Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 29. juli 2008 #101 Skrevet 29. juli 2008 Så det du sier er at for å spare noen bleier, så vil du at gutten bæsjer i bleia enn å gå på do? Jammen ikke rart guttungen guttungen vil gå rundt med bæsje i rompa og vente på at han må tisse før han skal skiftes på. Stakkars, da går han jo rundt som en liten 2 åring og stinker med bleia si full av bæsje :o( Syns høres ut som mishandling nesten Fins Attends pull-ons og Tena pants hvis Drynites er for små.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 29. juli 2008 #102 Skrevet 29. juli 2008 Forstår ikke hvorfor man heller kan finne et sted en kan la litt eldre barn tisse (ialfall for gutter som bare drar ned glidelåsen) Om man f. eks står bak en busk i en park og noen skulle klare å se det, er vel bedre enn å måtte bruke bleie? Hvis bare er for slippe tissepause så er litt rart ja :klø:
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. juli 2008 #103 Skrevet 30. juli 2008 Problemet er bæsjingen. Hver gang han skal bæsje, har vi prøvd å gå på do for å gjøre det. Da betyr det at jeg må ta av han bleia og sette på han ny etterpå, fordi teipen ikke holder flere ganger. Da er det mange ubrukte bleier som går til spille og det er synd. Til slutt ble vi enige om at Martin skulle prøve å holde bæsjen til han trengte skift uansett, eller bæsje i bleia hvis han ikke klarte holde seg lenger og vente til han tissa før vi skifta bleie på han. Martin synes det er greit, men det er litt sjenerende at det lukter bæsj, så jeg må ofte skifte på han med en gang han har bæsja i bleia uansett. På den måten er nok drynites bedre, for de kan man ta av og på. Noen som vet om andre trusebleier for store barn som holder mer er det enda bedre. Spørs hvor sunt det er å la så store barn bæsje i bleie. Hvis han er 11år så er han såpass stor, at avføringen også er "voksen". Tenk om han ikke klærer å få avføringen skikkelig ut fordi bleien er i veien (hvis bleien er beregnet på barn er det nok strammere enn vanlig). I tillegg så er det nok ikke like greit hvis han står oppreist under bæsjingen. Flere barn har treg avføring fra før, så det er jo litt teit å gjøre dette verre. Gode dorutiner er kjempeviktig, unødig bleiebruk er ikke noe god måte å få det. Hvorfor kan man ikke heller lære gutten å kjenne etter tidlig, og kanskje bare la han prøve å bruke do før utflukter. Hvis han ikke får ut noe så er det jo greit ;-)
Mamma1 Skrevet 30. juli 2008 #104 Skrevet 30. juli 2008 Ja det er kanskje ikke så dumt å prøve drynites. Har vært redd for at de ikke skal holde, men det er jo problemer med å bruke vanlige bleier også. Martin har blitt vant til at jeg skifter på han og synes ikke det gjør noe og sier ifra når han trenger ny bleie, uten å skamme seg. Han sier også at han liker å ha på seg bleie. Det er heller ikke noe problem at han må tisse med vilje i bleia noen ganger, fordi poenget er at han skal kunne slappe av og ikke tenke på do hele tiden. Problemet er bæsjingen. Hver gang han skal bæsje, har vi prøvd å gå på do for å gjøre det. Da betyr det at jeg må ta av han bleia og sette på han ny etterpå, fordi teipen ikke holder flere ganger. Da er det mange ubrukte bleier som går til spille og det er synd. Til slutt ble vi enige om at Martin skulle prøve å holde bæsjen til han trengte skift uansett, eller bæsje i bleia hvis han ikke klarte holde seg lenger og vente til han tissa før vi skifta bleie på han. Martin synes det er greit, men det er litt sjenerende at det lukter bæsj, så jeg må ofte skifte på han med en gang han har bæsja i bleia uansett. På den måten er nok drynites bedre, for de kan man ta av og på. Noen som vet om andre trusebleier for store barn som holder mer er det enda bedre. Må si jeg reagerer på dette innlegget. Hvorfor skal en stor unge få lov til å bæsje i bleia?? For å spare penger? Kjøp tape og fest bleie igjen da vel. Kan ikke forstå at det er bra at de lærer seg til at de bare kan tisse og bæsje seg ut heller. Kan jo for noen være greit å ha som en sikkerhet, men man må da kunne prøve å komme tidsnok på do?
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #105 Skrevet 30. juli 2008 Må si jeg reagerer på dette innlegget. Jeg også, men er det ingen andre som stusser på at det er mamma som skifter bleien? :gjeiper:
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 30. juli 2008 #106 Skrevet 30. juli 2008 Jeg også, men er det ingen andre som stusser på at det er mamma som skifter bleien? Enkli ikke.. Når var 11 år og trengte skift så fikk åsså hjelp av mamma jeg. Men var ikke trusebleier da. Klarte jo skifte tøy eller t-bleie selv. Men brukte ikke vaske og tørke orntli så fikk utlett. Og brukte ikke gå skifte selv heller, hvis hatt uhell. Bare gikk med vått tøy eller tissebleie til mamma så det. Sikkert åsså forskjell modenhet når er 11 år da. Bør jo være mest mulig selvstendig da.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 30. juli 2008 #107 Skrevet 30. juli 2008 Må si jeg reagerer på dette innlegget. Hvorfor skal en stor unge få lov til å bæsje i bleia?? For å spare penger? Kjøp tape og fest bleie igjen da vel. Kan ikke forstå at det er bra at de lærer seg til at de bare kan tisse og bæsje seg ut heller. Kan jo for noen være greit å ha som en sikkerhet, men man må da kunne prøve å komme tidsnok på do? Mhm, sant det. Sparer jo ikkeno på at han bæsjer i bleia. Og er jo ekkelt da. Og kjempeleit for gutten. Og ikke bra gå holde seg heller. Tror er non mødre som vil at barna være babyer lengst mulig. Men er en form for misbruk da. Er jo et psykisk problem hos mamman da. Åsså går utover gutten.
Mamma1 Skrevet 31. juli 2008 #108 Skrevet 31. juli 2008 Ja, jeg syns det minner litt om et overgrep. Var forresten på apoteket i dag, der hadde de bleier som ser ut som boxershortser. Slettes ikke dumt.
Gjest Gjest_Nysgjerrig_* Skrevet 31. juli 2008 #109 Skrevet 31. juli 2008 Var forresten på apoteket i dag, der hadde de bleier som ser ut som boxershortser. Slettes ikke dumt. Hvordan så du de, hang de tilfeldigvis fremme eller var du på jakt etter bleier og spurte de om råd og så viste de frem bleiene? Hvilket apotek? Vurderer å starte med bleier igjen på sengevæteren her i huset som fylte 7 år i går.....
Mamma1 Skrevet 31. juli 2008 #110 Skrevet 31. juli 2008 Når jeg tenker meg om så var det oppe på helsestasjonen (jeg var hos jordmor) De heter Good nites, og kommer i blå og rosa. Jeg fant de på denne linken: http://www.goodnites.com/NA/products/BoxerStyle.aspx De hang framme på helsestasjonen der jeg var.
Gjest Gjest_Nysgjerrig_* Skrevet 31. juli 2008 #111 Skrevet 31. juli 2008 Når jeg tenker meg om så var det oppe på helsestasjonen (jeg var hos jordmor) De heter Good nites, og kommer i blå og rosa. Jeg fant de på denne linken: http://www.goodnites.com/NA/products/BoxerStyle.aspx De hang framme på helsestasjonen der jeg var. Takk for linken. Så de bleiene ut som ekte boxershorts eller kunne man se at det egentlig var en bleie? Ut i fra linken er det et bilde hvor de ser "kunstige" ut mens de på den 3D dimensjonale visningen ser veldig bra ut egentlig. Tok du på de forresten? Var det tøy eller plastikk aktig stoff på disse bleiene?
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 31. juli 2008 #112 Skrevet 31. juli 2008 Jeg har prøvde også ut denne grafikk saken, den fungerte jo egentlig veldig fint slik at man kunne se bleien fra alle kanter. Ja til og med nedi bleia og fra undersiden faktisk :o) Gutte modellen med den mørke grønne fargen virket jo helt fin syns jeg, men den rosa jente modellen så kunne man jo skimte det hvite bleiestoffet igjennom buksa :o(
Mamma1 Skrevet 31. juli 2008 #113 Skrevet 31. juli 2008 Nei, de var i en pakke, så jeg såg bare bildet utenpå pakken.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2008 #114 Skrevet 31. juli 2008 Enkli ikke.. Når var 11 år og trengte skift så fikk åsså hjelp av mamma jeg. Men var ikke trusebleier da. Klarte jo skifte tøy eller t-bleie selv. Men brukte ikke vaske og tørke orntli så fikk utlett. Og brukte ikke gå skifte selv heller, hvis hatt uhell. Bare gikk med vått tøy eller tissebleie til mamma så det. Sikkert åsså forskjell modenhet når er 11 år da. Bør jo være mest mulig selvstendig da. Hvor gammal erru enkli? Man skifter da ikke bleier på en 11-åring. Hva med døtre og bind/tamponger, skal mamma skifte der også?
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 31. juli 2008 #115 Skrevet 31. juli 2008 Hvor gammal erru enkli? Man skifter da ikke bleier på en 11-åring. Hva med døtre og bind/tamponger, skal mamma skifte der også? Er 28 år, åssen det? Har AS og ADHD/ADD. Brukte ha masse uhell helt til bynnte på ungdomskolen. Fikk hjelp av mamma eller assistenten på skolen. Skiftet bare tøyet stort sett. Tror du alternativet vært da? Gjennomvåt resten av dagen? Ordnet med mensen selv da. Ikke vanskelig skifte bind i trusen. Åsså er stor forskjell på tena tapebleie med 4 taper og bind eller trusebleie. Sånn tapebleie er vanskelig skifte for voksne åsså jo. Sa jo at gi gutten trusebleie heller, så kan skifte selv. Eller droppe bleien, hvis er unødvendig ha den. Eller så ikke det du? Syns åsså at 11 åringer få lov ha privatliv. Eller mener at 11 åring ikke bruke bleie i hele tatt du? Når er mamman som bare lyst på baby lenge, så enig da. Men hvis er inkontinent så må få lov bruke bleie selv om er 11 år. Småbarn og voksne får jo åsså ha bleie/bind. Så skjønner ikke vorfor tvinge 11 åringer til ha våte klær da. Men vet er mange som gjør det.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 31. juli 2008 #116 Skrevet 31. juli 2008 Når jeg tenker meg om så var det oppe på helsestasjonen (jeg var hos jordmor) De heter Good nites, og kommer i blå og rosa. Jeg fant de på denne linken: De hang framme på helsestasjonen der jeg var. Heter jo Drynites i Norge da. Får dem på Coop Mega og Meny vertfall. Og kan få på blåresept. http://www.drynites.com/no/
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 1. august 2008 #117 Skrevet 1. august 2008 Noen råd angående større barn og bleier. Når det gjelder innlegget om 11-åringen, så synes også jeg at det var litt rart med måten moren håndterer dette på. Men jeg har lyst å komme med noen generelle råd angående urinlekkasje hos store barn. Det vil kanskje forbause noen at det ikke er uvanlig at selv store barn har problemer med å holde tett, og dermed tisser på seg. Og mange av disse må da bruke bleier. Så mange som 6-7 prosent av syvåringene og 4-5 prosent av 10-11-åringene plages statistisk sett av dagvæting. Her skal det tillegges at omlag 35 prosent av disse, samt barn med sk. “residiverende” (tilbakevendende) urinveisinfeksjoner også plages med obstipasjon (forstoppelse). Når det gjelder nattevæting så er tallene 15-20 av femåringene, ca. 10 prosent av 10 åringene og nede i 2 prosent for aldersgruppen +/- 14 år. Noen av barna har sk. ”multiproblematikk”. Som betyr at de plages med dagvæting, nattvæting, obstipasjon og/eller encoprese (bæsjer på seg) i større eller mindre grad. Slik jeg forstår moren med denne 11-åringen, så har han problemer som grenser opp til inkontinens. Jeg tenker da på hastverksproblemer med hensyn til tissingen. Dette kalles av fagfolk for urge. (Med og uten lekkasje.) Og ved å springe på do hele tiden, vil denne gutten faktisk påvirke dette veldig kompliserte samspillet, som det å kunne kontrollere urinavgang i negativ retning. Dette er nok noe som (moren også påpeker) virker sterkt inn på guttens følelse av livskvalitet. Derfor synes jeg det er helt greit at denne gutten bruker bleie på dagtid, slik at det ikke får så store konsekvenser om han skulle tisse seg ut. (Bedre å skifte en våt bleie, enn at truse, bukse, sokker og sko blir våte.) Guttens mor bør, om hun ikke allerede har gjort det, be om at gutten blir undersøkt av lege og evt. spesialist. For dermed å se om ikke gutten kan bli kvitt sitt problem. MEN jeg synes også at gutten i mellomtiden bør få bruke en type bleie som han kan skifte selv! Og skulle evt. behandling dra ut i tid, er jo dette bare en fordel. Jeg ser at noen foreslår en bleie av typen ”Drynites”, eller ”Night Comfort” som er Libero sin variant. Fordelen er, som det skrives, at disse likner på vanlige truser og er veldig diskrete. Dette er noe som selvsagt skal vektlegges høyt. Men disse absorberer nok ikke like mye urin som f.eks. ”Tena Pants” eller ”Attends Pull-Ons”. Moren har etter råd valgt ”Tena Slip”, som er en type bleie med taper på sidene til å feste den. I størrelsen XS finnes den bare som ”Tena Slip Plus” men i størrelsen S finnes både Plus og Super, som absorberer mer urin. ( Livvidde: XS = 40-60 cm /S = 50-80 cm) Hun skriver at hun tar på han bleiene, og skifter dem. En gutt (eller jente) på 11 år kan utmerket godt lære seg å ta på denne typen bleie selv. Men det forutsetter jo selvsagt at man lar gutten (eller jenta) prøve seg. MEN ofte er det slik at risikoen for lekkasje blir større når de selv setter på bleien. Dette kommer som oftes av at de slurver litt når de fester tapene, og så glir bleien litt ned i skrittet. Bleien bør sitte godt i skrittet for at den skal holde tett. Spesielt viktig er dette på nattestid. Tror nok heller ikke at en såpass stor gutt som en 11-åring liker å ha på bleie. Det er nok heller snakk om at han liker tryggheten dette gir han, velger jeg å tro. De fleste barn ville nok mye heller valgt å kunne holde seg tørre. (I likhet med voksne som sliter med inkontinens-problematikk.) Noe jeg ikke helt forstår, er at denne moren skriver at tapene blir ødelagt hvis/når bleien åpnes. På ”Tena Slip” er det en sone øverst foran av glattere plast som tapene skal festes på. Når tapene sitter på dette feltet kan man åpne bleien i siden flere ganger, uten at tapene blir ødelagte. Du bretter dem bare tilbake (der de var når bleien tas på første gang) slik at limet ikke blir ødelagt eller dårlig. Men fester man tapene under dette feltet, kan bleien bli revet hull på når man åpner den. Derfor bør tapen festes på dette feltet. (Det går å feste nedenfor for å få bleien til å sitte tettere i lysken, men da må man åpne forsiktig.) Andre merker har blå tape-biter på tapene som festes i forparten av bleien. Selve tapen kan da løsnes fra, og festes igjen på disse blå tapene. Festes de andre steder, vil festeevnen bli ødelagt her også. Uansett bør ikke gutten bli bedt om å bæsje i bleien hvis det ikke er helt uungåelig! Blir bleien ødelagt fordi den må åpnes på toalettet for at gutten må bæsje, så får det så være! Da er det bare å ta på en ny bleie istedenfor! Bleien må jo skiftes uansett da, enten avføringen havner i bleien eller på do. Det siste er jo helt klart å foretrekke både av hygeniske såvel som arbeidsmessige årsaker. På generell basis kan man si at når tissetrangen oppstår, vil det i mange tilfeller oppstå trang til å tømme endetarmen også. Disse systemene henger jo som kjent nøye sammen. Så det KAN jo hende at dette er tilfelle med denne gutten. Altså at han etter å ha tisset seg ut, får det travelt med å komme seg på do for å bæsje. Noen barn (og voksne også, for den saks skyld) trenger hjelp med bleieskiftet. Det finnes en bra metode for dette, som ikke innebærer at han/hun må ligge. La han eller henne enten lene seg over en benk i handicap-doen, eller holde seg fast i en bøyle e.l. stående litt bredbent med ryggen mot deg. Så tas bleien av. (Pass bare på om det er bare urin, ellerr om det er avføring også.) Deretter hjelper du han/henne å vaske seg i skrittet. Ny bleie tres deretter inn i skrittet forfra og bakover. Be han/henne holde forparten på bleien mens du støtter med kne e.l. i korsryggen mens du taper fast bleien. Dette kalles stående bleieskift. Barnet kan også lene seg mot veggen på do, for slik å hjelpe til med å holde tape-bleien i ro mens tapene festes fremme. Da er det ikke avhengig av hjelp fra mor, far eller noen andre voksne. For de barna som er større, finnes det også en bleie som passer sk. stortissere. ”Abri-Form X-plus Small” heter den, og er vel ca like stor som ”Tena Slip Small”. Fortrinnsvis meget god for nattbruk, men kan også benyttes ved behov på dagtid. Men den er noe tykkere enn ”Tena Slip”. Når større barn tisser på seg, så er et legebesøk første bud. Og ved behov for bleie på dagtid, bør truse-bleier i størst mulig grad benyttes. Er det behov for tape-bleie, bør barnet lære å ta denne på selv! Lar dette seg vanskelig gjøre av forskjellige årsaker, så benytt metoden med stående bleieskift. Hvis barnet kan hjelpe til, blir det mindre flaut, siden barnet står med ryggen mot mor/far etc.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 2. august 2008 #118 Skrevet 2. august 2008 Til gjesten Monica Takk for en meget flott innlegg :o) Kan jeg spørre om hvilken erfaring du har på dette området siden du tydligvis har masse innsikt i problemstillingen. Har du barn selv som trenger bleier pga av dag og nattvæting, eller jobber du med barn som sliter med dette problemet siden du så kan kan så mye om temaet og kan komme med så flotte detaljerte råd om bleietyper og skiftemåter?
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 2. august 2008 #119 Skrevet 2. august 2008 Det stemmmer det! Både erfaring innad i familie, samt på et mer profesjonelt plan. Erfaring og kunnskap bygd opp over tid. Dette omhandler jo et av de store tabuområdene i dagens samfunn. Et hvert problem med vannlating mm. krever selvsagt utredning av lege og spesialister. Men i mellomtiden må det være lov å gjøre konsekvensene av dette som i mange tilfeller oppleves meget flaut minst mulige. Bind, bleier og/eller uridomer osv. hjelper ikke på å kurere plagene. Men det gjør problemet enklere å håndtere i hverdagen. Derfor mener jeg at når man kan nå et toalett når trangen melder seg, skal man bruke det. Bleier skal ikke brukes for at Mor/Far eller pårørende og hjelpepersonell skal slippe å gå på do med vedkommende som sliter. Men heller som sikkerhet i tilfelle uhell, og da synes jeg det bør være greit. Dette forutsatt at sjangsen for at det kan gå galt for vedkommende er tilstede. Ønsker alle som føler at de sliter, lykke til!
Gjest Feil Skrevet 14. august 2008 #120 Skrevet 14. august 2008 Sønnen min bruker dry nites og jeg har aldri opplevd lekkasje fra disse. De er jo laget for barn som er sengevetere ut over den vanligste "bleiealderen". Dessuten er det bilder av store barn på utsida av pakken, og bleiene har bilder av motorsykler eller racerbiler på utsida. ' Det koster rundt 70 kr for en pakke, og da kan man jo prøvde den for å se om den er bra nok. Den kan for øvrig bestilles på apoteket. Den kan kjøpes hvor som helst egentlig, men selges foreløpig bare på utvalgte nærhandler.. Coop Obs selger det blant annet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå