Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei folks!

Sendte en mail til opptakskontoret der jeg ba om informasjon om hvordan opptaket blir gjennomført etter fysiske tester. Har jo vært litt spekulasjoner rundt dette, å her har dere svaret:

Hallo!

De første som kommer inn er de som kommer inn på særskilt grunnlag og på realkompetanse. Hvis det er 40 sådanne, så vil neste, altså nr 41, være den som har den høyeste konkurransepoengsummen. Og sånn går det videre til vi har fått inn 432 studenter. Den siste studenten som kom inn i 2006 hadde 47,2 konkurranspoeng.

Mvh

Gunnar Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Min oppdatering! :)

Var noe nervøs før intervjuet ettersom jeg hadde denne kjedelige episoden(drikkeing av pils).... Men i det jeg åpnet døren forsvant det meste av de følesene. Nemda var ok de. De spurte mest om hvordan det var å vokse opp der jeg vokste opp, og om det var noe i den forbindelse som preget meg til å bli den jeg er i dag. Snakket så litt om hvilke yrke jeg kunne tenke meg innen politiet og hvilke egenskaper en slik politi mann måtte ha. Negative sider ved meg selv og politiets bruk av makt. Også hva jeg synes om rus midler der i blandt alkohol(som jeg visste jeg måtte forklare senere..;)), og narkomane i samfunnet.

Så spurte han meg om det var noe jeg ønsket å fortelle, noe jeg hadde på hjerte. Jeg så ned i borde i et sekund... Løftet hode og fortalte hvor motivert jeg var for dette. Men... Jeg hadde en liten uheldig episode(dere vet resten...), Da smilte han godt i noen sekunder... Noe som var litt rart men ønsket sikkert bare å stresse meg litt. Så snakket vi ikke noe mer om det. Kjedelig å måtte avslutte et slikt "bra" intervju med noe så dumt. Men jeg var åpen og ærlig, håper det teller for noe.

til slutt :De sa til meg at konkurranse poengene mine var noe lav i forhold til hva en vanligvis trengte for å komme inn. Så det kunne bli et problem.

Og da kommer spm. Hva skal til for å bli vurdert under realkompetanse. For det kan jo være et alternativ i stedet for å ta opp en masse fag. Disse med realkompetanse går under 20 prosent regelen. Tror det er mindre konkurranse blandt disse. Du kan også komme under 20 prosent regelen om du har en spesiell kompetanse som de ønsker.

TAKK :trene:

Skrevet

Gratulerer med gjennomført boe..

Tror dette skal går fint.. :)

Og som jeg sa tidligere: Du viste karakterstyrke ved å være ydmyk på den måten. Tror det var et smart trekk.

Vet ikke helt hva som kreves for at du kan påberope deg realkompetansekvoten. Det står det sikkert noe om på hjemmesidene til PHS.

Skrevet
Sendte en mail til opptakskontoret der jeg ba om informasjon om hvordan opptaket blir gjennomført etter fysiske tester. Har jo vært litt spekulasjoner rundt dette, å her har dere svaret:

Flott at du sjekket det opp!

Jeg må regne konkurransepoeng jeg da.. Hmm.. Tror det skal gå fint.

Men er det naturlig å anta at grensen er lavere i år ettersom søkerantallet er lavere og plassene fler? Eller jevner det seg ut i og med at flere er kalt inn til opptak?

Skrevet (endret)

Konkurransepoengene er lavere i år pga det lave søkertallet. Det har vertfall vært opplyst tidligere.

Jeg er realkompetansesøker, å er spent på hvor det går.... :hoho:

Endret av LauraLine
Skrevet
Konkurransepoengene er lavere i år pga det lave søkertallet. Jeg er realkompetansesøker, så jeg håper det er en sjanse... :hoho:

He he. Virket som om du hadde en god tone med nemnda, så tror det skal gå fint..

Skrevet (endret)
Hei folks!

Sendte en mail til opptakskontoret der jeg ba om informasjon om hvordan opptaket blir gjennomført etter fysiske tester. Har jo vært litt spekulasjoner rundt dette, å her har dere svaret..

Bra jobbet, LauraLine :klappe:

Godt å endelig få vite med sikkerhet hvordan denne prosessen foregår. Dette gjore meg enda mer sikker på at jeg kommer inn til høsten! :);)

Forresten..

Må bare spørre dere om noe. Jeg har fått inntrykk av at opptaksnemda alltid avslutter intervjuet med noe negativt eller noe som kunne vært bedre.. Har dere den samme oppfattningen/erfaringen som meg angående dette??

Endret av Blackout
Skrevet
Bra jobbet, LauraLine :klappe:

Godt å endelig få vite med sikkerhet hvordan denne prosessen foregår. Dette gjore meg enda mer sikker på at jeg kommer inn til høsten! :);)

Forresten..

Må bare spørre dere om noe. Jeg har fått inntrykk av at opptaksnemda alltid avslutter intervjuet med noe negativt eller noe som kunne vært bedre..  Har dere den samme oppfattningen/erfaringen som meg angående dette??

Ang avslutningen på intervjuet så kan jeg ikke si det var noe negativt slik jeg følte det. Snarer tvert i mot! Det var en hyggelig tone under hele intervjuet, og mye latter! En veldig hyggelig nemd med andre ord.

Til Boe!

