salsera Skrevet 17. januar 2008 #1 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Jeg har invitert noen på middag på lørdag, men er litt tom for ideer. Min første tanke var at jeg ville lage en meny hvor Moro's Romesco innegår. Min siste paella (for mange år siden) ble langt fra vellykket, så jeg tør ikke lage det uten å testlage det en gang først. Det rekker jeg ikke før lørdag. Har noen andre ideer til hovedrett og eventuelt dessert? Min andre tanke var at jeg kan lage noe meksikansk siden jeg vet at minst to av gjestene er veldig glade i det. Da vil jeg ha enchiladas (fylt med purre, mais, røde bønner, hvitløk, chili, gulrot, spinat) til hovedrett, men særlig dessert er problemet. Jeg tar også gjerne i mot forslag til forrett. Jeg er åpen for helt andre forslag også, så lenge det er vegetarisk. Endret 17. januar 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. januar 2008 #2 Del Skrevet 17. januar 2008 Forrett kan kanskje være asparges i smørsaus? Hvis du skal ha en krydret hovedrett så passer kanskje en mild fruktsalat til dessert? Eller kanskje andre veien - en kraftigere sjokoladefoundant (rett stavet?)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Takk for innspill. Har du oppskrift på sjokoladefondant, Tabris? Ellers er jeg enig med deg i at en lett dessert som fruktsalat er en god ide, kanskje særlig fordi en av gjestene må være forsiktig med for mye søtt. Jeg tenker fortsatt og setter pris på flere, men jeg fikk lyst til å dele denne siden med dere. Her er det mange linker til til dels spennende matsider. Endret 17. januar 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. januar 2008 #4 Del Skrevet 17. januar 2008 Takk for link, salsera. Nei, jeg har dessverre ikke det. Det ville isåfall bare vært et tilfeldig søk på google, og da kan du sikkert finne en bedre selv som høres god ut. Beklager at jeg ikke var til mer hjelp. Jeg kan ta en titt i vegetarkokeboken min på forretter hvis du vil, men du har kanskje en selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 17. januar 2008 Vegetarkokebøker har jeg mange av, det er min eneste shoppinglidenskap. Jeg klarer bare ikke å bestemme meg og jeg er heller ikke så flink til å komme på så gode kombinasjoner. Jeg mangler vel øvelse, det er ikke så ofte vi har flere retter. Men takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 17. januar 2008 #6 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg har en oppskrift på grillet ananas og papaya som er marinert i limeskall, ingefær og sukker. Du deler ananas og papaya i ca 1 cm tykke skiver, river limeskall og ingefær og blander med litt sukker. Strør over ananas og papaya, lar det stå 1 time eller mer, og så griller du det i stekeovnen, ca 1 minutt på hver side. Inmari godt, og litt eksotisk. Det er også med vannmelon ved siden av, men det hender det at vi skipper. Du kan dele opp etc før du begynner på resten av middagen, og så steker du like før dessert. Hva med litt god ost og franskbrød som et alternativ til fruktdessert? Forrett: Gaspacho kan være godt, selv om det er kaldt og vinter ute. Alternativt sjekk andre typer suppe. Fordelen med gaspacho er at du kan lage den nesten ferdig en stund i forveien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. januar 2008 #7 Del Skrevet 17. januar 2008 Vi lagde en gang "fasongstøpte" tortillas med salat som forrett. Om du tar en og en tortilla, putter den nedi en form, putter en anne litt mindre form oppi så den holder seg på plass, og steker dette litt i oven, så vil de beholde skål-fasongen etterpå. Salaten vi laget var blanding av grønne og røde salater, cherrytomater, kuler av melon, osteterninger (gjerne spenstig ost, f.eks med krydder eller paprika), krutonger, jalapeno og søt chilisaus som dressing. Veldig godt, og ganske enkelt å lage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. januar 2008 #8 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg synes selv at fylt squash eller paprika er veldig godt som småretter - kanskje det kan fungere som forrett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå