Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nå får vi bleiene på blå resept så jeg er ikke helt sikkert hva prisen er for disse bleiene om man kjøper de til fullpris. Tror prisen ligger på rundt 150 kroner pakken (kanskje andre kan bekrefte dette?) Det er ca. 25-30 bleier i pakken avhengig av størrelsen så en pakke holder omtrent til en måneds forbruk. Disse bleiene kategoriseres ikke etter vekt som barnebleiene man kjøper i butikken, men etter livvidde. Vil tro at din 6 åring klarer seg fint med størrelse XSmall. Bleiene kan du om du bestiller på et apotek få levert hjem slik at du slipper å stikke innom apoteket. Når det gjelder oppsugningsevnen så er den helt topp. Dette er inkontinens produkter, så disse bleiene produsere jo med tanke på personer som har liten eller ingen kontroll på urinblæren.  En bedre og sikrere nattbleie en disse skal man lete lenge for å finne. Men man må være klar over at disse bleiene jo ikke er særlig diskre, ungen får en bleierompe som er godt synlig under pyjamasen. Sier det bare så du er klar over dette, men det er kanskje ikke noe problem hos dere siden sønnen din jo selv ønsker å sove med bleie.

Så da må vi altså få satt opp en time hos lege, som kan bekrefte sengevætings-problemet og så gå ned til apoteket og kjøpe bleier? Hørtes litt tungvint ut, ettersom jeg er så vant til å plukke opp en pakke med bleier når jeg er ute og handler i matbutikken. :P

Men vet du om det er mulig å få bestilt en vareprøve over nettet? Hadde lsy til å prøve både pants-bleiene til Tena og disse Tena Slip-bleiene, for å se hvilken som passer best. Med disse Tena Pants-trusebleiene er det jo også veldig lett for ungen å bare dra trusebleia ned om han må på do og tisse, men har lest at disse lekker lett?

Har du forøvrig noen erfaring med Attends' sine bleier? Hvilken vil du anbefale av Tena eller Attends?

Uansett, så bruker vi Libero Junior XL Plus på ungen vår nå. Første gang vi brukte den, var nå i natt, og den holdt som den skulle. Var kanskje litt tung og våt, men ingen lekkasjer. Og gutten var tørr som bare det han.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mor til sengevæter
Skrevet
Hvor lenge brukte dere de vanlige Libero-bleiene på han før dere måtte bytte? Og lakk de noe særlig, eller holdt de helt tett?

Kjøpte en pakke Libero Junior XL + til ungen igår, og prøvde de på han i natt. Den var rimelig full når vi sto opp idag tidlig, men han var like tørr. Men er nok redd for at han kommer til å bli for stor for de bleiene snart, ettersom han snart er 7 år og veier 28 kilo.

For å være ærlig så husker jeg ikke helt hvor gammel han var når vi måtte bytte fra barnebleiene til Libero og over på Tena Slip. Men årsaken til at vi måtte bytte var heller at han vokste ut av bleiene, enn at vi opplevde lekkasjer. Bleien holdt altså tett den, men de passet han ikke lenger, de ble rett og slett for små.

Hvordan reagert han i går da, syntes han det var greit med bleie på seg? Og hvordan var det for deg da, som nå er vant til å stelle en liten baby, også plutselig skal sette bleie på et såpass stort barn? Bare forskjellen i lengde og tykkelse på bleiene må jo være stor, og like stor forskjell blir det jo på barna man steller. Føltes vel litt rart eller?

Skrevet

Sønnen min bruker dry nites og jeg har aldri opplevd lekkasje fra disse. De er jo laget for barn som er sengevetere ut over den vanligste "bleiealderen".

Dessuten er det bilder av store barn på utsida av pakken, og bleiene har bilder av motorsykler eller racerbiler på utsida. '

Det koster rundt 70 kr for en pakke, og da kan man jo prøvde den for å se om den er bra nok. Den kan for øvrig bestilles på apoteket.

Skrevet
For å være ærlig så husker jeg ikke helt hvor gammel han var når vi måtte bytte fra barnebleiene til Libero og over på Tena Slip. Men årsaken til at vi måtte bytte var heller at han vokste ut av bleiene, enn at vi opplevde lekkasjer. Bleien holdt altså tett den, men de passet han ikke lenger, de ble rett og slett for små.

Hvordan reagert han i går da, syntes han det var greit med bleie på seg? Og hvordan var det for deg da, som nå er vant til å stelle en liten baby, også plutselig skal sette bleie på et såpass stort barn? Bare forskjellen i lengde og tykkelse på bleiene må jo være stor, og like stor forskjell blir det jo på barna man steller. Føltes vel litt rart eller?

Jeg må si meg godt fornøyd med den største Libero-bleien, og som sagt, brukte jeg den på sønnen min for første gang inatt, uten noen form for problemer. Joda, det føltes kanskje litt rart, med tanke på at han har en datter som kun er tre mnd gammel, mens han snart fyller syv. Men han tisser tross alt i senga, og sover så tungt at han ikke merker at han har tisset på seg før neste morgen, så da føler jeg at det er naturlig å bruke bleie. Det er tross alt bedre det, enn å måtte skifte sengetøy hver bidige morgen og at han våkner opp klissvåt. Og siden det er okei for han, var det igrunnen ikke noe problem og jeg tenkte ikke så mye over at "oj, dette er veldig rart!". Og ja, forskjellen på bleiestørrelsen var ganske så stor, ja!

Men det var heldigvis ikke så mye sutring og klaging fra hans side (6-åringen); han var bare glad for at han slipper å våkne opp i våt seng hver morgen. Nå havner jo alt tisset i bleia i stedet. Han blir fortsatt litt våt pga alt tisset i bleia, men ingenting havner utenfor bleia, og det er nå bedre det at han blir LITT våt enn å bli helt gjennomvåt og få alt tisset ut over lakenet og dyna og det hele. Så det har heldigvis ikke vært noen protester fra hans side. Han tar det helt ok, heldigvis! Dessuten sov han mye bedre og synes det var veldig behagelig å ha bleie på. Eneste han er redd for er at kameratene hans skal legge merke til det, men vi sørger da for å holde bleiene og bleiepakken skjult. Så inntil videre sover han ikke borte hos kamerater, og kamerater sover ikke hjemme hos han heller.

Håper du ikke har noe imot at jeg spør, men hvor gammel er sønnen deres som bruker nattbleie? Og er dette med sengevæting noe innad i familien? Her i familien ser det ikke ut til å være arvelig; har bare dette "problemet" med 6-åringen (som snart blir 7).

Og ang. Tena Slip: er disse tykke, eller like tynne som Up&Go og de vanlige Libero-bleiene? Og er de enkle å ta på, eller må man ha ekstra truse for å holde dem oppe i tillegg? Og har de en slik "pustende" tekstiloverflate man finner på Libero-bleiene? Og har du prøvd disse trusebleiene fra Tena, og hva synes du om dem?

Be veldig mye spørsmål, dette her. Håper du ikke opplever meg som masete! ;) Takk for alle svar, for øvrig! Har vært veldig hjelpsomt! :)

Skrevet
Så da må vi altså få satt opp en time hos lege, som kan bekrefte sengevætings-problemet og så gå ned til apoteket og kjøpe bleier? Hørtes litt tungvint ut, ettersom jeg er så vant til å plukke opp en pakke med bleier når jeg er ute og handler i matbutikken. :P

Men vet du om det er mulig å få bestilt en vareprøve over nettet? Hadde lsy til å prøve både pants-bleiene til Tena og disse Tena Slip-bleiene, for å se hvilken som passer best. Med disse Tena Pants-trusebleiene er det jo også veldig lett for ungen å bare dra trusebleia ned om han må på do og tisse, men har lest at disse lekker lett?

Har du forøvrig noen erfaring med Attends' sine bleier? Hvilken vil du anbefale av Tena eller Attends?

Uansett, så bruker vi Libero Junior XL Plus på ungen vår nå. Første gang vi brukte den, var nå i natt, og den holdt som den skulle. Var kanskje litt tung og våt, men ingen lekkasjer. Og gutten var tørr som bare det han.

Dersom du vil slippe å betale for bleiene så må du til legen å få resept ja. Første gangen må du også innom apoteket for å hente bleier, men du må ikke det hver gang senere. Vi har en avtale med apoteket her om at vi bare ringer inn en bestilling, også kjører de bleien hjem til oss og leverer på døren. Enkelt og greit. Spør apoteket om deres om de har en liknende ordning.

http://www.tena.no også klikker på kontakt oss, så kan du sende en melding hvor du skriver at din sønn er sengevæter og at du trenger nattbleier til han. Skriv at du ønsker å motta et par vareprøver av Slip og Pants i hans størrelse. Tror du da vi motta bleieprøver etter noen dager i postkassen. Samme kan du sikkert gjør på Attends sine sider.

Tena Pants er en god trusebleie, og for mange vil nok denne holde også om natten. Tena Pants er ment å være en tynn og diskre dagbleie for inkontinente. Men vi har ofte opplevde lekkasjer med disse bleiene og velger derfor å bruke Tena Slip som alltid holder tett. Men nå sover ungene her i huset så tungt at de ikke våkner av at de må på do, så viktigheten av å ha en bleie de kan trekke opp og ned når de må på do er ikke så stor. Men det er klart at har du et barn som ofte våkner, så er det praktisk med trusebleie om de holder tett.

Når det gjelder Attends, så er disse nok like bra som Tena sine, så det spiller nok mindre rolle hvilket av disse merkene dere velger. Begge bleiene holdt tett når vi prøvde de ut, men Tena har kanskje litt mer fyll i rompa på bleiene sine enn Attends. Forskjellen på de to merkene er mer som forskjellen på Libero og Pampers bleier. Tror kanskje apotekene tjener mer på å tilby Tena siden det som oftest er disse merkene de leverer, men man får Attends om man spør.

Mange sengevætere vil nok klare seg med DryNites og Libero Comfort slik Anna skriver, men for stortisserne så er vår erfaring at disse ikke holder tett. Så dersom sønnen din fyller opp Libero Junior XL Plus bleien, ja da tisser han relativt store mengder.

Skrevet
Sønnen min bruker dry nites og jeg har aldri opplevd lekkasje fra disse. De er jo laget for barn som er sengevetere ut over den vanligste "bleiealderen".

Dessuten er det bilder av store barn på utsida av pakken, og bleiene har bilder av motorsykler eller racerbiler på utsida. '

Det koster rundt 70 kr for en pakke, og da kan man jo prøvde den for å se om den er bra nok. Den kan for øvrig bestilles på apoteket.

Ok, men min sønn tisser relativt mye om natta, så er usikker på om disse vil holde for ham. Ettersom de skal se og kjennes ut som truser, antar jeg jo at det er lite fyll i dem til å samle opp væske?

Uansett, er nok uaktuelt å kjøpe så dyre bleier for øyeblikket. Spesielt når jeg hører fra flere at den lekker lett om ungen tisser mye, slik som min sønn gjør. Holder oss for øyeblikket til den største bleia til Libero, som vi er strålende fornøyd med, og som gutten ikke har noe imot å bruke, så får vi heller gå over til Tena-bleier senere.

Skrevet

Var for øvrig jeg som skrev innlegget over.

Skrevet

Tena Pants er en god trusebleie, og for mange vil nok denne holde også om natten. Tena Pants er ment å være en tynn og diskre dagbleie for inkontinente. Men vi har ofte opplevde lekkasjer med disse bleiene og velger derfor å bruke Tena Slip som alltid holder tett. Men nå sover ungene her i huset så tungt at de ikke våkner av at de må på do, så viktigheten av å ha en bleie de kan trekke opp og ned når de må på do er ikke så stor. Men det er klart at har du et barn som ofte våkner, så er det praktisk med trusebleie om de holder tett.

Når det gjelder Attends, så er disse nok like bra som Tena sine, så det spiller nok mindre rolle hvilket av disse merkene dere velger. Begge bleiene holdt tett når vi prøvde de ut, men Tena har kanskje litt mer fyll i rompa på bleiene sine enn Attends. Forskjellen på de to merkene er mer som forskjellen på Libero og Pampers bleier. Tror kanskje apotekene tjener mer på å tilby Tena siden det som oftest er disse merkene de leverer, men man får Attends om man spør.

Mange sengevætere vil nok klare seg med DryNites og Libero Comfort slik Anna skriver, men for stortisserne så er vår erfaring at disse ikke holder tett. Så dersom sønnen din fyller opp Libero Junior XL Plus bleien, ja da tisser han relativt store mengder.

Disse Tena Slip-bleiene; er de enkle i bruk? Lette å ta på og slikt? Jeg antar at man ikke trenger noen ekstra truse f.eks for å holde bleia oppe? Og er de tykke bleier, eller omtrent like tynne som Libero's bleier? Og hvordan er lukkemekanismen; kan teipen åpnes og lukkes flere ganger, eller blir de "slitt"? Lurer på dette, ettersom han har noen netter som er tørre, og om han ikke tisser i bleia en natt, kan han bruke samme bleia natta etter. Har vel spurt om mye av dette før i et innlegg lenger oppe på sida, men spør deg også, siden du ser ut til å ha peiling.

Ang. trusebleie, så er jo ikke det noe must. Bruker jo ikke trusebleie på gutten vår nå heller. Men han foretrekker det, siden da kan han selv ta av og på bleien, og lett dra bleien ned OM han skulle våkne og må ned på do. Men som sagt, det er jo ikke noe must, og han sover jo stort sett så tungt at han ikke engang merker at han har tisset på seg før han våkner om morgenen. Dessuten så sier jo du (og mange andre, har jeg lest) at disse bleiene ikke er lekkasjesikre nok for barn som tisser mye.

Skrevet
Disse Tena Slip-bleiene; er de enkle i bruk? Lette å ta på og slikt? Jeg antar at man ikke trenger noen ekstra truse f.eks for å holde bleia oppe? Og er de tykke bleier, eller omtrent like tynne som Libero's bleier? Og hvordan er lukkemekanismen; kan teipen åpnes og lukkes flere ganger, eller blir de "slitt"? Lurer på dette, ettersom han har noen netter som er tørre, og om han ikke tisser i bleia en natt, kan han bruke samme bleia natta etter. Har vel spurt om mye av dette før i et innlegg lenger oppe på sida, men spør deg også, siden du ser ut til å ha peiling.

Tena bleiene er som Libero bleiene, bare større, siden de er beregnet på store barn. De er altså ikke noe særlig tykkere, bare en del lengre slik at de passer på barnet. Ungen vil ved bruk av bukse eller pyjamas få omtrent den samme bleierompa som med Libero. Tapen (ikke borrelås) på bleiene kan åpnes og lukkes flere ganger, men blir betydelig dårligere for hver gang de åpnes (gjenbruk etter en natt går sikkert bra). Så man trenger ikke å ha noen truse utenpå bleien for å holde den på plass.

Ang. trusebleie, så er jo ikke det noe must. Bruker jo ikke trusebleie på gutten vår nå heller. Men han foretrekker det, siden da kan han selv ta av og på bleien, og lett dra bleien ned OM han skulle våkne og må ned på do. Men som sagt, det er jo ikke noe must, og han sover jo stort sett så tungt at han ikke engang merker at han har tisset på seg før han våkner om morgenen. Dessuten så sier jo du (og mange andre, har jeg lest) at disse bleiene ikke er lekkasjesikre nok for barn som tisser mye.

Trusebleier er som oftes ment som dagbleier (selv om de for mange holder også til nattbruk), det er derfor det finnes to typer Libero bleier f.eks. En trusebleie og en vanglig bleie. Trusebleien gå opp til 26 kg, mens den vanlige bleien går opp til 30 kg. Årsakene er at den vanlige bleien er litt tykkere en trusebleien fordi den skal tåle en hel natts bruk.

Skrevet
Tena bleiene er som Libero bleiene, bare større, siden de er beregnet på store barn. De er altså ikke noe særlig tykkere, bare en del lengre slik at de passer på barnet. Ungen vil ved bruk av bukse eller pyjamas få omtrent den samme bleierompa som med Libero. Tapen (ikke borrelås) på bleiene kan åpnes og lukkes flere ganger, men blir betydelig dårligere for hver gang de åpnes (gjenbruk etter en natt går sikkert bra). Så man trenger ikke å ha noen truse utenpå bleien for å holde den på plass.

Ok, fint. Hvor lenge har dere brukt Tena slip, og var dere innom mange andre bleier før dere endte opp med Tena slip? Holder Tena slip-bleiene ungen tørr, selv om tissebleia er blytung om morgenen?

Skrevet
Ok, fint. Hvor lenge har dere brukt Tena slip, og var dere innom mange andre bleier før dere endte opp med Tena slip? Holder Tena slip-bleiene ungen tørr, selv om tissebleia er blytung om morgenen?

Vi har desverre tradisjon for sengevæting her i huset, så her har vi allerede brukt Tena Slip bleiene i mange år nå. Vi har prøvd en del bleietyper og merker opp i gjennom årene, for å finne den rette. Det er jo forskjellige kroppsfasong på barna også så hva som er den beste bleien for den enkelte kan variere. Også har man jo det faktum at man ønsker å finne en så praktisk løsning som mulig for at barna skal kunne håndtere dette mest mulig på egenhånd. Derfor har vi forsøkt en rekke trusebleier som Tena Pants og de nye DryNites bleiene, me desverre så holder disse ikke mål på barns om tisser masse om natten. Jeg tror ikke du vil finne en bleie som holder barnet helt tørr, altså at huden ikke blir fuktig når bleien er tisset helt full. Da må du i såfall lage en egen pakkeløsning tror jeg ;)
Gjest Mor til sengevæter
Skrevet (endret)
Jeg må si meg godt fornøyd med den største Libero-bleien, og som sagt, brukte jeg den på sønnen min for første gang inatt, uten noen form for problemer. Joda, det føltes kanskje litt rart, med tanke på at han har en datter som kun er tre mnd gammel, mens han snart fyller syv. Men han tisser tross alt i senga, og sover så tungt at han ikke merker at han har tisset på seg før neste morgen, så da føler jeg at det er naturlig å bruke bleie. Det er tross alt bedre det, enn å måtte skifte sengetøy hver bidige morgen og at han våkner opp klissvåt. Og siden det er okei for han, var det igrunnen ikke noe problem og jeg tenkte ikke så mye over at "oj, dette er veldig rart!". Og ja, forskjellen på bleiestørrelsen var ganske så stor, ja!

Men det var heldigvis ikke så mye sutring og klaging fra hans side (6-åringen); han var bare glad for at han slipper å våkne opp i våt seng hver morgen. Nå havner jo alt tisset i bleia i stedet. Han blir fortsatt litt våt pga alt tisset i bleia, men ingenting havner utenfor bleia, og det er nå bedre det at han blir LITT våt enn å bli helt gjennomvåt og få alt tisset ut over lakenet og dyna og det hele. Så det har heldigvis ikke vært noen protester fra hans side. Han tar det helt ok, heldigvis! Dessuten sov han mye bedre og synes det var veldig behagelig å ha bleie på. Eneste han er redd for er at kameratene hans skal legge merke til det, men vi sørger da for å holde bleiene og bleiepakken skjult. Så inntil videre sover han ikke borte hos kamerater, og kamerater sover ikke hjemme hos han heller.

Håper du ikke har noe imot at jeg spør, men hvor gammel er sønnen deres som bruker nattbleie? Og er dette med sengevæting noe innad i familien? Her i familien ser det ikke ut til å være arvelig; har bare dette "problemet" med 6-åringen (som snart blir 7).

Og ang. Tena Slip: er disse tykke, eller like tynne som Up&Go og de vanlige Libero-bleiene? Og er de enkle å ta på, eller må man ha ekstra truse for å holde dem oppe i tillegg? Og har de en slik "pustende" tekstiloverflate man finner på Libero-bleiene? Og har du prøvd disse trusebleiene fra Tena, og hva synes du om dem?

Be veldig mye spørsmål, dette her. Håper du ikke opplever meg som masete!  ;) Takk for alle svar, for øvrig! Har vært veldig hjelpsomt!  :)

Bare spør i vei du ;) Er bare hyggelig om en kan hjelpe til vet du. Skal svare på det du spør om men har gjester akkurat nå, så det må vente til jeg har litt bedre tid. Om du vil kan du sende meg en mail.

Det er ikke lov å oppgi mailadresser jfr KG's regler. Hvis du vil ha kontakt med noen kan du registrere deg og således sende pm'er med mail-opplysninger

Scorpina

(mod)

Endret av Scorpina
Skrevet
Vi har desverre tradisjon for sengevæting her i huset, så her har vi allerede brukt Tena Slip bleiene i mange år nå. Vi har prøvd en del bleietyper og merker opp i gjennom årene, for å finne den rette. Det er jo forskjellige kroppsfasong på barna også så hva som er den beste bleien for den enkelte kan variere. Også har man jo det faktum at man ønsker å finne en så praktisk løsning som mulig for at barna skal kunne håndtere dette mest mulig på egenhånd. Derfor har vi forsøkt en rekke trusebleier som Tena Pants og de nye DryNites bleiene, me desverre så holder disse ikke mål på barns om tisser masse om natten. Jeg tror ikke du vil finne en bleie som holder barnet helt tørr, altså at huden ikke blir fuktig når bleien er tisset helt full. Da må du i såfall lage en egen pakkeløsning tror jeg  ;)

Kan man ta på disse Tena Slip-bleiene av seg selv, eller trenger man hjelp av en annen?

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet

Så bra da :) Det er viktig at man finner en bleie som fungere når man først skal ta i bruk et slik hjelpemiddel syns jeg. Klart det er natulig at han bruker bleie når han tisser på seg, ser ingen som helst grunn til at barna skal tisse ned altså som er av sengetøy, dyner og madrasser. Men så for meg at forskjellen var nokså stor på de to.

Om han sover bedre etter at bleien er kommet på, ja da har der jo oppnådd den ønskede effekten og ingenting er bedre enn det. Tror nok kanskje du må regne med at han vil være litt våt selv med bleie på om han tisser mye. Tror ikke det finnes den bleien som unngår at huden blir litt fuktig. Hvordan gjorde dere det da, fortalte du på forhånd at dere hadde kjøpt bleier til han og at hans kulle sove med det i natt, eller bare tok du den frem rett før leggtid? Tok du på han bleien stående eller lå han? Jeg sliter litt med å få den riktig på når barnet står (må innrømme det).

Jeg har ingen problemer med å forstå at han er redd for at kammeratene skal finne ut om sengevæter problemet hans. Desverre så er det slik at selv om internett har gitt økt forståelse for problemet og man har fått vite at mange har dette problemet, ja så er det fortsatt tabu å snakke om. For faren for mobbing er jo så absolutt til stede. Derfor vil det være lurt å være forsiktig, selv om man i utgangspunktet ikke kan noe for tissingen. Hvor har dere gjemt bleiene da? Og hva sier storebror på 10 år da, vet han om dette og har dere snakket med han om problemet og eventuelt det nye hjelpemiddelet?

Han er 9 år. Nei, ingen i vår familie har tidligere vært sengevætere, så det er ikke arvelig betinget i min sønns tilfelle.

Tena Slip er nok litt tykkere enn Libero bleiene, det må de jo om de skal kunne holde på en større mengde urin. Men, alle bleier som produseres i dag lages jo med materiale med slike superabsorberende materiale, så veldig mye tykkere er de ikke. Men de er jo lengre og bredere enn de vanlig barnebleien og dermed er det større flater som suger opp urinen. Man trenger ikke ha truse over disse bleiene, de festes med tape og sitter rimelig godt på plass. Vi har forsøkt trusebleiene til Tena ja, men de fungerer ikke for min sønn. Det blir rett og slett lekkasje, og selv om det jo ikke er store mengder som havner i sengen, ja så er hensikten borte når det allikevel blir vått i sengen selv om han har bleie på. Trusebleiene er egentlig kjempefine de altså, men det er for lite "fyll" i de, et for lite område foran og bak i skrittet som dekkes, og den lille flaten som er klarer ikke å suge opp all urinen eller holde på den.

Skrevet
Så bra da  :) Det er viktig at man finner en bleie som fungere når man først skal ta i bruk et slik hjelpemiddel syns jeg. Klart det er natulig at han bruker bleie når han tisser på seg, ser ingen som helst grunn til at barna skal tisse ned altså som er av sengetøy, dyner og madrasser. Men så for meg at forskjellen var nokså stor på de to.

Jeg er helt enig! Skjønner ikke hvorfor så mange voksne skal ha et slikt negativt syn på bleier... Å bruke bleier om man tisser i senga, burde være like naturlig å bruke briller om man ser dårlig. Men det er jo individuelt om man vil bruke bleie på barnet om han er sengevæter eller ikke. Noen foretrekker det ikke, andre gjør foretrekker det. Selv synes vi det er best med bleie. Prøvde noen tabletter på han, men kan ikke si at det hjalp noe særlig. Han fikk bare masse negative bivirkninger.

Om han sover bedre etter at bleien er kommet på, ja da har der jo oppnådd den ønskede effekten og ingenting er bedre enn det. Tror nok kanskje du må regne med at han vil være litt våt selv med bleie på om han tisser mye. Tror ikke det finnes den bleien som unngår at huden blir litt fuktig. Hvordan gjorde dere det da, fortalte du på forhånd at dere hadde kjøpt bleier til han og at hans kulle sove med det i natt, eller bare tok du den frem rett før leggtid? Tok du på han bleien stående eller lå han? Jeg sliter litt med å få den riktig på når barnet står (må innrømme det).

Ja, han virket mye mer uthvilt når han sto opp idag morges også. Det var nesten så han ikke ville ta av seg bleien, så komfortabel var den! At bleien blir tung og relativt full av tiss og han blir litt våt, får så være. Det er jo ikke sånn at han blir klissvåt heller. Og som sagt, så er det jo bedre det at bleia kanskje blir litt full og fuktig, enn at alt kommer ut i senga. Nei, ang. bleiene, så spurte vi han først. Har ikke lyst til å tvinge på han bleier, om han selv ikke vil. Det må jo være hans valg. Og for han var det heldigvis greit. Litt kjipt at han måtte begynne med Libero-bleier, som han sluttet med for to år siden. Er jo ikke noe særlig å sove med bleier med barslige motiver på. Men det var greit for han. Han tok det ikke så ille opp. Bare ikke vennene hans får vite det, så er det ok. Når det gjelder når vi tok på bleien, så tok vi det til slutt. Han gikk inne på badet og sørget for å tømme seg for tiss og pusse tennene, så hentet vi ut en bleie fra skapet og tok nattbleien på han mens han lå på senga. Har ikke prøvd å ta på disse teip/papir-bleiene på han stående, men ser for meg at det må være vanskelig.

Jeg har ingen problemer med å forstå at han er redd for at kammeratene skal finne ut om sengevæter problemet hans. Desverre så er det slik at selv om internett har gitt økt forståelse for problemet og man har fått vite at mange har dette problemet, ja så er det fortsatt tabu å snakke om. For faren for mobbing er jo så absolutt til stede. Derfor vil det være lurt å være forsiktig, selv om man i utgangspunktet ikke kan noe for tissingen. Hvor har dere gjemt bleiene da? Og hva sier storebror på 10 år da, vet han om dette og har dere snakket med han om problemet og eventuelt det nye hjelpemiddelet?

Ja, jeg blir litt irritert og provosert over foreldre og voksne som ser på bleier som en "babyting", og at man skal slutte å bruke bleier innen man fyller 4. Vel, min sønn er snart 7 og sengevæter og vi har prøvd det meste av hjelpemidler uten at det hjalp; burde vi da bli kritisert fordi både han og vi foretrekker å bruke bleie på gutten? Tåpelig er det, og det er ikke rart at barn mobber andre barn som tisser i senga, når dette med sengevæting og i sær bleiebruk skal være så ufattelig tabu. Så ja, vi er veldig forsiktig og sørger for å ha bleiepakken liggende inne i skapet på vårt soverom (ikke gutten min sitt, altså). Og 10-åringen vet at han tisser i senga og at han har nå begynt å bruke bleie pga det, men han tar det heldigvis helt piano. Ikke noe mobbing eller erting fra hans side. Han begynner jo tross alt å bli litt stor (10-åringen) og har forståelse for at ting er slik og dånn. Dessuten er han ikke av den typen som erter og mobber.

Han er 9 år. Nei, ingen i vår familie har tidligere vært sengevætere, så det er ikke arvelig betinget i min sønns tilfelle.

OK. Hva synes han om å bruke bleie, og hvordan liker han Tena slip-bleiene? Er de behagelige å ha på for han? Og hva mener de andre i familien om at han bruker bleie (eller vet de det?)? Vet noen av kameratene hans at han bruker bleie, og hvor oppbevarer dere bleiene hen? Har han mange netter der han tisser i senga? Gutten vår tisser i senga sånn i gjennomsnittet 5 av 7 netter, men dette varierer litt. Er stort sett alltid et flertall av netter i uka, der han er våt.

Tena Slip er nok litt tykkere enn Libero bleiene, det må de jo om de skal kunne holde på en større mengde urin. Men, alle bleier som produseres i dag lages jo med materiale med slike superabsorberende materiale, så veldig mye tykkere er de ikke. Men de er jo lengre og bredere enn de vanlig barnebleien og dermed er det større flater som suger opp urinen. Man trenger ikke ha truse over disse bleiene, de festes med tape og sitter rimelig godt på plass. Vi har forsøkt trusebleiene til Tena ja, men de fungerer ikke for min sønn. Det blir rett og slett lekkasje, og selv om det jo ikke er store mengder som havner i sengen, ja så er hensikten borte når det allikevel blir vått i sengen selv om han har bleie på. Trusebleiene er egentlig kjempefine de altså, men det er for lite "fyll" i de, et for lite område foran og bak i skrittet som dekkes, og den lille flaten som er klarer ikke å suge opp all urinen eller holde på den.

Er vel ikke så lenge til før vi må bytte over til større bleier. Regner med at gutten vår kan bruke disse Libero-bleiene i hvert fall fram til han fyller 7, og så får vi nesten se. Men siden så mange anbefaler Tena slip her inne, blir vi nok å bruke den da. Men blir ikke disse Tena slip-bleiene veldig klamme innvendig; mener å ha lest at disse ikke har små "pustehull" i bleien slik at luft slipper inn. Tar jeg helt feil nå, eller? Det er virkelig synd at disse trusebleiene til Tena er så dårlige, for det er noe både han og vi hadde foretrukket. Han begynner jo å bli stor nå, og ønsker vel helst ikke at vi ser han naken og at han greier å ta på bleien selv. Tar sønnen deres bleien på selv, eller trenger han hjelp? Har forresten sett noen bilder av denne Tena slip-bleien, og bleien har en sånn blå stripe på bleia? Hva er denne for?

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Jeg var sengevæter frem til syv-åtteårsalderen.

Foreldrenen mine ble selvsgat veldig slitne av det - og det som endelig hjalp var bruk av alarmteppe (klokke ringer med en gang det blir fuktig) og også noen piller som skulle virke på en eller annen lukkemekanisme. Dere får hjelp til slike ting av legen.

Bleie synes jeg ikke hørtes noe særlig ut, jeg ville i hvert fall hatet det i den alderen.

Lykke til!

Skrevet

Vel, jeg ser nå ikke helt hensikten med å bruke sånn tissealarm. Da våkner han midt på natta når han må på do, og det blir masse stress. Meningen er jo at ungen skal kunne greie å holde seg helt fram til morgenen, og ikke våkne midt på natta for å gå på do og tisse. Har hørt om flere andre som har brukt sånn alarm på barnet sitt, men med varierende resultat. Selv holder vi oss til bleier her i huset - inntil videre. Vi satser på at han vokser det av seg. Er ikke nok vits å prøve "rushe" det med at han skal slutte å tisse i senga, fordi da blir ungen bare stressa og lei seg. Man trenger bare tålmodighet.

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet
Jeg er helt enig! Skjønner ikke hvorfor så mange voksne skal ha et slikt negativt syn på bleier... Å bruke bleier om man tisser i senga, burde være like naturlig å bruke briller om man ser dårlig. Men det er jo individuelt om man vil bruke bleie på barnet om han er sengevæter eller ikke. Noen foretrekker det ikke, andre gjør foretrekker det. Selv synes vi det er best med bleie. Prøvde noen tabletter på han, men kan ikke si at det hjalp noe særlig. Han fikk bare masse negative bivirkninger.

Helt enig med deg i dette, syns det er synd at bleiene ikke blir sett på som det enkle og praktisk hjelpemiddelet det er når alle andre forsøk på å få slutt på tissingen har vært misslykket.

Ja, han virket mye mer uthvilt når han sto opp idag morges også. Det var nesten så han ikke ville ta av seg bleien, så komfortabel var den! At bleien blir tung og relativt full av tiss og han blir litt våt, får så være. Det er jo ikke sånn at han blir klissvåt heller. Og som sagt, så er det jo bedre det at bleia kanskje blir litt full og fuktig, enn at alt kommer ut i senga. Nei, ang. bleiene, så spurte vi han først. Har ikke lyst til å tvinge på han bleier, om han selv ikke vil. Det må jo være hans valg. Og for han var det heldigvis greit. Litt kjipt at han måtte begynne med Libero-bleier, som han sluttet med for to år siden. Er jo ikke noe særlig å sove med bleier med barslige motiver på. Men det var greit for han. Han tok det ikke så ille opp. Bare ikke vennene hans får vite det, så er det ok. Når det gjelder når vi tok på bleien, så tok vi det til slutt. Han gikk inne på badet og sørget for å tømme seg for tiss og pusse tennene, så hentet vi ut en bleie fra skapet og tok nattbleien  på han mens han lå på senga. Har ikke prøvd å ta på disse teip/papir-bleiene på han stående, men ser for meg at det må være vanskelig.

Hehe, han fant seg så fort til rette med bleiene ja, at han knapt merker at han har de på engang i våken tilstand :) Ja, da kan man i hvert fall slå fast at han ikke plages med å bruke det.

Ja, jeg kan fortså at dere syns det er leit at han må bruke Libero bleiene, at de er litt vel barnslige av utseendet. Men det kommer jo av at de egentlig er bergenet på mindre barn da som syns figurene er festlige. Skjønt når disse bleiene er laget store nok til å passe på barn over 6 år, så burde de kanskje ha vært mer nøytrale av utseende?

Vi også setter på bleien som det siste som skjer før han skal sove.

Ja, jeg blir litt irritert og provosert over foreldre og voksne som ser på bleier som en "babyting", og at man skal slutte å bruke bleier innen man fyller 4. Vel, min sønn er snart 7 og sengevæter og vi har prøvd det meste av hjelpemidler uten at det hjalp; burde vi da bli kritisert fordi både han og vi foretrekker å bruke bleie på gutten? Tåpelig er det, og det er ikke rart at barn mobber andre barn som tisser i senga, når dette med sengevæting og i sær bleiebruk skal være så ufattelig tabu. Så ja, vi er veldig forsiktig og sørger for å ha bleiepakken liggende inne i skapet på vårt soverom (ikke gutten min sitt, altså). Og 10-åringen vet at han tisser i senga og at han har nå begynt å bruke bleie pga det, men han tar det heldigvis helt piano. Ikke noe mobbing eller erting fra hans side. Han begynner jo tross alt å bli litt stor (10-åringen) og har forståelse for at ting er slik og dånn. Dessuten er han ikke av den typen som erter og mobber.

Ja, kan du forstå denne holdningen? Det lages da bleier i alle størrelser og fasonger, fordi det er personer i alle aldersgrupper som trenger et slikt hjelpemiddel. Hadde de kun vært for babyer eller små barn ville det jo ikke vært mulig å oppdrive bleier større enn de man får kjøpt i butikken. Syns det er rart ikke folk kan tenke seg til dette. Og hvorfor skal man liksom ikke ta i bruk et praktisk hjelpemiddel bare fordi barnet eller den voksene som har et problem, har for mange måneder å vise til, altså at de er for gammle? Og du har helt rett, det er voksne personer med slike holdninger som gjør at noen barn vil mobbe andre barn som av en eller annen grunn må bruke bleier. Man kan ikke forvente at barn skal akseptere dette når ikke deres foreldre klarer det.

Vi har bleiene liggende i skapet på badet vi da, men tar de ut av posen og stabler de på øverste hylle, innenfor noen kluter. De kan kanskje oppdages om man leter litt, men det er skjelden noen av barna vi har på besøk er inne på dette badet i det hele tatt.

Så flott at storebror er så forståelsesfull da, det reduserer jo risikoen for at han kan komme til å slenge en eller annen kommentar om tissingen i et uheldig øyeblikk.

OK. Hva synes han om å bruke bleie, og hvordan liker han Tena slip-bleiene? Er de behagelige å ha på for han? Og hva mener de andre i familien om at han bruker bleie (eller vet de det?)? Vet noen av kameratene hans at han bruker bleie, og hvor oppbevarer dere bleiene hen? Har han mange netter der han tisser i senga? Gutten vår tisser i senga sånn i gjennomsnittet 5 av 7 netter, men dette varierer litt. Er stort sett alltid et flertall av netter i uka, der han er våt. .

Sønnen vår har ingen problemer med bleiebruken, men så har han også hatt bleie om natten hele livet, så han er ikke vant med noe annet. Siden han alltid har tisset på seg om natten, så har vi beholdt nattbleier på han selv i perioder hvor vi har forsøkt andre behandlingsmetoder for å få han tørr. Da har det liksom aldri gjort noe om uhellene har fortsatt og heller aldri vært noen diskusjon om han skal ha bleie eller ikke. Han syns Tena bleiene er helt ok å ha på seg, han har aldri klaget over at disse er ubehagelige. Han har en lillesøster på 4 og hun bryr seg ikke om at han bruker bleier om natten, hun gjør det jo selv og for henne er det vel bare den naturligste tingen i verden at man har det :) Min søster og hans besteforeldre vet at han er sengevæter, og de har vel også i perioder litt problemer med å akseptere bleiebruken, men de sier ingenting om dette i hans nervær slik at han hører det. Ingen av hans kamerater vet om tissingen, men han har en fetter som er i samme situasjon så de to vet jo om hverandre. Gutten vår tisser på seg hver natt.

Er vel ikke så lenge til før vi må bytte over til større bleier. Regner med at gutten vår kan bruke disse Libero-bleiene i hvert fall fram til han fyller 7, og så får vi nesten se. Men siden så mange anbefaler Tena slip her inne, blir vi nok å bruke den da. Men blir ikke disse Tena slip-bleiene veldig klamme innvendig; mener å ha lest at disse ikke har små "pustehull" i bleien slik at luft slipper inn. Tar jeg helt feil nå, eller? Det er virkelig synd at disse trusebleiene til Tena er så dårlige, for det er noe både han og vi hadde foretrukket. Han begynner jo å bli stor nå, og ønsker vel helst ikke at vi ser han naken og at han greier å ta på bleien selv. Tar sønnen deres bleien på selv, eller trenger han hjelp? Har forresten sett noen bilder av denne Tena slip-bleien, og bleien har en sånn blå stripe på bleia? Hva er denne for?

Tena Slip bleiene blir ikke klammere enn Libero sine, vi har i hvert fall ikke erfart noen problemer i så måte. Trusebleiene til Tena er ikke dårlige, de er bare ikke laget med tanke på nattbruk. De er laget for å være en diskre beskyttelse på dagtid som brukeren enkelt skal kunne skjule under klærne. På samme måte som sengevæter bleiene DryNites og Libero Night Comfort skal være så diskre som mulig slik at de skal se ut som vanlige truser. Den stripen som er på Tens Slip bleiene har er en våthetsindikator, som skal gjøre det enklere å se når bleien behøver å skiftes. Sønnen vår får stort sett hjelp til å ta på bleien, men bare fordi han ønsker dette selv. Han kan etter litt klunder få den på på egenhånd, men det hender da at den ikke blir sittende riktig på og da kan det lekke litt. Så han ønsker foreløpig hjelp fra oss.
Skrevet
Ja, jeg kan fortså at dere syns det er leit at han må bruke Libero bleiene, at de er litt vel barnslige av utseendet. Men det kommer jo av at de egentlig er bergenet på mindre barn da som syns figurene er festlige. Skjønt når disse bleiene er laget store nok til å passe på barn over 6 år, så burde de kanskje ha vært mer nøytrale av utseende?

Ja, det er jo litt teit at disse store bleiene til Libero skal se så barnslige ut; både pakken og bleien ser jo veldig "baby-aktig" ut. Den XL plus-bleia er jo tross alt en nattbleie beregnet for større barn, så da er det jo litt merkelig at bleien ser så barnslig ut. Jaja, uansett så bryr ikke sønnen min seg SÅ fryktelig mye om det. Hva syntes sønnen din om å bruke de gamle Libero-bleiene før han måtte bytte til Tena-bleien?

Vi har bleiene liggende i skapet på badet vi da, men tar de ut av posen og stabler de på øverste hylle, innenfor noen kluter. De kan kanskje oppdages om man leter litt, men det er skjelden noen av barna vi har på besøk er inne på dette badet i det hele tatt.

Er det mange bleier i en slik pakke?

Sønnen vår har ingen problemer med bleiebruken, men så har han også hatt bleie om natten hele livet, så han er ikke vant med noe annet. Siden han alltid har tisset på seg om natten, så har vi beholdt nattbleier på han selv i perioder hvor vi har forsøkt andre behandlingsmetoder for å få han tørr. Da har det liksom aldri gjort noe om uhellene har fortsatt og heller aldri vært noen diskusjon om han skal ha bleie eller ikke. Han syns Tena bleiene er helt ok å ha på seg, han har aldri klaget over at disse er ubehagelige. Han har en lillesøster på 4 og hun bryr seg ikke om at han bruker bleier om natten, hun gjør det jo selv og for henne er det vel bare den naturligste tingen i verden at man har det  :) Min søster og hans besteforeldre vet at han er sengevæter, og de har vel også i perioder litt problemer med å akseptere bleiebruken, men de sier ingenting om dette i hans nervær slik at han hører det. Ingen av hans kamerater vet om tissingen, men han har en fetter som er i samme situasjon så de to vet jo om hverandre. Gutten vår tisser på seg hver natt.

Så fint at han ikke har noe imot bleiebruken! Mange barn synes jo det er ekkelt å gå med bleie når de er så gamle. Ungen min synes det var litt rart å ta på seg bleie igjen; det er jo tross alt to år siden han brukte bleie sist. Men ungen din begynner vel ikke å bli litt lei av å bruke bleier hver natt, eller synes han det er helt ok? Forresten, "svulmer" disse bleiene seg opp noe særlig når man har tisset i bleien, eller holder den seg omtrent like tynn som den er når den er tørr? Hva gjør dere når han overnatter hos kamerater, eller når kamerater overnatter hos han?

Tena Slip bleiene blir ikke klammere enn Libero sine, vi har i hvert fall ikke erfart noen problemer i så måte. Trusebleiene til Tena er ikke dårlige, de er bare ikke laget med tanke på nattbruk. De er laget for å være en diskre beskyttelse på dagtid som brukeren enkelt skal kunne skjule under klærne. På samme måte som sengevæter bleiene DryNites og Libero Night Comfort skal være så diskre som mulig slik at de skal se ut som vanlige truser. Den stripen som er på Tens Slip bleiene har er en våthetsindikator, som skal gjøre det enklere å se når bleien behøver å skiftes. Sønnen vår får stort sett hjelp til å ta på bleien, men bare fordi han ønsker dette selv. Han kan etter litt klunder få den på på egenhånd, men det hender da at den ikke blir sittende riktig på og da kan det lekke litt. Så han ønsker foreløpig hjelp fra oss.

OK. Var det slik at Tena Slip var plastbelagt? Og hvor får man kjøpt Tena slip? Jeg vet at de selger det på apotek, men selger får man tak i disse bleiene på de fleste apotek?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...