Gå til innhold

Spør meg om noe!


Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vidvandre

Hvor ofte/mye skal man vanne kaktuser? (sånne små som jeg har planta om tre i en potte.) Og hvor ofte skal man vanne aloe vera plante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gitt meg for overmakta og kastet MANGE grønnplanter pga blomsterfluer, foruten 4 stk. 2 av de jeg har tatt vare på kaller jeg porselensplanter, men vet ikke om de heter det. De har vannfylte, ovale, mørkegrønne blad som er ca 3 - 4 cm lang. Stengelen er brun og ganske kraftig. De har jeg vasket i grønnsåpevann og skylt godt, men på den ene er det fortsatt en del jord igjen. Det jeg lurer på er hvordan skal jeg oppbevare de to fram til i morgen da jeg får kjøpt jord og puttet dem i potte igjen? Overlever de å bare ligge på kjøkkenbordet eller bør jeg putte dem i vann? Jeg har og tatt vare på to store planter, den ene er en Yuccaplante og den andre en Dracaena Marginata. Begge disse to står fortsatt i potta, og jeg har ikke gjort noe ekstra med dem. Klarer ikke å se at det er spesielt med blomsterfluer på disse, men kan jeg stole på det? Det har forresten skjedd det samme med min Dracaena Marginata som en annen her skrev, bladene på flere stilker henger, men jeg har klippet dem bort... Er nå livredd for at jeg ikke skal bli kvitt fluene. Har jeg gjort nok for å unngå blomsterfluene? Har forresten vasket blomsterpottene i lunket vann. Tør jeg bruker deler av lønna mi i morgen til å investere i nye blomster??? Eller risikerer jeg at de bare flytter seg over til de nye som jeg kjøper???

EVIG TAKKNEMMELIG FOR SVAR!!! DU ER EN ENGEL!!! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
jeg kan komme med et par spm som jeg kan lure litt på..sidenm du oppfordrer til dette:)

jeg har en aloevera plante som tydligvis ikk eliker seg. hans nederste stilker blir brune og råtner sammen, klipper dem vekk men synes det sprer seg oppover. han får meeeeget lite vann

ellers har jeg et pengetre... hvor ofte ville du ha vanna dette??

og hva med fredslilja? denne tar jeg i dusjen en gang i uka, men ser at den ene av dem så gulner blandene litt...

så til slutt, jeg har en jødeampel, som jeg har tatt stiklinger av, i den ene potta vokser det, mens det står bom still i den andre...

nå har du mye å svare på:)

Ang. aloen: Ta en kikk på røttene og se hvordan det står til der. Er de friske eller ikke? Med det samme du er oppi potta og ser på røttene, kjenn godt etter om det ikke er fuktig der nede også. Aloen tar opp veldig lite vann fra jorda, så alt overskytende blir liggende og sperre for oksygentilførselen til røttene. Aloe skal som tidligere nevnt ha VELDIG lite vann, tenk deg en ørken og hvor ofte det kommer vann der. Er det sideskudd, så plant de om og bli kvitt hovedplanta hvis det er bare den som råtner, for råte sprer seg. Har du pottet den om før, forresten?

Pengetre kan du vanne omtrent like ofte som aloen, en gang i mnd ca nå på vinteren, litt oftere om sommeren. Dusj den gjerne en gang i blant. De er veldig hardføre planter begge to, som har store vannlager i bladene og stilkene sine. Står de over en varmeovn er det lurt å dusje oftere.

Fredslilja di får nok litt mye vann, i hvert fall hvis den blir gjennomvannet hver uke. Fredsliljer tåler å tørke en god del mellom hver vanning, og de har det best om de har omtrent samme "spisemønster" som deg og meg - heller lite og litt oftere enn sjelden og mye - og i hvertfall ikke ofte og mye ;) Løft på potta, kjennes den ikke lett, så ikke vann. Er du usikker, så vent noen dager. Henger den med bladene, så vann med en gang hvis den er tørr. Henger den og ikke er tørr, så er det mulig den står eller har stått i trekk. Gjødsle forresten gjerne hver måned hvis du ikke allerede gjør det :) det forhindrer at nye blader som kommer blir gule pga næringsmangel.

Vandrejøden: Hva er forskjellen på disse to? Står de på forskjellige steder? Har de samme jord/pottestørrelse? Får de vann samtidig? Står den ene nært/nærmere en varmekilde? Er de tatt samtidig fra samme plante og behandlet likt, burde de vokse ganske likt også. Men, planter er individer akkurat som sauer, og det kan forekomme ulikheter selv om de kommer fra samme morplante :)

Håper det hjelper deg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Herlig tråd!  :)

Eføy:

Har fått blomsterfluer på denne. Har lest rådene om vask osv tidligere i tråden, men lurer på; Tåler den å bli vannet med salmiakkvann? Hva er i såfall forholdet mellom vann-salmiakk?

Tulipan / Påskeliljer

Hvis jeg hakker opp jorda i hagen, kan jeg fremdeles plante? Vil de komme opp til våren da?

Kan jeg plante begge typer løker i potter inne nå, og få dem frem?

Var litt sent ute med planting i hagen i høst, så jeg har fremdeles løker jeg ikke har fått plantet...

En kork salmiakk til et par liter vann pleier å gjøre susen. Hell alt sammen i vasken og dypp eføyen kjapt nedi, om det blir vått på bladene gjør ingenting.

Kan ikke garantere deg at løken kommer opp hvis du klarer å hakke den ned nå, men det er absolutt verdt et forsøk! De vil nok komme noe senere, men jeg TROR de kommer til å komme. Her hos meg har det vært så mildt at løkene allerede har begynt å stikke opp av jorda...

Løkene du kjøper om høsten er avhengige av en kuldeperiode for å "komme i gang". Du kan plante i frostsikre potter (plast pleier å gå greit så lenge de er bredere øverst enn nederst) og sette ut, grav dem helst ned i snø eller dekk med granbar eller lignende, så de ikke står og får barfrost på seg. La stå en stund, og så setter du dem frostfritt, men kjølig, og helst lyst. Etter hvert kan du flytte dem inn, og da bør de komme. Du skal altså etterligne vinter og vår, så du "lurer" løken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hvor ofte/mye skal man vanne kaktuser? (sånne små som jeg har planta om tre i en potte.) Og hvor ofte skal man vanne aloe vera plante?

Sånne små klarer seg nesten med en dusj (dusjeflaske altså) en gang i uka omtrent, og kanskje noen dråper vann en gang i måneden. Står de i en ganske stor potte med mye jord, så har jorda mulighet for å holde på mye mer vann enn plantene klarer å takle, så vann heller for lite enn for mye :)

Aloe kan du vanne en gang i måneden nå på vinteren, står den over panelovn trenger den litt oftere påfyll, men la den tørke godt mellom hver gang, og ikke vann mye om gangen. Når det blir godt og varmt vil den ha litt oftere vann, men ikke mer om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vidvandre

Takk for svar :)

Sånne små klarer seg nesten med en dusj (dusjeflaske altså) en gang i uka omtrent

Tihi, ser for meg kakusene mine står i dusjen og synger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Nå har jeg gitt meg for overmakta og kastet MANGE grønnplanter pga blomsterfluer, foruten 4 stk. 2 av de jeg har tatt vare på kaller jeg porselensplanter, men vet ikke om de heter det. De har vannfylte, ovale, mørkegrønne blad som er ca 3 - 4 cm lang. Stengelen er brun og ganske kraftig. De har jeg vasket i grønnsåpevann og skylt godt, men på den ene er det fortsatt en del jord igjen. Det jeg lurer på er hvordan skal jeg oppbevare de to fram til i morgen da jeg får kjøpt jord og puttet dem i potte igjen? Overlever de å bare ligge på kjøkkenbordet eller bør jeg putte dem i vann? Jeg har og tatt vare på to store planter, den ene er en Yuccaplante og den andre en Dracaena Marginata. Begge disse to står fortsatt i potta, og jeg har ikke gjort noe ekstra med dem. Klarer ikke å se at det er spesielt med blomsterfluer på disse, men kan jeg stole på det? Det har forresten skjedd det samme med min Dracaena Marginata som en annen her skrev, bladene på flere stilker henger, men jeg har klippet dem bort... Er nå livredd for at jeg ikke skal bli kvitt fluene. Har jeg gjort nok for å unngå blomsterfluene? Har forresten vasket blomsterpottene i lunket vann. Tør jeg bruker deler av lønna mi i morgen til å investere i nye blomster??? Eller risikerer jeg at de bare flytter seg over til de nye som jeg kjøper???

EVIG TAKKNEMMELIG FOR SVAR!!! DU ER EN ENGEL!!!  :klappe:

:engel::ler:

Hvis jeg forstår deg riktig har du tatt av potta, og fjernet all jord på den ene planta, men den andre er det noe igjen på? Det er viktig at ikke røttene tørker helt ut, selv om dette er planter som tåler litt tørke. Putt røttene, jord og alt som var nedi potta i en plastpose, dusj litt forsiktig med en dusjeflaske, og sett det mørkt til i morgen, eller i hvert fall dekk over røttene med et mørkt håndkle eller lignende. De trenger ikke å stå i vann, det kan bli for mye av det gode. Det er forskjell på vannrøtter og jordrøtter, de fleste planter kan utvikle begge deler (det skjer f.eks når du tar avleggere og setter de i vann. De røttene som utvikler seg da, er vannrøtter. Når du så setter avleggeren i jord, kan den sture en stund før den kommer seg. Det er fordi den nå må lage jordrøtter som kan utnytte fuktigheten i jorda), men jordrøtter er dårlige på å klare seg i vann. De trenger nemlig mer oksygen.

Som tidligere nevnt: Vask vinduskarmer, potteskjulere og alt hvor det har vært småfluer med salmiakkvann. Vanlig vann holder dessverre ikke, det er bare en liten gavepakke til flueeggene :( Dusj salmiakkvann på jorda og de plantene du ikke vil gjennomvanne, og vask potteskjulerne.

Har du sjekket jorda på dracaenaen sånn som jeg sa til hun andre? Er den våt? Dracaena skal tørke en god del mellom vanninger, står det vann nedi potta så går det som regel galt...

Rett vanning er alfa og omega for å unngå småfluer. Vann alltid på skåla hvis det er mulig. Er det ikke mulig, så vurder om det går an å gjøre det mulig. Ikke plant rett i tette potter, det må alltid være mulig å drenere bort/helle av overskuddsvann, ellers blir det julaften for fluene. Spis frukten din i løpet av et par dager, og vask brødboksen en gang i uka. Tøm søpla hver dag. Støvsug opp smuler. Men selv om du gjør alt riktig, så hender det at det følger med sånne småjævler med en plante eller et eple eller en krydderurt, og da har du det gående...

Om du kan kjøpe nye planter i morgen må du nesten vurdere selv, men hvis du gjør det, så handle med deg sånne fluestrips hvis butikken har det, og spør og grav om hvordan plantene skal vannes og hva de heter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Takk for svar :)

Tihi, ser for meg kakusene mine står i dusjen og synger.

Sett når Harry Potter potter om Mandrakes/alruner? :ler:

Husk rosa ørevarmere!

Endret av Bjørnsdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om jeg kan klippe "pengetreet" (porselenstre) mitt? Det er blitt så stort, og vokser på skeiva, så nå tipper den blomsterkrukka... Krukka er stor nok for rota, men den er rett og slett ikke vid nok. Hvis pengetreet kan klippes, hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Lurte på om jeg kan klippe "pengetreet" (porselenstre) mitt? Det er blitt så stort, og vokser på skeiva, så nå tipper den blomsterkrukka... Krukka er stor nok for rota, men den er rett og slett ikke vid nok. Hvis pengetreet kan klippes, hvordan gjør jeg det?

Du tenker på å rett og slett beskjære det så det ikke blir så svært/ujevnt, ikke sant? Det kan du bare gjøre, de pleier å tåle ganske tøff behandling. Tenk nøye over hvilke greiner du skjærer av, for de fester seg ikke igjen :erter: Det kan også være lurt å ha på litt mer jord og presse den litt mer sammen rundt stammen på planta så den står stødigere, eller støtte den opp med blomsterpinner.

Det du skjærer av kan du bruke som stiklinger. La dem ligge og tørke et par dager, og så stikker du dem nedi blomsterjord halvblandet med sand eller kaktusjord hvis du får tak i det. Vann veldig sparsomt. Pleier å funke bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!!! :) Da skal jeg beskjære pengetreet mitt sånn at det holder seg i krukka :) Tør ikke pakke jorda så hardt rundt plantene mine, for det var noen som sa til meg at det var bl.a derfor jorda muglet... Det var jo perfekt at jeg kan få nye planter av de jeg kutter av :klappe: Tror du det går bra med vanlig blomsterjord??? Har ikke sand. Har nå kjøpt fluetape, og har allerede fått tatt en flue. JIPPI!!!! Forresten, kan jeg bruke saks å bare klippe rett over grenene, eller må jeg bruke kniv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Du kan godt prøve vanlig blomsterjord, men da må du være ekstra nøye på å ikke vanne for mye. Sand gjør at jorda holder på mindre vann.

Bare klipp, men vær nøye på at saksa er helt ren.

Gratulerer med fangsten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Plutselig begynte alle mine blomster å dø. De ble gule, mistet blad og døde. Fikk de vann ble de verre, og prøvde jeg å ikke gi vann så døde de da og? Hva skjer? Er det blomsterpest eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Plutselig begynte alle mine blomster å dø. De ble gule, mistet blad og døde. Fikk de vann ble de verre, og prøvde jeg å ikke gi vann så døde de da og? Hva skjer? Er det blomsterpest eller noe?

For mye vann, sannsynligvis. Har de først blitt vannsyke, så er det ikke alltid at det hjelper å ikke vanne. Det er for sent, rett og slett.

Du har ikke fått hjelp til å vanne i det siste da? Som du ikke vet om en gang kanskje?

Ta en kikk i pottene om det er veldig vått nedi der (hvis du ikke har kasta blomstene, da). Er de tunge så har de i hvert fall ikke dødd av tørst, og kan du vri opp jordklumpen og det kommer vann ut, så har de garantert druknet.

Det har faktisk kommet kunder til meg med blomster de I HVERT FALL IKKE har vannet for mye, helt garantert. Pipa fikk en annen låt da jeg tok planta ut av potta og vrei opp jorda. Kom en del da gitt... Poenget er at det er ikke så lett å vite hvor mye du har vannet hvis du ikke vet hvordan du skal finne det ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasta de jeg. Mulig en av ungene har vannet. Men hva gjør man når man oppdager slikt? Er det bare å kaste blomsten da eller kan man redde dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Kasta de jeg. Mulig en av ungene har vannet. Men hva gjør man når man oppdager slikt? Er det bare å kaste blomsten da eller kan man redde dem?

Du må bare prøve å tørke dem ut, litt avhengig av hva slags plante det er og hvor lenge den har stått i vann, men det er ikke alltid det funker. Dør de da så er det bare å kaste, ja. Dessverre :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...