Gå til innhold

Spør meg om noe!


Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter
I romjulen fikk jeg levert mine Afrikaliljer som hadde leid plass hos mor mins siden det ikke var plass til dem på flyttelasset.

De ble lempet ut av bilen, og satt inntil garasjen, og så glemte jeg hele blomstene i den hektiske julestria.

I dag (!!) kom jeg på dem, og ser nå at de står jo der fremdeles under 40 cm snø. Vet du om der er håp om de vil overleve denne torturen??

Litt usikker på hvilken plante du har siden det er et par som kalles afrikalilje, men er det en agapanthus?

Den skal i så fall overvintres frostfritt, så jeg tviler på at det går så bra... men det er selvsagt lov å håpe, i hvert fall hvis den har vært dekket av snø hele tida. Snø isolerer jo godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er agapanthus. Uff og uff.... jaja, jeg får bare se hvordan det går, om jeg har en bad feeling om de, så får jeg heller kjøpe meg nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har svart på dette før.. men finnes det blomster jeg som katteeier bør holde meg unna?

Altså planter pus kan bli syk/forgiftet av å spise på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Mulig du har svart på dette før.. men finnes det blomster jeg som katteeier bør holde meg unna?

Altså planter pus kan bli syk/forgiftet av å spise på...

Denne er veldig kjekk! Hun som driver den er ikke utdannet, alt er hentet fra forskjellige steder på nettet, så du bør nok bruke det som står der som veiledning framfor fasit, men nyttig er den uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei sveis!

Jeg har en sånn sukkulent fra Timo Creations som står i en glassvase med litt jord (?) og farget gele oppi. Skjønner hva jeg mener? Nå må den åpenbart plantes om for gelen er tørket inn, og plantens røtter henger bare under i en stor klump. Hva skal jeg sette den i??? kan jeg forsøke meg på en selvlaget gelevariant, eller kan den simpelthen sette i jord i et fat og trives der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
hei sveis!

Jeg har en sånn sukkulent fra Timo Creations som står i en glassvase med litt jord (?) og farget gele oppi. Skjønner hva jeg mener? Nå må den åpenbart plantes om for gelen er tørket inn, og plantens røtter henger bare under i en stor klump. Hva skal jeg sette den i??? kan jeg forsøke meg på en selvlaget gelevariant, eller kan den simpelthen sette i jord i et fat og trives der??

Hvis du vil beholde den som den er, så ta ut planta, fyll på vann på geleen og vent noen timer. Tipper den vil bli "frisk" igjen. Du kan også mekke en sjæl hvis du har lyst, gele får du kjøpt (tørr og blank i små poser) i noen blomsterbutikker og jeg tror også Pytt og Panne har. For å farge den kan du enten bruke konditorfarge eller kjøpe spesialfarge i blomsterbutikken. Lønner seg å farge vannet du har geleen oppi, så blir fargen jevnere, i stedet for å først bløte geleen og så ha i farge. NB: Det tar LANG tid å bløte geleen, men det går fortere om du bruker kokende vann.

Er du lei hele gelegreiene, så kan du bare plante planta i en potte el.l. Anbefaler deg å styre unna de som er tette, og heller sette en vanlig plastpotte med hull oppi en pyntepotte. Fyll på med blomsterjord, og ikke vann for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to myrt stående i vinduet i gangen.

De var veldig pigge da jeg kjøpte dem med masse små hvite knopper, men de sprang aldri ut.

De har fine solforhold og får passe med vann (tørker ikke og drukner dem heller ikke) og gjødsel tror jeg (Blomin) men allikevel mister de så mange blader.. ?

Hva gjør jeg feil? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg har to myrt stående i vinduet i gangen.

De var veldig pigge da jeg kjøpte dem med masse små hvite knopper, men de sprang aldri ut.

De har fine solforhold og får passe med vann (tørker ikke og drukner dem heller ikke) og gjødsel tror jeg (Blomin) men allikevel mister de så mange blader.. ?

Hva gjør jeg feil?  :forvirret:

Myrten er SÆR. Den trenger MASSE vann. Det beste er å dytte den nedi en bøtte med lunkent vann og holde den under til det slutter å boble. La renne av etterpå så den ikke blir stående i vann, for den trenger luft også :)

Hvor ofte du må gjøre det, avhenger av hvor varmt den står og hvor mye plass den har i potta si bl.a., men løft på den og kjenn om den kjennes tung. Den skal kjennes tung hele tida.

Problemet er at myrten ikke tåler det minste tørke, da mister den knopper og blader slik som du beskriver, og har egentlig ganske vondt for å komme seg igjen. Men prøv med bøttevanning og se om det ikke hjelper. Rist den godt først så du blir kvitt alle de døde bladene, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Bjørnsdatter! Jeg har en Flamingoblomst/plante som blomstret for ca. 2 år siden. Er det noen mulighet for at den får blomster igjen? Ellers tror jeg at jeg kaster den...

Endret av Cupcake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Og hvor får man egentlig kjøpt rund oasis?

Amaryllisen kan du behandle som en vanlig stueplante (dvs lys, vann og gjødsel) til bladene visner av seg selv. Når de har gjort det, klipper du dem av og legger løken mørkt og kjølig fram til oktober. Plant den med halve løken over jord, vann sparsomt og sett den lyst og kjølig til blader og knopper kommer fram. Da setter du den i stua og venter på at den skal blomstre. Ikke vann noe særlig før hele knoppen har kommet opp, ellers blir den sittende fast og kommer ikke opp. Dette funker ikke alltid, men har du lyst er det absolutt verdt et forsøk.

Rund oasis (regner med at du mener små, runde skiver, men dette gjelder også for kuler) får du kjøpt i blomsterbutikken, men ikke alle har den inne til enhver tid. De fleste kan bestille, men er det lite etterspørsel og de ikke bruker den selv til produksjon, er det ikke sikkert de vil bestille en hel eske når du skal ha en pakke. Husk også at det er forskjell på oasis for friske og for tørre blomster. Jeg tar f.eks ikke inn tørr oasis, siden jeg ikke selger tørre blomster, og har svært sjelden (kanskje to ganger de siste fem årene) fått spørsmål om jeg har. Henviser heller videre til noen som har. Plantasjen har nok begge deler, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hei Bjørnsdatter! Jeg har en Flamingoblomst/plante som blomstret for ca. 2 år siden. Er det noen mulighet for at den får blomster igjen? Ellers tror jeg at jeg kaster den...

Det er fullt mulig. Anthurium kan blomstre hele året, men er da avhengig av veldig godt stell. Dvs masse lys, men ikke full sol om sommeren, gjødsel hver 14. dag, regelmessig ompotting og jevnt med vann. Den må aldri tørke helt ut, men skal ikke være våt heller. Kjempeviktig med god drenering, ellers har den lett for å få rotråte.

Temperaturmessig trives den best mellom 18-23 grader (omtrent som meg), fryser hvis det blir 10 grader eller kaldere. Liker ikke trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen måte å stimulere elefantfot til å få nye skudd/blader?

Har en elefantfot som nå ser ut til å miste ett av to toppskudd og den kommer til å se ganske så sørgelig ut når det skjer. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på det faktisk...

Jo, det er jeg ganske sikker på at den gjør. Elefantfot overlever det utroligste, nemlig.

Fru Fomle: Den beste måten å stimulere Elefantfoten til å komme med nye skudd er å fjerne de som er der. Når den ikke har flere blader igjen må den ha nye, og skyter en ny rosett, akkurat som yuccaen gjør det.

*Lister meg ut igjen før jeg kupper tråden til Bjørnsdatter totalt*

Endret av Reven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...