Gå til innhold

.:sunnhetssøstrenes inspirerende nedtegnelser:.


Gjest Mireya

Anbefalte innlegg

Gjest Mireya

Da er boka vår åpnet! :klappe:

Foreløpig består sunnhetssøstrene av:

Klips

Mireya

Frk. Stella

*MissS*

jolie

Chica

Camelia

miiip

Furstina

Kosemose

Lamadama

(innlegget vil oppdateres etterhvert som resten av sunnhetssøstrene melder seg)

Hver av disse vil av egne personlige grunner ha et sunnere liv på forskjellige måter, og her skriver vi ned alt som kan være til inspirasjon mht nytt, sunt liv; beskrivelser av våre mål og tanker om disse, sunne oppskrifter og tips om sunn mat, avlegger treningsrapporter, backer hverandre opp, deler tanker om prosjektet, og så videre.

Noen av søstrene vil av forskjellige grunner vente en stund med 100%-innsatsen.

(Tilfeldige medlemmer som "bare" vil ta av et par kg før jul bes starte egen klubb, da dette stikker dypere enn som så)

Kickoff! :hoppe:

Endret av Mireya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir bra :hoppe:

Skal prøve å være litt aktiv i ferien også, blir jo masse bading og sikkert en del spasering langs strandpromedaen. Dessuten elsker jeg tunfisksalat, så spiser ofte det til lunsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% aktiv før etter fødsel, men må jo bidra med sunnhet i livet nå også!

SÅ i går spiste jeg 2 nektariner, istedenfor sjokolade! :tommel:

(selv om jeg ikke tåler nektariner så lå og klødde et par timer etterpå i øya...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mireya

Jeg kommer heller ikke til å være 100% aktiv før etter fødsel, i alle fall på treningsfronten... melder meg inn på lokal gym sånn at jeg kan trene f.o.m november.

Mine mål er:

Veie 58 kg (alle klærne mine passer) innen 2. juni 2007. (Jeg er 167 cm høy, forresten, og veide 67 kg da jeg ble gravid. Følte meg ikke komfortabel med den vekta. Hadde trivselsvekt en kort periode i 2004, og var superfornøyd da. Vil tilbake dit.)

Det andre målet mitt er å innlemme trening som en naturlig del av hverdagen. Tar sikte på 3 g/uke f.o.m november.

Kosthold: Ganske ok fra før, men trenger å spise mer fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeeei! :danse:

Min motivasjon er at når jeg ser forskjellen på sunne og friske mennesker i god form, og de ikke så sunne og friske, på min egen alder, middelaldrende eller eldre, så ser det mye morsommere ut å være sunn og frisk og i god form!

Og nå som jeg er 33 må jeg vel begynne å gjøre en innsats, for god form kommer ikke av seg selv.

I tillegg har hele familien på fire vært småsyke så lenge jeg kan huske, så om immunforsvaret vårt hadde blitt ørlite bedre, så hadde det ikke gjort noe.

Mitt utgangspunkt er:

- trente bra helt frem til jeg begynte å jobbe igjen etter min førstefødte ('04), da hadde jeg kun få timer i døgnet igjen å se henne på, og like få timer igjen til å ha ordentlig fri. Syklet til og fra jobb ca 3g per uke sommeren '04 og sommeren '05.

- relativt aktivt liv i.o.m. at løper etter treåring mye av tiden

- liker ikke godteri eller brus, lager relativt sunn mat, men kunne absolutt trenge å få i alle sammen mer fisk og grønnsaker

- liker derimot veldig godt kaffe, øl, vin og snus, og er svært motvillig til å endre på det :sjenert:

Mine første mål er:

- få i alle sammen 5 om dagen (egen plan utarbeidet for dette)

- få 30 minutters aktivitet (som jeg blir varm av), helst utendørs, hver dag

- begynner på turn med treåringen i august

- mageøvelser hver dag

- finne flere morsomme aktiviteter, få til tennis med venninne, squash med mannen, innebandy, dansekurs eller noe annet som er gøy. Finne ut om det er noe som lar seg kombinere med to småbarn.

- vil gjerne komme mer ut i natur, søndagstur i skogen, kajakktur, ski osv.

... dette får holde til å starte med, det er farlig å gå ut for hardt! :Nikke:

Jeg har skrevet mye om sunnhet tidligere som jeg skal hente frem igjen, dessuten lånt en bok om mat for immunforsvaret som skal studeres grundig. Jeg har ikke som mål å slanke meg, det vil derfor ikke komme noen veiinger eller andre målinger i mine innlegg. Derimot fremdeles litt flabby mageskinn etter siste graviditet, derfor mageøvelser, sånn til å starte med.

