Gå til innhold

Barnevernet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om man sender bekymringsmelding anonymt til barnevenet, hvor anonym er man egentlig da? Legges saken fram overfor foreldrene på en måte som gjør at man blir gjenkjent? Blir man innkalt som vitne i en eventuelt rettsak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du faktisk ikke kommer noen vei med å være annonym!

Dette fordi det har kommet mange falske annonyme tips, så derfor må du stå fram med fullt navn og evt. vitne!

Mener det er sånn nå ihvertfall!

Skrevet

Hmm. Nja. Jeg er bare så redd for å komme i konflikt med de det gjelder samtidig er det jeg skal melde fra om såpass alvorlig at jeg ikke helt kan la være.

Skrevet

Problemstillingen du beskriver er dessverre veldig vanlig.

De som har inngående(detaljert erfaring med et problem) er som oftest de som står familien nærmest. Samtidig er det av naturlige årsaker denne gruppen (som vet mest) som har størst behov for å være annonym.

Skrevet
Problemstillingen du beskriver er dessverre veldig vanlig.

De som har inngående(detaljert erfaring med et problem) er som oftest de som står familien nærmest. Samtidig er det av naturlige årsaker denne gruppen (som vet mest) som har størst behov for å være annonym.

Ja, det er kjempevanskelig.

Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke helt når denne artikkelen ble skrevet, men her står det ihvertfall:

Barn og barnevern

"Husk at du kan ringe barnevernet for råd og veiledning. Du kan være annonym, og det trenger ikke nødvendigvis bli en sak ut av det. "

Endret av Miloine
Skrevet

Ja, jeg vet at man kan det sånn rent ofissielt. Jeg lurte mer på hvor anonymt er anonymt liksom.

Skrevet (endret)
Ja, jeg vet at man kan det sånn rent ofissielt. Jeg lurte mer på hvor anonymt er anonymt liksom.

Da tror jeg mitt første svar er gjeldende!

Men du kan jo ringe å høre med dem - hvis du ser på den linken jeg la ut!

Hmm. Nja. Jeg er bare så redd for å komme i konflikt med de det gjelder samtidig er det jeg skal melde fra om såpass alvorlig at jeg ikke helt kan la være.

Jeg mener du bør melde ifra sålenge du sier at det er ganske alvorlig og heller la vennskapet med dem det gjelder bli som det blir!

Endret av Miloine
Skrevet

Dersom du vet 100% sikkert at dette er en alvorlig sak som bør meldes til Barnevernet, så kan du vel ta sjansen på at identiteten din blir kjent? Det er tross alt best at barn får hjelp, anonymitet eller ikke.

Skrevet

Du kan være helt anonym når du melder i fra i BV.

Hvis du velger å la BV få navnet ditt kan du fortsatt være anonym ovenfor de det gjelder, men hvis det blir en evnt. rettsak ut av det er BV pliktig til å oppgi navnet ditt hvis de vet det.

Jeg synes at de som melder bør stå for det de gjør, være tøffe nok til å stå frem med navnet sitt både hos BV og de det gjelder, selv om det blir mye dritt etterpå.

De som blir meldt kommer til å sette himmel og jord i bevegelse for å finne ut av hvem som har meldt de, de kommer til å mistenke alle de kjenner å livet blir jævlig surt for alle. Jeg vet dette pga at jeg har blitt beskyldt for dette helt ubegrunnet, tror jeg fortsatt ikke er "renvasket" enda. Siden BV har tausetsplikt kommer jeg vel aldri til å bli det heller :sur:

Skrevet
Dersom du vet 100% sikkert at dette er en alvorlig sak som bør meldes til Barnevernet, så kan du vel ta sjansen på at identiteten din blir kjent? Det er tross alt best at barn får hjelp, anonymitet eller ikke.

Ja, selvsagt er barna de viktigste. Jeg synes bare det hele er vanskelig når jeg er blitt betrodd ting som ikke skal fortelles videre.

Skrevet
Ja, selvsagt er barna de viktigste. Jeg synes bare det hele er vanskelig når jeg er blitt betrodd ting som ikke skal fortelles videre.

Ja, jeg skjønner at det ikke er lett. Håper dette løser seg på et vis :)

Skrevet
Ja, jeg skjønner at det ikke er lett. Håper dette løser seg på et vis :)

Det gjør det sikkert og vansklig blir det nok uansett.

Skrevet
Du kan være helt anonym når du melder i fra i BV.

Hvis du velger å la BV få navnet ditt kan du fortsatt være anonym ovenfor de det gjelder, men hvis det blir en evnt. rettsak ut av det er BV pliktig til å oppgi navnet ditt hvis de vet det.

Ja, det er vel sånn det gjøres

Jeg synes at de som melder bør stå for det de gjør, være tøffe nok til å stå frem med navnet sitt både hos BV og de det gjelder, selv om det blir mye dritt etterpå.

De som blir meldt kommer til å sette himmel og jord i bevegelse for å finne ut av hvem som har meldt de, de kommer til å mistenke alle de kjenner å livet blir jævlig surt for alle. Jeg vet dette pga at jeg har blitt beskyldt for dette helt ubegrunnet, tror jeg fortsatt ikke er "renvasket" enda. Siden BV har tausetsplikt kommer jeg vel aldri til å bli det heller  :sur:

og det er derfor BV ikke er så glad for at de som tipser er anonyme, fordi det kan gå utover så mange som du skriver!

Synd du ble utsatt for det der! :tristbla:

Da er da altså noe du ikke har opplevd selv at skjer med barnet, men blitt betrodd til av en annen voksen eller av det utsatte barnet!

Vet jo ikke noe om saken, men når det gjelder barn som ikke har det bra og du VET at dette stemmer, bør du vel egentlig uansett ta kontakt med BV.!

Skjønner jo at dette er letter sagt enn gjort, og at du syns dette er veldig vannskelig :)

Skrevet

ja nå står jo jeg midt oppi en slik sak. hvor min søster er den som er blitt meldt. fikk klar beskjed fra barnevernet om at man ikke kan være anonym fordi min søster har krav på å vite hvor denne meldingen kommer fra.

kan jo hende det varierer fra sted til sted. ikke vet jeg, men det var nå den beskjeden vi fikk

Skrevet
ja nå står jo jeg midt oppi en slik sak. hvor min søster er den som er blitt meldt. fikk klar beskjed fra barnevernet om at man ikke kan være anonym fordi min søster har krav på å vite hvor denne meldingen kommer fra.

kan jo hende det varierer fra sted til sted. ikke vet jeg, men det var nå den beskjeden vi fikk

Da jeg ringte BV for å få et "bevis" på at jeg var uskyldig sa de at man kunne melde ifra totalt anonymt enten pr tlf eller brev. BV har plikt til å ta saken på alvor og undersøke uansett.

Skrevet
Da jeg ringte BV for å få et "bevis" på at jeg var uskyldig sa de at man kunne melde ifra totalt anonymt enten pr tlf eller brev. BV har plikt til å ta saken på alvor og undersøke uansett.

Er dette lenge siden?

Jeg mener at den loven der er endret pga. bla. slike hendelser du forteller om i det første innlegget!

Gjest Leiababe
Skrevet

Barnevernet ønsker at de som melder skal stå frem med navn, men de er pliktige til å se på alle meldinger som kommer inn. Dette skal de gjøre i løpet av en uke. Ser de da grunn til videre undersøkelse, skal denne undersøkelsen gjøres i løpet av tre måneder. I løpet av denne perioden tar barnevernet kontakt med de som har betydning for saken. Her er det jo best at melder ikke er anonym, slik at barnevernet har mulighet til å ta kontakt for å få alle fakta på bordet.

Skrevet
Er dette lenge siden?

Jeg mener at den loven der er  endret pga. bla. slike hendelser du forteller om i det første innlegget!

Det er et par mnd siden.

Skrevet

Barneverntjenestn skal vurdere alle meldinger, om de er anonyme eller ikke. Anonyme meldinger må vurderes i forhold til om de er troverdige, slik som alle andre meldinger. Selv om bvntj vet navnet på melder, kan melder velge å være anonym, selv om det er best for alle parter om de står frem. Dersom saken kommer opp i fylkesnemd, kan ikke melder være anonym, eller dersom det er veldig gode grunner til at melder behøver anonymitet, kan man ikke bruke den informasjonen i saken som kommer fra anonym kilde. I helt spesielle tilfeller kan nok nemnda bruke anonymt materiale (dvs at partene ikke blir kjent med hvem som har gitt opplysningene, men at nemnda og muligens partens advokat), men jeg har ikke hørt om at det har skjedd. (jeg er egentlig litt usikker på dette, så ta det med ei klype salt)

Dersom en melder er anonym, kan det nok være slik at innholdet i meldingen gjør at foreldrene skjønner hvem som har meldt. Barneverntjenesten kan forsøke å legge frem bekymringen på en slik måte at den fremstår i sin helhet, men at unødvendig gjenkjennende detaljer unngås. Men det skal være gode grunner til at lar slike hensyn råde, og det skal ikke skje på en slik måte at noen av bekymringene blir borte på grunn av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...