Gjest Gjest og mor Skrevet 13. september 2006 #61 Skrevet 13. september 2006 Kommer inn litt langt uti diskusjonen her skjønner jeg. Har bare lyst til å dele min erfaring og ikke komme med et innlegg i bleiedebatten. Datter på dengang 6 1/2 tisset fortsatt på seg om natten. Brukte bleier uten at vi gjorde noe nummer ut av det. Fikk nesedråper av legen, men det fungerte heller dårlig. Fikk også alarmmatte, sånn at alle andre våknet når hun tisset på seg om natten, mens hun sov videre. På 7 års dagen ble det drukket vodlsomme mengder med brus og jewg tenkte at her blir det kvåt seng! Men da var det tørt! Etter dette var problemet løst Min lille teori var at kanskje blæra kanskje trenger å utvide seg, istedenfor det stadige maset om at de skal på do og bare småskvette. Et annen råd er vel også å sette ungen på do før en legger seg selv! Lykke til til dere begge!
Gjest blomster Skrevet 26. mai 2007 #63 Skrevet 26. mai 2007 ta på bleie Vi har en gutt på 8 år som alltid har tisset på seg om natten. Vi har prøvd alt unntatt alarmmatte. Jeg er litt skeptisk til å prøve denne, fordi han sover som en stein. Vi kan antageligvis holde han "opp ned" om natta uten at han våkner. Kanskje det bare bli en ting til han må prøve, uten at det har noen effekt. Han bruker Dry Nites hver natt( ofte lekker den også), men har tisselaken med "vinger" under, slik at sengetøyet ikke blir vått. Han var til ultralyd på sykehuset for litt siden, og alt var ok. Nå har vi fått time hos en barnelege for å snakke om problemet. Kjenner jeg gruer meg litt, fordi jeg leser her at at legene anbefaler både det ene og det andre, som jeg egentlig ikke har lyst til å prøve. Slutte å bruke bleie osv. Han har brukt Minerin i to omganger uten noe særlig effekt. Da vi dobblet dosen, tisset han litt mindre i bleien, men nok til at vi sluttet med det etter 3 uker. Det som skjedde etter at vi sluttet å bruke det, var at han tisset UHOVELIG mye på natten, og jeg måtte fly til apoteket for å putte innlegg i bleiene også, for at han ikke skulle "bade" i tiss om morgenene. Etter 2 uker ble bleiene normale bløte igjen. Nå har de jo dratt tilbake Minirin pga store bivirkninger. Og sant som sies så tror jeg sønnen vår fikk store bivirkninger, fordi så mye væske hadde samlet seg opp i kroppen hans. Det er jo nærliggende å tro det. Lurer på om jeg bare skal det hele bero, og la han bruke bleier til han omsider slutter av seg selv. Men jeg har nesten ikke tro på det heller, det at han noen sinne vil slutte, for han tisser seg ut så mye og alltid har gjort det. Det er ikke noe moro for han at lillebroren sluttet brått med bleie da han var 3,5 år. Men størstemann ser ut til å takle det bra, og jeg tror ikke han er så plaget av det. Men jeg vet ikke helt sikkert. Jeg blir jo litt bekymret når jeg leser at sengevætere har mye større risiko for psykiske problemer. Vi som foreldre har aldri gjort noe nummer av at han bruker bleier, og vi sier at han ikke kan noe for det, og han han vil slutte med bleiene en dag. Men at vi bare ikke vet når. Det hele er egentlig nokså frustrerende, selv om vi prøver å normalisere det mest mulig.
Gjest Miss Cutie Skrevet 26. mai 2007 #64 Skrevet 26. mai 2007 (endret) Jeg syns dere skal ta til vettet og droppe disse bleie planene. Syns det er forferdelig at dere behandler barna deres som små babyer og har bleier på dem. Ville aldri ha gjort slikt mot mine barn. Men eldre bruker jo også bleier uten at de føler seg som babyer. Så klart om det er et problem så er det noe som må nøye vurderes. Da min sønn ble påkjørt så måtte han ha bleie på sykehuset. Han likte det ikke og holdt seg i det uendelige. Hadde det vært hjemme og alt var som vanlig, så hadde vi nok kjøpt sånne "matter/laken" fra apoteket. Vet ikke om det er noe hjelp til barn som tisser mye om natten? Endret 26. mai 2007 av Miss Cutie
Gjest I know Skrevet 26. mars 2008 #65 Skrevet 26. mars 2008 Du kan nåk velge libro 30k. De holder veldig mye urin. man kan bruke de selv om man veier en 15kg for mye og kankje mere Men vet jo ikke vor mye han veier da.
Søs Skrevet 26. mars 2008 #66 Skrevet 26. mars 2008 Har ikke lest igjenom tråen, men bare kommer bare med en kjapp komentar; jeg har en tantunge som er jevngammel med ditt barn og h*n har fått tabeletter fra legen. Det ser ut til å fungere ganske bra...
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2008 #67 Skrevet 8. juni 2008 Hei. Jeg har en gutt på 8 år som tisser på seg når han sover. Vi har prøvd mye forskjellig uten hell. Medisinen har jo bivirkninger. Tissealarmen vekker ikke gutten hver gang og ødelegger søvnen hans. Jeg merker at han er veldig trøtt når han står opp etter en natt når alarmen har vekki han og dagene blir ofte prega av dårlig humør og konsentrasjonsvansker osv. Hvis vi hindrer han i å drikke før leggeti, klager han ofte over at han er tørst og våkner av det om natta og er helt tørr i munnen på morran. Det er vel ikke bra at et barn i vekst skal tørstes. Nå tror jeg at jeg vil prøve bleie på han. Jeg har lest i forumet at det er mange som bruker dette på store barn og at det kanskje er den beste løsningen når andre ting ikke funker. Kan jo ikke la gutten våkne i våt seng 2-3 ganger i uka. Men jeg veit ikke hvordan jeg skal gjøre det. For jeg veit at at han synes bleier er barnslige og tror han vil bli veldig lei seg. Så jeg veit ikke hvordan jeg skal si det til han. Dessuten må jeg ta av og på bleia, siden det er Tena slip. Er det best at han ligger eller står når jeg gj dette?
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 8. juni 2008 #68 Skrevet 8. juni 2008 Men jeg veit ikke hvordan jeg skal gjøre det. For jeg veit at at han synes bleier er barnslige og tror han vil bli veldig lei seg. Så jeg veit ikke hvordan jeg skal si det til han. Dessuten må jeg ta av og på bleia, siden det er Tena slip.? Når jeg skulle ta på gutten min bleie for første gang var han ni år. Det er jo litt rart for både voksne og så store barn når noe så pinlig som bleier kommer inn i bildet og man skal skifte på en stor gutt som skan snakke, gå, lese og skrive og ikke er noen baby lenger. Jeg bestemte meg for å gjøre dette til noe positivt, fordi jeg visste at han ville bli veldig lei seg om han skjønte at jeg syns det var trist og alvorlig. Den kvelden jeg skulle ta på han bleia første gang, gjorde jeg til en kosekveld. Det var fredag og han skulle få være lenge oppe og gjøre hav han ville, men jeg sa ikke dette til han før han hadde fått på seg bleia. Når han gikk for å skifte til strømpebuksa som han sover i om natta, gikk jeg inn på rommet hans med bleiene. Han bare så forskrekket på dem og lot som ingen ting. Jeg ba ham komme og sitte på fange for å kose litt. Han kom nølende. Så satt vi der og jeg spurte han omhan visste hva jeg hadde med og hva han syns om bleier og om store barn som må bruke dem. Jeg fortalte han at det var vanlig at noen store gutter og jenter måtte bruke bleie fordi de tissa på seg og at det ikke var deres feil og at det var helt greit og at det var mange fordeler med å ha på seg beie. Så spurte jeg igjen hva han syns om at store barn bruker bleier og han svarte at det var greit. Så spurte jeg om det var greit at han fikk på seg bleie om natta. Han nikket og jeg fortalte han om hvor fint det ville bli å slippe alle de problemene han hadde når han sov uten bleia og at vi skulle ha en kosekveld når jeg hadde skifta på han. Resten gikk bra. Han var litt sjenert og nervøs når jeg tok på han bleia, men når jeg var ferdig og strømpebuksa var på tenkte han ikke på det lenger. Han fikk leke litt i snøen ute og så så vi på en film før han sovna i armkroken min. Vi har hatt noen andre kosekvelder og han får som belønning at han får være litt lenger oppe vær gang jeg får skifte på ham uten tull. Etter dette har det gått bra å ha på han bleie og han kommer til og med noen ganger å spør om han kan få på seg bleia ekstra tidlig.
Gjest annemor30 Skrevet 8. juni 2008 #69 Skrevet 8. juni 2008 Når jeg skulle ta på gutten min bleie for første gang var han ni år. Det er jo litt rart for både voksne og så store barn når noe så pinlig som bleier kommer inn i bildet og man skal skifte på en stor gutt som skan snakke, gå, lese og skrive og ikke er noen baby lenger. Jeg bestemte meg for å gjøre dette til noe positivt, fordi jeg visste at han ville bli veldig lei seg om han skjønte at jeg syns det var trist og alvorlig. Den kvelden jeg skulle ta på han bleia første gang, gjorde jeg til en kosekveld. Det var fredag og han skulle få være lenge oppe og gjøre hav han ville, men jeg sa ikke dette til han før han hadde fått på seg bleia. Når han gikk for å skifte til strømpebuksa som han sover i om natta, gikk jeg inn på rommet hans med bleiene. Han bare så forskrekket på dem og lot som ingen ting. Jeg ba ham komme og sitte på fange for å kose litt. Han kom nølende. Så satt vi der og jeg spurte han omhan visste hva jeg hadde med og hva han syns om bleier og om store barn som må bruke dem. Jeg fortalte han at det var vanlig at noen store gutter og jenter måtte bruke bleie fordi de tissa på seg og at det ikke var deres feil og at det var helt greit og at det var mange fordeler med å ha på seg beie. Så spurte jeg igjen hva han syns om at store barn bruker bleier og han svarte at det var greit. Så spurte jeg om det var greit at han fikk på seg bleie om natta. Han nikket og jeg fortalte han om hvor fint det ville bli å slippe alle de problemene han hadde når han sov uten bleia og at vi skulle ha en kosekveld når jeg hadde skifta på han. Resten gikk bra. Han var litt sjenert og nervøs når jeg tok på han bleia, men når jeg var ferdig og strømpebuksa var på tenkte han ikke på det lenger. Han fikk leke litt i snøen ute og så så vi på en film før han sovna i armkroken min. Vi har hatt noen andre kosekvelder og han får som belønning at han får være litt lenger oppe vær gang jeg får skifte på ham uten tull. Etter dette har det gått bra å ha på han bleie og han kommer til og med noen ganger å spør om han kan få på seg bleia ekstra tidlig. Hei til dere som har problemer med sengevætng på ungene deres:-) Finn årsaken til det! Høres ut som noen barn kke har det særlig bra i sine omgivelser! Jeg ville ALDRI tatt på mitt barn bleie når h*n var skoleklar!!! Skam dere!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #70 Skrevet 9. juni 2008 Til dere som har store barn som tisser på seg om natten og ikke vært hos lege. Kom dere til legen, i noen tilfeller er det faktisk noe som er "feil" og de kan gjøre noe med. Det er kanskje ikke i så mange av tilfellene, men noen er det. Vårt barn var det ikke noe feil med, h*n var sengevæter til h*n kom i puberteten. Noe som ofte skjer, at de slutter da. Guttene kommer senere i puberteten en jentene, så det kan bli mange år med våte sengeklær. jeg syns forsåvidt det er greit med bleier på en unge som er 6 år, om ikke ungen motsetter seg det. men hva med bleier på en unge på 12-14 år ? Jeg syns det blir litt feil. En annen sak med å til lege, er at en får hjelpemidler på blå resept. Vi fikk også grunnstønad eller hjelpestønad hver mnd. Dette pga ekstra utgifter og ekstra mye vask av sengeklær.
Gjest EvaL Skrevet 9. juni 2008 #71 Skrevet 9. juni 2008 Hei til dere som har problemer med sengevætng på ungene deres:-) Finn årsaken til det! Høres ut som noen barn kke har det særlig bra i sine omgivelser! Jeg ville ALDRI tatt på mitt barn bleie når h*n var skoleklar!!! Skam dere! Gjesp!!!! Jada, det er bare så lett å finne ut hva årsaken til segevæting er vet du.... og når man har funnet det ut, så er det jo bare så enkelt å behandle..... Også bleier da, sukk, helt forferdelig å ta på barnet sitt ett hjelpemiddel som man får på resept av legen. Staten mobber jo barna i lag med foreldre og legen de da............ Til dere som har store barn som tisser på seg om natten og ikke vært hos lege. Kom dere til legen, i noen tilfeller er det faktisk noe som er "feil" og de kan gjøre noe med. Det er kanskje ikke i så mange av tilfellene, men noen er det. Vårt barn var det ikke noe feil med, h*n var sengevæter til h*n kom i puberteten. Noe som ofte skjer, at de slutter da. Guttene kommer senere i puberteten en jentene, så det kan bli mange år med våte sengeklær. jeg syns forsåvidt det er greit med bleier på en unge som er 6 år, om ikke ungen motsetter seg det. men hva med bleier på en unge på 12-14 år ? syns det blir litt feil. En annen sak med å til lege, er at en får hjelpemidler på blå resept. Vi fikk også grunnstønad eller hjelpestønad hver mnd. Dette pga ekstra utgifter og ekstra mye vask av sengeklær. Jeg tror med all respekt å melde at de aller fleste foreldre med store barn som er sengevætere faktisk har vært hos legen med barna sine. Hvorfor skulle de ikke vært det? Problemet med sengevæting er som regel at man ikke vet hva årsaken til at barnet tisser på seg er, eller at man ikke vet hvordan man skal behandle tissingen fordi det ofte ikke er noe man kan gjøre annet enn å ta tiden til hjelp. Hvorfor er det liksom aldersgrense på bleier? Hva er værre med at en 6 åring bruker nattbleie enn en 12 åring? Spør du meg burde det jo være lettere å få en 12 åring til å forstå hvorfor h*n trenger å ha på seg bleie når barnet sover. Jo eldre man er, jo mer forstår man og velge hva som er rett å gjøre. Og det å tisse ut sengetøy hver natt er ikke rette tingen å gjøre. Det vet enhver oppegående 12 åring.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #72 Skrevet 9. juni 2008 Jeg lurte egentlig på hvordan jeg skulle gjøre det mest mulig smertefritt for gutten min å begynne med belier igjen, ikke på om det var riktig eller ikke. Har faktisk vært hos legen. Har noen noen historier om hvordan de gjorde det og om det gikk bra eller dårlig?
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #73 Skrevet 9. juni 2008 Jeg hadde heller vekket ungen min både 2 og 3 ganger hver eneste natt for å få han til å gå på do, enn å putte på han en bleie.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #74 Skrevet 9. juni 2008 Jeg hadde heller vekket ungen min både 2 og 3 ganger hver eneste natt for å få han til å gå på do, enn å putte på han en bleie. Men da går det utover nattesøvnen. Det var jo et av problemene jeg hadde før. Dagen etterpå ble ødelagt av trøtthet, irritasjon og konsentrasjonsvansker. Dessuten trenger barn masse søvn for at kroppene og hodene deres skal utvikle seg riktig. Selv for voksne er det nødvendig å sove minst 4 timer sammenhengende for at ikke helsen skal bli dårlig.
Gjest EvaL Skrevet 9. juni 2008 #75 Skrevet 9. juni 2008 Jeg hadde heller vekket ungen min både 2 og 3 ganger hver eneste natt for å få han til å gå på do, enn å putte på han en bleie. Men det er jo noe som ikke anbefales å gjøre i forbindelse med sengevæting, fordi da lærer man kroppen til at den skal tømme seg om natten. Altså det stikk motsatte av hva man ønsker å oppnå. Jeg kan ikke begripe denne aversjonen mot et praktisk hjelpemiddel som bleier.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #76 Skrevet 9. juni 2008 Kroppen bør først trenes opp til å kjenne trang til å tisse, før den skal vennes til å utsette tissingen, spør du meg. Jeg syns sønnen min var treg når det gjaldt bleieslutt på nattestid. Han var rundt 5, og til slutt bestemte jeg meg for at nok fikk være nok, så jeg fjernet nattbleien (på nytt, etter å ha gitt opp pga mange, mange uhell tidligere) og lot det stå til. Jeg vekket han to ganger hver kveld/natt for å få han til å gå på do. Først rundt 23, og så en gang til litt senere på natten. Slik holdt vi på i etpar måneder. Han var i halvsøvne når jeg tok han med på do, og jeg merket aldri at han ble noe trøttere av det på dagtid. I dag er han straks 7 og har aldri hatt et uhell etter at vi gjennomførte denne "kuren". Han våkner om han må på do, men det skjer kanskje en gang i uka eller noe at han må på do på natten. Stedatteren min som også bor her og er like gammel har uhell på uhell på uhell. Nå skal vi prøve samme varient på henne.
