Hell av overskuddet etterpå.

Avkuttede stammer skal egentlilg forsegles med spesialvoks, men det har jeg ikke sett i noen butikk. Du får bare håpe på det beste...

Plast er for pyser (og rom uten vinduer). Det er salg på grønnplanter to ganger i året, nå rett etter nyttår og ved skolestart. Du får heller prøve å holde liv i plantene i 6-7 mnd om gangen, og så snike deg til å bytte dem ut ved neste salg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tilbake til de evindelige blomsterfluene... Har egentlig vært veldig flink til å ta vare på plantene mine, og bruker å ompotte dem en gang i året, og det har gått knirkefritt! Ompotta i sommer, og etter det har jeg vært kjempeplaga. Først fikk jeg muggel på et par planter. Tenkte at det var fordi jeg hadde overvannet, og pottet om på nytt igjen de som hadde fått muggel. Denne gangen lot jeg de tørke godt ut. Pinadø kom mugla tilbake igjen!!!! Denne gangen skrapa jeg bare mugla bort, og heldigvis har jeg ikke sett den siden da. Men til gjengjeld har jeg fått MENGDER med blomsterfluer nå. Har prøvd både salmiakkvann, fyrstikker (selv om det visst nok ikke skal funke... ikke noe skal være uprøvd :)) og har nå kjøpt inn substral insektssåpe i et siste desperat forsøk. Ser at du skriver at jeg må sjekke rundt etter råtne ting, men det har jeg ikke. Har samlet alle plantene mine (har kun hardføre grønnplanter som gullranker, "poreselensplanter" og "palmelignende" planter - er dårlig på plantenavn) på kjøkkenet for å begrense spredningen av fluer mens jeg holder på med den såpa. Har ikke kjøpt noe tape, bør jeg kanskje gjøre det? Plantene mine står rett i potta, men har lecakuler i bunnen. Synes ikke det er fint med disse plastkrukkene!!! Må jeg kanskje like vel revurdere dette? Har jo i mange år plantet rett i krukka uten at jeg har fått fluer! Er snart så desperat at jeg er villig til å kaste alle plantene mine, for så å kjøpe nye, men det er jo litt ille når plantene ellers ser fine ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg synes du skal revurdere plastpottene ja, har du riktig størrelse på potteskjuleren så skal du ikke se plastpotta. Det blir som regel stående litt vann nederst, det er vanskelig/umulig å vaske potta, noe du bør gjøre hvis du ikke blir kvitt fluene, og du får ikke gjennomvannet med salmiakkvann uten fare for å kverke hele planta siden du ikke får kvittet deg med overskuddsvann. Dessuten, hvis du vanner nedenfra og helller ut det som blir til overs etter ti minutter, så er det mindre sannsynlig at du får problemer med hvit mugg på toppen av jorda og fluer. Begge disse er avhengige av fuktig miljø øverst i jorda, for det er der fluene legger egg og mugget først etablerer seg. Og fuktig blir det når du vanner ovenfra.

Husk også å vaske vinduskarmene med salmiakk - og ta alt på en gang, ellers bare migrerer de fra et sted til et annet.

Prøv med fluestrips også (tape), det tar i hvert fall de voksne fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Ikke noe spørsmål rettet direkte mot en spesielle blomst, men lurte bare på hva din mening er om planter/blomster kjøpt på Ikea? Jeg har veldig dårlig erfaringer, de bare dør... Er det meg eller er det Ikea sin feil? Kjøper sjelden planter der, men av og til har de noen med et morsomt utseende som jeg ikke finner i vanlig blomsterbutikk og som jeg bare må ha akkurat da (Ikea har den virknigen på meg også når det kommer til andre ting, men det har vel akkurat ikke så mye med dette å gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Ikke noe spørsmål rettet direkte mot en spesielle blomst, men lurte bare på hva din mening er om planter/blomster kjøpt på Ikea? Jeg har veldig dårlig erfaringer, de bare dør... Er det meg eller er det Ikea sin feil? Kjøper sjelden planter der, men av og til har de noen med et morsomt utseende som jeg ikke finner i vanlig blomsterbutikk og som jeg bare må ha akkurat da (Ikea har den virknigen på meg også når det kommer til andre ting, men det har vel akkurat ikke så mye med dette å gjøre).

Jeg kjenner meg igjen... men jeg klarer som regel å motstå fristelsen siden jeg vet at de sannsynligvis kommer til å dø rimelig kjapt ;) (blomstene, ikke Ivar-hyllene, altså)

Etter å ha jobbet en del år i blomsterbutikk, ser jeg forbi "ååååh! den mååååå jeg bare ha!"-faktoren, og kikker litt på kvaliteten på hele partiet i stedet. Det sier en del om hvor bra produktet egentlig er... Er det flere dårlige eller slappe/puslete planter inni der, eller mye mekaniske skader, så er det en grunn til at det er billig, kan du si. Mekaniske skader vitner om at de har fått tøff behandling på veien til varehuset, og da vet du aldri hvor lenge de holder ut. Dessuten: Svekkede planer er mer mottagelige for sykdommer og skadedyr, og DET har du ikke lyst til å få med deg hjem.

Klart du kan gjøre noen kupp der som alle andre steder, men jeg kjøper ikke noe levende på IKEA. De har masse rimelig og fint i glass og kurv og tre og tekstil, men planter handler jeg andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...