Gå til innhold

Hvem eier barnas leker?

Fremhevede innlegg

Gjest Mamma mø
Skrevet
Min sønn er ingen dritt og jeg ønsker ikke at han skal se på seg selv osm en dritt. Ergo er det for meg helt naturlig å ALDRI si noe som helst negativt om faren. Vær du sikker.

Unnskyld at jeg sier det, men både i denne tråden og i andre tråder jeg har lest av deg har jeg sett deg omtale eksmannen din i veldig negative ordelag. Så at du aldri sier noe negativt om ham er vel langt fra sant. Noen ganger kaller du ham en dritt/drittsekken. Andre ganger er du bare oppgitt over hvor forferdelig han er.

Det er jo mulig at KG er ditt fristed, og at du tar ut all irritasjonen over eksen her. Men er du virkelig sikker på at du greier å skille KG-verden og hverdagen fullstendig? At sønnen deres ikke merker hva du EGENTLIG synes om faren hans?!

Det hadde nemlig ikke jeg klart, og barn er ganske så sensitive når det gjelder slikt. Det er jo mulig at eksmannen din er det mest motbydelige mennesket som noen gang har eksistert, og at du har all grunn til å hate ham intenst. Men om denne fyren var så ensidig ond så hadde du vel ikke fått barn med ham i utgangspunktet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nå vanket her i mange år, og aldri fått med meg dette før. Så så veldig åpenlyst kan det ikke ha vært.

Skrevet

Det er jo mulig at KG er ditt fristed, og at du tar ut all irritasjonen over eksen her. Men er du virkelig sikker på at du greier å skille KG-verden og hverdagen fullstendig? At sønnen deres ikke merker hva du EGENTLIG synes om faren hans?!

Du har rett, KG er mitt fristed. Det er deilig å dumpe all irritasjon her inne. Det plager ikke ungen det minste.

Det hadde nemlig ikke jeg klart

Nei, da er vi vel forskjellige. Det at jeg jobber med barn og er vant til å skru av og på voksen-voksen og voksen-barn kontakt hele tiden, er sikkert en fordel ;)

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Personlig uthening av Evelina er lov , men ikke bønna

Skrevet
Jo jeg vet at det var en gjestekommentar som sa noe sånt. Poenget for meg var bare å se om det er flere som deler den oppfatningen.

Jeg er med!!!!!! 100%!

Gjest mamma mø
Skrevet
Personlig uthening av Evelina er lov , men ikke bønna

Beklager om det er mitt innlegg som blir oppfatta som uthenging. Det var ikke ment slik, men som et seriøst spørsmål. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er uthenging heller?! Er det fordi jeg viser til ting som trådstarter har sagt i andre tråder? Det må da være lov når det er snakk om tråder på KG?!!!

Som ganske fersk her legger man jo merke til de mest aktive brukerne, og jeg har merka meg at Evalina har har et problematisk forhold til eksmannen sin. Det trodde jeg ikke var noen hemmelighet heller, for det er slik jeg har lest det i både denne og flere andre tråder hun har starta. Og jeg har reagert på at hun har kalt eksen en dritt. Blant annet i denne tråden. Jeg får ikke helt til det der med å sitere i innlegget, men det var et sted hun sa at hun hadde mest lyst til å si til sønnen at faren er en dritt, men at hun ikke gjør det fordi hun er godt oppdratt.

Jeg lurte bare på om hun virkelig greier å skjule for sønnen at det er det hun egentlig mener?!! Det må da være lov å spørre om?

Skrevet

Som jeg sa er jeg godt oppdratt og kan beherske meg.

Ta det med ro. Fint at du har omsorg for sønnen min. Men du bekymrer deg unødig.

Skrevet (endret)
Jeg får ikke helt til det der med å sitere i innlegget, ....

Du klikker på "siter" under innlegget til en debattant også trykker du nederst på siden "skriv svar"

Du vil få opp en ny side det sitatet står øverst. Skriv det du har på hjertet og trykk "post innlegg".

Endret av Scorpina
Skrevet
Hvem eier barnas leker? Er det foreldrene? Barnet selv? Hvem skal bestemme om lekene skal befinne seg hos mor eller far? Er det barnet? Eventuellt hvor gammelt bør barnet være før h*n bestemmer dette selv? Når kan barnet bestemme selv hvilke leker som skal være hvor? Og har det noe å si hvem som i utgangspunktet har kjøpt lekene?

Barnet eier lekene

Skrevet (endret)

Det er barna som eier lekene, selvsagt. Noe annet ville jeg synes var rart, men det er meg.

Jeg synes far i denne situasjonen er utrolig smålig, særlig når legoen kom fra mormor.

Jeg hadde heller kjøpt ny lego til sønnen min jeg da. Jeg vil ikke såre en liten gutt ved å fortelle han at far sier at gutten ikke får leken igjen i det hele tatt.

Sånn er det med den saken. Far burde tenke på hvordan han sårer sønnen sin på denne måten, men så er det jo ikke alle menn som er voksne heller da i sånne tilfeller som dette.