Grattis med vel gjennomført intervju! Jeg søker med realkompetanse, men tror ikke en kan det så lenge en har studiekompetanse. Og jeg fikk tilfeldigvis beskjed nå i november om at en kan søke med Phs med realkompetanse kun en gang, da var panikken stor skal jeg love deg. Å med tanke på at det ikke er så lett å komme inn første gang en søker så var det bare å hive seg i det. Så nå har jeg gjennomført studiekompetansen på 6 månder(ikke til å anbefale..)

Men ALT går så lenge det er dette en VIL..!

Skrevet
Å med tanke på at det ikke er så lett å komme inn første gang en søker så var det bare å hive seg i det. Så nå har jeg gjennomført studiekompetansen på 6 månder(ikke til å anbefale..)

Men ALT går så lenge det er dette en VIL..!

Meget bra;) TAKK!!

Skrevet

Boe, gratulerer med gjennomførte prøver. Lykke til!

Skrevet
Noen som vet hvilke fysiske tester en må igjennom når en går på PHS (GU-I & GU-III) ?

Eksamen i idrett i GU III: 3000 meter, kroppshevinger, benkpress og lengde. tror 40 kilo er bestått for jenter.. usikker på poeng skalaen for jenter. Gutter må kunne løfte 70 kg 1 gang. Toppscore er 110 kg. Vet ikke de andre kravene..

også leste jeg et sted om en svømmetest, MED uniform på? og du skal ta av deg uniformen i vannet eller noe sånt, og så skal en eller annen ta kvelertak på deg mens du skal komme deg løs.. hehe.. leste det på et eller annet forum..

Skrevet

Kroppshevninger, er det "hangups" ?? Slike som opptaksprøven er?

Gu III, er det 1 året??

Skrevet
Kroppshevninger, er det "hangups" ?? Slike som opptaksprøven er?

Gu III, er det 1 året??

Ja, det er hangups. Og det er 3. året.

Gjest Marie81
Skrevet

Noen flere fra forumet som ikke har vært til opptaksprøver ennå?

Eller er alle ferdig og teller ned til første uka i juni? :)

Skrevet (endret)
også leste jeg et sted om en svømmetest, MED uniform på? og du skal ta av deg uniformen i vannet eller noe sånt, og så skal en eller annen ta kvelertak på deg mens du skal komme deg løs.. hehe.. leste det på et eller annet forum..

Dette er fra et annet forum:

http://forum.trondenes.net/viewtopic.php?t=241

--------------------------------

Svømming: Først 50m. med feltuniform (bryst eller crawl), så skal feltuniformen tas så av i vannet (ikke lov å holde seg i bassengkanten), dykk så ned til fire(?)m å hent opp en dukke derfra (dukken skal kun bryte vannflaten, så slippes ned igjen), deretter skal en person ta kvelertak på deg, du skal frigjøre deg og svømme nye 50m med denne personen i livredningsgrep.

Tidsfrist: 5 min.

Styrke: Hang-ups i bom og benkpress (fastbenk).

Spenst: Stille lengde, samme som på opptaket

Kondisjon: 3000m

Ellers er det eksamen i arrestasjonsteknikk i 3.klasse, men hva den går ut på har jeg ikke helt oversikt over.

---------------------------------

:):):)

Endret av thacyoon
Skrevet
Til alle Facebook-nerder, sånn som meg, så er det en egen gruppe for de som vil bli politi. Meld dere inn :)

Jeg har akkurat registrert meg på facebook. Finner ikke noe PHS gruppe. Kan noen sende en link eller noe? :)

Skrevet

Blackout: http://www.facebook.com/group.php?gid=2262407265

en venninne av meg stod på opptak i går og var på intervju i dag! Hun sa det var mange jenter på opptaket som var VELDIG uforberedt. Ikke klarte noen benkpress, noen hangups, hoppet 1.30 ogsånt.. Og en av instruktørene hadde sagt til de at det så ikke ut som om de hadde noe der å gjøre, hehe. Flere av de hadde aldri prøvd dykkingen eller å ha svømt 100 m før heller.. Blir veldig overraska over hvor lett noen tar på det og at de dukker opp på opptak uten å ha trent eller ha prøvd alle øvelsene..

Skrevet
Blackout: http://www.facebook.com/group.php?gid=2262407265

en venninne av meg stod på opptak i går og var på intervju i dag! Hun sa det var mange jenter på opptaket som var VELDIG uforberedt. Ikke klarte noen benkpress, noen hangups, hoppet 1.30 ogsånt.. Og en av instruktørene hadde sagt til de at det så ikke ut som om de hadde noe der å gjøre, hehe. Flere av de hadde aldri prøvd dykkingen eller å ha svømt 100 m før heller.. Blir veldig overraska over hvor lett noen tar på det og at de dukker opp på opptak uten å ha trent eller ha prøvd alle øvelsene..

Takk for linken :)

På min opptaksdag i Bergen, opplevde jeg mye det samme som din venninne. Der var det flere både gutter og jenter som ikke hadde peiling på hva testene gikk ut på...

Skrevet

Hmmm..... på "mitt" opptak bestod alle sammen.

Skrevet

Hei igjen alle sammen!

Jeg tror jeg er den eneste som ikke har vært på opptak av oss her... Skal på opptak i om en uke:-) Så nå er det full trening et par dager før jeg tar et par dagers treningsfri. Får bare håpe at alt går bra:)

Noen siste tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...