Gjest piaf Skrevet 16. desember 2006 #261 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Mmm, middagen hørtes nydelig ut. Var ikke innom boken din i går (ekstremt travelt på jobb), så jeg fikk ikke gitt noe forslag til grønnsaker da, og nå er det vel for sent. Men uansett: jeg synes braisert spinat også er godt til stekt kjøtt. Gjerne med litt hvitløk i. I dag har vi forresten smakt geitost-dipen med basilikum! Tusen takk for oppskrift - den var virkelig veldig god! Og passet utmerket på brød ved siden av rødbetsuppe med hvitløk og spisskummen (rødbeter, chèvre, valnøtter... nam ). Herved føyer jeg en ny forrett til repetoaret. Håper det gikk fint på førjulsfest, og at du slapper godt av og koser deg i helgen. Og gratulerer så mye med 5-årsdag! Endret 16. desember 2006 av piaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #262 Del Skrevet 17. desember 2006 Har hatt en veldig fin helg. Festen på fredag var over all forventning; god mat, god vin og hyggelige mennesker, så jeg angrer overhodet ikke på at jeg dro, selv om jeg ikke hadde lyst i utgangspunktet. Lørdag spiste vi frokost på kafé, før vi handlet de siste julegavene. På ettermiddagen pakket jeg alle gavene, så nå står de stablet i et hjørne av stua i påvente av distribusjon. Noen skal vi levere ut her i byen, men en god del skal jo være med når vi drar hjem for å feire jul med familien min på fredag. Rotet "gavehjørnet" skaper irriterer meg kraftig, samtidig er jeg for lat til å bære det ut på et annet rom når vi snart skal pakke det med oss likevel. I dag har vi bare kost oss; sett tv, gått lang tur i snøværet, spist god mat (og litt snop) og generelt bare kost oss. Nå skal jeg straks sette med ned med "Moon Palace" og et aldri så lite glass portvin (eller kanskje et glass julebokk?) Mmm, middagen hørtes nydelig ut. Var ikke innom boken din i går (ekstremt travelt på jobb), så jeg fikk ikke gitt noe forslag til grønnsaker da, og nå er det vel for sent. Men uansett: jeg synes braisert spinat også er godt til stekt kjøtt. Gjerne med litt hvitløk i. I dag har vi forresten smakt geitost-dipen med basilikum! Tusen takk for oppskrift - den var virkelig veldig god! Og passet utmerket på brød ved siden av rødbetsuppe med hvitløk og spisskummen (rødbeter, chèvre, valnøtter... nam ). Herved føyer jeg en ny forrett til repetoaret. Håper det gikk fint på førjulsfest, og at du slapper godt av og koser deg i helgen. Og gratulerer så mye med 5-årsdag!← Middagen ble veldig god, kjøpte indrefilét av Limousin-fe, dyrt men deilig. Endte opp med å lage stekt sopp og rosenkål med små baconterninger. Skal prøve å huske spinattipset ditt til en annen gang, det er en grønnsak jeg er lite flink til å bruke. Bra at du likte dipen, piaf. Det kan for øvrig også anbefales å lage den med fetaost eller liknende. Jeg prøvde det en gang i mangel av geitost, og det var også veldig godt (dvs. det var strengt tatt ikke fetaost, men noe som liknet veldig, kjøpt på innvandrerbutikk). Takk for gratulasjon! De fem årene har gått utrolig fort, og har vært veldig fine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #263 Del Skrevet 17. desember 2006 Piaf, den rødbetsuppen din hørtes forresten veldig god ut. *hinte diskret* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 18. desember 2006 #264 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Piaf, den rødbetsuppen din hørtes forresten veldig god ut. *hinte diskret* ← Kjapt etter hukommelsen: Surr en liten løk i olje, tilsett 2 fedd hvitløk og en toppet ts spisskummenfrø og surr litt til. Ha i 750 g rødbeter og 1 stor potet i terninger + 1,2 liter vann eller grønnsakskraft, kok i 15 min. Kjør glatt i foodprocessor, smak til med salt, pepper og rødvinseddik (2-3 ss). Server med matyoghurt, gjerne med litt rå hvitløk i, hakket bladpersille og extra virgin olivenolje. Og, som sagt: Med godt brød og geitost-dip! Oppskriften er fra Sam og Sam Cooks bok Moro med mat fra Spania og Midt-Østen - anbefales virkelig. Endret 18. desember 2006 av piaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #265 Del Skrevet 18. desember 2006 Takk for oppskrift, piaf! Suppen hørtes veldig god ut, og jeg kan tenke meg at den passer godt sammen med geitost-dipen. Nevnte du ikke i "Hva er middagen"-tråden at det skal være allehånde i også? Det synes jeg er et veldig godt krydder, som jeg dessverre ikke får brukt så ofte. Det en restaurant i London ved navn Moro jeg har hatt på listen min for et senere besøk, det er vel de samme som står bak den, vil jeg tro? Må lese litt mer om den boken, selv om jeg strengt tatt ikke trenger flere kokebøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 18. desember 2006 #266 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Suppen hørtes veldig god ut, og jeg kan tenke meg at den passer godt sammen med geitost-dipen. Nevnte du ikke i "Hva er middagen"-tråden at det skal være allehånde i også? Det synes jeg er et veldig godt krydder, som jeg dessverre ikke får brukt så ofte. ← Stemmer at jeg hadde allehånde i, men det var mitt eget påfunn og står ikke i den opprinnelige oppskriften. Jeg har en annen rødbetsuppe med allehånde i, det var vel der idéen kom fra. Enig i at allehånde er et supert krydder! Edit: Kom på hva jeg ellers bruker allehånde til, nemlig i kjøttsausen til moussaka (selvsagt med lammekjøttdeig), sammen med kanel og litt muskat. Det en restaurant i London ved navn Moro jeg har hatt på listen min for et senere besøk, det er vel de samme som står bak den, vil jeg tro? Må lese litt mer om den boken, selv om jeg strengt tatt ikke trenger flere kokebøker. ← Oppskriftene er fra restauranten Moro, ja, og der skulle jeg også gjerne vært. Jeg har faktisk to bøker derfra, og bok nr 2 har et helt underkapittel om marokkanske salater... *friste, friste* Endret 18. desember 2006 av piaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. desember 2006 #267 Del Skrevet 19. desember 2006 Kjapt etter hukommelsen: Surr en liten løk i olje, tilsett 2 fedd hvitløk og en toppet ts spisskummenfrø og surr litt til. Ha i 750 g rødbeter og 1 stor potet i terninger + 1,2 liter vann eller grønnsakskraft, kok i 15 min. Kjør glatt i foodprocessor, smak til med salt, pepper og rødvinseddik (2-3 ss). Server med matyoghurt, gjerne med litt rå hvitløk i, hakket bladpersille og extra virgin olivenolje. Og, som sagt: Med godt brød og geitost-dip! Oppskriften er fra Sam og Sam Cooks bok Moro med mat fra Spania og Midt-Østen - anbefales virkelig. ← Oi, nå vet jeg hva jeg skal bruke dem til neste gang de har fine økologiske rødbeter på nærbutikken! Sto og så på en bunt sist jeg var der, men visste ikke hva jeg skulle bruke dem til så jeg lot dem ligge igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #268 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg har faktisk to bøker derfra, og bok nr 2 har et helt underkapittel om marokkanske salater... *friste, friste* ← Slemme, slemme piaf!! Oi, nå vet jeg hva jeg skal bruke dem til neste gang de har fine økologiske rødbeter på nærbutikken! Sto og så på en bunt sist jeg var der, men visste ikke hva jeg skulle bruke dem til så jeg lot dem ligge igjen. ← Ja, ikke sant? Rødbeter er kjempegodt, men det blir ikke til at jeg bruker det så ofte. Må prøve å bruke det oftere, ikke minst for jeg rett og slett blir i så godt humør av den fantastiske fargen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. desember 2006 #269 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg ønsker meg bokskap til kokebøker på kjøkkenet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #270 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg ønsker meg bokskap til kokebøker på kjøkkenet ← *drømme* For tiden står alle kokebøkene mine i noen hyller på boden. Jeg liker egentlig leiligheten vår veldig godt ellers, det er bare alt for lite plass til bokhyller der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irie Skrevet 19. desember 2006 #271 Del Skrevet 19. desember 2006 I boden? Stakkars bøker, og stakkars deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. desember 2006 #272 Del Skrevet 19. desember 2006 *drømme* For tiden står alle kokebøkene mine i noen hyller på boden. Jeg liker egentlig leiligheten vår veldig godt ellers, det er bare alt for lite plass til bokhyller der. ← Åh, da skal jeg ikke syte skjønner jeg. Mine står i bokhyller på kontoret. Men der er det fullt, så de nye jeg kjøper (for det gjør jeg jo...) havner oppå bokhylla i stabler. Ikke helt ideelt. Vil ha mer plass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #273 Del Skrevet 20. desember 2006 I boden? Stakkars bøker, og stakkars deg! ← Aaaah, sympati! Åh, da skal jeg ikke syte skjønner jeg. Mine står i bokhyller på kontoret. Men der er det fullt, så de nye jeg kjøper (for det gjør jeg jo...) havner oppå bokhylla i stabler. Ikke helt ideelt. Vil ha mer plass!←Det er i inneboden altså, så det er jo ikke så ille, det er bare det at jeg helst vil ha alle bøkene mine rundt meg hele tiden. Jeg kjenner igjen det med bøker i stabler oppå hyllene, ja. For ikke å snakke om i esker og i skap... Men nå har jeg endelig overbevist samboeren om at jeg faktisk ønsker meg bokhylle til jul (ferdig montert, ikke minst ), så nå bør det bli litt mer orden i sakene, selv om jeg tviler på at jeg får plass til alle bøkene som befinner seg rundt omkring nå heller. Når den nye hylla er oppe tror jeg rett og slett ikke det er plass til flere hyller, da har vi bokhyller både i stua, på gjesterommet og i gangen. *vurdere å mure igjen noen vinduer for å få mer veggplass* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #274 Del Skrevet 20. desember 2006 I dag skal vi begynne på julevasken, dvs. det kunne ikke falle meg inn å foreta noen rundvask midt i svarteste desember, men vi skal i hvert fall vaske litt i stue og kjøkken og sette frem litt julepynt. Samboeren har fri i morgen formiddag, så da tar han resten (bad og soverom). Jeg har egentlig lyst til å ha juletre, men siden vi er borte fra 22. til 27., så er det kanskje bortkastet arbeid. Før jul er jeg veldig giret på julestæsj, men straks nyttårsaften er omme vil jeg ha det ut, så jeg innser jo at det er liten vits å ha juletre for 4 dager. Får nøye meg med å sette frem noen nisser og småting, og selvsagt masse levende lys. Når vi er ferdige med jobbingen blir det røkelaksrisotto og Grüner Veltliner, klementiner og bittelitt sjokolade til dessert. *førjulskos* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irie Skrevet 20. desember 2006 #275 Del Skrevet 20. desember 2006 Håper du får en fin juletid, tre i heimen eller ei GOD JUL til deg og samboeren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. desember 2006 Forfatter #276 Del Skrevet 22. desember 2006 En liten time eller to nå, så er det juleferie! GOD JUL til dem som måtte titte innom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 22. desember 2006 #277 Del Skrevet 22. desember 2006 En riktig god jul til deg også, Nilma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 25. desember 2006 #278 Del Skrevet 25. desember 2006 Jeg merker også at jeg har lyst på julepynt før julaften, men i dag har jeg nesten lyst til å pakke den bort alt. :er: Jeg håper dere hadde en fin julekveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 27. desember 2006 #279 Del Skrevet 27. desember 2006 Jeg ønsker meg bokskap til kokebøker på kjøkkenet ← Jeg også! Nå står de på soverommet, av alle steder. Men når jeg får større plass, DA! Håper du er travelt opptatt med å slappe av, Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 28. desember 2006 Forfatter #280 Del Skrevet 28. desember 2006 Tilbake igjen. Takk for hyggelige hilsener. Jeg har hatt en herlig jul, akkurat sånn en god jul skal være. Koselige samtaler med familien, mye god mat, fine gaver, turer ut i uværet for så å komme inn og varme seg i sofakroken, og mye kos med to herlige pusekatter. Kunne godt ha tenkt meg noen dager til med juleferie, mest for å være sammen med familien, for det jeg skal gjøre i dag og i morgen kan knapt kalles å jobbe; kortere dager og temmelig stille på alle fronter, så det er nesten bare kos. Etter mye god julemat gleder jeg meg til å lage litt andre ting til middag fremover, av en eller annen grunn føler jeg et sterkt behov for vegetarpasta eller noe sånt. Ikke for det at vi egenlig har spist så forferdelig usunt, vi har faktisk spist fisk 3 av 5 dager, og kaker er jeg ikke særlig glad i, så det har ikke vært mengder av det heller. Det er vel mer det at det er mat på alle kanter og i alle sammenhenger hele tiden i julen, i hvertfall føles det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå