Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bortsett fra å rakke ned på lærere som jobbet for 30 år siden, hva er egentlig poenget ditt med dette ?

Poenget var å vise at det ikke er så mange år siden barn ble straffet fysisk også i skoleverket. Har ikke noe med å rakke ned på lærere å gjøre, men kun ren fakta om hva som faktisk hendte noen av mine medelever i løpet av ni år på skolen...er bare 20 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet

Poenget var å vise at det ikke er så mange år siden barn ble straffet fysisk også i skoleverket. Har ikke noe med å rakke ned på lærere å gjøre, men kun ren fakta om hva som faktisk hendte noen av mine medelever i løpet av ni år på skolen...er bare 20 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen.

Men de lærerne du snakker om, det var jo tydelig at de hadde problemer. Tror ikke det du nevner akkurat var vanlig og akseptert praksis på 70 tallet.

Skrevet

Det var slutten av 80-tallet, jeg er født på 70 tallet.

Gjest Bianca26
Skrevet

Det var slutten av 80-tallet, jeg er født på 70 tallet.

Ja uansett. Iallefall på åttitallet tror jeg iallefall ikke det var normal praksis. Var det ingen som sa ifra hjemme om mishandlingen?

AnonymBruker
Skrevet

Så dette er ting du ikke har opplevd selv. Noen du kjenner har fortalt deg det ?

Forholdene du skildrer har ingen ting med fysisk avstraffelse å gjøre men må ses som rene voldshandlinger. Jeg håper du forstår forskjellen.

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke så kjekt å komme hjem til mamma og pappa og måtte forklare at jeg er utvist i to uker fra skolen liksom. Så jeg tror det hadde vært litt dritt

Ok annen straff enn ris: Gi straffelekser. Det er kjipt å få

Hvorfor skriver du tonnevis med innlegg i denne tråden om ting du ikke har greie på. Kan du kanskje forsøke å være litt rolig et par dager slik at andre enn deg kan komme til orde ? Du trenger ikke kommentere hver eneste ting noen sier.

Det er IKKE anledning til å utvise noen for to uker på skolen. Det finnes ikke noe som heter straffelekse.

Ta deg gjerne bryderiet med å sjekke fakta før du durer i vei.

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

Hvorfor skriver du tonnevis med innlegg i denne tråden om ting du ikke har greie på. Kan du kanskje forsøke å være litt rolig et par dager slik at andre enn deg kan komme til orde ? Du trenger ikke kommentere hver eneste ting noen sier.

Det er IKKE anledning til å utvise noen for to uker på skolen. Det finnes ikke noe som heter straffelekse.

Ta deg gjerne bryderiet med å sjekke fakta før du durer i vei.

Nei det fins ikke, men det går jo an å gjøre noe med. Det jeg kommer med er simplethen forslag på hva skolen kunne gjort annerledes enn det de gjør nå. Kanskje det BURDE bli lov med ekstra straffelekser eller gjensitting selv om det ikke er lov nå. Jeg vet det ikke er lov, men kanskje det er feil?

Uansett er alt bedre enn å slå. men tydeligvis mener du det er helt greit.

By the way jeg må da få lov å kommentere det jeg vil. Så barnslig å bli sur. Jeg svarte bare på spørsmål jeg fikk. Og spørsmålet var faktisk hva jeg mente kunne gjøres bedre. klart jeg svarer da. Ikke spør meg om noe og bli sur for svarene.

Endret av Bianca26
Skrevet

Nei det fins ikke, men det går jo an å gjøre noe med. Det jeg kommer med er simplethen forslag på hva skolen kunne gjort annerledes enn det de gjør nå. Kanskje det BURDE bli lov med ekstra straffelekser eller gjensitting selv om det ikke er lov nå. Jeg vet det ikke er lov, men kanskje det er feil?

Uansett er alt bedre enn å slå. men tydeligvis mener du det er helt greit.

By the way jeg må da få lov å kommentere det jeg vil. Så barnslig å bli sur. Jeg svarte bare på spørsmål jeg fikk. Og spørsmålet var faktisk hva jeg mente kunne gjøres bedre. klart jeg svarer da. Ikke spør meg om noe og bli sur for svarene.

Straffe lekser og gjennsitning er jeg helt for. Nå er jo jeg ferdig på skolen, men jeg skulle ønske lærerene på vidergående kunne straffet meg så jeg tok skolen mer seriøst når det virkelig gjalt.

Gjest putegenerasjonen
Skrevet

Jeg er født i 92, så er vel et av smårips som har fått hele veien pussa ren og pen av foreldra mine. Var aldri noen fysisk avstraffelse hjemme hos meg, bortsett fra litt hardhendt behandling hvis jeg hadde vært slem. Det er interessant hvor fort gjennomsnittsfamilien gikk fra å ha bjørkeriset liggende på peishylla, til at ørefiker ble kriminelt. For en på min alder er det å ha blitt slått i barndommen nesten like alvorlig som å ha blitt seksuelt misbrukt. Det handler kanskje om hvem som slo barna sine da og hvem som slår barna sine nå. I dag er fysisk avstraffelse av barn ansett som familievold og knyttes til alkoholisme, agresjonsproblemer etc., noe som antakeligvis ikke er så langt fra sannheten heller.

Har tenkt mye på hvordan jeg skal oppdra mine egne barn. Jeg kommer aldri til å bruke straff som misbruker at de er små, forsvarsløse og redde, men ser ikke bortfra at de kan få et lite klaps om de er umulige. Synes lovverket har blitt litt for strengt der, utfra denne diskusjonen ser det hvertfall ikke ut som noen har fått alvorlige traumer etter mild fysisk avstraffelse.

• Liker 1
Skrevet

Vi kan så klart debattere omm emnet men ris ble mye brukt før, fordi det var vanlig og normalt. Man snakket ikke så mye om det man viste om det. Før i tiden var det heller ingen kontroll på hvor hardt/mye hva slags ris som ble brukt. Barn skulle ses, men ikke høres derved ingen rettigheter.

Barnet måtte tåle og bare ta imot det riset som foreldrene måtte mene og hvis barnet klaget eller protesterte ble det mer ris. Er det dette vi vil ha tilbake? Det og sitte rundt middagsbordet etterpå eller neste morgen med et påsmurt smil og gjorde det man kunne for å skjule hvor vondt det var og sitte eller få en ny omgang.

Jeg er for klaps som en påminnelse konsekvent men loven kom fordi det var det eneste måten å kontrollere dette på.

Skrevet

Så dette er ting du ikke har opplevd selv. Noen du kjenner har fortalt deg det ?

Forholdene du skildrer har ingen ting med fysisk avstraffelse å gjøre men må ses som rene voldshandlinger. Jeg håper du forstår forskjellen.

Nei dette skjedde ikke meg direkte, jeg satt i en krok og var "usynlig" netopp fordi dette skjedde med elever i min klasse så jeg så det med egne øyne. Du kan kalle det hva du vil men felles for disse hendelsene er at de ikke var enkeltstående og at de ble begått av de samme 3 lærerne.

Skrevet

Mange forteller om klaps eller ørefiker noe som sikkert var ganske vanlig.

Det er også mange som forteller om ulike former for mishandling fra f.eks alkoholiserte foreldre. Det er sikkert også riktig selv om det faller utenfor denne tråden.

Svært sjelden hører vi om at noen fikk ordentlig ris hvor man ble dasket på baken en god stund. Jeg tror selv dette er ganske uvanlig selv om det nok har forekommet enkelthendelser.

Jeg ser ellers at noen svært få mennesker har skrevet mange innlegg. Det vil være interessant å høre hva andre har å si også.

Skrevet

For og vise hvor hardt enkelte kan gå når det gjelder ris i enkelte extreme så-kalte kristne i usa:

ps, dette er ikke en guide til ris)

But reading these materials from CG, originally from the '70s and '80s, I couldn't believe the level of obedience they expected and the intensity of the spankings. If your daughter doesn't put her shoes on when you tell her to, spank her. If your son cries too long after a spanking, spank him again. It's really unbelievable. And these aren't little swats, they're bare-bottomed beatings with a flexible twig or belt for the "greatest amount of pain."

McCotter added in his taped sermon that this means you have been severe enough that the child's attitude at that point has been reversed.

"And he may, and often will be, black and blue," McCotter continued. "My children have been many times. And it cleans evil from them."

According to ex-members reached by The Sentinel, discipline classes were held for married couples with children. Taught by the elders’ wives, the disciplining of children was to be consistent and thorough. Parents were to spank their children until the child’s spirit was broken.

“They have husbands’ meetings and wives’ meetings on how they are to raise their children. Discipline. Very harsh. It’s almost to the point of beating them. You spank them until they break. That means they stop crying,” said Liverman.

An ex-member of a GCI church in Townson, Maryland, reported, “the elders’ wives would tell us to keep spanking the child, even if you left black and blue marks, until you break the spirit. Crying is called rebellion. The idea is that if the child is crying, you beat him, discipline him until he stops crying.”

former members have reported that GCI members are taught to inculcate obedience early, disciplining their children by striking them with wooden spoons until the children gasp. This technique, which is illustrative of GCI’s notions of authority and obedience, is overtly intended to break the spirit and inhibit independent thinking.

Trur ikke dette Jesus mente når det gjaldt barne-oppdragelse.

Gjest Bianca26
Skrevet

For og vise hvor hardt enkelte kan gå når det gjelder ris i enkelte extreme så-kalte kristne i usa:

ps, dette er ikke en guide til ris)

But reading these materials from CG, originally from the '70s and '80s, I couldn't believe the level of obedience they expected and the intensity of the spankings. If your daughter doesn't put her shoes on when you tell her to, spank her. If your son cries too long after a spanking, spank him again. It's really unbelievable. And these aren't little swats, they're bare-bottomed beatings with a flexible twig or belt for the "greatest amount of pain."

McCotter added in his taped sermon that this means you have been severe enough that the child's attitude at that point has been reversed.

"And he may, and often will be, black and blue," McCotter continued. "My children have been many times. And it cleans evil from them."

According to ex-members reached by The Sentinel, discipline classes were held for married couples with children. Taught by the elders’ wives, the disciplining of children was to be consistent and thorough. Parents were to spank their children until the child’s spirit was broken.

“They have husbands’ meetings and wives’ meetings on how they are to raise their children. Discipline. Very harsh. It’s almost to the point of beating them. You spank them until they break. That means they stop crying,” said Liverman.

An ex-member of a GCI church in Townson, Maryland, reported, “the elders’ wives would tell us to keep spanking the child, even if you left black and blue marks, until you break the spirit. Crying is called rebellion. The idea is that if the child is crying, you beat him, discipline him until he stops crying.”

former members have reported that GCI members are taught to inculcate obedience early, disciplining their children by striking them with wooden spoons until the children gasp. This technique, which is illustrative of GCI’s notions of authority and obedience, is overtly intended to break the spirit and inhibit independent thinking.

Trur ikke dette Jesus mente når det gjaldt barne-oppdragelse.

Herregud at det fins så grusomme mennesker

Skrevet

Dette ble nok praktisert delvis i Norge å. Hvis barnet ikke satt stille så ble det ris og hvis barnet forsatt ikke satt stille ble det hardere ris. Og hyling eller protester ble straffet med mere ris. Lydighet ble sett som et ultematium. I dag er det ikke sånn. De fleste religøse samfunn i dag følger loven.

Jeg kan også forstå de som vil ha tilbake riset men åssen skal man kontrollere slikt?

Skrevet

Hva mener dere andre ?

Skrevet

Herregud, lever denne tråden ennå? :ler:

Jeg begynte å lese på den, og syntes liksom det var noe kjent med den.. Så innså jeg at den ble lagt ut i 2006. Beklager, ikke meningen å kuppe tråden her. Var bare litt festlig. :fnise:

Gjest once upon a time
Skrevet

Svært sjelden hører vi om at noen fikk ordentlig ris hvor man ble dasket på baken en god stund. Jeg tror selv dette er ganske uvanlig selv om det nok har forekommet enkelthendelser.

Jeg ser ellers at noen svært få mennesker har skrevet mange innlegg. Det vil være interessant å høre hva andre har å si også.

At du sjeldent har hørt om at noen har fått ris betyr ikke at det ikke skjedde, har vært mange enkeltopplevelser opp igjennom årene. Jeg fortalte ikke om det til vennene mine, jeg syntes det var dritflaut. En ørefik var greit nok å fortelle om, men at faren min dro ned buksen min og la meg over fanget sitt og slo løs på baken min var så utrolig nedverdigende og flaut at det holdt jeg stille om til jeg ble voksen. Jeg kjenner fortsatt den vonde følelsen inni meg når jeg tenker på det, den fysiske smerten ble aldri like ille som den indre smerten.

Jeg var den mest lydige datteren i landet tror jeg, av frykt for represalier for hvis jeg ikke var lydig og snill så ble det juling. Etter at jeg ble voksen har jeg kommet i kontakt med flere som hadde det som meg, alt for mange, men heldigvis er det likevel betydelig flere som ikke har opplevd dette.

Skrevet

Jeg har alltid vært veldig kverulerende og min mor har endt opp med å miste tålmodigheten sin og begynt å slå med pinne og kaste tøfler etter meg. Hun er ikke norsk så derfor har jeg alltid forstått at i hennes oppvekst var juling vanlig. Hun slo meg nok mest for å opprettholde autoritær kontroll, noe jeg stred i mot siden jeg som oppvokst i norge er blitt påvirket av "likhetsprinsippet". Jeg ble ikke mer lydig av det, heller irritert over hvor lite forståelsesfull hun var og hvor lite kunnskaper om det å være norsk hun hadde. Jeg hadde heller ikke ett nært forhold til henne på grunn av at hun hadde en tendens til å skape avstand. Min norske far klapser/knipser hender til mine halvsøsken av og til når han blir irritert, men det er ikke ofte.

Har et greit forhold til min mor i dag:)

Har faktisk fortalt dette videre til andre, unnskyldningen min er at min mor er ikke norsk og derfor så hun ikke på litt fysisk fik som noe ulovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...