Gå til innhold

Spør meg om noe!


Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Jeg har liksom fått litt dreisen på orkideer av palaneopsis typen...

Men så kjøpte jeg en flott Cambria Nelly Isler, og vips så døde blomstene i løpet av en uke...

Hvordan får jeg denne til å komme tilbake??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar, tror faktisk jeg skal prøve å få Amaryllisene til å blomstre igjen til neste år, om ikke annet for å kunne skryte av grønne fingre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg har en liten oppgave til deg...

Har en plante/blomst her som jeg ikke aner hva heter. Men prøver å forklare her... Den er omgitt av "elefantfot-strå", så en rund men helt tynn "sak" med mange spisser. da jeg kjøpte den var den rosa- og mamma sin får avogtil noen pittesmå lilla blomster.

håper du ser den for deg. Vet du navnet? Finner du bilde av den på nett hadde det vært glimrende å fått bekreftet min håpløse beskrivelse.

Så til spørsmålet: Den greia som vanligvis er helt rosa er nå blitt hvit (lyslys grøntskjær). Er det pga mangel av lys?? Eller mangel på vann?? Eller bare i total mangel på grønne fingre??

Jeg vet hva det er, det er en tillandsia cyanea:)

Den er en bromelia, altså i samme slekt som ananas, og blomstrer derfor bare en gang. Den rosa tingen får lilla blomster langs kanten, og etter avblomstring blir den rosa grønn. Det er helt normalt. Den blir ikke rosa igjen, og blomstrer som sagt ikke flere ganger. Den kan få sideskudd som kan blomstre om noen år. Den trenger ikke så veldig mye vann, men en del lys, og er egentlig veldig grei for alle dem som ikke nødvendigvis har så grønne fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg har liksom fått litt dreisen på orkideer av palaneopsis typen...

Men så kjøpte jeg en flott Cambria Nelly Isler, og vips så døde blomstene i løpet av en uke...

Hvordan får jeg denne til å komme tilbake??

Cambria er litt mer komplisert enn phalaenopsis, de trenger bl.a hvileperiode hvor de skal stå litt kjøligere og ha litt mindre vann. Gjerne beskjæres om nødvendig og pottes om når det kommer nye skudd. Klipp av hele blomsterstengelen, og sett orkideen på soverommet eller et annet sted hvor det er lyst og litt kjøligere enn norsk stuetemperatur om vinteren :) Gi den vann som phalaenopsisen, bare litt sjeldnere, og pass på at ikke bulbene (de tykke klumpene nederst på bladene) skrumper inn. Da får planta enten for mye eller for lite vann. Når det kommer nye skudd, kan du flytte den inn i stua igjen, og begynne å vanne litt mer. Nok vann er viktig hele veien, og gjerne en dusj med sprayflaske for å unngå krøllete blader. (ikke farlig, men ikke så pent heller, kommer av for lav luftfuktighet, som det jo som regel er i norske hjem om vinteren) Det tar en god stund før cambriaen blomstrer igjen, og den står ikke så lenge som phalaenopsisen dessverre. Jeg har et par stykker som jeg venter spent på nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvbland sand og blomsterjord, og vann litt. Sett toppen oppi der, det kan hende at den roter seg :)

Men overlever den i vann en uke eller to til jeg får tak i sand og jord? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorda i potta til Yuccapalmen min begynner å bli hvit, hvorfor det ?

(Jeg er ikke spesielt overivrig med vanningen, men vanner den når den virker tørr...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan garantere deg at den er dau som ei spekesild når du tar den inn igjen  :ler:

men da var det godt at jeg ikke har noen julestjerne da :ler:

GOD JUL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overtatt en julegruppe med eføy og hvite azalea. Hvordan tar jeg beste vare på sistnevnte blomst. De bør vel ha mye lys? Har jevnt over 23 grader i stua så noe kjølig liv kan jeg ikke gi de.

Endret av Persille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørnsdatter
Men overlever den i vann en uke eller to til jeg får tak i sand og jord? :sjenert:

Ikke helt sikker på det faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Har overtatt en julegruppe med eføy og hvite azalea. Hvordan tar jeg beste vare på sistnevnte blomst. De bør vel ha mye lys? Har jevnt over 23 grader i stua så noe kjølig liv kan jeg ikke gi de.

Hvis de står i en kurv eller en tett potte el.l., så er det dårlig håp for Azaleaen. Den trenger MYE vann, men tåler selvsagt ikke å stå i vann heller (da hadde det jo vært enkelt). Den trives best når den får stå litt kjølig, men har du 23 grader inne så skal jeg ikke be deg om å skru av ovnen ;)

Hvis du har hjerte til å knerte gruppa, så skaff en ganske stor potte, gjerne leire, med hull i bunnen, og plant Azaleaen i den. Så er det bare å begynne å vanne - ca annenhver dag, men sjekk om den kjennes lett før du dypper den i vannbøtta. Er den tung så er den ikke tørst. Den jorda du får kjøpt (hvis du trenger ekstra jord i potta) holder på en del mer vann enn torvjorda Azaleaen vanligvis står i. Pass på at den får rent godt av seg før du setter den tilbake på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jorda i potta til Yuccapalmen min begynner å bli hvit, hvorfor det ?

(Jeg er ikke spesielt overivrig med vanningen, men vanner den når den virker tørr...)

Mugg. Vann nedenfra. Fjern det øverste jordlaget og ha på ny jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Bjørnsdatter, er det slik at gule blader alltid betyr at man har overvannet?

Har en hvit alpefiol som til stadighet "visner" og får gule blader... :tristbla:

Gule blader kommer som regel av feilvanning, enten for mye eller for lite vann. Alpefiolen skal ha ganske mye, men den må absolutt ikke stå i vann. Vann på skåla, la stå i ti minutter, og hell av det som står igjen. Bruk helst lunkent vann. Gule blader får de som regel uansett (noen få), knip dem av helt inntil så det ikke blir stående igjen en stilk (kan føre til muggangrep).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en sånn Ti Mo vase med sånn gele og sten og greier, vet du hva jeg mener?

Den har det vært svibler i men går det an å ta ut de løkene å plante noe annet oppi der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg har en sånn Ti Mo vase med sånn gele og sten og greier, vet du hva jeg mener?

Den har det vært svibler i men går det an å ta ut de løkene å plante noe annet oppi der?

Ja, Timo er en tysk produsent som lager diverse glassprodukter. Bare ta ut det som er dødt og putt oppi noe annet hvis du har lyst. Det kan hende at det blir litt jordsøl nedi geleen, så den blir stygg, men det skal gå an å få tak i ny gele som du kan blande selv hvis det blir nødvendig. Stein også. Bare ikke snu hele greia på hodet når du tar ut sviblene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...