Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

:fnise: Godt gjort å få til det!

Jeg blir veldig fristet av reisesnakket deres. Det er riktignok ikke så lenge siden vi var på juleferie, men Storbrittania er det lenge siden jeg har vært.

Det var en veldig fin kjole!

Jeg håper turen i går gikk bra og at det går bra med deg.

Jeg har som vanlig et matspørsmål. :sjenert: Kan dere hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr

God morgen, Nilma.

For en gangs skyld er det jeg som er først oppe, eller det vil si hvertfall først inne på kg. :)

Har du vært eller hørt om The Ivy i London? Jeg har lest om stedet, og har inntrykk av at det er et sted som er skamrost i de fleste skrevne kritikker, men frykter at det er litt oppskrytt. Litt type se og bli sett-sted.

En annen restaurant jeg har hørt om er Sheekeys (det var iallefall navnet på stedet før det ble hipt og kult og fikk et litt annet navn - det ligger i Soho og er en portugisisk fiskerestaurant). Jeg var der sammen med foreldrene mine for maaaange år siden, og lurer på om det er verdt å teste ut en gang til, eller om det er samme opplegget som The Ivy. (Samme eiere forresten.)

Jeg er også Afternoon-the-lysten, og har en idé om at dersom jeg først skal teste det ut, må det være Ritz. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper kjøreturen hjemover gikk greit, og at begravelsen i morgen blir en verdig og fin avslutning. Vet fra meg selv at det gjerne gjør godt å komme sammen med familien eller andre som også kjennte vedkommende godt. Det er rart med det, sorgen blir liksom litt lettere å bære når man bærer den sammen. Ta godt vare på deg selv! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært eller hørt om The Ivy i London? Jeg har lest om stedet, og har inntrykk av at det er et sted som er skamrost i de fleste skrevne kritikker, men frykter at det er litt oppskrytt. Litt type se og bli sett-sted.

En annen restaurant jeg har hørt om er Sheekeys (det var iallefall navnet på stedet før det ble hipt og kult og fikk et litt annet navn - det ligger i Soho og er en portugisisk fiskerestaurant). Jeg var der sammen med foreldrene mine for maaaange år siden, og lurer på om det er verdt å teste ut en gang til, eller om det er samme opplegget som The Ivy. (Samme eiere forresten.)

Jeg er også Afternoon-the-lysten, og har en idé om at dersom jeg først skal teste det ut, må det være Ritz. Tips?

Jeg har dessverre ikke vært noen av stedene, men jeg har litt det samme inntrykket som deg - at det er vel så viktig å bli sett der som maten i seg selv (selv om jeg absolutt tror at den er bra).

Når det gjelder Afternoon Tea; jeg har ikke vært på Ritz, men jeg innbiller meg at det etterhvert har fått litt samlebåndspreg - det er jo veldig populært blant turister. Et annet sted jeg har hørt mye bra om er The Lanesborough. Afternoon Tea her skal være en opplevelse, og står høyt på ønskelisten min. Selv har jeg vært til te på The Connaught. Fantastisk sted, men jeg vet ikke helt om de har kommet i gang etter oppussingen.

Håper kjøreturen hjemover gikk greit, og at begravelsen i morgen blir en verdig og fin avslutning. Vet fra meg selv at det gjerne gjør godt å komme sammen med familien eller andre som også kjennte vedkommende godt. Det er rart med det, sorgen blir liksom litt lettere å bære når man bærer den sammen. Ta godt vare på deg selv! :klem:
Tusen takk, Fakse. Det var akkurat som du skrev; selv om selve begravelsen var tung var det en fin seremoni, og det var veldig godt å være sammen med familien, ikke minst dem jeg ikke har sett på lenge.

Alt godt for dagen i dag.
Tusen takk, junia. Det gikk så bra som noe sånt kan gå, trist og fint på én gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

:goodbye:

Kjekt å se deg.

Matspørsmål? :sjenert: Jeg lurer på om du noen gang har prøvd å lage speltrisotto? Jeg har noen ingredienser som må brukes opp, og vurderer et lite eksperiment i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Fakse. Det var akkurat som du skrev; selv om selve begravelsen var tung var det en fin seremoni, og det var veldig godt å være sammen med familien, ikke minst dem jeg ikke har sett på lenge.

Det var godt å høre! :klem:

Må forresten fortelle at jeg plutselig ble enda mer interessert i London-pratet her enn jeg ellers ville ha vært, siden mannen min vant en tur for to til London før helga. Så nå blir det tur din for oss også en gang mellom nå og juli tenker jeg :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å se deg.

Matspørsmål? :sjenert: Jeg lurer på om du noen gang har prøvd å lage speltrisotto? Jeg har noen ingredienser som må brukes opp, og vurderer et lite eksperiment i morgen.

Hei, Eurydike, kjekt å se deg også. Jeg har aldri forsøkt å lage speltrisotto, men vil gjerne høre hvordan det går. :)

Må forresten fortelle at jeg plutselig ble enda mer interessert i London-pratet her enn jeg ellers ville ha vært, siden mannen min vant en tur for to til London før helga. Så nå blir det tur din for oss også en gang mellom nå og juli tenker jeg :danser:
Så flott, gratulerer! :tommelsmil:

Fint og trist på en gang. En god beskrivelse av begravelser. Håper du har fått landet igjen etter helgen.:)
Jeg kjenner helt klart at helgen har vært slitsom, men likevel er det godt å være tilbake til de vante rutinene igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Her sitter jeg og tenker på London. Så surfer jeg litt rundt på KG, og hva finner jeg. Jo, noen som vet masse om London. :fnise:

Sitter og leter etter hotell, og har funnet dette på hjemmesidene til et flyselskap som har direktefly til London fra en by langt mot nord. Det er jo utrolig billig når man kjøper reise og hotell i ett.

Nå er ikke jeg så kjent i London som dere tydeligvis er, men det virker som om dette hotellet ligger sentralt og bra til, og hotellet virker helt ok. Ingen luksus, men man får det man trenger der. Er det noen av dere som har bodd der og kan si litt om det er noe å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for den, nå fikk jeg reise-sommerfugler i magen :)
:jepp: Ikke sant? Plutselig er det bare en måned til vi skal reise. :hoppe:

Her sitter jeg og tenker på London. Så surfer jeg litt rundt på KG, og hva finner jeg. Jo, noen som vet masse om London. :fnise:

Sitter og leter etter hotell, og har funnet dette på hjemmesidene til et flyselskap som har direktefly til London fra en by langt mot nord. Det er jo utrolig billig når man kjøper reise og hotell i ett.

Nå er ikke jeg så kjent i London som dere tydeligvis er, men det virker som om dette hotellet ligger sentralt og bra til, og hotellet virker helt ok. Ingen luksus, men man får det man trenger der. Er det noen av dere som har bodd der og kan si litt om det er noe å satse på?

Jeg har ikke bodd på hotellet, men ser etter et kjapt søk på TripAdvisor at det får litt blandet omtale. Vi har bodd i området, bare litt lenger vest (mot Paddington) flere ganger, og synes det er helt ok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Takk for link! Fint å kunne se hva andre synes.

Det er nok sånn at man får det man betaler for, og dette var billig. Regner ikke med at jeg blir så mye på hotellet. Trenger bare et sted å sove, så det virker helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sånn at man får det man betaler for, og dette var billig. Regner ikke med at jeg blir så mye på hotellet. Trenger bare et sted å sove, så det virker helt ok.
Sånn pleier jeg også å tenke når jeg velger hotell. :)

Det er deilig med litt luksus en gang i blant, men som regel synes jeg det er greit å spare litt på hotellutgiftene, sånn at jeg med god samvittighet kan bruke mer på interessante ting, som gode restauranter.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurydike

Speltrisottorapport: :spise: !!

Det ble faktisk overraskende godt! Som du kanskje skjønte av middagstråden (?) var utgangspunktet mitt din mye omtalte risotto med røkelaks og erter, men jeg byttet ut røkelaks med røkt ørret (viste det seg, jeg oppdaget det da jeg åpnet pakken :fnise: ), erter med frisk spinat, mascarpone med Snøfrisk og ris med speltgryn. Så tilslutt var det ikke så mye som var likt, egentlig. :ler: Ellers sjalottløk, litt stangselleri, hvitløk, hvitvin, grønnsaksbuljong etc, altså risotto på vanlig måte.

Problemet var imidlertid at speltgrynene var med skall/kime, og det ble nødvendigvis et ganske vesentlig problem, fordi de ikke frigjorde stivelse og gjorde risottoen kremet. Jeg regner med at det finnes speltgrynvarianter uten skall som vanligvis brukes til risotto, men det sto ikke presisert i noen av oppskriftene jeg fant på nettet, så det var litt rart. Pga konsistensfloppen ga jeg derfor opp hele retten underveis, egentlig, poenget forsvant jo nærmest fullstendig, men jeg endret mening da jeg smakte resultatet. For smakene var utrolig gode sammen! Jeg visste egentlig fra før at spelt og laks/ørret er en god kombinasjon (har prøvd i pastaretter), og det fikk jeg virkelig bekreftet her.

Ønsker meg nå bare hele speltgryn uten skall/kim (?), så skal jeg lage en superrett. :lur: Med denne typen gryn vil også smakene sikkert blande seg bedre, ser jeg for meg, fordi grynene "koker mer ut" i kraften/buljongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Fin Londonside :)

Så befriende det er å lese om folk som lager mat, ser hva som kunne vært gjort bedre, for så å gjøre det bedre neste gang. Sånt liker jeg.

En del våger dessverre ikke å prøve seg en gang av redsel for at de ikke får det til.

Endret av Fjellsippa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speltrisottorapport: :spise: !!

Det ble faktisk overraskende godt! Som du kanskje skjønte av middagstråden (?) var utgangspunktet mitt din mye omtalte risotto med røkelaks og erter, men jeg byttet ut røkelaks med røkt ørret (viste det seg, jeg oppdaget det da jeg åpnet pakken :fnise: ), erter med frisk spinat, mascarpone med Snøfrisk og ris med speltgryn. Så tilslutt var det ikke så mye som var likt, egentlig. :ler: Ellers sjalottløk, litt stangselleri, hvitløk, hvitvin, grønnsaksbuljong etc, altså risotto på vanlig måte.

[...]

Ønsker meg nå bare hele speltgryn uten skall/kim (?), så skal jeg lage en superrett. :lur: Med denne typen gryn vil også smakene sikkert blande seg bedre, ser jeg for meg, fordi grynene "koker mer ut" i kraften/buljongen.

Det hørtes vagt kjent ut, ja. ;) Jeg har aldri prøvd speltgryn, hvor får du tak i det? Helsekost? Jeg kan absolutt forestille meg at de smakene du brukte passer godt sammen. :)

Så befriende det er å lese om folk som lager mat, ser hva som kunne vært gjort bedre, for så å gjøre det bedre neste gang. Sånt liker jeg.

En del våger dessverre ikke å prøve seg en gang av redsel for at de ikke får det til.

Ja, det er litt synd. Samtidig har jeg etterhvert innsett at ikke alle har et like lidenskapelig forhold til mat som jeg (vi!), så rart det enn virker. :ler:

For øvrig er jeg trøtt og frossen. I går var jeg ute og spiste (og drakk rødvin) med en venninne. Det ble ikke så fryktelig sent, men det merkes på kroppen. I tillegg er det -6 ute. :fryser:

I kveld skal mannen ut, så jeg har store planer om å bedrive seriøs sofasløving. Jeg gleder meg stort til en kveld alene, etter et par hektiske uker er det akkurat det jeg trenger. Det kommer til og med et Madhur Jaffrey-program på BBC Food, har jeg sett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...