Gå til innhold

.:sunnhetssøstrenes inspirerende nedtegnelser:.


Gjest Mireya

Anbefalte innlegg

Gjest Mireya

La dette i dagboka mi, men det passer jo her også, som inspirasjon:

Litt inspirerende å se svigersøster som fikk førstemann som 23-åring og andremann som 26-åring- nå er hun 36, har to sønner, en på snart 13 og en på snart 10, hun er slank og har flat mage. To cm lavere enn meg, bare. Ikke noe kjerringaktig med henne.

Når jeg er 36, har jeg to sønner, en på 17 og en på 14. :sjarmor: Og da er jeg også slank med flat mage. Bare vent og se. Yess. Ser frem til det! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg er 36, har jeg datter på 6 og sønn på 3 - 4 :ler: . Men jeg skal også være slank med flat mage. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer jeg til å henge, særlig for å skaffe meg inspirasjon til friluftsliv med knøttet. Og gjerne også gå ned noen kilo og få flat mage... :ler:

Lykke til, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mye inspirerende med helga som gikk. Bra det er mandag i dag slik at man kan starte på et nytt og bedre liv :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, vi når vel ikke så mange av våre mål vi heller. Men jeg tenker "frukt!" og "grønnsaker!" hele dagen :ler:

Har fylt kjøleskapet med allskens rare juicer og lagde fruktdessert i dag (fra immunforsvarsboken):

rosa grapefrukt og kantaluppmelon i biter

finhakket ingefær og lønnesirup over

skulle også vært kirsebær, men de hadde vi spist opp allerede :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vill vara med! :vinke:

Det blir lite begränsat med träning i början på hösten eftersom lillasyster tänkte titta ut i oktober - men bra mat mat, frukt och nötter, vatten med mera står på fokuslistan. :Nikke:

Jag har redan lovat mig att när lillasyster kommer ska jag gå en lång tur (närmare 60 minuter eller mer) om dagen för att komma i gång igen. Jag vill ha tillbaka konditionen, tvättbrädemagen jag hade när jag träffade mannen och konditionen.

"Godiset" hemma har denna vecka bestått i

röda vinbär/rips,

färsk ananas,

hemlagad rabarberkräm

och flera äpplen, bananer eller clementiner om dagen på jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sakser noen tips fra "Mamma" om Natur for begynnere, jeg:

1. Tenk enkelt. Ferdigheter og motivasjon vokser frem gradvis. Husker du hva som gjorde inntrykk da du selv var liten?

2. Spis naturen. Blåbær og villbringebær.

3. Krabbefiske (har jeg aldri gjort, :sjenert: hvordan gjør man det?)

4. Overnatting.

Sovepose, liggeunderlag, tannbørste, mat + leirplass.

Telt/turistforeninghytte.

5. Turmat.

Pølser på spidd (i sånn deig som Camelia lagde - oppskrift?), pannekaker, aluminiumsfoliepakker med grønnsaker og kjøtt/fisk.

Koke te på bjerkeblader eller einerkvister.

(Husk: ikke bål sommerhalvåret - er det datoer for dette eller må man følge varsler fra år til år?)

6. Kniv.

La barn spikke opptenningsflis, pil og bue, barkebåter, sleiv til gryta

7. Bøker.

Sportegn, livet i fjæra, urter & bær, sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et sunnhetsprosjekt gående, så kanskje jeg passer inn her? :sjenert:

Mitt utgangspunkt: Relativt slank men litt slapp i fisken. Stresser mye, jobber mye, hus, mann, barn jeg ønsker å bruke tid på, aktivt sosialt liv jeg ikke ønsker å skjære mer ned på.

Min plan:

Fysisk fostring!

utfordring: Gaper jeg over for mye faller forsettene i fisk, så må lage realistisk plan som jeg har mulighet til å gjennomføre! Huske at jeg hater å jogge, så ikke gå i fella og planlegge jogging som likevel aldri blir gjort!

