Gå til innhold

Hvem eier barnas leker?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
-så da sier du egentlig at den som gir gaven har råderett over den...?

I prinsippet mener jeg ikke det, men i praksis så kan det bli sånn.

At det er ideelt eller positivt er jo en annen diskusjon, men visse ting har iallfall jeg innsett at det ikke nytter å krangle på. Selvsagt synd for ungen i en del tilfelelr, men dessverre er det slik at noen barn må lære at noen voksne er "tullinger"....

Skrevet

Jeg syns i utgangspunktet at barnas leker er barnas leker og om de vil ha med det til pappan, så er det deres valg.

Jeg syns at hvis foreldrene skal nekte det av grunner som: "denne fine leken har du fått av meg og den vil jeg ha her" blir litt vel egoistisk.

Men som du nevner: Samværet har opphørt, og leker som er ditt barns skal ikke da ligge igjen hos pappa som "gissel". Det tilhører ditt barn og skal være hos ditt barn.

Kan ikke se noen som helst ikke-barnslig grunn til at han skal beholde det der...

Skrevet
Jeg syns i utgangspunktet at barnas leker er barnas leker og om de vil ha med det til pappan, så er det deres valg.

Jeg syns at hvis foreldrene skal nekte det av grunner som: "denne fine leken har du fått av meg og den vil jeg ha her" blir litt vel egoistisk.

Men som du nevner: Samværet har opphørt, og leker som er ditt barns skal ikke da ligge igjen hos pappa som "gissel". Det tilhører ditt barn og skal være hos ditt barn.

Kan ikke se noen som helst ikke-barnslig grunn til at han skal beholde det der...

og enig.

Skrevet (endret)
:klem: for hele greia. Endret av Naixin
Skrevet

Denne problemstillingen gjelder ikke bare klær, men også klær og sportsutstyr. I et tilfelle hadde ungen fått fullt slalomutstyr med dress og hjelm og hele pakka av farmor og farfar til jul, og da bestemte pappa at dette skulle ungen bare bruke når hun var hos ham, dvs annen hver helg. Selv om mor foreslo å hente utstyret der og levere det tilbake etter en tur i bakken, var det blankt nei. Dette utstyret hadde hun fått av hans foreldre og skulle kun brukes under samvær. Noe så idiotisk. Mor måtte kjøpe tilsvarende utstyr som ungen hadde i en bod 1 km unna. :overrasket:

Skrevet

Dustete foreldre gjør mye rart.

Men er det sånn å forstå at jeg kan ringe far og si at ungen vil ha igjen leken sin? selvom far har sagt at leken skal være der og hvis ungen vil leke med den får han komme dit? Selvom det ikke er aktuellt?

Skrevet

Men er det sånn å forstå at jeg kan ringe far og si at ungen vil ha igjen leken sin? selvom far har sagt at leken skal være der og hvis ungen vil leke med den får han komme dit? Selvom det ikke er aktuellt?

Du kan selvfølgelig ringe han og si det. Og han burde gi fra seg leken. Men det høres jo ikke akkurat ut som han kommer til å gjøre det.

Skrevet
-men hvis faren hadde kjøpt leken i utgangspunktet, og det fex hadde vært en bursdagsgave. Hva da?

Da skal far la barnet få med seg leken, han har jo tross alt GITT det til barnet i gave. Så selv om han har betalt for leken, så er den nå barnets eiendel!

Skrevet

-men hva skal jeg si til gutten når far sier nei da?

Skrevet

At far har sagt nei. Da blir gutt litt trist elelr forbanna ei stund, men så aksepterer han det - hvis da ikke mor drar frem saken i tide og utide og gjentatte ganger lager store scener rundt det.

Var det ikke to år siden han har lekt med det? De færreste barn leker vel med det samme når de er 9 som da de var 7? Hvis som sagt ikke mor har noen prinsipper hun skal ri - eller noe bråk hun kan lage i stand som takk for sist til far.

Skrevet

Ja det kan du gjøre. Det er barnets sin eiendel. I praksis kan man si at det er tyveri av far å beholde leken og nekte barnet å få igjen dette..... skjønt jeg tviler vel på om politiet henter lekene ved tvang om han nekter å gi dem i fra seg.
Skrevet
At far har sagt nei.  Da blir gutt litt trist elelr forbanna ei stund, men så aksepterer han det - hvis da ikke mor drar frem saken i tide og utide og gjentatte ganger lager store scener rundt det.

Var det ikke to år siden han har lekt med det?  De færreste barn leker vel med det samme når de er 9 som da de var 7?  Hvis som sagt ikke mor har noen prinsipper hun skal ri - eller noe bråk hun kan lage i stand som takk for sist til far.

Regner med at et digert legobyggesett er populært her i mange år til, jeg ;)

Og mor har ingen prinsipper å ri, ikke annet enn at hun vil at barnet skal ha det bra. Nå vil barnet ha hjem legoen sin. Det burde la seg ordne.

Skrevet
Regner med at et digert legobyggesett er populært her i mange år til, jeg ;)

Og mor har ingen prinsipper å ri, ikke annet enn at hun vil at barnet skal ha det bra. Nå vil barnet ha hjem legoen sin. Det burde la seg ordne.

Ja, nå plutselig vil han det - etter to år :ler:
Skrevet

Ikke plutselig. Han har snakket om det flere ganger.

Skrevet
Ikke plutselig. Han har snakket om det flere ganger.

Så si det ikke lar seg gjøre da, og ikke skap enda mer konflikt mellom sønn og far.

Alternativt kan du søke hjelp for å få til en ordning så kontakt mellom far og sønn kan gjenopptas - hvis du vil din sønns beste.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Hva med at sønnen din ringer selv og spør. Det er kanskje vanskeliger for far å si nei direkte til sønnen

Skrevet

:klø: Klarer du ikke å tenke selv?

Og jeg mener at har man kjøpt en gave og gitt bort, så er det mottaker sin eiendel, og mottaker bestemmer over den. Giver kan ikke bestemme mer mener jeg.

Skrevet
Så si det ikke lar seg gjøre da, og ikke skap enda mer konflikt mellom sønn og far.

Alternativt kan du søke hjelp for å få til en ordning så kontakt mellom far og sønn kan gjenopptas - hvis du vil din sønns beste.

Nå er det vel ikke det dette dreier seg om. Samvær er uaktuellt. Ungn vil ha igjen leken sin.

Han vil IKKE under noen omstendighet ringe faren selv.

Han vil at jeg skal ringe, og faren sier nei. Skal jeg bare si til gutten at faren nekter han å få igjen leken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...