Gå til innhold

Spør meg om noe!


Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har en Stueask stående i stua, og har hatt den i ca 1,5 år nå. Men har problemer med at den mister blader! Hvorfor gjør den det? Den ser jo så pistrete ut stakar.. Har vannet den helt vanlig, likevel begynte den plutselig å miste blader for en måneds tid siden. Nå begynner det heldigvis å gi seg, men hva har det seg egentlig? Jeg mener å huske at det samme skjedde i fjor på senhøsten, har den en årlig "miste-blader-periode"?

Jeg har også nylig flyttet, kan det ha vært en belastning for planten? Bladene som faller av er som regel gule, men også grønne blader og hele stilker har jeg funnet ved potten. Planta står på stuebordet i +/- 20 grader, og den har fått en del lys fra vinduene, men ikke direkte sollys. Jeg har aldri potta den om..kanskje det er på tide?

Og en annen ting med Stueask; blomster den egentlig? Har hørt at den visstnok får hvite små blomster, men har ikke sett noe til de ennå.

Kjempefint at du opprettet denne tråden!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hei!

Jeg har en Stueask stående i stua, og har hatt den i ca 1,5 år nå. Men har problemer med at den mister blader! Hvorfor gjør den det? Den ser jo så pistrete ut stakar.. Har vannet den helt vanlig, likevel begynte den plutselig å miste blader for en måneds tid siden. Nå begynner det heldigvis å gi seg, men hva har det seg egentlig? Jeg mener å huske at det samme skjedde i fjor på senhøsten, har den en årlig "miste-blader-periode"?

Jeg har også nylig flyttet, kan det ha vært en belastning for planten? Bladene som faller av er som regel gule, men også grønne blader og hele stilker har jeg funnet ved potten. Planta står på stuebordet i +/- 20 grader, og den har fått en del lys fra vinduene, men ikke direkte sollys. Jeg har aldri potta den om..kanskje det er på tide?

Og en annen ting med Stueask; blomster den egentlig? Har hørt at den visstnok får hvite små blomster, men har ikke sett noe til de ennå.

Kjempefint at du opprettet denne tråden!! =)

:) Bra noen har bruk for meg!

Stueask, eller Radermachera som den heter på latin, kan blomstre, ja, men det er sjelden som potteplante. Blomstene er da lysegule/hvite.

Den trenger mye lys, men ikke full sol, så det høres ut som om du har en fin plassering på den. Den er ikke spesielt glad i høye temperaturer, særlig ikke om vinteren, for da blir det for tørt for den i en vanlig oppvarmet stue (særlig i nyere hus). Dusj ofte for å unngå inntørkede blader. Gule blader kommer som for de fleste andre potteplanter, av for mye eller for lite vann. Står den varmt må den ha jevnt med vann, står den kjøligere (8-12 grader) skal den tørke litt mellom hver vanning.

Pleier du å gjødsle planta di? Du trenger ikke å begynne med det akkurat nå, og vent gjerne til slutten av februar-mars før du potter den om. Etter ompotting venter du en måneds tid før du begynner å gjødsle. Grunnen til at du ikke bør potte om akkurat nå, eller begynne å gjødsle, er fordi det er vinteren og dårlig med lys. Det vil gi slengete og stranten vekst hvis den får masse næring. Vent til lyset kommer tilbake, så skal du se du får en fin plante. Er den veldig pistrete blitt, så kan du prøve å klippe den ned når du potter om. Sett den gjerne ut til sommeren, men beskytt den mot direkte sol og pass på at den får passe med vann.

For å få en mer tett og kompakt vekst kan du knipe av toppskuddene når du har et par-tre fine blader nedenfor. Da vil planta danne to nye toppskudd, og dermed bli tettere og frodigere og ikke så høy og tynn. Dette kan du gjøre flere ganger. Gjelder forøvrig for veldig mange planter :)

Edit: Glemte det du spurte om flyttinga og bladfelling: Nei, den feller ikke naturlig blader, men flyttinga kan ha medvirket hvis den ble flyttet "naken" og det var mye kjøligere ute enn inne. Er bladene inntørka, men grønne når de faller av, så er det for lite vann og/eller for tørr luft. Gule blader kan komme av det samme. Hold fuktig.

Endret av Bjørnsdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minimi

deg kan jeg få bruk for :)

Har et par planter som jeg ikke aner hva heter. Problemet er hvertfall at de har mista alle bladene begge to. Har hatt de i 9mnd og 1,5år, og di har vært fine da. Dette er to forskjellige planter men begge har tykke store blader. Det var 5 blader på den yngste og 8-10 på den eldste. Den ene har mista et og et blad. Den andre tok sambo på her om dagen, og hvert blad han tok på datt av :overrasket:

Så nå gar jeg to potter med bare jord i :sjenert:

hva har jeg gjort for noe rart da tro? :klø: vannet for mye? for lite?

Pleier egentlig og vanne plantene når jeg husker det og har funka fint leeenge..

Edit: Bladene har falt av gradvis di sidte ukene, di to siste på den ene lå løst oppi potta i dag og di siste 4 bladene på den andre falt av da sambo tok på di..

Endret av Minimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Hvorfor lever julestjerna mi fremdeles? Pleier ikke de å dø på denne tiden? Har hatt den en måned - begynner å bli litt lei, men kan jo ikke kaste den når den fremdeles holder seg fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mine julestjerner holder seg forbausende godt de også. Og jeg som kjøpte så mange denne gangen (ja, man kan dekorere hele huset med julestjerner fra ica til 9 kroner stykket).... Har ikke så lyst til å hive dem, men vet heller ikke hvor jeg skal gjøre av dem nå når jula er blitt litt passè... Andre farger passer liksom bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du ting om hageblomster også? Jeg blir snart den lykkelige eier av en liten hageflekk, og har lyst til at den skal se pen ut, uten at jeg er noe "hagemenneske" som graver i jorda hvert eneste ledige minutt.

Hva bør jeg tenke på i månedene fremover mot sommeren? Løker og slik må vel i jorda tidlig for å blomstre til sommeren? Hvilke blomster bør jeg velge slik at det er blomsterfylt sommeren igjennom. Nytter vel ikke bare å plante påskeliljer...da ser det vel stusselig ut i august...

Finnes det noen lettfattelige hage-nettsider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en super tråd! :)

Jeg har en orkidé (av den vanligste sorten) på soverommet. I det siste har et par små knopper falt av. Jeg har lest at det vanligvis skyldes lav luftfuktighet, men jeg tror ikke det stemmer i dette tilfellet, da den står rett ved baderomsdøra. Kan det være noe annet?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et spørsmål jeg håper du kan hjelpe meg med, Bjørnsdatter :)

Jeg kjøpte en del orkideer i høst, og "noen" litt før det også :sjenert: Mange av disse er av typen som har sånne klumper (bulber?) som blomsterstilkene kom ut av. Nå har det kommet noen nye skudd på noen av plantene, men de har ikke fått samme fasong som bulbene som var der når jeg kjøpte orkideene. De er helt rette, hvis du skjønner hva jeg mener. Må det dannes en bulb før det kan komme blomsterstilker fra skuddene? Og hvordan kan jeg få plantene til å skjønne at de skal lage klump på skuddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kardemomme

Hei, akkurat en slik tråd jeg trenger nå. :)

Jeg og samboer fikk en stor Aloe Vera plante i innflyttingsgave i sommer. Den vokser seg bare større og større og "bladene" er så store og tunge nå at den velter mot en side og det ser ut som den kan knekke når som helst.

Noen gode råd for hva jeg kan gjøre med den så den ikke blir ødelagt ved å knekke? Burde jeg forflytte den over i en større krukke med mer jord eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
deg kan jeg få bruk for :)

Har et par planter som jeg ikke aner hva heter. Problemet er hvertfall at de har mista alle bladene begge to. Har hatt de i 9mnd og 1,5år, og di har vært fine da. Dette er to forskjellige planter men begge har tykke store blader. Det var 5 blader på den yngste og 8-10 på den eldste. Den ene har mista et og et blad. Den andre tok sambo på her om dagen, og hvert blad han tok på datt av :overrasket:

Så nå gar jeg to potter med bare jord i :sjenert:

hva har jeg gjort for noe rart da tro? :klø: vannet for mye? for lite?

Pleier egentlig og vanne plantene når jeg husker det og har funka fint leeenge..

