Gå til innhold

.:sunnhetssøstrenes inspirerende nedtegnelser:.


Gjest Mireya

Anbefalte innlegg

Jeg ville hatt på meg en sykkelbukse under iallfall om du har det. (Men siden du ikke har syklet på fem år så spørs det...), og vindtett bukse, evt med superundertøy under om det er kaldt ute. SUperundertøygenser og tynn vindjakke. Ta med en varmere genser til pausene.

Husk masse drikke!

Drikke skal jeg klare å ta med. Resten blir vanskeligere. De har meldt 19 grader her i morgen, så jeg antar at jeg ikke kommer til å fryse. Sykkelbukse har jeg ikke...

Tror dere det går greit med ei stoffbukse som er ganske behagelig, en treningst-skjorte og en slags tynn fleecejakke eller collagejakke over? Det var det jeg hadde tenkt, men jeg er åpen for andre forslag (så lenge jeg ar noe lignende i klesskapet, gidder ikke å kjøpe nye klær for å dra på EN sykkeltur.)

Jeg har heller ikke sykkelvesker, går det greit med en bitteliten cityryggsekk? Eller skal jeg heller utstyre mannen :sjarmor: med en litt større ryggsekk og sende meg ham vann og mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var sju grader når jeg sprang ut i bilen imorgen, så jeg tenker automatisk på ullundertøy for tiden! Men med 19 grader ville jeg nok hatt på meg litt mindre klær ja, tynn behagelig bukse og en tskjorte. I sekken ville jeg hatt en varmere genser/jakke i tillegg til mat og drikke. Det er kjempegodt å sykle uten sekk, så hvis du får utstyrt mannen med en stor sekk med også dine ting ville jeg gått for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering av uken:

Trening: Har gått tregt denne uken synes jeg, jogget tirsdag, torsdag og lørdag. Tirsdagsøkten var knallhard, siden jeg var litt på felgen. Torsdagen var den beste denne uken, lange løypen, jogget hele tiden. Lørdag var hard igjen, akkurat som om bena ikke orker? Ble i alle fall mer intervall på veien opp, så deilig kjør nedover igjen. Alt i alt ganske fornøyd.

Mat: tja, denne uken har ikke vært helt fantastisk. Greie middager, men resturantbesøk med pappa ødela mye! Ble nok en schmule mye vin (ikke så greit i kombinasjon med medisinene tydeligvis), glemte å ta medisin den dagen og lå følgelig på sofaen hele neste dag med svært rart hode og rasende mage. Mannen har laget blåbærmuffins i dag siden han kom hjem med en 2,5kilospose med blåbær i går. Nammis. Skal lage sinnsvakt mye til å fryse siden de er tusen ganger bedre enn ferdigsorten.

Terapi: drittlei av å snakke om meg selv. Tror det har hjulpet veldig mye, men er veldig lei av å bare snakke og snakke uten at det blir trukket noen konklusjoner ut av det.

Sjela mi!: Har ikke sovet skikkelig hele uken. Fått lest mye. Skred av leselyst helt plutselig, føles veldig bra. Bortsett fra at fredagen ble brukt på å føle meg som dr. Gonzo på mescaline med the fear har det vært en grei uke. Men det hadde vært greit med litt skikkelig søvn. Skal på kino med mannen i kveld. Gjett hva jeg skal se? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skryter litt mer av meg selv: hadde fantastic joggetur i går, over en time i skikkelig godt tempo. Kjenner det godt i leggene og anklene i dag, ja. Satser på å få en god tur i morgen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra, Tristessa.

Har ikke helt fått kommet i gang med noe mer jeg heller, mistenker til og med buksene mine for å ha blitt litt trange. Slutt på majones på hver eneste lunsjbrødskive :sjenert:

Ellers fortsetter jeg med syklingen min:

Første uke av nytt og aktivitetsfokusert liv (uke 33):

Torsdag: syklet til&fra jobb&barnehage (ca. 1t og 20min hvorav 20 med 13 kilo ekstra)

Søndag: blåbærtur, inkl. 30' beinhard oppoverbakkesykling

Andre uke (uke 34):

Mandag: syklet til&fra jobb&barnehage

Tirsdag: syklet til&fra jobb&barnehage&turn (ca. 1t og 40min)

Onsdag: syklet til&fra jobb&barnehage

Lørdag: blåbærtur. ikke akkurat trening, men i hvert fall blåbær, skog og frisk luft

Tredje uke (uke 35):

Mandag: danseøkt med sjonglering av barn (hhv. 10 og 13 kg) ;)

Tirsdag: turn (noe bevegelse er det jo for mor også)

Onsdag: syklet til&fra jobb&barnehage

Fredag: syklet til&fra jobb&barnehage

Sykler til barnehagen nesten ti minutter raskere enn da jeg startet. :klappe:

Fjerde uke (uke 36):

Mandag: syklet til&fra jobb&barnehage

Tirsdag: syklet til&fra jobb&barnehage&turn

Fredag: syklet til&fra jobb

... masse husking med baby på fanget: regnes som mageøvelser? ;)

Femte uke (uke 37):

Tirsdag: syklet til&fra jobb

Onsdag: syklet til&fra jobb

Torsdag: syklet til&fra jobb

Fredag: syklet til&fra jobb

Lørdag: to timer i klatrevegg :sprettoy:

Søndag:

Veldig bra uke, etter forholdene. :klappe:

Det er greit å ha fått rutine på syklingen, så gjør jeg noe, selv nå som motivasjonen er litt fraværende. Så når motivasjonen forhåpentlig snart kommer tilbake, er jeg allerede i gang, og har syklet til jobb 2-3 ganger i uken hele høsten :)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg hatt veldig lange dager og lite energi når dagen endelig er over. Men i går karret jeg meg på trening rett etter jobb. Jeg savner det å ha mer tid til meg selv, jeg husker nesten ikke sist jeg satte meg ned med ei bok eller blad og leste og koste meg med god samvittighet. Dessverre er det ikke noe bedring i sikte.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det med trening framover. Vekkerklokka ringer 6.30 hver morgen. I går arbeidet jeg 20.20. Jeg trente fra 20.45- 21.30 (elipse og litt styrketrening). Jeg merket at jeg ikke hadde noe energi. Til 20.20 gikk jeg som en propell, de siste 5 timene hadde jeg ikke tid til noen pause, og det holdt, men med en gang jeg satt i bilen etterpå (mannen hentet meg), merket jeg hvordan lufta gikk ut av meg.

Mandag, tirsdag, onsdag og torsdag blir alle lange framover. Fredag er kortere, men da må ukas handling og husarbeid gjøres unna. Og i helgene framover har vi oppussing å se fram til. Egentlig var planen å trene onsdag etter jobb (som i går), fredag og søndag. Men jeg vet ikke om jeg har krefter til å gjennomføre det.

Jeg forsøker å smugle litt mer trening inn i hverdagen, med å ta trappene der det går. Det hadde vært fint å smugle litt mer inn i hverdagen og heller droppe en dag på treningsstudioet. Det tar jo så mye tid med å farte hit og dit også.

Så, kjære sunnhetssøstre. Har dere noen gode tips til ei søster som sliter litt for tiden?

Trekker fram noe positivt for å muntre meg selv opp: Spiser mye frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å gå/sykle til jobb?

Trene i lunsjpausen?

Oppussing er jo god trening, da  ;)

Jeg får ta ekstra i med oppussingen, da! :ler: Kanskje ta noen ekstra runder med matrialer opp og ned trappene bare for treningens skyld? Hadde ikke mannen trodd jeg var sprø før, hadde han trodd det da! :ler:

Å gå til jobb er for langt, orker ikke å stå opp en time tidligere. Og å sykle er jo egentlig mulig, men frister lite slik høsten er her. Regn, regn og atter regn. Og i tillegg er veien veldig traffikert. Det er også grunnen til at jeg ikke har syklet de siste årene. Før bodde jeg litt mer i utkanten, og da var det fint å sykle. Men her; trikkeskinner, flerefelts veier, tung trafikk...

Men Sabine, du jobbe så lange dager, da?

Jeg har nok tatt på meg litt for mange prosjekter akkurat nå. Jobben min går veldig mye opp og ned, og jeg trodde egentlig ikke at jeg skulle få alle. Men så fikk jeg dem og måtte ta dem. Hva som skjer neste år vet jeg ikke, men ut året kan jeg ikke forandre på arbeidstidene. Dessverre.

Men i går forsøkte jeg å passe på å gå alle trapper, ikke ta rulletrappen eller heisen. Og i dag rekker vi kanskje trening.

Endret av Sabine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest sånn tusen steder at kostholdet gjør vanvittig utslag på kroppen i tillegg til trening (pluss å ha spist en uanstendig mengde av Arkanas nøttekjeks de siste to dagene), har jeg funnet ut at jeg nok må legge om matvanene littegranne. Middagene våre er greie, men frokosten - mitt favorittmåltid - må nok legges om litt. Ikke mer søtet frokostblanding, men firkorn, rismelk og bær. Det blir bra. Har fremdeles nesten to kilo frosne blåbær i frysen. Prøver det til frokost i morgen. Ellers må vi få oss nok frukt - hvordan fikser dere det jenter?

Og så må jeg bli flinkere til å planlegge lunsj. Men bare jeg kutter de sinnsyke mengdene søt frokostblanding er jeg nok langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femte uke (uke 37):

Tirsdag: syklet til&fra jobb

Onsdag: syklet til&fra jobb

Torsdag: syklet til&fra jobb

Fredag: syklet til&fra jobb

Lørdag: to timer i klatrevegg  :sprettoy:

Søndag:

Veldig bra uke, etter forholdene.  :klappe:

Gårsdagens Aftenposten (ispedd egne Klipsetanker):

Slik blir barn glad i fjellet

- la barna være med å planlegge

- finn frem turutstyr før du presenterer turen, ikke bruk tid på å lete etter blablabla sammen med dem

- la barna ha med en venn

- gode sko og lette, vindtette klær

- beregn god tid og la barna bestemme tempoet. Barn liker å gå i rykk og napp. Ta nok pauser

- snakk sammen underveis. Fokuser på positive ting, ikke at de er slitne, at myggen biter osv.

- vis dem dyrespor, hakkespetthull osv. Ta gjerne med kikkert, sporbok osv.

- ta pause før barna er utslitt. Pass på å gi dem drikke ofte

- kamufler gjerne pausene som kartsjekkstopper, naturtitting osv.

- ikke overstyr barnas aktivitet, men delta

- bad underveis eller finn på leker

Nistepakke

- popcorn. sammen salt mellom to metallsiler.

- pannekaker stekt på primus

- ostefondue med loffbiter

- knaskegulerøtter med dip, nøtter og rosiner

- egg og bacon (og morgenbad)

- banan med sjokolade

- sopp - har jeg ikke peiling på, ta med mormor, hvitløk & kremfløte?

- bli med lillebror på fisketur?

- lov å ha med kvikklunsj, men ikke som eneste grunn til at barna vil være med på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppsummering av uken igjen. Dette er tredje oppsummering jeg lager her - tiden flyr! :overrasket:

Trening: braaa uke. Mandag satte jeg ny pers i distanse, onsdag jogget jeg den vanlige lange runden og fredag kjørte jeg litt intervall i en time (jogget opp og ned den seige første delen av løypen min tre ganger). Gikk tur i over en time i dag, ikke værst med tanke på at jeg kom hjem påseilet med gnagsår over hele føttene i natt. Fikk komplimenter for bena mine i går. Trening hjelper! :sjarmor:

Mat: ikke vår mest inspirerte uke, men mannen slår et slag for gode søndagsmiddager, og det synes jeg er flott. Skal legge om kostholdet enda mer, null mer sukrede frokoster og mer frukt og grønt. Så mye som jeg løper burde jo kroppen vise noe, så manglende effekt tilskriver jeg hasardkostholdet mitt.

Terapi: fremdeles lei, men skal ha en ukes pause. Kanskje det blir litt bedre da.

Sjela mi!: tregere uke, har hatt en del å gjøre som har vært tidkrevende. Neste uke blir imidlertid enda mer hektisk på grunn av obligatorisk oppgave. Må være flink til å smøre niste eller lignende slik at jeg holder ut lange dager. Fakultetskantinen har ingen ting jeg liker, burde bake rundstykker som jeg kan smøre og ta med i stedet for å kjøpe lunsj hver dag. Bare å bite tenna sammen og holde ut en uke. Etter det kan jeg ta det mer med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over hvordan du holder deg til treningen din, Tristessa. :)

Er det mange med barn her inne?

Hvordan i helsike får dere trent?

Tar dere fri fra barna flere kvelder i uken?

Og hva hvis man har lyst til å begynne å klatre jevnlig, med mannen sin? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elendig treningsuke; trente bare onsdag. Og i dag er det bare mandag og jeg er alt sliten. Vi pusset opp hele helga og nå har jeg klart å få problemer med den ene foten, så det blir nok ikke noen trening de nærmeste dagene heller. Og neste helg fortsetter oppussingen.

Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fått sykkelforbud. Bakdekket mitt var visst millimeteren fra å eksplodere.

:forvirret:

Og jeg som var så godt i gang.

Har en ivrig sykkelentusiast til mann, som fikser sånt for meg. Når han bare får tid & ork.

(Kunne prøvd selv, men har jeg tid & ork?)

Forsøke å jogge denne uken da, eller? Forrige ukes innsats inspirerte meg selv :ler:

Et par ganger på kveldstid? Må bli i dag, torsdag eller fredag. Eller helgen. Hvor jeg også peiler inn en skogstur med hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettermiddag skal jeg og kjæreste gå og trene sammen, jeg skal spinne for første gang og han skal trene styrke. Svært så streite vi er blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye som har skjedd uken her, så har blitt bare to dager med sykling til jobb, og ikke noe aktivitet på kveldstid. Håper å få tatt igjen litt i helga.

Kostholdet er så som så også, mye sosialt inkluderer at det gjerne blir servert dessert etc :sjenert:

Men - er flink til å spise frukt og grønnsaker til mellommåltid og holde meg unna brus og kjeks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på 45 minutter spinning. Fy søren, så mye har jeg ikke svettet i hele mitt liv! Veldig god treningssamvittighet nå altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...