Gå til innhold

BI Bedøk-case

Fremhevede innlegg

Skrevet
Varelagerets reduksjon har ikke noe å si...

Innkjøpsprisen er 330 og siden dg er 33,3,så vil det si at 330=33,3% så da må du legge på resterende 66,7%

Så da blir det 330/0,667=494

Innkjøpspris er jo 300, men det er med mva...den er jo 240 uten mva...også skal vi beregne salgspris med mva...mva på salgsprisen har jo et annet grunnlag enn mva på innkjøp

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen av dere som er helt sikre på at Texas Ti-83 plus er tillat å ha med?

Dette lurer jeg også på.. :forvirret:

Skrevet (endret)
Innkjøpspris er jo 300, men det er med mva...den er jo 240 uten mva...også skal vi beregne salgspris med mva...mva på salgsprisen har jo et annet grunnlag enn mva på innkjøp

Oops,har skrevet feil tall.....men det er sånn uansett,også som du sier så må mva trekkes fra først

Da blir det 240/0,667*1,25

Endret av -frøya-
Skrevet

Prøver å få til 3 nå, men skjønner ikke tot. enhetskostnader og salgspris! noen som har fått til denne oppgaven??

Skrevet

Sendte mail til forelseren min jeg.....får håpe han svarer før tirsdag hvertfall,hvis ingen andre her kommer med en løsning...

Skrevet
Sendte mail til forelseren min jeg.....får håpe han svarer før tirsdag hvertfall,hvis ingen andre her kommer med en løsning...

Har han lov til å svare da? Da skulle vi leid en bedøk foreleser hele mandag og gått igjennom hele caset - det hadde hjulpet masse og han hadde jo fått bra resultater på studentene sine ;):mrgreen:

Skrevet
Har han lov til å svare da? Da skulle vi leid en bedøk foreleser hele mandag og gått igjennom hele caset - det hadde hjulpet masse og han hadde jo fått bra resultater på studentene sine ;)  :mrgreen:

han har vel lov til å svare på spørsmål før eksamen?

Skrevet
Har du gjort oppgave 3?

Jeg har ikke gjort så mye enda - gjør mest eksamensoppgaver nå siden jeg får løsningen der. Det hjelper jo ikke så mye å gjøre caset hvis jeg ikke får de riktige svarene så tar den til slutt.

Skrevet

Hva har folk fått på oppgave 5 som resultat og balanse?? Har dere delt opp regnskapet i en november- og desember-del?? og ført endelige saldobalanse per 30.11 som foreløpig saldobalanse per 01.12??

Skrevet
Hvordan har dere regnet på 1G?

Fk/ gjennomsnittlig Dg=nullpunkt

Finne FK for A og B

Gjennomsnitllig DG=DB(a+b)/salgsinntekt(a+b)

Skrevet (endret)

Nå har jeg begynt på caset!

Vi kan jo sammenligne og se om vi har fått det samme for da er det jo mest sannsynlig riktig. Har gjort ferdig oppgave 1 og jeg fikk følgende svar:

a) direkte lønn

b) totale tilvirkningskostnader

c) DG produkt A 30,54% og DG produkt B 31,73%

d) B er mest lønnsom. Produser 6000 av produkt B og 2800 av produkt A

e) B var mest lønnsom. Overskudd på 81.336.000.

Denne er jeg i tvil på så fint om noen kan hjelpe meg med rett svar :)

f) B er mest lønnsom. Produser 6000 av produkt B og 2500 av produkt A

g) 59.884.800

h) 75.884.800

i) 7.803

j) DB = 538, så orderen er lønnsom

k) salg av produkt A må øke med 9,65%

Denne er jeg også i tvil på så fint om noen kan hjelpe meg med rett svar her også :)

Gi meg tilbakemelding på e) og k) er dere snille..... :-D

Jeg kommer til å sjekke denne siden ofte i morgen, så hadde vært hyggelig med litt selskap :)

Endret av siljame
Skrevet (endret)

På oppgave 1 er det noe jeg ikke blir klok på. SI som man skal bruke til å regne DB skal vel være uten mva? Har regnet både med og uten og synes det blir fryktelig lave tall uten mva., men i boka står det at man i skolesammenheng skal regne uten.. noen som kan oppklare?

Edit:

Kanskje jeg har misforstått dette.. det står på side 189 under Bruttofortjeneste. Har lest så mye at jeg går helt i surr. Noen som vet det sikkert om det skal være med eller uten mva?

Endret av BI-student
Skrevet (endret)
Nå har jeg begynt på caset!

Vi kan jo sammenligne og se om vi har fått det samme for da er det jo mest sannsynlig riktig. Har gjort ferdig oppgave 1 og jeg fikk følgende svar:

a) direkte lønn

b) totale tilvirkningskostnader

c) DG produkt A 30,54% og DG produkt B 31,73%

d) B er mest lønnsom. Produser 6000 av produkt B og 2800 av produkt A

e) B var mest lønnsom. Overskudd på 81.336.000.

Denne er jeg i tvil på så fint om noen kan hjelpe meg med rett svar :)

f) B er mest lønnsom. Produser 6000 av produkt B og 2500 av produkt A

g) 59.884.800

h) 75.884.800

i) 7.803

j) DB = 538, så orderen er lønnsom

k) salg av produkt A må øke med 9,65%

Denne er jeg også i tvil på så fint om noen kan hjelpe meg med rett svar her også :)

Gi meg tilbakemelding på e) og k) er dere snille.....  :-D

Jeg kommer til å sjekke denne siden ofte i morgen, så hadde vært hyggelig med litt selskap  :)

På mange av oppgavene har jeg fått andre svar enn deg.....

Hvordan har du regnet ut e og k?

Mine svar:

a)direkte lønn

b)totale tilvirkningskostnader

c)a=30,5 b=31,7

d)B mest lønnsom, a=1,3 b=1,4

e)

f)b mest lønnsom,a=1,10 b=1,15

G)59980769

H)76006410

I)11428,5

J)538,aksepteres

k)

Noen andre som har fått noe annet?

Endret av -frøya-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...