Edit: Bladene har falt av gradvis di sidte ukene, di to siste på den ene lå løst oppi potta i dag og di siste 4 bladene på den andre falt av da sambo tok på di..

Jeg har absolutt ingen anelse om hvilke planter du har dessverre... og da er det litt vanskelig å fortelle deg hva som har skjedd. Det KAN være feil vanning, det KAN også være at de har fryst, eller at de har blitt flyttet. Siden jeg ikke vet noe om hva de tåler og ikke tåler så er det litt vrient :sjenert:

Men har de ingen blader nå, og viser ingen tegn til nye skudd hverken i toppen eller på sidene, så tror jeg du like godt kan hive dem. Ta dem gjerne ut av potta og undersøk røttene og jorda. Friske røtter er hvite og sprø, syke og døde er alt fra gule til brunsvarte og bløte. Klem på jorda. Kan du klemme ut vann, så har de sannsynligvis druknet. Da er det nemlig ikke noe plass til luft i jorda, og luft er minst like viktig for røttene som vann.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hvorfor lever julestjerna mi fremdeles? Pleier  ikke de å dø på denne tiden? Har hatt den en måned - begynner å bli litt lei, men kan jo ikke kaste den når den fremdeles holder seg fin.

Ja, mine julestjerner holder seg forbausende godt de også. Og jeg som kjøpte så mange denne gangen (ja, man kan dekorere hele huset med julestjerner fra ica til 9 kroner stykket).... Har ikke så lyst til å hive dem, men vet heller ikke hvor jeg skal gjøre av dem nå når jula er blitt litt passè... Andre farger passer liksom bedre nå.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...&hl=julestjerne

Mange gode tips der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Vet du ting om hageblomster også? Jeg blir snart den lykkelige eier av en liten hageflekk, og har lyst til at den skal se pen ut, uten at jeg er noe "hagemenneske" som graver i jorda hvert eneste ledige minutt. 

Hva bør jeg tenke på i månedene fremover mot sommeren? Løker og slik må vel i jorda tidlig for å blomstre til sommeren? Hvilke blomster bør jeg velge slik at det er blomsterfylt sommeren igjennom. Nytter vel ikke bare å plante påskeliljer...da ser det vel stusselig ut i august...

Finnes det noen lettfattelige hage-nettsider?

Jeg er også lykkelig nybegynner og utrolig overambisiøs når det gjelder min nyervervede hageflekk. Det eneste jeg vet er at planlegging, prøving og feiling er de viktigste tingene :)

Jeg vil absolutt anbefale http://www.hagegal.no, der er det MANGE dyktige mennesker! Hu i svingen og Leo her på KG er heller ikke helt tapt bak en hagedam når det gjelder hage :)

Ellers vil jeg anbefale http://www.hushjemhage.no/hage/hageforside.htm

Det finnes masse ressurser på nettet, hagegal har en egen linkeside som det er vel verdt å kikke på.

Masse lykke til med den nye hagen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
For en super tråd!  :)

Jeg har en orkidé (av den vanligste sorten) på soverommet. I det siste har et par små knopper falt av. Jeg har lest at det vanligvis skyldes lav luftfuktighet, men jeg tror ikke det stemmer i dette tilfellet, da den står rett ved baderomsdøra. Kan det være noe annet?

Takk for svar!

Har den blitt flyttet i det siste? Nettopp kommet i hus, flyttet fra et vindu til et annet, endring i temperatur eller vanningsmønster? Sjekk at den ikke står i vann, det er første bud. Så sjekker du at den står i vinduet, men helst ikke over en panelovn, for da er luftfuktigheten lik null uansett om den står ved siden av dusjen. Trekker viduet eller pleier du å lufte der? Er luka øverst over vinduet åpen? Alt dette kan få knoppene til å bli gule og falle av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg har også et spørsmål jeg håper du kan hjelpe meg med, Bjørnsdatter :)

Jeg kjøpte en del orkideer i høst, og "noen" litt før det også  :sjenert:  Mange av disse er av typen som har sånne klumper (bulber?) som blomsterstilkene kom ut av. Nå har det kommet noen nye skudd på noen av plantene, men de har ikke fått samme fasong som bulbene som var der når jeg kjøpte orkideene. De er helt rette, hvis du skjønner hva jeg mener. Må det dannes en bulb før det kan komme blomsterstilker fra skuddene? Og hvordan kan jeg få plantene til å skjønne at de skal lage klump på skuddet?

Skjønner hva du mener. Den er liksom ikke "ferdig" enda.

Fant noe jeg tror kan hjelpe på Auds orkidevindu: http://www.orkideer.com/Kultur/Odontoglossum.htm

Temperatur og nok vann er viktig for disse orkideene. Til forskjell fra Phalaenopsis vil de stå ganske kjølig når de danner nye bulber og blomsterstilker. Prøv tipsene til Aud, og se om ikke det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bjørnsdatter
Hei, akkurat en slik tråd jeg trenger nå.  :)

Jeg og samboer fikk en stor Aloe Vera plante i innflyttingsgave i sommer. Den vokser seg bare større og større og "bladene" er så store og tunge nå at den velter mot en side og det ser ut som den kan knekke når som helst.

Noen gode råd for hva jeg kan gjøre med den så den ikke blir ødelagt ved å knekke? Burde jeg forflytte den over i en større krukke med mer jord eller...?

Prøv å potte den forsiktig om, sett den litt dypere, og støtt den gjerne opp med noen korte blomsterpinner så den ikke velter. Hvis den danner sideskudd, så ville jeg satt dem i egne potter, og etter hvert byttet ut den store. For når de blir så svære så er de nesten umulige å holde liv i siden de bare velter og knekker...

Husk at aloe nesten ikke skal ha vann i det hele tatt om vinteren, og du bør halvblande blomsterjorda med sand når du skal potte om. Ikke vann hvis jorda er litt fuktig, kun hvis den er knusktørr. Du kan gjerne sette aloen litt kjølig fram til mars sånn ca, litt avhengig av hvor tidlig våren kommer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan komme med et par spm som jeg kan lure litt på..sidenm du oppfordrer til dette:)

jeg har en aloevera plante som tydligvis ikk eliker seg. hans nederste stilker blir brune og råtner sammen, klipper dem vekk men synes det sprer seg oppover. han får meeeeget lite vann

ellers har jeg et pengetre... hvor ofte ville du ha vanna dette??

og hva med fredslilja? denne tar jeg i dusjen en gang i uka, men ser at den ene av dem så gulner blandene litt...

så til slutt, jeg har en jødeampel, som jeg har tatt stiklinger av, i den ene potta vokser det, mens det står bom still i den andre...

nå har du mye å svare på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingen anelse om hvilke planter du har dessverre... og da er det litt vanskelig å fortelle deg hva som har skjedd. Det KAN være feil vanning, det KAN også være at de har fryst, eller at de har blitt flyttet. Siden jeg ikke vet noe om hva de tåler og ikke tåler så er det litt vrient  :sjenert:

Men har de ingen blader nå, og viser ingen tegn til nye skudd hverken i toppen eller på sidene, så tror jeg du like godt kan hive dem. Ta dem gjerne ut av potta og undersøk røttene og jorda. Friske røtter er hvite og sprø, syke og døde er alt fra  gule til brunsvarte og bløte. Klem på jorda. Kan du klemme ut vann, så har de sannsynligvis druknet. Da er det nemlig ikke noe plass til luft i jorda, og luft er minst like viktig for røttene som vann.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer...

Skjønner at det ikke er så lett når jeg ikke vet hva plantene heter. men trur jeg bare kan hive di ja. det er nesten ingenting igjen etter di i potta. Bare jord..

Jeg får gå til innkjøp av nye, og denne gangen få med meg hva de heter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tråd! :)

Eføy:

Har fått blomsterfluer på denne. Har lest rådene om vask osv tidligere i tråden, men lurer på; Tåler den å bli vannet med salmiakkvann? Hva er i såfall forholdet mellom vann-salmiakk?

Tulipan / Påskeliljer

Hvis jeg hakker opp jorda i hagen, kan jeg fremdeles plante? Vil de komme opp til våren da?

Kan jeg plante begge typer løker i potter inne nå, og få dem frem?

Var litt sent ute med planting i hagen i høst, så jeg har fremdeles løker jeg ikke har fått plantet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...