Trene på studio (styrkeøvelser, stram opp):

Har skjønt at jeg ikke har mulighet til tre ganger i uka, så har bestemt meg for å starte på ny frisk med oppnåelig mål: 1 gang iløpet av helgen, 1 gang iløpet av uka. Prioritere dette.

Kondisjon:

Gå 1 kveldstur i hurtig tempo i uka, eventuelt sykle på ergometersykkel i tre kvarter 1 gang i uka. (gørr kjedelig, men kan kombineres med ett eller annet hjernetomt og underholdende på tv. Litt lettere da sikkert).

Pilates:

Har program som tar ca halv time. Begynne med 1 økt i uka.

Husarbeid

Et skikkelig skippertak er faktisk som en god treningsøkt å regne. Også blir det rent og pent her som en bonus! :ler:

Klarer jeg å gjennomføre dette får jeg rørt meg fire ganger i uka! (fem med helgevasken!)

Mat og kosthold!

*Tran! Hver dag! Hele familien!

*Fisk til middag to ganger i uken (finne lette oppskrifter som alle liker).

*Salat også til barn: lettere å gjennomføre hvis de får råvarene foran seg og kutte/blande selv. Gjennomføre minst fire ganger i uken.

*Prefab. mat maks to ganger i uken (det er for mye, men av erfaring vet jeg at ferdigpizza og @#§McDonald må til for å få skjema til å gå opp noen dager). Anstrenge meg for å finne gode og litt sunnere(?) prefab. varianter.

* De dagene vi spiser prefab.middag og/eller ikke har salat sammen med middag; kutte fruktbiter til kveldsmat.

* Spise noe hver 3. time. Bruke mandler som nødproviant

* Drikke mer vann! Vannflaske og vann før måltid.

*Fortsette å drikke te uten søtning (begynner å vende meg til det).

*maks 8 cappuchino (må ha masse brunt sukker i...) pr uke

* IKKE KJØPE COLA! Mørk sjokolade, nøtter, gode salater og popcorn som snop.

* Fluor skyll av tennene hver kveld.

OG: Gå tur i skogen med hele familien 1 gang i uken!

================================================

Er egentlig ikke imponert over målene mine, men de får fungere som en slags basis i første omgang. Tror ikke jeg må gape over mer før basisrutinene er på plass. Klarer jeg å innarbeide gode ruitner på disse tingene, kan jeg etterhvert lage flere og bedre målsettinger. Vitsen er jo at det skal være gjennomførbart, hvis ikke mister jeg motivasjonen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia
3. Krabbefiske (har jeg aldri gjort,  :sjenert:  hvordan gjør man det?)

Man sniker seg ut i nattens mulm og mørke, har en lommelykt i hendene og PANG! paralyserer de stakkars krekene slik at de blir blendet og stive av skrekk, og så plukker man dem opp i bøtta.  :ler:

4. Overnatting.

Sovepose, liggeunderlag, tannbørste, mat + leirplass.

Telt/turistforeninghytte. 

Vi hadde den store ilddåpen natt til i dag.  :overrasket:

La oss si det sånn, det blir et år eller tre til neste gang...  :sjenert:

5. Turmat.

Pølser på spidd (i sånn deig som Camelia lagde - oppskrift?)

Kan vi årne, ja. Men bør nok testes ut på ekte bål neste gang, den deigen er nok ikke heelt egnet for engangsgrill!  :ler:

Endret av Camelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsj: Stor, hvit tallerken full av 7 cherrytomater, 1/2 slangeagurk i staver, 1 braeburn-eple i staver og 3 små buntgulrøtter. 1 digert glass biola natuell lettmelk. 1 kopp grønn te m/eplesmak.

Prøver å veie opp for tre ganske usunne dager i forkant av denne... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Klips :)

är det inte bättre att börja försiktigt än att satsa allt, ledsna och helt ge upp? Så som de flesta verkar göra? Nytt år, nya planer som blir svåra att hålla? Träningen får vänta av graviditetstekniska (hehe... nytt ord) orsaker men SKA igång innan årsskiftet!

Mannen har sagt upp sitt kort på SATS och ska börja träna på nyöppnat Nautilusgym i stället - till halva priset! Jag ska satsa på samma träningscenter då det ligger bättre till tunnelbana och dagis. Viktiga aspekter för att få träningen att fungera.

Jag har fiskat krabbor! Dock utan någon större fiskelycka... men det kan vara ganska kul ändå.

Du behöver gärna en båt (alternativt en bra brygga/molo att använda),

några teinor (burar med nät/garn som har öppningar för krabborna att krypa in i,

en boj eller 5 liters plastdunk som flytmärke,

många meter snöre från teina till flytmärket,

fisk som agn (gärna lite halvrutten)

en platt sten (exemplevis skiffer) eller annan tyngd för att få ner teinan på botten

Så åker du ut med båten, släpper ner teinan/buren där det finns krabbor, åker in igen och så väntar du ca ett dygn. Åk ut med båten på nytt, hitta flytmärket och dra upp teinan för att se vad som hittat in i den.

Vi har mest hittat massor med kul sjöstjärnor med olika färg och form, någon kråkeboll och en plattfisk! En gång fick mannen och jag en krabba i buren, men den fick vi inte ut för den greppade tag i nätet/garnet med alla ben och klor den hade och vi var nog för snälla :ler:

---

Helgen har varit ganska trimfri och vi har ätit god mat. Kyckling med lätt-crémefraishesås, råris (steg i att äta nyttigt) och färsk sallad till. I går blev det potatis och kött (trist mat som mannen gillar) men med majs, sallad och tomat till.

Osundheterna har dock hållt sig borta.

Det hjälper att inte ha osunt snacks i huset - då blir det uppskuren frukt, ett knäckebröd eller musli med mjölk när kvällssuget kommer på.

"Snabbmat" hemma hos oss består av färdiglagad och infrusen köttfärssås eller matlådor på rester. En smidig lösning när 2½ åringen bara gråter, allt är fel och mamma är dum för att han är hungrig.

Har ätit guadalope? melon till snacks på jobbet, druckit en kopp kaffe och sörplar från vattenflaskan.

Kom att tänka på att maten även måste innehålla bra näring. I kväll har pojkarna ätit när jag kommer hem och jag får äta själv. Ska ta potatisresterna från i söndags och värma tillsammans med PÖLSA (ungefär som lungemos). Gott. Kanske inte så magert men väldigt järnrikt och det behöver jag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk tur sammen med guttungen i kveld. 45 minutter.

Synes ikke det var så verst til å være høygravid flodhest med bekken-issues. :sjenert:

*prøver å unngå total inaktivitet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Camelia

Ok, her kommer'n. Treningsplanen. Startet galant med å bestille prøvetime på Nautilus. Har vært medlem før, men tenkte jeg skulle få meg en gratistime lell. :sjarmor:

Mandag: Pilates, kveld

Tirsdag: morgen før jobb: Svømme

Onsdag: Pilates, kveld

Torsdag: ACEM-meditasjon m/yoga fra oktober, styrke på Nautilus fram til da Fredag: Forføre Mannen :sjarmor:

Lørdag: Styrke på Nautilus, morgen (hvis ikke trene søndag)

Søndag: Bade med ungene. Styrke på Nautilus etterpå (hvis ikke trent på lørdag)

*gulp* :overrasket:

Har handlet kjøleskapet halvfult av fornuft, begynt å ta tran. Det hører vel med til det sunne liv at jeg akter å legge meg senest 23 alle de dager det er arbeidsdag dagen derpå.

Motivasjon og middel og mål og sånt?

Tja. Målet er kortsiktig og langsiktig. Komme inn i de trangeste klærne mine fra to år tilbake, samt leve til jeg blir 100. Og være relativt frisk og relativt rask helt til the bitter end. :ler:

Motivasjonen er rett og slett at jeg vil!

Sjokoladen er min venn og fiende. Jeg er ram på den. :sjenert: Tipper det fra nå av en stund blir én plate 24-grams melkesjokolade eller firkløver i uka. :)

Ellers har jeg ikke noen store laster, ikke spesielt glad i usunn fastfood, fet mat, snacks.

Har gått et Grete Roedekurs tidligere, etter at jeg etter siste svangerskap la på meg nesten 30 (!!) kilo og strevde en smule med å gå ned igjen (var ganske tynn i utgangspunktet, og ingen av klærne mine passet 10 måneder etter fødselen! :ler: ). Så jeg har nok den damas metoder i hodet.

Offisielt startsskudd var i går, tirsdag 15. august.

Har ikke noen bestemt dato jeg skal ha nådd vekt-målet, men satser på et par-tre måneder eller fem. Det er vel 3-6 kilo om å gjøre.

Men det overviktigste målet er

* å holde meg sunn, frisk og sterk

* å lære barna sunne matvaner

* få hele familien opp på et litt høyere aktivitetsnivå hva fysisk fostring angår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Kosemose :)

Ser ut til at de fleste her går ut med høyere ambisjonsnivå enn meg :ler:

Syklet til og fra jobb for første gang i år! (Har bare jobbet tre dager i år, og de første to regnet det ;) )

30 min hjemmefra, mest nedover

35 min til barnehagen, oppoveroppoveroppover

10 min fra barnehagen, oppover med 13 kg ekstra på sykkelen

Kroppen digget å bruke muskler, men nå er jeg helt utkjørt :ler:

Vanlig takst er å sykle ca. 3g/uke ut oktober?

Dvs. 10 uker til etter denne.

Samtidig turn med Rosa.

Det får holde så lenge.

Ny semikantine gjør at jeg kan dynge på med salatblader, agurker og paprika på skivene, og gjerne naske med meg et eple til senere. Tørket frukt i frokostblandingen, noe grønnsaker til middag, et glass juice, og vips er jeg oppe i fem om dagen. For det meste.

Tror ikke det står like bra til med resten av familien, men det får jeg ta stegvis.

Situpsplanen ble gjennomført én kveld for ca en måned siden? :sjenert:

Det får bli neste trinn. Klarer ikke huske på så mye av gangen, jeg :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:hoppe: :hoppe: :hoppe:

ENDELIG en sunnhetstråd, og ikke slanke-telle kcal-tråd :)

Ååååå.... så glad jeg blei nå!!!! :-D

Håper jeg kan få ta en del i dette for jeg føler meg allerede hjemme etter å ha lest de andre innleggene. Jeg legger inn målsetningene mine i morgen, måtte bare en liten tur innom for å hilse på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget fabelaktig GOD, sunn, rask og enkel middag i dag, litt på slump, helt fra bånn- eneste "ferdige" i denne retten, er buljongterningen og fullkornspastaen... :)

Mireyas høstgryte (to porsjoner)

2 gulrøtter i skiver

1-2 ss rapsolje

1-2 vårløk i skiver

1 blomkål i små biter

ca. 3-4 dl vann + 1 urtebuljongterning

et par små never fullkorns-pastaskruer

ferdiggrillet kyllingkjøtt tilsvarende ca. 1 filèt el. 2 lår (uten skinn og bein, selvsagt)

Rapsolje varmes i gryte. Gulrotskiver freses i oljen en liten stund.

Urtebuljongterning løses litt i vannet før det helles over gulrotskivene i oljen. Koke, koke.

Ha oppi vårløk, blomkål og pasta med det samme. Legg på lokk. (Først: Pass på at det er nok vann sånn at det såvidt dekker alt som er i gryta)

Koke, koke.

Når pastaen er nesten myk, ha oppi det ferdiggrillede kyllingkjøttet og la det koke med et par minutter. Blande, blande, koke, koke.

Vips, ferdig!

(Man kan også ha oppi urter etter egen smak, og evt. ferske tomater skåret i fire ;) Purreløk kan fint brukes istedet for vårløk. Dette er en litt sånn ta-det-du-har-og-sleng-oppi-gryta-middag. :ler: Funker som bare rakker`n!)

:bukke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...