Endret av Kittykat
Skrevet
Nå er det vel ikke det dette dreier seg om. Samvær er uaktuellt. Ungn vil ha igjen leken sin.

Han vil IKKE under noen omstendighet ringe faren selv.

Han vil at jeg skal ringe, og faren sier nei. Skal jeg bare si til gutten at faren nekter han å få igjen leken?

Syns det høres ut som en sammensatt sak som det er umulig å svare på uten å vite begge sider av den.

Skrevet

Min samboer har en datter fra et tidligere ekteskap, og her i huset er det slik: De gavene og klærne hun får ifra slekt på faren sin side, det blir værende her hos oss. Og det som hun får ifra slekt på moren sin side, blir værende hos mor. Så klart får hun ta med seg ting frem og tilbake for å vise det frem, både til mor/stefar, og til far/meg, men det har igrunnen "sin faste plass".

Greit nok at hun nå snart blir 12 år, men denne "regelen" fantes allerede før jeg kom inn i bildet, hvilket vil si fra før hun ble 9-10 år....

Dette synes jeg er en grei løsning.... :sjenert:

Skrevet
Så helt konkret:

Når mormor har kjøpt en leke. Og lillemann har hatt den med til faren. Og samværet med faren opphørte for to år siden. Og lillemann gjerne vil ha igjen leken sin. Og det ikke skal være noe samvær i overskuelig fremtid. Bør far uten videre overlevere leken da?

JA absolutt!!

Hvis det er noen andre enn lillemann som skal bestemme over denne leken må det jo bli mormor i dette tilfellet?

Generelt syns jeg leker skal være hos den foreldren som har kjøpt det.

Skrevet
Nei, det er faren som holder den tilbake.

Vel - husk at vi bare har fått en side av den saken  ;)

Hvor mange sider kan det være i akkurat denne saken da? Denne tråden er ikke en diskusjon om samvær, men handler om at mormor har kjøpt en veldig dyr leke til barnebarnet sitt, som har blitt lagt igjen hos far, og gutten ønsker at leken skal være et annet sted. Skjønner ikke helt hva "den andre siden av saken" kan være i akkurat denne problemstillingen :klø:

Skrevet
Hva med å ringe far og si hør nå her, enten så hoster du opp den legoen, eller så forteller jeg ungen hva for en dritt du er....? :sjarmor:

*fristende*

Akk, hvorfor må man være så godt oppdratt!! :sur:

Nei alvorlig talt, det lureste er nok å si til lillemann at beklager men den ligger hos pappa, jeg har ringt men pappa sa at han syns den skulle være hos han. Enkelt og greit.

Eller hva?

Ja.

Enig med de som skriver at du bør ta telefonsamtalen, og hvis far nekter deg å hente legoen får du fortelle det (pappa har bestemt at den legoen skal være hos ham). Gutten blir sikkert skuffet og lei seg over å ikke få legoen, men da vet han i allefall hva han har å forholde seg til. Ting blir ikke alltid som man ønsker rett og slett.

stor :klem: til Evenlina!

Skrevet

Nå har jeg allerede hatt denne samtalen med far, det er jo derfor jeg vet at far sier nei. Og nå i kveld har jeg informert lillemann. Jeg fortalte at pappa hadde sagt nei og at jeg ikke visste hvorfor pappa sa nei.

Han sa ok, og at det var dumt.....

End of story :)

Takk for alle innspill, folkens ;)

Skrevet
Nå har jeg allerede hatt denne samtalen med far, det er jo derfor jeg vet at far sier nei. Og nå i kveld har jeg informert lillemann. Jeg fortalte at pappa hadde sagt nei og at jeg ikke visste hvorfor pappa sa nei.

Han sa ok, og at det var dumt.....

End of story :)

Takk for alle innspill, folkens ;)

:klem:

Skrevet
Her bedrives hverken pønsking eller svartmalling. Jeg er av den oppfatning at barna ser på seg selv som speilbilder av foreldrene. Er pappa en dritt er jeg en dritt.

Min sønn er ingen dritt og jeg ønsker ikke at han skal se på seg selv osm en dritt. Ergo er det for meg helt naturlig å ALDRI si noe som helst negativt om faren. Vær du sikker.

:klappe:

Skrevet
Her bedrives hverken pønsking eller svartmalling. Jeg er av den oppfatning at barna ser på seg selv som speilbilder av foreldrene. Er pappa en dritt er jeg en dritt.

Jeg tenker at de speiler seg i foreldrene og at alle har negative sider, det vil alle barn måtte innse før eller siden uansett. Men det å ikke få klare svar gir grunn til spekulasjoner, og spekulasjonene er alltid verre enn sannheten. Og barn lar seg ikke lure, han vet selvfølgelig at det er noe, ellers hadde han hatt legoet sitt for lenge siden.

Så min mening er at holdningen din er god, men gjerningen lett kan virke mot sin hensikt. Og jeg opplever det vel som litt tatt ut av porporsjoner dette her. Men for all del. Det er bare det jeg oppfatter og tenker.

Skrevet

Hvorfor insisterer far på å beholde en leke barnet hans gjerne vil ha, er vel et bedre spørsmål? Når han ikke gidder å ha samvær?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...