Gjest annethe Skrevet 9. juni 2008 #81 Skrevet 9. juni 2008 Sønnen til en vennine av meg er snart 10 år og sengevæter. Den siste tiden har de prøvet et produkt som de fikk anbefalt. Det er rett og slett en "føler" som festes på innsiden av trusen. Den har en ledning som fører til en alarm som festes i halslinningen på pysjen. Med en gang det kommer en dråpe i trusen, så går alarmen. Hun har tilbrakt disse nettene på rommet til gutten for og forsikre seg om at han står opp når alarmen går. En del av "behandlingen" består i og forsikre seg om at barnet er våkent når det er på toalettet. Noe som gjøres i form av att hun sier ett ord som han skal huske neste morgen. De har også prøvd alarmmatten. Men den har ikke fungert for dem. Den slår ikke ut før ungen har tømt store deler av blæren. Og da er det ikke lett og bare knipe igjen. Hvis det er noen som er interessert, så kan jeg få tak i navnet på dette apperatet. Vet det koster ett par tusen, men tror nesten alle foreldre som har barn som sliter kan være villig til og betale det hvis virkelig hjelper. Om ikke annet, så har min vennine snart en brukt hun vil selge.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #82 Skrevet 10. juni 2008 Hallo! Hva faan gir deg retten til å liksom ha fasiten for hva som er riktig å gjøre her? Du snakker som om alle barn som sover med bleie på seg om natten er utsatt for barnemishandling. Dette til tross for at det er et hjelpemiddel man får på blå resept, og at disse barna ikke anser bleien som noe problem i det hele tatt i hverdagen. Det er bare ett plagg de tar på seg om kvelden og som de tar av seg om morningen igjen. Hverken mer eller mindre. Herregud, verden er full av krig, fattigdom og naturkatastrofer også klarer enkelte her inne å snakker om å måtte sove med bleier fordi man tisser på seg som verdens undergang. Lurer på hvem som bør tenke seg om litt her.... Ingen fasit her! Som jeg skrev i reste av innlegget så prøvde mine foreldre masse forskjellig før de fant en metode som funket. Men brukte aldri bleie. Bleie på blå rp er helt klart nødvendig for noen, men min personlige mening er at det ikke bør brukes på barn som "bare" en sengevætere. Igjen fordi jeg ikke har tro på bleie som en løsning på problemet. Ingen som har nevnt barnemishandling her, og jeg synes vel det er litt søkt og kanskje litt lite relevant å snakke om krig og sult som om det skulle være noe å sammenligne med?
Gjest Mor til 7-åring Skrevet 10. juni 2008 #83 Skrevet 10. juni 2008 Ingen fasit her! Som jeg skrev i reste av innlegget så prøvde mine foreldre masse forskjellig før de fant en metode som funket. Men brukte aldri bleie. Bleie på blå rp er helt klart nødvendig for noen, men min personlige mening er at det ikke bør brukes på barn som "bare" en sengevætere. Igjen fordi jeg ikke har tro på bleie som en løsning på problemet. Ingen som har nevnt barnemishandling her, og jeg synes vel det er litt søkt og kanskje litt lite relevant å snakke om krig og sult som om det skulle være noe å sammenligne med? Jeg vet at ikke er "Mor til sengevæter", men jeg svarer likevel. Selv har jeg en datter på 7 år, som dessverre er sengevæter. Som i mange andres tilfeller, har vi vært på undersøkelser hos lege og kiropraktor, samt prøvd Minirin. Ingenting har hatt noen effekt på vår datter, så vi har bare fortsatt å brukt bleier på henne. Bleie er ikke direkte noen løsning på problemet, men det er et supplerende hjelpemiddel, mens man tar andre undersøkelser og/eller tar tiden til hjelp. Selv har vi innsett at vi bare må gi henne tid, etetrsom hun nok vokser det av seg. Frem til da velger vi å bruke bleie på henne, slik at hun får den nattesøvnen hun trenger. Jeg forstår meg ærlig talt ikke på foreldre/voksne som har et så negativt syn på bleier. Så snart de er over 3-4 år, så skal bleia av. Det har liksom ikke noe å si om barnet ikke er modent for det ennå. Bleia skal av uansett. Det som er så synd, er at dette ikke hjelper for alle, og er, etter min mening, ikke en særlig bra løsning. Av og til må man bare være tålmodig og ta tiden til hjelp. Inntil ungen har blitt tørr, er bleier ut utmerket hjelpemiddel som bidrar til å gjøre problemet så mye mindre enn nødvendig. Nei, man blir ikke kvitt sengevætingen ved å bruke bleie. Men det forhindrer en våt seng som må skiftes hver natt, og gir barnet en god natts søvn uten avbrudd.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 22. juni 2008 #84 Skrevet 22. juni 2008 Hei. Jeg har et lite dilemma. I går spurte gutten min som er 11 år om han kunne få ha på seg bleie. Han har ikke noe behov for dette. Han tisser sjelden på seg. Kanskje en gang annenhver måned og det er ofte i forbindelse med at han er syk. Det eneste er at han ofte må på do. Dette er kanskje spesielt vanskelig når vi er på utflukter, bilturer, handleturer, kino, sirkus osv. Det blir ofte mye styr for å finne do i tide og det blir hele tiden avbrudd i det vi skal gjøre. Jeg sa at han jo ikke trengte bleier og spurte hvorfor han ville ha dem på. Da svarte han at han ville føle seg trygg om han hadde på seg bleie og at han var hele tiden redd for å ha uhell og aldri kunne slappe skikkelig av på grunn av dette. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo at gutten min skal føle seg trygg, men jeg synes det er rart å ta på en så stor gutt bleie. Hva synes andre? Vil dette være galt?
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #85 Skrevet 22. juni 2008 Hei. Jeg har et lite dilemma. I går spurte gutten min som er 11 år om han kunne få ha på seg bleie. Han har ikke noe behov for dette. Han tisser sjelden på seg. Kanskje en gang annenhver måned og det er ofte i forbindelse med at han er syk. Det eneste er at han ofte må på do. Dette er kanskje spesielt vanskelig når vi er på utflukter, bilturer, handleturer, kino, sirkus osv. Det blir ofte mye styr for å finne do i tide og det blir hele tiden avbrudd i det vi skal gjøre. Jeg sa at han jo ikke trengte bleier og spurte hvorfor han ville ha dem på. Da svarte han at han ville føle seg trygg om han hadde på seg bleie og at han var hele tiden redd for å ha uhell og aldri kunne slappe skikkelig av på grunn av dette. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo at gutten min skal føle seg trygg, men jeg synes det er rart å ta på en så stor gutt bleie. Hva synes andre? Vil dette være galt? Ja, etter min mening er det galt. Han har jo ikke behov for bleier! Og at han har uhell om dagen, er kanskje et tegn på at han ikke har så gode dorutiner? Å sette på en bleie er ikke en god løsning. Da kan han jo bare fortsette å tisse på seg og slipper å måtte tenke på å gå på do iblant. Nei, det er en veldig dårlig idè synes jeg. Dessuten får man ikke kjøpt "vanlige" bleier i butikk som vil passe han (bortsett fra DryNites da, men de skal visstnok ha ganske dårlig oppsugningsevne), så da må du kjøpe bleier på apotek, som i hvert fall koster flere hundre kroner pr pakke, om man ikke kjøper dem på blå resept. Ergo, en unødvendig dyr kostnad for deg. Sørg heller for at han går på do oftere.
Teriyaki Skrevet 22. juni 2008 #86 Skrevet 22. juni 2008 Har ikke lest hele tråden. Men ha i baktankene at sengevæting kan være pga. en nerve i ryggen som ligger i klem. Dette er nerven som kontrollerer lukkemuskelen. Ellers får dere tak i tisselaken. Dette er helt vanlige laken med et plastlag under. Fås blant annet på Jysk.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #87 Skrevet 22. juni 2008 Hei. Jeg har et lite dilemma. I går spurte gutten min som er 11 år om han kunne få ha på seg bleie. Han har ikke noe behov for dette. Han tisser sjelden på seg. Kanskje en gang annenhver måned og det er ofte i forbindelse med at han er syk. Det eneste er at han ofte må på do. Dette er kanskje spesielt vanskelig når vi er på utflukter, bilturer, handleturer, kino, sirkus osv. Det blir ofte mye styr for å finne do i tide og det blir hele tiden avbrudd i det vi skal gjøre. Jeg sa at han jo ikke trengte bleier og spurte hvorfor han ville ha dem på. Da svarte han at han ville føle seg trygg om han hadde på seg bleie og at han var hele tiden redd for å ha uhell og aldri kunne slappe skikkelig av på grunn av dette. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo at gutten min skal føle seg trygg, men jeg synes det er rart å ta på en så stor gutt bleie. Hva synes andre? Vil dette være galt? Jenta mi spurte om det samme for noen uker siden. Jeg lot henne ha på bleie noen ganger iblant og det gikk veldig bra. Jeg merket at hun var lettet og kunne slappe av og kose seg som andre barn. Dessuten, det å gå på do ble ikke bare hast og mas, for nå gjorde det jo ikke noe om vi kom for seint, siden hun hadde på seg bleie. Før ble do alltid satt isammen med noe negativt, nå er det en litt mer positiv ting og jenta mi liker å prøve å gå uten bleie. Nå bruker hun bleie hver gang vi skal på et eller annet der do ikke alltid er tilgjengelig med en gang og også om natta. Hun trives kjempebra med det. Jeg tror man bare må innse at noen barn utvikler blærekapasitet litt sent og at disse også må ha mulighet til å kunne slappe av og føle seg trygge iblant. Uten bleie ville sånne hyggelige ting som kino og handletur bli preget av angst for å tisse på seg.
Gjest tlia Skrevet 23. juni 2008 #88 Skrevet 23. juni 2008 Tusen takk for et langt og utfyllende svar! OK, ang. DryNites og Libero Night Comfort: er de for store for min sønn (han veier 28 kg)? Han tisser mye om natta, så han trenger i så fall en bleie som suger godt til seg væske og klarer og holde på den igjennom hele natta, og samtidig holde ham tørr. Har hørt at disse DryNites og Night Comfort-bleiene er temmelig dårlige, og lekker fort. Er de som ordentlige bleier på innsiden, men har kun en ytre overflate som på en truse? Og er de ikke dyre? Som sagt så veier min sønn 28 kg. Passer de største Up&Go-bleiene til han? Vil nemlig helst ha en trusebleie for de er så mye lettere, og da kan også ta dem av og på selv. Men egner den største Up&Go-bleien seg noe særlig som nattbleie for en som tisser mye om natta, eller passer den best til bruk om dagen da barn ikke tisser så mye av gangen? Hvor mye koster en pakke med Tena-bleier på apoteket, hvor mye er det i en pakke og hvilke størrelser er det på de? Og hva med oppsugningsevnen? Vil helst unngå å måtte gå til legen og få blå resept og så måtte kjøpe bleier på apoteket ettersom de stenger så tidlig og jeg og mannen min jobber noe sent (mens min sønn er på SFO). Da er det mye enklere å kjøpe bleier på matbutikken. Men må man, så må man.
Gjest tlia Skrevet 23. juni 2008 #89 Skrevet 23. juni 2008 Barn over tre år med behov for bleier har rett til å få på blåresept, har jeg hørt
Gjest Heidi79 Skrevet 24. juni 2008 #90 Skrevet 24. juni 2008 Er ikke mor til sengevæter, men har vært det selv. Hvis alternativet er våt seng syns jeg bleier er myyyye bedre!!! Våkne tissevåt i sengen er ikke hyggelig. En bleie tar jo hånd om problemet. Det blir ikke lukt. Det blir ikke vått og kaldt. Våt bleie er ikke så ekkel som våt seng. Foreldre som nekter sengevætere å sove med bleie er virkelig urettferdige. Ville du foretrekket våt seng selv liksom? Ja det er ikke rettferdig at skolebarn skal trenge nattbleie. Men det blir jo veldig mye verre uten!!! Hvis ikke tror meg, så tiss eller tøm vann i sengen din og sov i den en natt. Så får du se hvor ekkelt det er. Så kan du prøve å sove med en våt bleie. Så får du se hvordan det er for barnet ditt. Hver eneste natt!!! Skjønner ikke at noen ønsker barnet sitt våt seng i stedet for bleie. Det er virkelig dårlig gjort syns jeg. Drynites er trusebleier for store barn. Jeg syns de ikke fungerer om natten (har prøvd dem selv). Som "beskyttelse" på dagtid er de kjempefine. De er usynlige under klær, erting er ikke et problem. Det er like lett å gå på do hvis man rekker dit i tide. Har enda problemer med tisseuhell hvis det er vanskelig å finne do. Frykten for våte bukser er faktisk verre enn de få uhellene jeg har. Vet ikke om bedre løsning på det enn drynites. Da kan jeg slappe av. Anbefales
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 27. juni 2008 #91 Skrevet 27. juni 2008 Ja, etter min mening er det galt. Han har jo ikke behov for bleier! Og at han har uhell om dagen, er kanskje et tegn på at han ikke har så gode dorutiner? Å sette på en bleie er ikke en god løsning. Da kan han jo bare fortsette å tisse på seg og slipper å måtte tenke på å gå på do iblant. Da forutsetter du at barnet ikke vil bli tørr. Jeg mener dette er helt feil holdning. Barna vil selv om de har bleie på seg forsøke å komme seg på do i tide, men skulle uhellet være ute så er det ingen krise fordi bleien tar seg av det som måtte komme. Barn i denne alderen med problemer enten det gjelder dag- eller nattvæting ønsker jo å slutte å tisse på seg, så jeg syns det er rimelig naivt å tro at de vil velge å tisse i bleia for å slippe å gå på do. Nei, det er en veldig dårlig idè synes jeg. Dessuten får man ikke kjøpt "vanlige" bleier i butikk som vil passe han (bortsett fra DryNites da, men de skal visstnok ha ganske dårlig oppsugningsevne), så da må du kjøpe bleier på apotek, som i hvert fall koster flere hundre kroner pr pakke, om man ikke kjøper dem på blå resept. Ergo, en unødvendig dyr kostnad for deg. Sørg heller for at han går på do oftere. Drynites holder for mange sengevætere faktisk, så alt er avhengig av hvor mye barnet tisser. Et barn som derimot sliter med å holde seg tørr på dagtid, har som regel som problem at de stadig går å skvetter litt i buksa, og ikke at de tisser store mengder om gangen. Da vil Drynites fungere helt fint. For det er jo ikke slik at barnet skal gå med den samme bleia hele dagen så den blir så våt at den lekker, man skifter jo selvsagt bleie om man må det. Syns heller ikke argumentet om økonomi er særlig godt, de aller fleste familier i dag har råd til en bleiepakke eller to i uka. Skulle man behøve større og tykkere bleier slik at man må på apoteket for å få gode nok bleier så får man resept på dette til store barn så kostnaden blir ikke noen stor hindring.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 27. juni 2008 #92 Skrevet 27. juni 2008 Siren... Vet ikke åssen de fleste barn er. Men i mitt tilfelle. Jo jeg tisset i bleia før jeg sovnet. Og etter at jeg stod opp. Tenkte ikke over det. Men var det så ille? Bleien skulle jo kastes likevel. Og en våt bleie ... ikke ubehagelig, føles tørr og lukter ikke ... ser ikke helt det store problemet. Våt seng mye verre. Drynites fungerer godt til uhell dagtid ja. Mye bedre enn inkontinensprodukter for voksne. Og siden er mer enn stor nok, så foretrekker den jeg. Er dessuten helt usynlig. Hvis ikke har på tights da. Kan ikke skjønne økonomi er argument heller. Er jo ikke dyrt. Bruker kanskje en pakke i uka. Blir max 250 kroner i måneden.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 13. juli 2008 #93 Skrevet 13. juli 2008 Hei. Jeg har et lite dilemma. I går spurte gutten min som er 11 år om han kunne få ha på seg bleie. Han har ikke noe behov for dette. Han tisser sjelden på seg. Kanskje en gang annenhver måned og det er ofte i forbindelse med at han er syk. Det eneste er at han ofte må på do. Dette er kanskje spesielt vanskelig når vi er på utflukter, bilturer, handleturer, kino, sirkus osv. Det blir ofte mye styr for å finne do i tide og det blir hele tiden avbrudd i det vi skal gjøre. Jeg sa at han jo ikke trengte bleier og spurte hvorfor han ville ha dem på. Da svarte han at han ville føle seg trygg om han hadde på seg bleie og at han var hele tiden redd for å ha uhell og aldri kunne slappe skikkelig av på grunn av dette. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo at gutten min skal føle seg trygg, men jeg synes det er rart å ta på en så stor gutt bleie. Hva synes andre? Vil dette være galt? Vil bare dele en positiv erfaring. Jeg bestemte meg til slutt for å la gutten min ha på seg bleie. Jeg kjøpte Tena-slip, som noen har anbefalt. Det var litt rart å ta bleie på en så stor gutt, og til og med han, som faktisk ville ha på bleie i utgangspunktet, kviet seg litt for å la meg ta den på han. Det var veldig synlig at han hadde bleie under klærne og vi prøvde å finne ledige og litt tykke klær som ville skjule det. Til slutt ble det en fora olabukse med strikk i livet og rundt anklene. Den var ledig og stor nok til at den passa rundt bleia og skjulte den litt. Uansett så så man at han hadde på bleie, ikke bare på bleierompa, men måten han gikk på Dette var veldig vanskelig for Martin, men jeg beroliget han og sa at vi kommer aldri til å møte de samme menneskene igjen. Jeg tok på han bleia i forbindelse med at vi skulle på handletur og kino, og bestemte meg for at han skulle få lov til å tisse i bleia om han måtte på do, sånn at det ikke ble stress med å finne og gå på do hele tiden og at han kunne slappe av og se hele filmen uavbrutt. Det var litt vanskelig å bare tisse når han måtte på do og han holdt seg til det ble for slitsomt og han tissa på seg som vanlig. Det ble litt bedre etter hvert som han ble vant til å ha på bleie og tisse i den. Og til slutt så på bussen hjem så blei han faktisk overraska når han plutselig kjente at han begynte å bli våt i bleia. Nå har han brukt bleie fra og til i en uke og trives med det, selv om jeg ser at han ikke liker at andre stirrer på han fordi han har bleierompe. Han har blitt så vant med bleie at en kveld når han bare satt i bleie og t-skjorte på fanget mitt før leggetid, så kjente jeg at han tissa på seg men han sa eller gjorde ikke noe ut av det. Takk til de som foreslo dette.
Gjest Mormor Skrevet 14. juli 2008 #94 Skrevet 14. juli 2008 Vil bare dele en positiv erfaring. Så flott for dere begge da, at dere har funnet en løsning som dere begge er fornøyde med. Bleier er jo ett flott og praktisk hjelpemiddel for de som tisser på seg, så ingen skam å benytte seg av dette.
Gjest Solgunn Skrevet 15. juli 2008 #95 Skrevet 15. juli 2008 Vil bare dele en positiv erfaring. Takk til de som foreslo dette. Så flott at noen tørr å gå i mot strømmen og ta i bruk bleier når barna trenger det tross at man er over den aksepterte alderen.
thumbalina Skrevet 15. juli 2008 #96 Skrevet 15. juli 2008 På apoteket har de bleier for store barn eller voksne, som sliter med dette problemet... der kan du også få tak i plastunderlag (plast strech laken) som du legger under vanlig laken.. da sparer du i alle fall madrassen fra å bli våt. Jeg har en bekjent som slet med dette frem til 12-13 års alderen.. han løste det med minirin behandling (resept hos legen) , og hadde alltid med seg bleie på overnattingstur.... ikke spesielt morsomt... men han unngikk i alle fall å tisse på seg hos andre.... snek bare bleien på i soveposen, og av i en på morgenen.... etterhvert gikk det bare over...
Gjest Heidi79 Skrevet 15. juli 2008 #97 Skrevet 15. juli 2008 Syns du skal kjøpe drynites til gutten. Da slipper han ha stor bleierumpe, for er nesten usynlig under buksen, og kan gå normalt. Og fordi er som truse eller boxer, så er like lett gå på do hvis rekker i tide. Så slipper han vertfall tisse eller bæsje seg ut fordi er for vanskelig gå på do selv når har bleien på. Er også lett å skifte selv når har drynites, og bør jo få gjøre når er 11 år. Er jo ikke gøy fortelle mamma at trenger bleieskift når er så stor. Og enda mindre gøy bli skiftet bleie på av mamma. Så er best om får skifte selv hvis hatt uhell. Og da er best om bruker trusebleie/drynites, ikke sånn tena med tape som mamma må skifte. Er ikke sant at drynites holder lite. Er helt tynne når er tørre ja. Men er like tykk som bleie når tisset seg ut. Er jo vitsen med den at skal slippe ha "bleie" hele tiden. Vet hvor leit det er alltid være redd for bli tissevåt. Ødelegger alt som egentlig skulle vært morro. Handleturer, kino, dobbeltime på skolen, kjøre snowboard, klassetur, reise med fly eller buss, bursdager, ut og leke med venner... Være redd for tisse på seg overskygger alt jo. Blir nesten som tvangstanker alltid tenke på hvor er nærmeste do. Og huske på når var på do sist, og hvor lenge er til neste gang får lov gå do. Kan få angst av det jo.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 28. juli 2008 #98 Skrevet 28. juli 2008 Syns du skal kjøpe drynites til gutten. Da slipper han ha stor bleierumpe, for er nesten usynlig under buksen, og kan gå normalt. Og fordi er som truse eller boxer, så er like lett gå på do hvis rekker i tide. Så slipper han vertfall tisse eller bæsje seg ut fordi er for vanskelig gå på do selv når har bleien på. Er også lett å skifte selv når har drynites, og bør jo få gjøre når er 11 år. Er jo ikke gøy fortelle mamma at trenger bleieskift når er så stor. Og enda mindre gøy bli skiftet bleie på av mamma. Så er best om får skifte selv hvis hatt uhell. Og da er best om bruker trusebleie/drynites, ikke sånn tena med tape som mamma må skifte. Er ikke sant at drynites holder lite. Er helt tynne når er tørre ja. Men er like tykk som bleie når tisset seg ut. Er jo vitsen med den at skal slippe ha "bleie" hele tiden. Vet hvor leit det er alltid være redd for bli tissevåt. Ødelegger alt som egentlig skulle vært morro. Handleturer, kino, dobbeltime på skolen, kjøre snowboard, klassetur, reise med fly eller buss, bursdager, ut og leke med venner... Være redd for tisse på seg overskygger alt jo. Blir nesten som tvangstanker alltid tenke på hvor er nærmeste do. Og huske på når var på do sist, og hvor lenge er til neste gang får lov gå do. Kan få angst av det jo. Ja det er kanskje ikke så dumt å prøve drynites. Har vært redd for at de ikke skal holde, men det er jo problemer med å bruke vanlige bleier også. Martin har blitt vant til at jeg skifter på han og synes ikke det gjør noe og sier ifra når han trenger ny bleie, uten å skamme seg. Han sier også at han liker å ha på seg bleie. Det er heller ikke noe problem at han må tisse med vilje i bleia noen ganger, fordi poenget er at han skal kunne slappe av og ikke tenke på do hele tiden. Problemet er bæsjingen. Hver gang han skal bæsje, har vi prøvd å gå på do for å gjøre det. Da betyr det at jeg må ta av han bleia og sette på han ny etterpå, fordi teipen ikke holder flere ganger. Da er det mange ubrukte bleier som går til spille og det er synd. Til slutt ble vi enige om at Martin skulle prøve å holde bæsjen til han trengte skift uansett, eller bæsje i bleia hvis han ikke klarte holde seg lenger og vente til han tissa før vi skifta bleie på han. Martin synes det er greit, men det er litt sjenerende at det lukter bæsj, så jeg må ofte skifte på han med en gang han har bæsja i bleia uansett. På den måten er nok drynites bedre, for de kan man ta av og på. Noen som vet om andre trusebleier for store barn som holder mer er det enda bedre.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #99 Skrevet 29. juli 2008 Problemet er bæsjingen. Hver gang han skal bæsje, har vi prøvd å gå på do for å gjøre det. Da betyr det at jeg må ta av han bleia og sette på han ny etterpå, fordi teipen ikke holder flere ganger. Da er det mange ubrukte bleier som går til spille og det er synd. Til slutt ble vi enige om at Martin skulle prøve å holde bæsjen til han trengte skift uansett, eller bæsje i bleia hvis han ikke klarte holde seg lenger og vente til han tissa før vi skifta bleie på han. Martin synes det er greit, men det er litt sjenerende at det lukter bæsj, så jeg må ofte skifte på han med en gang han har bæsja i bleia uansett. Så det du sier er at for å spare noen bleier, så vil du at gutten bæsjer i bleia enn å gå på do? Jammen ikke rart guttungen guttungen vil gå rundt med bæsje i rompa og vente på at han må tisse før han skal skiftes på. Stakkars, da går han jo rundt som en liten 2 åring og stinker med bleia si full av bæsje :o(
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. juli 2008 #100 Skrevet 29. juli 2008 Forstår ikke hvorfor man heller kan finne et sted en kan la litt eldre barn tisse (ialfall for gutter som bare drar ned glidelåsen) Om man f. eks står bak en busk i en park og noen skulle klare å se det, er vel bedre enn å måtte bruke bleie? Jeg hadde ikke reagert om en gutt på 11 år sto å tisset synlig så lenge han gjorde det en egnet plass og bare fordi han var trengt. Tror ikke mange ville føle seg brydd med det. Bleiebruk på en 11-åring virker jo litt rart, iallfall for å slippe en tisse-pause.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå