Gå til innhold

Barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vet du hva, Far til 2? Jeg blir ganske matt over måten du bruker det store engasjementet ditt i denne saken på. Du kunne brukt engasjementet på å sette deg inn i lovverket slik at du hadde hatt mer kunnskap om det du uttaler deg om.

Jeg har ikke lest hele tråden, men stoppet ved der jeg kopierer fra, og må kommentere dette innlegget, og noen av de foregående.

Dommen i Tingretten overprøver ikke barnevernets vurdering.

Det er vel heller ikke det å endre et vedtak jeg er ute etter, men MULIGHETEN til å sikre barn en optimal behandling av det som er definert som et problem.

I Gambia saken hadde jenta vært sendt ut av landet om ikke advokaten hadde fått stoppet dette og fratatt jenta passet.

OM ! det er slik Embla ? nevnte i et innlegg om at advokaten kom på banen etter pressen, viser det i det minste at også advokater leser avviser og at noen stiller opp for å ivareta BARNETS ønsker.

Dette har gitt barnet et minimum av muligheter til å bli hørt. Kansje ikke av en uavhengig instans slik jeg ønsker, men en mulighet basert på at menesker rundt barnet bryr seg om henne og gir henne et håp om at ting kan ordnes. Frem til passet ble fratatt jenta synes det som om det ikke var andre involverte som så hva barnevernets forslag kan gjøre mot et barn. Og uansett om barnet får bli i Norge eller ikke håper jeg det er et signal om at også barn bør ha et minimum av rettsikkerhet som ivaretar deres interesser når ingen andre klarer å gjøre noe.

Det er en avgjørelse gjort av rettsappratet etter Lov om barn og foreldre, som går på regulering av blant annet foreldreansvarsforhold og samværsrett. Dette er en helt annen lov enn lov om barneverntjenesten, hvor barneverntjenesten ikke har noen myndighet til å gripe inn.

...

Nå vet ikke jeg hva du definerer med "å gripe inn", men når barnevernet henter stemora fra Gambia og gir henne penger så hun kan fjerne jentungen fra skolen og venne sine, så er dette også en form for "å gripe inn".

Så noe annet: En henleggelse av en barnevernssak, er IKKE et vedtak, og kan således ikke påklages. Klageadgangen ved vedtak, er forbeholdt sakens parter, ikke Gud-og-hvermann.  Fylkesmannen som tilsynsorgan får rapportering på alle henlagte saker, og kan få innsyn i den konkrete saken.

Så det du sier er at det ikke finnes noe kontrollorgan for de enkelte saker som henlegges. Bare en statistikk som sendes Fylkesmannen.

Jeg kan ikke si at det beroliger meg. Ettersom det i teorien tilsier at MANGE ! saker som burde vært undersøkt isteden kan bli henlagt. I parksis betyr dette at det ikke finnes noen kvalitetskontroll mht hvilke reaksjoner barnevernet igangsetter (eller lar være å igangsette) etter en bekjymringsmelding.

Hvordan i all verden kan det forsvares som "barnets beste" at ingenting undersøkes ?

Hvilke signaler gir dette til de som evt er bekjymret når du legges i en papirbunke tilsvarende "politiets henleggelser". Slik jeg oppfatter det er det et signal som "ikke bry deg for vi gidder ikke høre på deg likevel".

Ang. bekymringsmeldinger: Dersom du melder bekymring i en sak, og etterhvert ser at ting blir verre for barna, eller det er like ille som det du meldte, har du mulighet til å melde på nytt ut fra det du ser og er bekymret for. En slik bekymring som du evnt. har, kan vel på ingen måte være avhengig av om du har fått informasjon fra barnevernet  om hvordan de har jobbet i saken tidligere?

Det der er teori. Når noen melder noe til barnevernet forventer de at barnevernet UNDERSØKER saken. Om alt er som det var tidligere regner sannsynligvis folk med at det ikke var noe å bekjymre seg om. For de vet jo ikke at "barnevernet" ga f...

Barnevernet er regulert av habilitetsregler som all annen offentlig forvaltning. Men at folk kjenner hverandre, gir ikke grunn i seg selv for å være inhabil. Når du ser så mange muligheter for at personlige hensyn og kapasitetshensyn hos barnevernet er avgjørende for de beslutninger som blir tatt, mener jeg at du undervurderer den faglige kompetansen og den etiske standarden hos barnevernsansatte.

Ja jeg undervurderer kansje den etiske standarden hos barnevernsansatte. Men hva er det egentlig som er så spesielt med denne "rasen" som gjør dem så unike ? Vi vet at leger, sykepleiere, forskere, politi, militære,politikere, etc, etc fra tid til annen handler uetisk. Hvorfor gjør aldri barneversansatte det samme ? Er det noe de får i kaffen når de kommer på jobben om morgenen. I så tilfelle bør det deles ut til langt flere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Er det noe de får i kaffen når de kommer på jobben om morgenen. I så tilfelle bør det deles ut til langt flere."

Kanskje det;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...