birma Skrevet 9. juni 2008 #77 Skrevet 9. juni 2008 Noen linker som det er verd å ta en titt på om dere ikke har gjort det allerede: Senge-væting Barnet tisser på seg Sengevæting - Wikipedia Bedwetting - engelsk link for barn/unge Bedwetting Online Tisselaken fåes kjøpt som metervare hos bl.annet Princess.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #78 Skrevet 9. juni 2008 Jeg var selv sengevæter frem til jeg var tolv år. Min bror var også sengevæter, men ikke fult så lenge. Jeg vet at mine foreldre var kjempesliten av å bytte på senger, vaske på sengetøy og takle sure, trøtte barn på natten, men ALDRI har de puttet på bleie på oss. Jeg får helt vondt av alle de barna som tydeligvis må sove med bleie om natten fordi det er mer lettvint for foreldre å kaste en full bleie om morgenen, enn å bytte på senga. TS: Har du prøvd å ta barnet ditt på do før DU går å legger deg? Kan ikke se at du har skrevet noe om det. Jeg har stor tro på å vekke barnet en gang sent på kvelden og så en gang på natten. Dette gjør at de etterhvert vil våkne av seg selv og gå på toalettet uten hjelp. Men det krever arbeid og faste rutiner en sttund. Alarmmatte, plastlaken, minirin (både tabletter, smeltetabletter og nesespray) er gode hjelpemidler, men virker selvsagt ikke på alle. Når barna overnatter borte, så fortell foreldrene til kompisen om problemet og gi dem plastlaken til sengen. Be dem være diskre, for dette er selvsagt flaut for barnet. Jeg forstår at dette kan være slitsomt, men det er ingen unnskylding for å bruke bleie på barna.!!! Det har ingenting med tabuer å gjøre, men jeg kan ikke se hvordan bleie skal være en løsning på problemet på lang sikt. Fra jeg var ca 8 styrte jeg dette mye selv,. Jeg tok av sengetøy og la i skittentøyet og hadde en ekstra madrass under senga som jeg sov videre på hvis uhellet var ute. Dermed var mye nattesøvn reddet. Og til slutt. Ikke vis barnet at dette er et slit! Da blir det bare et stressmoment, som iallefall fører til dårlig nattesøvn. Sure foreldre hjelper ikke barnet, selv om det kan være aldri så slitsomt.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 9. juni 2008 #79 Skrevet 9. juni 2008 Jeg får helt vondt av alle de barna som tydeligvis må sove med bleie om natten fordi det er mer lettvint for foreldre å kaste en full bleie om morgenen, enn å bytte på senga.Hallo! Hva faan gir deg retten til å liksom ha fasiten for hva som er riktig å gjøre her? Du snakker som om alle barn som sover med bleie på seg om natten er utsatt for barnemishandling. Dette til tross for at det er et hjelpemiddel man får på blå resept, og at disse barna ikke anser bleien som noe problem i det hele tatt i hverdagen. Det er bare ett plagg de tar på seg om kvelden og som de tar av seg om morningen igjen. Hverken mer eller mindre. Herregud, verden er full av krig, fattigdom og naturkatastrofer også klarer enkelte her inne å snakker om å måtte sove med bleier fordi man tisser på seg som verdens undergang. Lurer på hvem som bør tenke seg om litt her....
Silvert Skrevet 9. juni 2008 #80 Skrevet 9. juni 2008 Sønnen til en vennine av meg er snart 10 år og sengevæter. Den siste tiden har de prøvet et produkt som de fikk anbefalt. Det er rett og slett en "føler" som festes på innsiden av trusen. Den har en ledning som fører til en alarm som festes i halslinningen på pysjen. Med en gang det kommer en dråpe i trusen, så går alarmen. Hun har tilbrakt disse nettene på rommet til gutten for og forsikre seg om at han står opp når alarmen går. En del av "behandlingen" består i og forsikre seg om at barnet er våkent når det er på toalettet. Noe som gjøres i form av att hun sier ett ord som han skal huske neste morgen. De har også prøvd alarmmatten. Men den har ikke fungert for dem. Den slår ikke ut før ungen har tømt store deler av blæren. Og da er det ikke lett og bare knipe igjen. Hvis det er noen som er interessert, så kan jeg få tak i navnet på dette apperatet. Vet det koster ett par tusen, men tror nesten alle foreldre som har barn som sliter kan være villig til og betale det hvis virkelig hjelper. Om ikke annet, så har min vennine snart en brukt hun vil selge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå