Gjest Bedøk-student Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Caset som man bør jobbe med frem til eksamen ble jo lagt ut denne uken og siden det er fritt frem for å samarbeide med hvem man vil oppretter jeg denne tråden hvor vi kan hjelpe hverandre underveis. Har ikke kommet igang med caset selv helt enda - må lese ferdig pensum denne helgen og så er det til pers med caset og andre eksamensforberedelser. Selve caset ligger her (NB! ser den ble revidert 9/11!): http://web.bi.no/info/bb.nsf/vLookup/E30F0...0E?OpenDocument Så... - da er ballen i gang! Håper vi kan få litt nyttig og lærerik diskusjon rundt oppgavene når vi kommer i gang. Noen som har begynt å jobbe med den allerede?
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Jeg tok bedøk i fjor, og syntes det gikk greit å løse caset. Hovepoenget med bokføringa er å skjønne forskjellen mellom utgifter og kostnader. Og så må man skjønne hovedforskjellen mellom driftsregnskapet og årsregnskapet. Og ang KS-oppstillinga er det ingen krise hvis man ikke får den til, men man må skjønne hvilken effekt feks økte kundefordringer har på KS. Lykke til, kan ikke hjelpe til da jeg må jobbe med egne eksamener
Gjest Bedøk-student Skrevet 12. november 2006 #3 Skrevet 12. november 2006 Har begynt å se på oppgave 2 i caset nå. Noen andre som er litt i gang? På oppgave 2d.. skal vi der bruke tabell 2 eller tabell 4 for å komme frem til svaret? Litt usikker på forskjellen på de to.. svaret blir ca dobbelt så høyt med tabell 4 som med tabell 2 og det er et eksempel i boka som likner på oppgaven hvor de bruker tabell 2.. likevel er jeg ikke sikker på om jeg har gjort riktig. Bruker man tabell 2 blir svaret at det lønner seg med 50 000 kr i året i 30 år fremfor 600 000 på en gang.
Gjest Gjest Elisabeth Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 Har begynt å se på oppgave 2 i caset nå. Noen andre som er litt i gang? På oppgave 2d.. skal vi der bruke tabell 2 eller tabell 4 for å komme frem til svaret? Litt usikker på forskjellen på de to.. svaret blir ca dobbelt så høyt med tabell 4 som med tabell 2 og det er et eksempel i boka som likner på oppgaven hvor de bruker tabell 2.. likevel er jeg ikke sikker på om jeg har gjort riktig. Bruker man tabell 2 blir svaret at det lønner seg med 50 000 kr i året i 30 år fremfor 600 000 på en gang. ← Jeg har regnet på det uten tabeller og funnet ut at det lønner seg med 50.000 i året fremfor 600.000 nå.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2006 #5 Skrevet 14. november 2006 Jeg har regnet på det uten tabeller og funnet ut at det lønner seg med 50.000 i året fremfor 600.000 nå. ← Hvilken formel brukte du da? Synes ofte det er vanskelig å vite hvem av de der man skal bruke.. har ikke tallene her men tror jeg 400 000 og noe.
Gjest TS Skrevet 16. november 2006 #6 Skrevet 16. november 2006 Formelen man skal bruke er visst den kapitaliserings formelen 1/r. Altså: 50 000 x (1/0,1)=500 000. Da lønner det seg ikke å betale 600 000 på forskudd for å leie tomten i 30 år - det er bedre å betale 50 000 i året. Enig? Drøyt 3 uker til eksamen - må vel være noen flere som har begynt på caset? (Går kveldsundervisning selv så jeg må begynne allerede nå for å rekke alt ved siden av jobb og familie).
Gjest Gjest* Skrevet 16. november 2006 #7 Skrevet 16. november 2006 Formelen man skal bruke er visst den kapitaliserings formelen 1/r. Altså: 50 000 x (1/0,1)=500 000. Da lønner det seg ikke å betale 600 000 på forskudd for å leie tomten i 30 år - det er bedre å betale 50 000 i året. Enig? Drøyt 3 uker til eksamen - må vel være noen flere som har begynt på caset? (Går kveldsundervisning selv så jeg må begynne allerede nå for å rekke alt ved siden av jobb og familie). ← Jeg er helt enig . Har gjort det på samme måte. Har begynt på den siste oppgaven. Posteringene går greit, men vil anbefale alle å sette av tid, det tar nemlig mye lenger tid enn man tror! Omfattende oppgave synes jeg!
SaraQ Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 Heisan. Lurer på om noen har fått det samme som meg under oppgave 2 k) ? Jeg har fått 196,5%.
kamelonen Skrevet 23. november 2006 #9 Skrevet 23. november 2006 Heisann, Så flott at det finnes en slik side! Jeg jobber også med caset. Er det noen som jobber med de tidligere eksamens oppgavene som ligger ute på BI BØK 23011? Svarene ligger i sensorveiledningen, men det er ikke vist noen utregning, og jeg gjør noe feil... Noen?
BI-student Skrevet 23. november 2006 #10 Skrevet 23. november 2006 Hei alle og lykke til med eksamenslesing og case, Kanskje vi kan poste svarene vi får på oppgavene underveis her slik at vi kan diskutere rundt de og ser om vi får samme resultat? Selv har jeg bare så vidt begynt i dag og holder på med oppgave 1.. har som mål å få ferdig de andre og å være godt i gang med den siste regnskapsoppgaven når helgen er over. Så langt på oppgave 1a har jeg fått at grunnlaget er direkte lønn og på 1b totale tilvirkningskostnader. DB er 30,54% for A og 31,72% for B... noen andre som har fått det? Skal man her gange opp med 5000 enheter eller regner man per enhet med tallene som er oppgitt i oppgaven? (Jeg regnet per enhet). 1d var jeg ikke helt sikker på.. men ser i en tidligere oppgave jeg har gjort at man deler på DB på Direkte Lønn? Fikk da at A må prioriteres (1,32). Er jeg helt på jordet eller er jeg på rett vei..? Føler jeg har hatt alt for lite oppgavetrening (er kveldsstudent i full jobb og begrenset tid).
BI-student Skrevet 24. november 2006 #11 Skrevet 24. november 2006 Ingen flere som jobber med denne nå...?
Lilleh Skrevet 29. november 2006 #12 Skrevet 29. november 2006 Er vel sånn at man tar en eksamen om gangen, tipper jeg... Har i allefall hørt at de fleste her jeg går begynner med caset den 4, etter markedsføringseksamenen er over Har gjort meg ferdig med oppg. 1 og 2, resten får vente
-frøya- Skrevet 29. november 2006 #13 Skrevet 29. november 2006 noen som vet om det er tillatt med hjelpemidler på eksamen? Bøker osv..... Det var det før,da var alle hjelpemidler tillatt,men da var eksamensformen litt annen også....
Lilleh Skrevet 29. november 2006 #14 Skrevet 29. november 2006 På Bøk2601 har vi kun lov til å ha med programmerbar kalkulator. Noen som vet om en eller annen side som alle formler står? Noen som vet hvordan man legger inn formelene på casio kalkulatorer? Vet det skal gå, men...Leste i sensorveiledningen at det å legge inn formler var som eksamensøving, og at vi lærer av det, men hjelper jo ikke stort når man ikke vet fremgangsmåten...
BI-student Skrevet 1. desember 2006 #15 Skrevet 1. desember 2006 Hvordan går det? Noen som har begynt på oppgave 5? Synes den virker rotete og har litt vanskelig for å komme i gang.. men det er vel sånn det er i real-life sikkert når man skal føre et regnskap..
BI-student Skrevet 5. desember 2006 #16 Skrevet 5. desember 2006 Nobody..? Nå begynner det jo å nærme seg faretruende folkens - tenk om én uke er vi ferdig nå..!
Gjest Landra Skrevet 7. desember 2006 #17 Skrevet 7. desember 2006 Hei! Ser at dere har diskutert bed. øk. caset her. Noen som ikke er ferdig eller som vil hjelpe meg?
BI-student Skrevet 7. desember 2006 #18 Skrevet 7. desember 2006 (endret) Hei! Ser at dere har diskutert bed. øk. caset her. Noen som ikke er ferdig eller som vil hjelpe meg? ← Holder fortsatt på innimellom. Har gjort ferdig det meste på de fire første og er snart ferdig med oppgave 5. Har lest i bøkene underveis. Tok mer tid enn jeg har trodd og forskjellige omstendigheter har gjort at konsentrasjonen ikke har vært på topp. Hvor langt har du kommet? På oppgave 5.. hva slags metode bruker dere til å vurdere varelageret? LIFO, Spesifikk tilordning, FIFO eller Virkelig Verdi? LIFO er vel ikke tillatt her? I boken står det at Spesifikk Tilordning er hovedregelen - noen andre som har benyttet denne eller har motargumenter mot å benytte denne metoden? Endret 7. desember 2006 av BI-student
Gjest Landra Skrevet 7. desember 2006 #19 Skrevet 7. desember 2006 Hei BI student! Kom til oppgave 1d før jeg skjønte at dette ikke var mye vits i. Føler at dette blir alt for mye å kunne til den 12. desember. Nå har jeg laget meg en plan. Mye bedre å forstå alt og heller ta opp faget opp igjen til våren, enn å kunne ting ved å bla deg gjennom boka. Siden dette er det jeg skal jobbe med føler jeg at det må kunnes. Dessverre prioriterte jeg andre fag enn bed. øk. Casene i markedsføring tok utrolig mye mer tid enn jeg hadde trodd. Så tror jeg lar bed. øk. caset ligge litt til.
kamelonen Skrevet 7. desember 2006 #20 Skrevet 7. desember 2006 Hei, Jeg begynner med caset i morgen ettermiddag. Noen som vil utveksle metoder og svar, så kan vi hjelpe hverandre litt - og være sikker på at det vi har gjort er riktig..? Help - I can help
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå