Gå til innhold

.:sunnhetssøstrenes inspirerende nedtegnelser:.


Gjest Mireya

Anbefalte innlegg

Jeg har sikret hele familien regntøy og gummistøvler og gummivotter og gud vet hva i dag. Til og med til babyen.

Frisk luft skal vi i hvert fall få nok av :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff... litt gæli å skrive ned ens sunnhetsmål når man sitter litt småuggen etter en noe fuktig tur på by'n i går, men... :ler:

Her er i hvert fall mine mål:

Fysisk aktivitet:

- 3 gåturer i uka

- annenhver helg gå tur i marka med samboer

- trene min 3 ganger pr uke

Sosiale aktiviteter:

- sette av "vennetid" minst 1-2 ganger i uka

- gjøre koselige aktiviteter med sambo minst 1 gang i uka (kafe, middag, kino ol.)

- sette av tid til meg selv for å lade batteriene min. 1 gang i uka

Sunnere ernæring:

- redusere inntak av raffinert sukker

- spise grønnsaker + frukt hver dag

- erstatte vårt vanlige brød med "Ingers rugbrød"

- fortsette å ha et minimums inntak av mettet fett

- minimums alkoholinntak

Jeg kommer til å starte gradvis, og det jeg kommer til å ha mest i fokus de første 2 ukene er punktene under fysisk aktivitet da jeg vet at jeg får mer overskudd av dette. :)

Gleder meg til å komme i gang!!! :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags trening er det du har tenkt deg da?

I dag har vi vært på skogstur, syklet beinharde oppoverbakker i ca. 30 minutter, deretter tuslet vi rundt og stappet i oss store mengder blåbær (kjernesunt), og syklet litt videre.

(Jadda, inntok ikke så sunne skillingsboller og kaffe på serveringssted også ;) )

(Etterpå kan jeg spørre mannen hvor vi faktisk var :sjenert: )

Totalt sett i helgen: utendørs vinner storslagent over innendørs, uansett vær og føreforhold.

Men syklingen til uken ser det skummelt ut for, jeg sykler ikke til og fra jobb i høljeregn, altså, så sabla sprek er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grytan såg himla god ut Mireya - hade vi haft blomkål hemma hade jag gjort den med en gång. Det ligger faktiskt en färdiggrillad kyckling på bänken och väntar på att bli middagsmat. I kväll får det bli med råris, sallad, tomat och kanske fetaost och olivolja?

I dag har jag vardagsmotionerat.

På förmiddagen cyklade jag med sonen bak till byggvaruhus och stormarknader för att leta efter dekorfärg. Vi var nog ute i 1-1½ timme inkl shopping.

Nu på efterniddagen har jag kört ett riktigt träningspass i trädgårdne. Jag klippte gräset och vi har bara en sån där handdriven sak. Lätt svettig, varm och en härligt god känsla i kroppen efteråt.

Magen säger ifrån om jag försöker springa eller gå en snabb promenad men gräsklippning kändes som bra trim.

Nöjd. Ny duschad och väntar på att mannen ska göra i ordning kycklingen.

I morgon ska jag cykla till barnehagen, vidare till tunnelbanan och sen samma resa hem igen på kvällen. Det är inte så långt (under 10 min) men mycket bättre för kroppen än bilåkandet. Bilen ligger föresten ute på annons för försäljning - vi ska vara billösa i 1½ år eller så nu. Behöver inte bil när en av oss är hemma med baby, och bilen frestar bara till att skjutsa sonen till dagis när det regnar eller snöar, att ta den till butiken i stället för att gå med barnvagn eller cykla. Billigare och sundare är tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg digget StepStyrke, den gang jeg tok meg tid til sånt. Skjedde så mye nytt hele timen at man aldri rakk å bli lei :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag skrev lite i min graviditetsdagbok om ambitionerna och tankarna kring träning

I dag cyklade jag med sonen till dagis och sen till tunnelbanan. Det är mest uppför på väg till dagis och jag kände både på konditionen och benstyrkan att jag är gravid och mer otränad än vanligt.

Jag har redan satt upp tränings och trimmål för efter förlossningen. Tanken är att jag ska gå minst en timmes tur med barnvagnen varje dag. Jag "tvingas" ju ut de flesta mornar för att lämna sonen på dagis och då tänkte jag ta en timmas rask promenad på väg hem.

Jag ska göra upp mitt eget styrke och strechpass hemma också. Måste se till att träna bäckenbotten ordentligt (har fortfarande lite svårt att knipa ordentligt sen sist), ryggträning och så lite hantlar för armar, axlar och rygg/bröstmuskler.

Jag tänkte skaffa en bra kalender eller träningsdagbok att föra notat i och be mannen fråga hur det går och pusha mig att följa planen. Han behöver kanske hjälpa till att ge mig tiden för träningen de dagar hela familjen är hemma.

Det är viktigt för mig att få styrka och kondition tillbaka i kroppen igen - jag mår så mycket bättre då.

Den sista meningen är viktig för mig. VARFÖR träna? Jag har aldrig haft viktproblem och tränat i olika intensitet genom livet. Mitt humör, min ork, min rygg och allt egentligen mår bättre om jag får träna.

Visst är det kul att hitta muskler på kroppen, att känna träningsvärken, se axelmuskler, magmuskler eller benmuskler spända och trimmade men det är faktiskt bara en trevlig bieffekt - utseendet.

Humör och hälsa är viktigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt blitt syk, våkna opp i går med dundrende hodepine og sår hals så trening er foreløpig utelukket. :sur:

Satser på å komme sterkt tilbake med spinning timer om et par dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror skryting av selv er god motivasjon, jeg :ler:

Første uke av nytt og aktivitetsfokusert liv (uke 33):

Torsdag: syklet til&fra jobb&barnehage

Søndag: blåbærtur, inkl. 30' beinhard oppoverbakkesykling

Andre uke (uke 34):

Mandag: syklet til&fra jobb&barnehage (ca. 1t og 20min hvorav 20 med 13 kilo ekstra)

Tirsdag: syklet til&fra jobb&barnehage&turn (ca. 1t og 40min)

Onsdag: syklet til&fra jobb&barnehage

Torsdag:

Fredag:

Lørdag:

Søndag:

(fyller på i dette innlegget etter hvert)

... turn med barn viste seg å ikke akkurat være noe hardkjør for foreldren, men sykkelturen til og fra, med 13 kg ekstra på sykkelen, den kvalifiserer.

Dessuten: leilighet i 3. etg (uten heis) og jobb i 4. (med heis, men den tar jeg ikke, tenk :sjarmor: ), går jeg minimum 7 etasjer fem dager i uken. I praksis vil nok tallet ligge mellom 10 og 15 etasjer til hverdags og gjennomsnittlig 5 etasjer hver helgedag. Sånn ca.

Alt teller!

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror skryting av selv er god motivasjon, jeg  :ler:

Første uke av nytt og aktivitetsfokusert liv (uke 33):

Torsdag: syklet til&fra jobb&barnehage

Søndag: blåbærtur, inkl. 30' beinhard oppoverbakkesykling

Andre uke (uke 34):

Mandag: syklet til & fra jobb&barnehage

Tirsdag: syklet til & fra jobb&barnehage, foreldre&barn-turn

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Lørdag:

Søndag:

(fyller på i dette innlegget etter hvert)

Helt enig med deg :klappe:

Og du er jo foreløpig helt rå denna uka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: ikke sant! Har riktignok ikke syklet FRA jobb ennå i dag, litt kjapt ute med den :sjenert:

Men jeg vil understreke nok en gang hvor sinnsykt mye oppover det er fra jobben og hjem til meg. Ække ti minutter i luntetempo det er snakk om her, altså, heller 40 minutter+ som er ganske lette om morgenen og beinharde om ettermiddagen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Har meldt meg inn i Nautilus! :sjarmor:

Skal trene 1-2 ganger i uka (styrke & kondisjon), svømme 1 gang i uka.

Og bade 2-3 ganger i måneden med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag: syklet forbi alle andre (unntatt kondomdressmafiaen) og hadde kappløp med 37-bussen.

Onsdag: blir forbisyklet av en på sånn eldgammel haug uten gir :hoho:

Stivere og slitnere for hver dag, full av melkesyre fra jeg ser sykkelen. Men sånn er det vel første uken.

Vil ikke legge inn hviledager heller, for det er været som styrer dette, jeg må ta alle sjansene jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: syklet forbi alle andre (unntatt kondomdressmafiaen) og hadde kappløp med 37-bussen.

Onsdag: blir forbisyklet av en på sånn eldgammel haug uten gir  :hoho:

Stivere og slitnere for hver dag, full av melkesyre fra jeg ser sykkelen. Men sånn er det vel første uken.

Vil ikke legge inn hviledager heller, for det er været som styrer dette, jeg må ta alle sjansene jeg får.

:hoho:

Keep up the good work!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg også være med? :sjenert:

Jeg har hatt et lite slankeprosjekt på gang (mest unngå fete/søte ting, trene mer, telte kalorier litt i begynnelsen for å få en oversikt), men er nå kommet til det punktet at jeg skal holde vekten.

Det har jeg tenkt å gjøre på følgende måte:

1. Trene tre ganger i uka (treningsstudio)

2. Fem om dagen

3. Spise ofte, men sunt. Jeg håper at det gjør det lettere å holde seg unna usunne ting.

4. Unne meg en usunn dag eller to uten dårlig samvittighet når det trengs (stikkord visse dager i måneden).

5. Unngå ferdigmat og ferdiggodt. Jeg prøvde meg en liten stund på at jeg kunne spise alt det usunne jeg ville, men jeg måtte lage det fra bunnen av. hver gang. (Stor porsjon og så fryse ned var juks). Det begrenset seg veldig av det! :ler:

Slik gikk jeg ned ca. 8 kg og nå vil jeg holde meg nede. Og gjerne bli litt fastere i fisken, så jeg kommer til å innføre litt mer styrketrening nå som kondisen er blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Camelia

Ang. den linken - jeg må si jeg har litt problemer med å se for meg hvordan man har utført forskningen som viser at inntak av 6 tomater før flygning senker risikoen for blodpropp... :klø: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel. Særlig siden jeg akkurat nå sitter her med en vannflaske, sju cherrytomater, en gulrot, et grønt eple og 1/2 boks cottage cheese med 2 ts sukkerfritt bringebærsyltetøy i og skal til å innta dagens tredje måltid... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg med et stoooooort glass smotthie! :sikle:

2 mellomstore, godt modne bananer ( gir mer smak når de er modne)

200 g usukret, frosne jordbær

en slump appelsinjuice

en slump eplejuice

Alt kjøres i kjøkkenmaskin i noen min -> voila!!! :sikle:

Dette gir et gigantisk rødvinsglass++ med deilig smoothie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...