Inspirert av Fjellrypa, som ser over avtaleboken for hele uken og finner ledige stunder for å få trent, prøve å se aktivt etter muligheter i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser Mireya også skriver, men kan ikke vente, må smi mens jernet er varmt (dvs. mens baby sover ;) )

det mest elementære:

1. VANN. Blå er veldig flink, vi andre har det med å glemme det i blant. 95% av alt vi drikker for tørsten er rent vann, så der er vi flinke. Men vi må bli flinkere til å legge flasker i fryseren om kvelden, og til å drikke av dem i løpet av dagen.

Alltid ha mugge med vann i kjøleskapet (med fx. sitronskiver), og et glass ved siden av meg de gangene jeg får lov til å sitte stille.

2. 5 OM DAGEN. Jordbær og vannmelon går det jo en del av om sommeren, og Rosa er blitt veldig glad i tomater, men vi er langt fra fem om dagen. Hvordan få til?

#1 - til frokost spiser vi frokostblandinger. kan absolutt spes på med frukt.

(Husk også sanasol/D-vitamin til de som spiser sånt, selv tar jeg trankapsler om kvelden, alt dette har vært glemt i mange måneder)

#2 - til lunsj kan vi lure paprika og reddik på gulosten, salat under servelaten og agurk på leverposteien. eller ved siden av.

#3 - og drikke juice til (vel, ikke Blå helt ennå)

#4 - på vei hjem fra jobb og barnehage er det alltid lurt med en frukt

#5 - alltid minst en grønnsak til middag. (gjelder tomatketchup?  :ler: ) evt. frukt til dessert.

- dette skal jeg jammen skrive ut og henge på kjøleskapet!

3. GODTERI KUN I HELGEN. For ALLE (jeg spiser jo ikke godteri, riktignok)

Har lyst til å bli flinkere til å huske å strekke og tøye (og gjøre yoga og knipeøvelser), men det har jeg hatt lyst til i 15 år men jeg har enda ikke blitt det.

NOK SØVN er selvfølgelig også et viktig punkt, som vi er i ferd med å prøve å få til, ved å kjøre knallhardt på lille våkne-hele-natten-baby. Problem nummer to er at jeg har så vanskelig for å sovne om kvelden, vet ikke hva jeg skal gjøre med det :tristbla:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mireya

Oi, der har du virkelig fått med alt, Klips :)

Jeg glemte å skrive om min egen motivasjon; den største er å ha den følelsen at alt med kroppen er ok. Den følelsen hadde jeg da jeg veide i underkant av 60 kg, og det var herlig! :Nikke: Mer aktiv i hverdagen og bedre sexliv når det er mindre som "flabber", dessuten enklere å komme i form (kondis, muskler) når kroppen føles ok. OG så er det en stor motivasjon at alle klærne mine skal passe fint. Har hverken råd eller lyst til å kjøpe helt ny garderobe, da jeg faktisk har en del fine klær som ER fine så lenge kroppen er fast og fin.

Har også lyst til å igjen kunne se bilder av meg selv og tenke "jeg ser faktisk ok ut!"

Og så bestemte jeg meg for lenge siden (ehm, da jeg gikk gravid med guttungen) for at jeg aldri skal forfalle om jeg har et valg. Og det har jeg. Jeg er ung og frisk. Et godt utgangspunkt for å bli stram og sexy tobarnsmor. :sjenert:

Kan også godt innrømme at jeg gjerne kunne tenke meg å være en ung kvinne som folk tenker "oi, hot!" om når de tilfeldigvis passerer meg på gata. :sjarmor: Vet ikke om det er oppnåelig, men pyttsann. God tanke, i alle fall.

Inspireres av ~Alwa~, som lever livet og innlemmer trening i hverdagen tilsynelatende så lett som bare det.

Min linje er: Alt er tillatt, det er mengdene det kommer an på.

Endret av Mireya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der har du virkelig fått med alt, Klips  :)

Hånei, jeg har mye mer på lager ;)

Dagens middag, paella, var hentet fra "Mat for immunforsvaret" (og pyntet litt på ;) ) så den må ha vært kjernesunn (rent bortsett fra at alt egentlig burde vært økologisk):

ris (bruker villris, for det er best, og sunnest tror jeg) frest i olje sammen gurkemeie, løk og hvitløk

tilsatt paprika og artiskokkhjerter (droppet selleri og gulerøtter :sjenert: )

freser litt videre

skåldede og hakkede tomater (fra boks, naturligvis, mest smak) og... skulle vært grønnsakskraft men hadde ikke så det ble bare vann :ler:

dessuten erter

i tillegg slang jeg oppi rester av grillet kylling fra i går (kylling er vel sunt?) samt scampi og kamskjell (sjømat er vel sunt?) for å gjøre det litt mer spennende.

sitron, salt (maldon ;) ) og pepper

Rosa og Blå spiste en kyllingbit hver :roll: (mye for ham, men hun altså: :frustrert: )

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset startet vi bra med tunfisksalat til middag. Tunfisk, hardkokt egg, fullkornspasta, diverse salater, agurk og paprika. Smakte kjempegodt og fikk meg i feriestemning :)

Imorgen er det sambo som skal bestemme middag, så da blir det iallfall grillmat. Skal prøve å få til å grille kyllingfilet sammen med grønnsaker. Og villris til tilbehør om vi trenger mer enn grønnsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjølelse og influensa:

* vaske hender (&dørhåndtak leste jeg hos Mireya en gang)

* unngå stress, uttørring, for mye varme og kulde

* unngå alkohol og alt som er gøy :tristbla:

* spise:

Krydder/urter: svart sennep, kattemynte, peppermynte, oregano, ryllik, kajenne

hvitløk, ingefær, pepperrot, løk, solhatt, hyllebær&blomster, sumpkarse

Sitrus/frukt: grapefrukt, sitroner, appelsiner, guava, nyper

Grønnsaker: grønne blader, søtpoteter, gulrøtter

Frø/nøtter: linfrø, melonfrø, nøtter, solsikkekjerner

* når man først er blitt syk: hvile & drikke vann, svak urtete og suppe (ikke juice eller melk)

Når jeg ser på alle plagene vi har eller ikke har men heller ikke vil ha, er det noen matvarer som utmerker seg som ekstra supersunne:

Ti på topp:

gulrøtter

guava

hvitløk

søtpoteter

pepperrot

linser

tempeh

grønne blader

kikerter

musli

Dessuten skriver boken ekstra mye om:

avokado

grapefrukt

paranøtter

grønnkål

shitake

brennesle

Ser dessuten ut som rød paprika er mye sunnere enn de andre fargene.

Skal lese mer og prøve flere oppskrifter :Nikke:

Har gjort tre sett med mange repetisjoner av alle mageøvelser jeg kom på i farten :ler:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, noen klart definerte mål tror jeg ikke at jeg har, annet enn at jeg vil komme i form etter fødselen. Siden jeg ikke gikk opp mer enn 10 kilo (og de forsvant igjen på 10 dager), så ser kroppen omtrent lik ut som før graviditet. MEN magen er mer flubblete (om det er mulig :ler:) og kondisen er helt på ræva. Som den småbarnsmammaen jeg er, så må jeg vel hive meg på trilleturbølgen. Jeg er bitt av bærebasillen, så det trenger jo ikke nødvendigvis å bli med vogn. Pluss ved å bære barn: litt ekstra kilo gir ekstra motstand og mer muskler i det lange løp ;)

Nå er det jo sånn at jeg har litt ekstra å ta av, også før graviditet, og det kan gjerne forsvinne litt for min del. Men noe slankeprosjekt setter jeg ikke i gang. Målet mitt er at jeg om et år skal orke å holde følge med Maias mange krumspring. Ok, kanskje de ikke gjør så mange krumspring i ettårsalderen, men definitivt senere. Det går ikke med denne kondisen.

Også vil jeg ut på tur i skogen! Chica kan kanskje tipse meg om hvor det er fint å vandre i Trondheim? Vi skal bo på Ranheim forresten - så ut som det var masse skog i omegn. Mål: Ta med mann og Maia på skogstur annenhver helg så lenge det ikke er masse snø. Helst hver, men setter ikke høyere mål enn at vi kan greie å nå dem ;)

Kosthold: mer fisk og rent kjøtt, mer grønnsaker og frukt, mindre posemat. Nå som jeg skal sulle hjemme kan jeg jo lære meg å like å lage mat fra bunnen av. Mindre sukker!

Starter 100% når vi er litt mer innflytta i Trondheim enn vi er nå, forresten.

Lykke til, jenter! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Ranheim kan dere gå mot Charlottenlund og Rotvoll (Lærerhøgskolen). Der starter Ladestien som går langs sjøen helt inn til byen! Masse benker og koselige steder å sette seg ned om man ønsker det.

Fra Reppe (over Ranheim) kan man gå opp i Malvikmarka (?), der er det masse fine turmuligheter. Og så har du Estenstadmarka der det ligger ei serveringshytte med verdens beste kanelboller. (Begeg disse to kan det kanskje være greit å kjøre til hvis dere bor nede på Ranheim og ikke på Reppe/Vikåsen eller Olderdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det masse turmuligheter, både i Malvikmarka og Estenstad/Strindamarka! Mye kuppert terreng, så du får god trening om du tar med barnevognen iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke vært snill med kroppen min i det siste, og nå gjør den opprør - til pass for meg! De to siste dagene har jeg spist sært lite fornuftig, samt drukket lite vann. Resultat: magen har slått seg vrang og leppene mine kjennes vablete ut (som når man har spist for mye salt mat på en gang) og er supersåre.

Skal straks på butikken og kjøpe grovbrød, fisk og grønnsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You go girl!

Mannen, Rosa og jeg har spist gulrot etter frokost, store mengder frukt, rester av paella (Rosa: macaroni&tomat) + stort glass juice. Tilsammen ca. 4 denne dagen. Blå har spist vannmelon. Med hele seg, som vanlig.

Vært ute etter barnehagen, som vanlig.

Mageøvelser til kvelds?

Går og henter meg et glass vann nå :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt inspirasjon jeg har samlet meg de siste årene, lite nytt under solen: ;)

"Jeg vil gjerne at kroppen kan henge med i det tempoet jeg har tenkt å leve"

- sitat jolie?

"Gleder meg til å bli tynn igjen å dra på et par vanlige jeans og ha steinflat mage på stranden"

- sitat gravid Klips

"og det viktigste, egentlig: jeg vil være frisk og i form etterhvert som jeg blir eldre, sterkt skjelett, sterke muskler, myk og smidig, utholdenhet, overskudd, god helse, og ja - gjerne fin fasong også.

ALTSÅ: må opprettholde trening, fordi at det å være frisk og i form er basisen for ellers god livskvalitet."

- sitat Klips

"Den franske utgaven av Mireya er slank og sunn, spiser fisk minst fire ganger i uka (ikke nødvendigvis til middag), drikker litt vin, spiser litt fransk ost, tar èn sjokoladekjeks og ikke hele pakken, er velstelt og fresh, går gjerne kveldstur eller sykler kveldstur nesten hver kveld for å se på solnedgangen, eller bare fordi hun nyter å få være i fred med sine egne tanker i frisk luft. Hun spiser lite brød (hurra for Wasa), drikker ikke melk, lasser innpå med frukt&grønt&vann, fordi hun liker det best. Hun legger seg før kl. 23 på hverdager, står opp tidlig også i helgene for å få mest mulig ut av dagen, er veldig sosial og ringer venninner for å skravle rett som det er. Hun er en snill, hengiven, oppfinnsom og trofast kjæreste, og verdens beste mor og en god venn. Hun gjør sitt aller beste på jobb, og legger sin ære i sin integritet"

- sitat Mireya (håper det er greit ;) )

"Mandag: Styrke

Tirsdag: Pilates

Onsdag: 1 time sykling

Torsdag: FRI

Fredag: Jogging (Ehmm...)

Lørdag: Pilates

Søndag: 1 times sykling"- husker ikke hvem, men jeg ble så inspirert av å se listen :ler:

eller hva med:

"Mandag: Ingenting

Tirsdag: 9 km løpetur

Onsdag: Styrke

Torsdag: 9 km løpetur

Fredag: 1 t sykling

Lørdag: Ikkenoe

Søndag: Styrke på formiddagen og 1 1/2 t sykling på ettermiddagen

Totalt: 6 økter, altså nådde jeg målet om fem.

Plan for neste uke:

Mandag: løpetur

Tirsdag: håndball

Onsdag: styrke (på morgenen)

Torsdag: tror ikke jeg rekker noe

Fredag: styrke (på morgenen)

Helga: en løpetur en av dagene"

:overrasket:

"* min tidligere kollega på 58 som nok levde ganske kjernesunt og spiste skikkelige hestepiller fordi vanlige kosttilskudd inneholdt alt for lite vitaminer, kanskje ikke så sunt egentlig, men fader så flott hun var

* den fine buen lårene får når de er veltrente

* alle som har slanke ben i jeans

* judging amy som jogger i høstværet

* hvordan sjp ser fab ut i alt

* flat mage og tynne ben, as seen on Kreta-H

* båtmamma i son, slanke brune ben i olashorts med skjorte og redningsvest over"

- sitat Klips

annen motivasjon:

markèr på kalender på kjøleskapet, blir synlig for selv (og evt. andre) hvor mye trener

& kjøpe fine nye gummistøvler :sjarmor:

Klips drømmer: ut på tur året rundt, fyre opp bål i skogen og ha kaffe på termos. bæremeis til Blå

+ startet egen tråd om Friluftsliv og småbarn & kjøpte boken til Arne Hjeltnes

Mulige aktiviteter:

sykle til jobb, pilates, yoga, raske (trille)turer, søndagstur i skogen, ny joggerute (ikke asfalt), intervalltrening, stretching, langrenn, Capoeira, magedans, skanetix, flamenco, salsa, Mor&barn turning, Taekwondo, squash, tennis, innebandy, telemark, terrengsykling

:ler: Litt mye kanskje? Har samlet noen år, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Meg da? :sjenert:

Regn med meg fra den 15. august!

Da kommer jeg med motivasjon og mål og full pakke! :Nikke:

Må bare bli ferdig med ferien først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...