Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #41 Skrevet 8. august 2006 ... Uansett, så bruker vi Libero Junior XL Plus på ungen vår nå. Første gang vi brukte den, var nå i natt, og den holdt som den skulle. Var kanskje litt tung og våt, men ingen lekkasjer. Og gutten var tørr som bare det han. ← Min sønn på 6 1/2 og 28 kg sluttet nå i sommer med å tisse i sengen (det hjalp med alarm på han heldigvis - selv om vi brukte den ca. en mnd. før det hjalp) Vi brukte Libero Up'n go på han (Den største "røde" pakken). Han tisset også veldig mye om natten og det hendte at de ikke holdt tett. Vi brukte derfor alltid å sjekke bleien da vi la oss. Var den da våt byttet vi til ny tørr bleie. Jeg syntes faktisk at Liberobleiene med borrelås var dårligere om natten enn up,n go. Håper imidlertid at du får bleier på blå resept slik at kostnadene blir mindre for deg. Håper det løser seg for han snart. til dere alle
lilly73 Skrevet 8. august 2006 Forfatter #42 Skrevet 8. august 2006 Min sønn på 6 1/2 og 28 kg sluttet nå i sommer med å tisse i sengen (det hjalp med alarm på han heldigvis - selv om vi brukte den ca. en mnd. før det hjalp) Vi brukte Libero Up'n go på han (Den største "røde" pakken). Han tisset også veldig mye om natten og det hendte at de ikke holdt tett. Vi brukte derfor alltid å sjekke bleien da vi la oss. Var den da våt byttet vi til ny tørr bleie. Jeg syntes faktisk at Liberobleiene med borrelås var dårligere om natten enn up,n go. Håper imidlertid at du får bleier på blå resept slik at kostnadene blir mindre for deg. Håper det løser seg for han snart. til dere alle ← De ble ikke veldig trange for han da(Up & Go-bleia), siden han var over vektanmerkningen (15-26 kg, er det vel?). Vet du om det går an å bestille vareprøver for disse største Up & Go-bleiene på Libero's hjemmesider, eller har ikke Libero en slik løsning? Hadde jo vært fint å prøve å se om de passet han og holdt på urinen. Vi bruker også å sjekke når han tisser i bleia før han legger seg; en-to timer etter at han har lagt seg samt når vi legger oss. Skulle gjerne likt å sjekket på han senere på natta, men vi trenger jo søvn vi og! Så dette bruker vi bare å gjøre i helgene, når vi ikke har jobb. Han ser ut til å tisse i bleia midt på natta som regel, så han er vel ikke helt klar for avvenning ennå?
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 9. august 2006 #43 Skrevet 9. august 2006 Ja, det er jo litt teit at disse store bleiene til Libero skal se så barnslige ut; både pakken og bleien ser jo veldig "baby-aktig" ut. Den XL plus-bleia er jo tross alt en nattbleie beregnet for større barn, så da er det jo litt merkelig at bleien ser så barnslig ut. Jaja, uansett så bryr ikke sønnen min seg SÅ fryktelig mye om det. Hva syntes sønnen din om å bruke de gamle Libero-bleiene før han måtte bytte til Tena-bleien?← Han hadde ingen problemer med å bruke disse bleiene, før de ble for små og han fikk røde merker rundt lårene fordi de ble for små da. Men det fantes ikke så mye barnslige figurer på disse bleien da han brukte dem, det er noe som har kommet mer og mer i det siste. Er det mange bleier i en slik pakke?← Mener det er 30 stk bleier i posen for den minste størrelsen. Så fint at han ikke har noe imot bleiebruken! Mange barn synes jo det er ekkelt å gå med bleie når de er så gamle. Ungen min synes det var litt rart å ta på seg bleie igjen; det er jo tross alt to år siden han brukte bleie sist. Men ungen din begynner vel ikke å bli litt lei av å bruke bleier hver natt, eller synes han det er helt ok? Forresten, "svulmer" disse bleiene seg opp noe særlig når man har tisset i bleien, eller holder den seg omtrent like tynn som den er når den er tørr? Hva gjør dere når han overnatter hos kamerater, eller når kamerater overnatter hos han? ← Han har ikke sagt noe om at han ikke vil bruke bleier mer, men så har han jo alltid gjort det siden han tisser i sengen, så han vet jo egentlig ikke om noe annet heller. Kan derimot forstå at det blir annerledes for gutten din som har vært uten bleie noen år, blir det selvsagt litt rart å begynne med det igjen. Man må jo venne seg til de, men det virker det jo som om han har gjort fort siden han nesten glemmer å ta den av om morningen Klart bleien svulmer opp når det kommer urin i dem, alle bleier gjør det. Han har ikke overnattet hos kamerater eller hatt noen på besøk her enda. OK. Var det slik at Tena Slip var plastbelagt? Og hvor får man kjøpt Tena slip? Jeg vet at de selger det på apotek, men selger får man tak i disse bleiene på de fleste apotek? ← Ja, Tena Slip er plastbelagt på undersiden (uten at jeg skjønner hvorfor du er så opptatt av dette). Alle apotek og bandasjister kan selge inkontinensprodukter og du vil derfor kunne bestille Tena produkter hos dem alle sammen.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #44 Skrevet 9. august 2006 De ble ikke veldig trange for han da(Up & Go-bleia), siden han var over vektanmerkningen (15-26 kg, er det vel?). Vet du om det går an å bestille vareprøver for disse største Up & Go-bleiene på Libero's hjemmesider, eller har ikke Libero en slik løsning? Hadde jo vært fint å prøve å se om de passet han og holdt på urinen. Vi bruker også å sjekke når han tisser i bleia før han legger seg; en-to timer etter at han har lagt seg samt når vi legger oss. Skulle gjerne likt å sjekket på han senere på natta, men vi trenger jo søvn vi og! Så dette bruker vi bare å gjøre i helgene, når vi ikke har jobb. Han ser ut til å tisse i bleia midt på natta som regel, så han er vel ikke helt klar for avvenning ennå? ← De passet akkurat, men tror nok ikke han kunne brukt dem så veldig mye lengere. Jeg aner dessverre ikke om du kan bestille vareprøver på disse på Libero's hjemmesider, men ville ihvertfall tro at om du ringer dem så sender de deg et par. Min sønn tisset også som regel midt på natten. Men heldigvis så hjalp det med alarmen. Men den måtte som sagt brukes nesten en mnd. før det funket. Må forresten fortelle: Sto på kjøkkenet å lagde middag i går ettermiddag. Sønnen min sto på gulvet ved siden av meg og jeg tenkte at han var blitt så høy og stor den siste tiden. Jeg stryker han over håret å sier: "Du har blitt så stor gutt, ...." Hvorpå han svarer: "Ja, jeg har ikke hatt et eneste uhell" En som er stolt over å ha sluttet med bleier med andre ord.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #45 Skrevet 10. august 2006 6-9 åringer som bruker bleier og blir skiftet på liggende som om de var små babyer? Nei vet, dere hva. Dette er på grensen til barnemisshandling. På tide å innse at barna deres er blitt store!!!
lilly73 Skrevet 10. september 2006 Forfatter #46 Skrevet 10. september 2006 (endret) Drar denne tråden opp igjen, ettersom jeg har noen flere spørsmål. Men først vil jeg bare takke så utrolig mye for alle svar jeg har fått på denne tråden; det har hjulpet utrolig masse! Uansett, poden ønsket ikke å bruke de vanlige bleien til Libero lengre, ettersom han følte seg som en baby når han gikk med dem, og likte IKKE at mamma skulle komme og ta på han bleie om kvelden og ta den av han om morgenen. Dessuten har han kommet i den alderen der han liker dårlig at mamma ser tissen hans. Derfor snakket jeg med han om vi skulle bytte til Up&Go og se hvordan de var. Forklarte ham at disse var som truser og at han kan ta dem av og på selv, og slapp at mamma skulle ta på han bleie hver kveld, slik som med de gamle bleiene. Han gnålte litt over at han måtte fortsette å bruke bleie, ettersom han alt er veldig lei av å bruke dem hver natt, men å slutte med bleie på poden var helt uaktuelt for min del, ettersom bleia er temmelig full og våt om morgenen. Så, vi bytta over til Up&Go for en ukes tid siden. De passet vel akkurat, selv om de egentlig er for små for ham (går jo opptil 26 kg. Gutten min veier 28 kg). Han har ikke klagd siden, men vi opplever ofte at bleia blir kanskje litt for full, ettersom bleia blir litt våt på undersiden. Har ikke vært stort til lekkasje, selv om det har vært noen få netter der det har havnet littegrann tiss i senga. Men ellers er vi storfornøyd, og gutten liker Up&Go-bleien mye bedre enn de gamle. Det jeg lurer på: Hva kommer dette av? Vi gir han ikke noe å drikke etter kl. 18, vi lar han gå på do og tisse før han legger seg og vel, vi har brukt alle metoder. Men likevel tisser han bleiene sine ut nesten fullstendig. Hver morgen opplever vi at bleien er blytung og klissvåt. Andre som har lignende erfaringer? Hvor lang tid skal dette fortsette; når kan vi forvente at gutten vår er bleiefri? Og når er det egentlig vanlig at barn slutter med nattbleie? Nå foretrekker jo gutten vår som sagt Up&Go, men disse har jo en tendens til å lekke. Finnes det andre trusebleier på markedet som det er mer fyll i? Helt til slutt: Hvordan løser vi dette overnattings-dilemmaet? Gutten vår har ofte blitt invitert til å sove over hos en av kameratene sine, men har måttet takke nei flere ganger pga at han bruker nattbleie. Hvordan løser dere dette problemet dere som har barn som er sengevætere? Medisiner blir uaktuelt, ettersom de bare løser te problem, men lager flere nye (bivirkninger). Har også prøvd med sånn Mimrin (?) nesespray, uten at det hadde noen effekt. Så vi har bare fortsatt med å bruke bleier, til tross for at vi har prøvd alt mulig rart av medisiner og hjelpemidler på gutten vår. Har lurt litt på denne DryNites som er som en truse, men disse egner seg vel ikke for gutten min som er en skikkelig stortisser? Noen med erfaringer her? Endret 10. september 2006 av lilly73
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #47 Skrevet 10. september 2006 For å ta overnattingsbesøk hos andre først: Send med han sovepose og legg en bleie oppi soveposen. Han kan ta den på seg etter han har lagt seg inn i posen om natten, og ta den av neste morgen. Alier deg med foreldrene der han skal sove slik at de kan få tatt den våte bleie ut av posen når ungene har stått opp. Når det gjelder hvorfor han tisser på seg så kan det være uendelig mange grunner til det. Vanskelig for oss her inne å komme med noen forklaring eller prognose på når det blir ok. Andre "behandlingsformer" enn tabeletter så er alarm og kiropraktor to alternativ som har fungert for en del barn. Min sønn brukte alarm og det fungerte for ham. Tror hjernen hans trengte å lære at om han må tisse om natten som må han våkne. Som regel sover han hele natten, men må han tisse så våkner han og går på do uten å vekke noen andre (han er like gammel som din sønn og ble tørr i sommer). Noen barn sover imidlertid så tungt at de ikke våkner av alarmen (min var i grenseland for det var noen ganger han ikke våknet når den gikk). Da er det jo selvsagt lite poeng å bruke den. Har ei venninne som hadde det samme problemet med sin sønn. Hun ga opp alarmen og gikk til kiropraktor. Etter tre behandlinger var han tørr (han var da 8 år).
lilly73 Skrevet 10. september 2006 Forfatter #48 Skrevet 10. september 2006 (endret) 6-9 åringer som bruker bleier og blir skiftet på liggende som om de var små babyer? Nei vet, dere hva. Dette er på grensen til barnemisshandling. På tide å innse at barna deres er blitt store!!! ← Jeg er kanskje litt sent ute med å svare, men så ikke dette svaret før nå. Regner uansett med at innlegget ditt hovedsaklig var rettet mot meg. Først og fremst vil jeg si at innlegget ditt vitner til lite forståelse; er du klar over at vi har prøvd det meste som er av hjelpemidler? Jeg tror knapt det er en eneste ting vi ikke har prøvd på ungen vår, uten at det har noen effekt. Ja, vi har prøvd diverse medisiner, uten at det har hjulpet noe særlig. Det eneste han fikk, var bivirkninger. Ja, vi har prøvd nesespray. Dette hjalp heller ikke særlig. Ja, vi har prøvd både alarm og å la ham go på do og tisse før han legger seg. Likevel tisser han på seg hver natt. Synes du at dette kun skal fortsette? La han våkne hver morgen med våt dyne og vått laken, og kjenne hvor ille det føles? Hvordan tror du det må føles? Skal jeg liksom "straffe" ham på den måten for at han skal slutte å tisse på seg om natten? Det er ikke slik det fungerer. Både jeg og mange andre foreldre med barn som er sengevætere vet alt om dette. Derfor trenger ikke du å komme med pekefingeren din og si hva som er rett og hva som er galt, og tro at du vet best. Det er JEG som er moren til min sønn, og jeg tror nok at jeg kjenner min sønn best. Det samme gjelder for foreldrene til sine barn her inne som sliter med samme problem som meg; jeg tror vi alle har prøvd å få barna våre til å slutte å tisse i bleia hver natt, uten at det har hjulpet. Det er ingen vits i å stresse med det hele, det er nå i hvert fall min holdning, for da stresser du gjerne ungen også og da vil det bare ta lengre tid for ungen å bli ferdig med å bruke nattbleie. Ja, og hva så om jeg skifter bleie på ham liggende? Har du prøvd å ta på bleie på et barn stående? Det er ikke så altfor lett skal jeg si deg. Derfor tar vi (tok vi, ettersom vi n har gått over til Up&Go) på ham bleie liggende på senga, rett frø han skal legge seg. Hva er det som er galt med det? Er ikke noe galt med det. Er bare deg og mange andre voksne som har det for seg at barn SKAL slutte med bleie etter at de har fylt 4 år. Det er jo i og for seg ganske utrolig, i.o.m at dagens bleier går helt opp til 30 kg, noe som tilsier at t.o.m en 8-åring kan bruke de største bleiene til Libero. Det finnes ingen aldersgrenser på bleier. Om man tisser i senga, har man behov for bleie. Så enkelt er det. Bleie burde være like akseptert som briller og høreapparat, ettersom bleier også er et hjelpemiddel. Endret 10. september 2006 av lilly73
lilly73 Skrevet 10. september 2006 Forfatter #49 Skrevet 10. september 2006 For å ta overnattingsbesøk hos andre først: Send med han sovepose og legg en bleie oppi soveposen. Han kan ta den på seg etter han har lagt seg inn i posen om natten, og ta den av neste morgen. Alier deg med foreldrene der han skal sove slik at de kan få tatt den våte bleie ut av posen når ungene har stått opp. ← Takk for tipset! Men du tror ikke at kameraten vil reagere når han ser at gutten min sover i soveprose. Jeg mener, det er da vel vanlig at man sover i en gjesteseng med dyne, pute og laken når man overnatter hos en kamerat? Det gjorede nå i hvert fall jeg når jeg var liten. Men uansett, var et godt tips som jeg skal huske på. Kan jo evt. bare dra av seg den tissevåte trusebleia om morgenen og gjemme den i en pose eller inne i soveposen, slik at kameraten ikke får øya på den? Når det gjelder hvorfor han tisser på seg så kan det være uendelig mange grunner til det. Vanskelig for oss her inne å komme med noen forklaring eller prognose på når det blir ok. Andre "behandlingsformer" enn tabeletter så er alarm og kiropraktor to alternativ som har fungert for en del barn. ← Vi har prøvd det meste - inkl. alarm en kort periode. Det hjalp ikke. Gutten vår sover så tungt at han ikke merker at han tisser på seg. Så vi har prøvd så godt som alt, men det er igrunnen håpløst. Så vi har ikke noe annet valg enn å fortsette med nattbleie på ungen. Kiropraktor har vi dog ikke prøvd; hvordan kan en kiropraktor kurere sengevæting, egentlig? Min sønn brukte alarm og det fungerte for ham. Tror hjernen hans trengte å lære at om han må tisse om natten som må han våkne. Som regel sover han hele natten, men må han tisse så våkner han og går på do uten å vekke noen andre (han er like gammel som din sønn og ble tørr i sommer). Noen barn sover imidlertid så tungt at de ikke våkner av alarmen (min var i grenseland for det var noen ganger han ikke våknet når den gikk). Da er det jo selvsagt lite poeng å bruke den. Har ei venninne som hadde det samme problemet med sin sønn. Hun ga opp alarmen og gikk til kiropraktor. Etter tre behandlinger var han tørr (han var da 8 år). ← Brukte dere bleie på ungen deres lenge, eller var det sånn at dere skiftet på sengetøyet hver morgen? Venner og familie reagerer på at sju-åringen min fremdeles har bleie om natten, og ser på det som en "babyting". Det er i og for seg ganske slitsomt, ettersom vi HAR prøvd det meste for å få ham til å slutte, men vi får liksom alltid høre at vi er altfor late med bleieavvenning og alt det der. Ganske frustrerende, egentlig.
lilly73 Skrevet 11. september 2006 Forfatter #50 Skrevet 11. september 2006 Drar denne opp igjen, jeg. Håper på å få svar fra mødre/foreldre som er i samme situasjon som meg. Tar gladelig imot råd. Dog skulle jeg hovedaklig ønske å få svar på spørsmålene i mine siste innlegg.
org Skrevet 11. september 2006 #51 Skrevet 11. september 2006 Har dere vært hos legen? Det er jo det første som bør gjøres. Der får dere vite om det er noe fysiologisk i veien, f. eks. en urinveisinfeksjon.Mest sannsynlig får dere Minirin i enten spray eller tabletter til utprøving. Hvis gutten vil ha bleie, bør han få det. Det er bedre enn å våkne søkkvåt om morgenen, vil jeg tro. Har gutten store mandler? Hos mange sengevætere slutter problemet etter at mandlene og evt polypp er fjernet. Hos sønnen vår også. Problemet sluttet av seg selv (etter at vi hadde prøvd Minirin, regulering av væskeinntak på kvelden, alarm, skjemaregistrering osv) av seg selv, nærmest over natta. Ca 8 - 9 mnd etter at mandlene og polypp var fjernet. Merkelige greier, egentlig. Men det kan ha noe med at søvnen ble lettere - han ble lettere å vekke, snorket ikke så mye etc.
lilly73 Skrevet 11. september 2006 Forfatter #52 Skrevet 11. september 2006 Jada, vi har vært hos legen et par ganger. Han kunne ikke se at det var noe galt med gutten, så vi blei igrunnen ikke særlig klokere. Fikk noen medisiner fra legen, men disse funket ikke spesielt godt, gutten endte bare opp med bivirkninger. Andre gangen vi var hos legen, fikk vi sånn nesespray. Disse hadde helelr ikke noen særlig effekt. Etter dette gikk vi over til alarm, og vi sørget for å sette han på do hver kveld før han skulle legge seg. Noen ganger tisset han, andre ganger greide han ikke å tisse i det hele tatt. Vi reduserte også væskeinntaket på gutten, spesielt etter kl. 18. Likevel tisser han bleia full hver natt. Vi prøvde også alarm, men dette hadde heller ingen effekt, etetrsom han sover veldig tungt. Gutten vår har nok ikke større mandler enn andre gutter, vil jeg tro. Legen vår kunne ikke se at det var noe galt ved ham. Vi får nesten ta en tur til legen atter en gang. Og ja, gutten vår føler seg komfortabel med å bruke disse nye bleiene, bare at vi ikke nevner det til venner og sånn. Men skulle jo gjerne fått gutten til å slutte med bleier, men det får vel ta den tiden det tar. Her fortsetter vi bare med Up & Go på gutten om natta inntil videre.
Gjest guiseppe Skrevet 11. september 2006 #53 Skrevet 11. september 2006 I min familie er det en lang tradisjon for sengevæting. Selv brukte jeg ikke bleie etter femårsalderen, dette fordi jeg ikke ville. Jeg foretrakk å våkne i våt seng hver natt. Alarmmatte funket ikke - resten av familien våknet men ikke jeg. Tror dette er klassisk - svært mange sengevætere sover tyngre enn andre mennesker visstnok. Mine barn er sengevætere. Vi gjør minst mulig oppstyr om det. De bruker bleie om natten etter eget ønske. Her i huset ser vi på bleier som et adekvat hjelpemiddel, ikke en baby-ting. Den eldste (8) har vært hos en barnelege, men han mente første skritt var å få ungen til å skifte på sengen sin hver gang han våknet i våt seng, og sånne gammeldagse oppdragelsesgreier er helt utelukket. Vi VET de ikke gjør det med vilje og tissing i sengen er ikke noen stor sak for oss. Det er bare sånn ungene er liksom... Noe vi faktisk gjør er å begrense væskeinntak om kvelden. Det hjelper til en viss grad. Ellers gjør vi minst mulig ut av det og lar tiden jobbe for oss. De vokser det av seg.
nallemaja Skrevet 11. september 2006 #54 Skrevet 11. september 2006 Vi har hatt problemer med bleier til vår snart 6 år gamle sønn. Det siste året har selv de største bleiene vært gjennomvåte hver morra, og senga også. Vi gikk til en lege som merkelig nok var brennende opptatt av å løse problemer for sengevætere. Han fortalte at mange undersøkelser viser at det kan hjelpe godt å involvere barnet mer! Jeg syns det var fryktlig å plage barnet med metodene hans, men i min desperasjon bestemte vi oss for å prøve i noen uker. Planen var slik: Vi skulle skrive rapport hver morgen i et hjemmelaget skjema, der vi skrev om det kom tiss, om det var mye eller lite, og eventuelle årsaker slik som mye/lite å drikke kvelden før, type drikke etc. Dette skulle hjelpe oss å finne eventuelle produkter som fører til MER urin, og metoder som fører til mindre urin. I vårt tilfelle viste det seg at eplejuice til kveldsmaten lagde MASSE tiss. Den andre delen av planen var værre. Nemlig at jeg skulle sjekke barnet før jeg la meg, og hvis han hadde tissa seg ut måtte jeg vekke han, ordentlig, og ikke la han halvsove mens jeg vasket han og skiftet på senga. Etter vask og bleieskift måtte han ta av vått sengetøy, bære det på vaskerommet, og ta på nytt. Jeg protetsterte kraftig, for han er bare 5,5 år og kan ikke skifte på senga sjøl. Men han skulle visst det. HAN hadde ansvaret for at det ble gjort, men jeg og pappaen skulle hjelpe...altså måtte vi gjøre hele nattetissingen til BARNETS prosjekt, ikke vårt... første natta var han fryktelig sint, men han hadde vært med til legen, og tatt han i hånda på at dette skulle vi prøve, så han gjorde som alvtalt. Holdt lakenet på plass, tok av vått sengetøy etc. Dag to var senga våt om morran, og da fjernet han våte sengeklær og la på riktig plass på vaskerommet før han vekte meg!!! og var veldig fornøyd med seg selv! I løpet av de tre ukene tissa han seg faktisk ut mindre enn tidligere, dette kunne vi også se på skjemaet!!! Men for oss var det ikke nok, og etter tre uker hadde vi avtalt ny time med legen, og da ble vi enige om å fortsette samme løpet, men starte med tabletter(minirin). Dette har fungert helt fantastisk!!! Første ukene virket ikke medisinen, og vi doblet dosen uten resultat, men så fikk jeg en god ide...jeg pleide nemlig å vekke han før jeg la meg slik at han kunne stå opp å tisse. Jeg droppa det en kveld, og VIPS! problem løst! Nå har han kun tissa seg ut en eneste gang på to måneder, og syns det er deilig å endelig få sove ordentlig og slippe å ha teppe istedet for dyne fordi vi ikke rakk å vaske og tørke i samme tempo som han tisset ut.... Og ikke nok med det! Han har blitt en helt ny gutt! Mer selvsikker og glad! Nå føler han seg plutselig som en stor gutt,mens han for et par måneder siden følte seg liten.... Eneste aberet er at tablettene er dyre, koster ca 500kr for 30 tabletter, men det er verd hver en krone!
lilly73 Skrevet 11. september 2006 Forfatter #55 Skrevet 11. september 2006 Brukte dere de største Libero-bleiene på ungen din, nallemaja? Brukte dem på ungen min selv, og opplevde aldri dette problemet. Barnet mitt er en skikkelig stortisser og tisser MYE om natta, men bleia holder like tett den. Sikker på at du ikke satt på bleia feil? Når det er sagt, så er jo dette med bleier ganske individuelt. For noen barn funker Libero-bleier best, mens for andre barn funker best Pampers best. Trasig at det ikke finnes ordentlige sengevæter-bleier fra Libero, egentlig. Sengevætere i 6-8 års alderen tisser jo gjerne ganske mye om natta, og de største Libero-bleiene holder jo ikke alltid. Disse DryNites-bleiene er jo ALT for dyre til å være så ufattelig dårlige; suger jo knapt opp noe særlig urin jo! Men takk for din tips. Bruker ofte å gi ungen min eplejuice til kveldsmaten til ungen min. Han drikker igrunnen ganske mye, så da er det kanskje ikke så rart at han tisser mye i bleia hver natt. Men vi sørger alltid for at han tømmer blæra si før han legger seg. Men slik som dere hadde det, virket ekstremt slitsomt. Bleien hadde jo null effekt på ungen, jo! Jeg hadde nok ikke holdt ut særlig lenge med å ha det slik hver natt. Var det noen galt med blæra til gutten din, eller var han helt normal? Tenker på dette med at han tisset så mye i senga hver natt... For øvrig unngår vi å vekke ungen vår når jeg og mannen min skal legge oss, nettopp fordi vi ikke ønsker å lære ham opp til å måtte gå på do om natta, og heller få ham til å holde på væsken helt til morgenen. Vi har prøvd medisin og nesespray på ungen vår, og dette hadde ingen effekt. Brukte dem noen måneder, men vi ble ikke kvitt sengevætings-problemet. Så vi kuttet det ut, og bestemte oss likeså godt for å putte bleie på ungen vår igjen i stedet, selv om han fyller 7 om en måneds tid. Mange vil anse det som galt av oss, men vi har jo prøvd så godt som alt! Både jeg og mannen min jobber, og vi har strengt tatt ikke tid til å skifte på sengetøyet og vaske tissevåte dyner og laken hver morgen. Derfor er bleier kjekt å ha.
lilly73 Skrevet 11. september 2006 Forfatter #56 Skrevet 11. september 2006 I min familie er det en lang tradisjon for sengevæting. Selv brukte jeg ikke bleie etter femårsalderen, dette fordi jeg ikke ville. Jeg foretrakk å våkne i våt seng hver natt. Alarmmatte funket ikke - resten av familien våknet men ikke jeg. Tror dette er klassisk - svært mange sengevætere sover tyngre enn andre mennesker visstnok. Mine barn er sengevætere. Vi gjør minst mulig oppstyr om det. De bruker bleie om natten etter eget ønske. Her i huset ser vi på bleier som et adekvat hjelpemiddel, ikke en baby-ting. Den eldste (8) har vært hos en barnelege, men han mente første skritt var å få ungen til å skifte på sengen sin hver gang han våknet i våt seng, og sånne gammeldagse oppdragelsesgreier er helt utelukket. Vi VET de ikke gjør det med vilje og tissing i sengen er ikke noen stor sak for oss. Det er bare sånn ungene er liksom... Noe vi faktisk gjør er å begrense væskeinntak om kvelden. Det hjelper til en viss grad. Ellers gjør vi minst mulig ut av det og lar tiden jobbe for oss. De vokser det av seg. ← Nå ble det en dek svar fra meg her.. Uansett, vet du om sengevæting er noe som er arvelig eller er det noe som rammer alle? Er det grunner til sengevæting, eller kan dette hende med den snilleste og mest selvsikre gutten i hele verden, for den saks skyld? Brukte dere de vanlige Libero-bleiene på ungen eller sånne DryNites nattruser? Og hvordan har dere løst dette problemet med overnatting?
Gjest Madeline Skrevet 12. september 2006 #57 Skrevet 12. september 2006 Tråden er ryddet for personangrep. Fra reglene: Personangrep/persondebatter Det er ikke tillatt å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjent. Det er heller ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner. Madeline -mod
nallemaja Skrevet 12. september 2006 #58 Skrevet 12. september 2006 ang. hvorfor mange unger tisser på seg om natta. Legen vår sa at den vanligste grunnen når barna er så små som 6-7 år er at hormonene som skal regulere urinproduksjonen om natta ikke har "kommet" enda. Når disse hormonene begynner å "virke" varierer veldig fra person til person. Det kan skje nesten over natta, eller om to år liksom... Hvis minirin ikke virker eller dere ikke ønsker å bruke det så er det ikke så mye annet å gjøre enn å følge med, kanske skrive ned hva barnet drikker og spiser fra 5-6 tida om kvelde og utover, og se om du ser noen sammenheng mellom spesielle typer drikke eller matvarer og mengde urin. Vi oppdaga forresten her for et par dager siden at pære øker urinproduksjone. Samme med jordbær og vannmelon... så det er ikke bare drikke man må følge med på. Egentlig er det vel lurt at ungen drikker så lite som mulig de siste to timene før leggetid. Husk at det tar noen timer før det man drikker har gått gjennom hele systemet og skal ut i andre enden...
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #59 Skrevet 13. september 2006 Jeg er kanskje litt sent ute med å svare, men så ikke dette svaret før nå. Regner uansett med at innlegget ditt hovedsaklig var rettet mot meg. Først og fremst vil jeg si at innlegget ditt vitner til lite forståelse; er du klar over at vi har prøvd det meste som er av hjelpemidler? Jeg tror knapt det er en eneste ting vi ikke har prøvd på ungen vår, uten at det har noen effekt. Ja, vi har prøvd diverse medisiner, uten at det har hjulpet noe særlig. Det eneste han fikk, var bivirkninger. Ja, vi har prøvd nesespray. Dette hjalp heller ikke særlig. Ja, vi har prøvd både alarm og å la ham go på do og tisse før han legger seg. Likevel tisser han på seg hver natt. Synes du at dette kun skal fortsette? La han våkne hver morgen med våt dyne og vått laken, og kjenne hvor ille det føles? Hvordan tror du det må føles? Skal jeg liksom "straffe" ham på den måten for at han skal slutte å tisse på seg om natten? Det er ikke slik det fungerer. Både jeg og mange andre foreldre med barn som er sengevætere vet alt om dette. Derfor trenger ikke du å komme med pekefingeren din og si hva som er rett og hva som er galt, og tro at du vet best. Det er JEG som er moren til min sønn, og jeg tror nok at jeg kjenner min sønn best. Det samme gjelder for foreldrene til sine barn her inne som sliter med samme problem som meg; jeg tror vi alle har prøvd å få barna våre til å slutte å tisse i bleia hver natt, uten at det har hjulpet. Det er ingen vits i å stresse med det hele, det er nå i hvert fall min holdning, for da stresser du gjerne ungen også og da vil det bare ta lengre tid for ungen å bli ferdig med å bruke nattbleie. Ja, og hva så om jeg skifter bleie på ham liggende? Har du prøvd å ta på bleie på et barn stående? Det er ikke så altfor lett skal jeg si deg. Derfor tar vi (tok vi, ettersom vi n har gått over til Up&Go) på ham bleie liggende på senga, rett frø han skal legge seg. Hva er det som er galt med det? Er ikke noe galt med det. Er bare deg og mange andre voksne som har det for seg at barn SKAL slutte med bleie etter at de har fylt 4 år. Det er jo i og for seg ganske utrolig, i.o.m at dagens bleier går helt opp til 30 kg, noe som tilsier at t.o.m en 8-åring kan bruke de største bleiene til Libero. Det finnes ingen aldersgrenser på bleier. Om man tisser i senga, har man behov for bleie. Så enkelt er det. Bleie burde være like akseptert som briller og høreapparat, ettersom bleier også er et hjelpemiddel. ← Det var myntet på deg ja, og andre foreldre som har bleie på store barn. Det kan ikke være så galt det jeg skrev, siden du selv i et tidligere innlegg skrev følgende: Uansett, poden ønsket ikke å bruke de vanlige bleien til Libero lengre, ettersom han følte seg som en baby når han gikk med dem, og likte IKKE at mamma skulle komme og ta på han bleie om kvelden og ta den av han om morgenen. Dessuten har han kommet i den alderen der han liker dårlig at mamma ser tissen hans. Derfor snakket jeg med han om vi skulle bytte til Up&Go og se hvordan de var. Forklarte ham at disse var som truser og at han kan ta dem av og på selv, og slapp at mamma skulle ta på han bleie hver kveld, slik som med de gamle bleiene. Han gnålte litt over at han måtte fortsette å bruke bleie, ettersom han alt er veldig lei av å bruke dem hver natt, men å slutte med bleie på poden var helt uaktuelt for min del, ettersom bleia er temmelig full og våt om morgenen. Dette forteller meg det jeg trenger å vite, gutten føler seg som en liten baby som må bruke bleier. Noe bedr ehar det blitt etter at mamma sluttet å stelle han som en liten baby også, ved at han nå i det minste kan ta på bleien selv. Men han vil ikke ha bleie på, må bare det fordi det er HELT UAKTUELT for mamma å innse at han er stor gutt.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #60 Skrevet 13. september 2006 Syns det er litt merkelig dette her jeg. Av alle de rådene du har fått om andre bleier, så fortsetter du å gnåle om de Libero sine bleier, og virker veldig opptatt på at andre skal fortelle hva de bruker på sine barn og helst at du vil at de forteller om de steller ungene sine. Akkurat som om du er helt fiksert på dette. Merkelig......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå