Gå til innhold

Hva er det med stemødre?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kjære Tweek.

Ingen skal ha det sånn som du har det nå.

Jeg har bare lest noen få linjer her, og det er selvfølgelig altfor lite til å danne meg et bilde av hva denne tråden går ut på. Kan godt hende du har svart på det jeg spør om, men jeg prøver likevel. Har du snakket med noen andre enn her på Kg om dette?

Kommunen har Familierådgivningskontor. De har taushetsplikt, og dem kan du snakke med helt alene.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Åh det var ikke noe spesielt, jeg skjelte bare ut hun Stemor her, men det var visst så forferdelig at de slettet min støtte, og lar hennes innleg stååå :O

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Åh det var ikke noe spesielt, jeg skjelte bare ut hun Stemor her, men det var visst så forferdelig at de slettet min støtte, og lar hennes innleg stååå :O

Men Towe Lie, er du her ennå?

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Jau sjø! Du og, ser jeg!

Sitter her trofast jeg da :ler:

Gjest Tweek
Skrevet
Kjære Tweek.

Ingen skal ha det sånn som du har det nå.

Jeg har bare lest noen få linjer her, og det er selvfølgelig altfor lite til å danne meg et bilde av hva denne tråden går ut på.  Kan godt hende du har svart på det jeg spør om, men jeg prøver likevel.  Har du snakket med noen andre enn her på Kg om dette?

Kommunen har Familierådgivningskontor.  De har taushetsplikt, og dem kan du snakke med helt alene.

har vært på sånn kontor, men det var når jeg ikke hadde lyst til å bo likemye hos vær, for det ble bare krangling, og jeg hadde det ikke noe greit, og siden de ikke ville høre på meg og mente ddet var tull, for da fikk jo de mindre "fritid" men da snakket jeg med de og pappa og mamma ble med opp et par ganger, etter det bodde jeg mer hos pappa og meg å mamma kranglet ikkeså mye

Gjest Gjest
Skrevet

Hei igjen Tweek. :)

Det er ofte litt vanskelig å få andre til å forstå hvordan en selv har det. Kanskje de på familievernkontoret ikke forstod situasjonen din. Noe som ofte fungerer bra i sånne sammenhenger, er å skrive ned det man vil si istedenfor å prate om det. Du har skrevet mye bra i denne tråden her. Kan du ikke skrive ned det, så kan du kanskje få en venn til å hjelpe deg litt med finpussen av brevet? Da brevet er ferdig, bestiller du time på familievernkontoret og gir dem det og ber dem lese det før dere snakker mer om det.

Jeg synes dette er veldig trist for deg, og helt unødvendig at unge mennesker skal gå rundt og ha det sånn. Jeg har som sagt ikke lest hele tråden - den er for lang til det, men jeg har forstått at du har det vondt.

Husk at ingen kan forstå hva du tenker hvis du ikke forteller dem det. :klem:

Gjest Tweek
Skrevet
Hei igjen Tweek. :)

Det er ofte litt vanskelig å få andre til å forstå hvordan en selv har det.  Kanskje de på familievernkontoret ikke forstod situasjonen din.  Noe som ofte fungerer bra i sånne sammenhenger, er å skrive ned det man vil si istedenfor å prate om det.  Du har skrevet mye bra i denne tråden her.  Kan du ikke skrive ned det, så kan du kanskje få en venn til å hjelpe deg litt med finpussen av brevet?  Da brevet er ferdig, bestiller du time på familievernkontoret og gir dem det og ber dem lese det før dere snakker mer om det.

Jeg synes dette er veldig trist for deg, og helt unødvendig at unge mennesker skal gå rundt og ha det sånn.  Jeg har som sagt ikke lest hele tråden - den er for lang til det, men jeg har forstått at du har det vondt.

Husk at ingen kan forstå hva du tenker hvis du ikke forteller dem det. :klem:

Ja, har gjort det før, selv om det er lenge siden..

det har ikke hatt noe med stemor å gjøre da, men jeg syntes også det er en lur ide´..

for når vår familie krangler har vi lett for å krangle om annet en tema, og sier dumme ting.

typisk oss, hehe..

derfor har jeg noen ganger skrevet, sånn at de kan lese det i ro, og faktisk forstå meg og se at jeg mener det.. (har ofte blitt tatt useriøs, og tullete selv om jeg mener det)

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, har gjort det før, selv om det er lenge siden..

det har ikke hatt noe med stemor å gjøre da, men jeg syntes også det er en lur ide´..

for når vår familie krangler har vi lett for å krangle om annet en tema, og sier dumme ting.

typisk oss, hehe..

derfor har jeg noen ganger skrevet, sånn at de kan lese det i ro, og faktisk forstå meg og se at jeg mener det.. (har ofte blitt tatt useriøs, og tullete selv om jeg mener det)

Hei igjen Tweek.

Mener du at du har gitt det du har skrevet til familiemedlemmene dine?

Jeg mente at du skulle beskrive situasjonen skriftlig og gi den beskrivelsen til familievernkontoret.

Uansett hvor mye du vil - så får du ikke endret familien din hvis de ikke vil.

Det jeg håper du får hjelp til, er å takle den familien du har.

Dette er ikke din feil, men det er du som har det vondt - derfor må du gjøre noe for å ikke få det enda vondere. :klem:

Skrevet (endret)
(...)

Pappa har sagt at det eneste han vil er å levet sammen meg meg, min lillebror å min stemor..

men jeg sa at det går ikke, det kommer ikke til å bli ro i huset, og alt går til helvete.. (...)

Når det kommer til sjalusi er det jo ikke det som er problemet..

verken jeg, lillebror eller mamma er sjalu.

vi mener bare pappa fortjener noen som er bedre for han! (...)

Men etter jeg har flyttet ut, og blitt eldre så går det mye greiere...

når jeg en sjelden gang kommer på besøk, snakker vi sammen som normale folk, og stemor forsvninner så fort hun kan når hun ser meg, for "hun tåler ikke trynet av meg" som hun så fint sa til pappa..

Det med røykingen er at stemor gjør ikke annet enn å slaske seg foran tv eller i strandstol på terrassen og røyke, og hun støtter ikke engang pappa som tappert forsøker å slutte..

inne stinker klærne, og tepper på gulvet noe jeg har veldig lagt merke til etter jeg selv slutta og det er jo ikke noe greit.. lillebror hater røyk, samme klager han over når han er hos mamma..

men så lenge det er bare stemor som røyker nå, noe hun gjør nesten konstant syntes jeg hun kan røyke ute eller et eller annet..

Stemor er vaskehjelp, og tjener minimalt med penger, derfor syntes jeg ikke noe om at hun maser på at pappa at de skal kjøpe bil og andre ting, som de kan bruke sammen..

men det er bare hun som bruker den. pappa bruker firmabilen, som han kan bruke som han vil utenfor jobben.. (...)

Jeg har kortet ned innlegget ditt, siden det ble et langt sitat. Personlig synes jeg stemoren høres svært barnslig ut, det vil si at jeg synes det høres ut som at hun oppfører seg som et barn.

På enkelte områder synes jeg stemoren din høres som min tidligere stemor. Hun maste på min mor om at huset som mor eier måtte selges, fordi hun mente at far hadde rett på oenger av salget. Etter at hun hadde mast om dette i noen år, ble det til at mor ikke ønsket den private avtalen hun og far hadde om huset, så hun betalte han ut og beholdt huset noen år før hun solgte det for godt. Min stemor mottok trygd, og jeg syntes det virket rart at hun skulle mase til seg ting av penger som mine foreldre har tjent. Det syntes etterhvert far også, så han kjøpte eget hus og fyttet fra henne. Jeg deler din mening om stemors masing til å kjøpe ny bil og andre ting. Hvis hun vil ha bil, får hun være voksen til å kjøpe den selv.

Jeg kan forstå at faren din ønsker et liv med deg, din lillebror og stemor. Mange voksne har behov for kontakt som barna ikke kan dekke alene. Og jeg har sett mange foreldre strekke seg langt for å få dette til. Noen lar barna leve under forhold som de ellers aldri ville gjort. Jeg mener ikke at dette fritar han for ansvaret overfor deg og din lillebror når det gjelder problemet med stemor. Men jeg synes andre innelgg går litt for langt når de mener at stemors oppførsel er fars ansvar. Som individ er stemor ansvarlig for egne handlinger, og det er hun som må justere sin oppførsel. Å nekte noen mat, og å håne et barn som gåter over at stemor har plaget henne, er smålig oppførsel som en burde holde seg for god til. Skulle faren din løst problemet, hadde nok en god løsning vært å kaste ut stemor og beholde henne som helgekjæreste. Det ønsker han sikkert ikke, men det hadde sikkert fått stemor på andre tanker hvis din far er et viktig menneske i hennes liv.

Når det gjelder røykingen, så har jeg uttalt min mening om det tidligere. Jeg menre at hvis det er bestemt av far at det skal være røykfritt, så skal alle i husstanden respektere dette. Jeg går da ut i fra at din far eier huset, og i så måte er det han som bestemmer over huset. Ved eventuelt salg av huset vil det bli mer arbeid å vaske ned huset når det har blitt røykt inne. Så jeg er enig med deg i at stemor kan røyke ute, og at hun viser liten støtte til din far som prøver å slutte.

Når det gjelder det din stemor har sagt om deg til din far, og hennes manglende innsyn i livet til menneskene rundt seg, synes jeg det er rart din far finner seg i det. Det virker ikke som om hun oppfører seg respektløst mot bare deg og din lillebror, men også mot din far. Og det ligger kanskje noe i ordtaket at "kjærlighet gjør blind". At din far rett og slett er så opphengt i drømmen om leve lykkelig med dere tre, at han ikke ser oppførselen hennes.

Endret av Bobeline
Gjest Gjest
Skrevet

Klart det finnes mange psyke mennesker, men de er ikke det fordi de er steforeldre, så å generalisere med at steforeldre er så fæle, er bare tåpelig. Dessuten finnes det mange bedritne unger også, som ikke takler at foreldrene fokuserer på annet enn dem selv 100% av tiden. Jeg mener selvsagt ikke at små barn skal klare å tenke rasjonelt, men ungdommer bør klare å forstå at verden ikke dreier seg om dem selv hele tiden. Noen barn takler ikke at foreldrene får nye kjærester, samme hvor imøtekommende og snill vedkommende er.

Skrevet
Klart det finnes mange psyke mennesker, men de er ikke det fordi de er steforeldre, så å generalisere med at steforeldre er så fæle, er bare tåpelig. Dessuten finnes det mange bedritne unger også, som ikke takler at foreldrene fokuserer på annet enn dem selv 100% av tiden. Jeg mener selvsagt ikke at små barn skal klare å tenke rasjonelt, men ungdommer bør klare å forstå at verden ikke dreier seg om dem selv hele tiden. Noen barn takler ikke at foreldrene får nye kjærester, samme hvor imøtekommende og snill vedkommende er.

Trådstarter har sagt at hun synes det er fint å lese om innlegg som forteller om snille steforeldre. Trådstarter skriver om sin stemor, og ikke om stemødre generelt, så jeg har ikke forstått dette som generalisering.

Unger er unger og det er barna som er skadelidende i et samlivsbrudd. Mange barn sliter med samlivsbruddet like lenge som foreldrene, om ikke lenger. Foreldre som bringer nye partnere inn i forholdet mellom forelder og barn må vise aktsomhet og hensyn til barna når dette gjøres. I mange tilfeller er det foreldre som finner seg en ny partner kort tid etter et samlivsbrudd, og forventer at barna skal takle den nye situasjonen like raskt som dem. Noen barn er redde for at mor eller fars nye forhold skal ende med asmlivsbrudd, og dermed føre til at barna må oppleve sårheten på nytt.

Ungdomstiden er for mange en vanskelig periode med forandringer av annet slag enn bare en ny partner. Jeg tror det er vanskeligere å være ungdom i dag, enn det var for ti år siden. Presset om å passe inn på skolen er større, samt karakterjaget fra foreldrene er bare noen eksempler på stresset som ungdommer møter i dag. Ungdommer er ikke fullvoksne, og de utvikler etterhvert forståelsen for andres følelser og hvordan disse følelsene kommer til uttrykk hos både barn og voksne. Der voksne kan se frustrasjon, bekymring pg sårhet i et annet voksent menneskes ansikt, ser mange tenåringer sinne. Nettopp fordi de ikke har utviklet evnen til å lese andre mennesker.

Denne kunnskapen besitter de fleste voksne, de husker vel hvordan de opplevde tenårene? Likevel virker det som det er mange voksne når de kommer inn i et nytt parforhold der det er barn med i bildet, reagerer på svært ulike måter. Noen blir sjalu på barna siden de kanskje minner om at partneren har en fortid som involverer andre enn den nye partneren, andre ønsker ikke å dele partenren med barna, og noen synes barna er et velkomment tilskudd i hverdagen.

Til syvende og sist er det den voksnes ansvar å være seg sitt ansvar bevisst, uansett hvor "bedritne" en synes barna er. Det kan være andre problemer som ligger til grunn enn bare at "barna vil ha foreldrene i fred".

Gjest seroxata
Skrevet
Gjest_stemor, jeg blir rett og slett syk av å lese innleggene dine. På den ene siden har du rett i at vi ikke bare skal sluke den ene siden av saken ukritisk, men på den annen side hadde du bestemt deg, allerede fra første stund, at Tweek er en "bortskjemt drittunge". Et par punkter du absolutt bør ha merket deg, men som du avfeier som ingenting:

Det finnes INGEN unnskyldning for å le av noen som gråter.

Det skal MYE til for at en outsider, som barnets kjæreste, skal våge å blande seg inn.

Når det kommer en ny person inn i familien og skal være formynder, som f.eks. en STEMOR, da er det HUN som har ansvaret for først å gjøre seg fortjent til hele familiens tillit og respekt. Å bare komme og være sjef og kreve respekt viser total mangel på sosiale antenner.

Til å være noen som sier man ikke bør dømme før man har sett begge sider av saken, synes jeg du er utrolig ensidig, stemor. Jeg kan virkelig ikke huske sist jeg så makan til respektløs, hyklersk arroganse.

den her får du applaus for!! godt sagt!!!

og tweek, jeg ser overhodet ikke på deg som noen bortskjemt drittunge! Hadde det vært meg som hadde vært i din situasjon, ville jeg gjort det samme!! hadde ikke klart å bo i samme hus som noe sånt!

ei venninne av meg, som ikke bor hos sin far, har og ei lignende stemor. når faren er der, smisker ho skikkelig, og når han ikke er der, så overser ho henne totalt, og kommer med sårende kommentarer.

fatter ikke at de får seg til sånt!

Gjest seroxata
Skrevet
Er det meg du sikter til :overrasket:

Hvis du leser andre stemortråder så vil du se at holdningen til stemødre generellt er negativ, å siden det ser ut til at jeg er den eneste stemor som har svart her får jeg all pepperet.

Det finnes flere der ute som er enig med meg, tro det eller ei.

jeg er faktisk stemor (ja, tenk, jeg er faktisk det, hvor sykt det enn høres ut!) og jeg svarer på tråden. og jeg mener det absolutt ikke er rettferdig behandling av stemora!

jeg kunne aldri aldri ha tatt meg så til rette, og begynt å behandle sønnen til samboeren min som en ussel dritt! kunne aldri engang tenkt tanken på å slå han!

Det er klart, diskusjoner og uenigheter kommer såklart, men det går ann å løse de på en voksen måte, og etter det jeg har lest her, så er stemoren alt annet enn voksen!

(nå venter jeg bare på å få høre hvor umoden, for ung osv jeg er, men det f¨år nå bare være!)

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alle henger seg opp i hvor gammel jeg er osv..

Jeg vet jo å at det er forkjell, men er jeg mindre til å stole på fordi jeg er undom, forstår jeg mindre da?

jeg var 12 år da mamma og pappa skilte seg, jeg tenkte ikke så mye over hva det var, men de forklarte nøye til meg, og var ikke noe mindre glad i meg for det..

begge fikk kjærester ikke lenge etterpå men bagge ventet til de visste at det ville vare.

mamma sin kjæreste er kjempegrei, de bor ikke sammen, men ser hverandre i helgene.

Men det er bare nettopp det at min stemor reagerer veldig barnslig..

pappa forklarte at han tar opp ting med en gang, blir irritert/sinna da, og så er det glemt.

men stemor samler ting opp, hun ser ting som irriterer henne, og jeg kan godt gjøre ting som irriterer flere ganger fordi hun ikke sier noe, og bare irriterer seg alene (eks. lot ofte hånkle ligge på gulvwet på rommet mitt, for jeg glemte det)

så til slutt er hun full av aggresjon, at hvis jeg er i dårlig humør en dag, og svarer henne annerledes en hun ville ha forventet så sprekker hun, og det er da hun kaller meg stygge ting, og oppfører seg barnslig, og litt psykotisk..

som da kjæresten min sa hun var den mest barnslige personen han hadde diskutert med, for hun kom med bare usaklige argumenter..

til det skriker hun etter han: ja, og du er som å snakke med en på 1 år :forvirret: hadde jeg ikke vært så lei meg, og sinna, hadde jeg ledd meg i hjel

Gjest gjest1
Skrevet

Fordi det er det eneste de har å argumentere med! De er selv noen bedritne stemødre som feiler gang på gang, og føler seg truffet.

Det er min teori iallfall.

Selv om alle ikke skriver i beste Oscar Wilde-stil trenger det ikke bety at de er komplett inkompetente, folkens! Som sagt kjenner jeg Tweek, og vet at hun ikke er slik dere prøver å framstille henne, så vennligst hold kjeft. :)

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Men jeg synes andre innelgg går litt for langt når de mener at stemors oppførsel er fars ansvar.

Når det gjelder det din stemor har sagt om deg til din far, og hennes manglende innsyn i livet til menneskene rundt seg, synes jeg det er rart din far finner seg i det. Det virker ikke som om hun oppfører seg respektløst mot bare deg og din lillebror, men også mot din far. Og det ligger kanskje noe i ordtaket at "kjærlighet gjør blind". At din far rett og slett er så opphengt i drømmen om leve lykkelig med dere tre, at han ikke ser oppførselen hennes.

Nå kan jeg bare svare for meg selv, å jeg mener at det er fars oppgave å gjøre noe med situasjonen hvis forholdene er så utåelige. Med det mener jeg at ungene er fars ansvar, stemor er fars kjæreste, å hvis disse forholdene ikke lar seg forene, ja da må far være sin voksenoppgave bevisst å ta et valg. Han har da ingen ansvar for stemors oppførsel.

Når det gjelder røyking har jeg tidligere skrevet at selvsagt røyker man ikke inne hvis det er hva familien har bestemt seg for. Men ingen kan tvinge stemor til å slutte å røyke hvis hun ikke har lyst til det.

Ellers får du Bobeline det til å høres ut som om stemor er gjest i sitt eget hjem.

Hva vet du om det er far som eier huset, betaler alle regningene eller står for all rengjøring i huset.

Gjest Tweek
Skrevet
Nå kan jeg bare svare for meg selv, å jeg mener at det er fars oppgave å gjøre noe med situasjonen hvis forholdene er så utåelige. Med det mener jeg at ungene er fars ansvar, stemor er fars kjæreste, å hvis disse forholdene ikke lar seg forene, ja da må far være sin voksenoppgave bevisst å ta et valg. Han har da ingen ansvar for stemors oppførsel.

Når det gjelder røyking har jeg tidligere skrevet at selvsagt røyker man ikke inne hvis det er hva familien har bestemt seg for. Men ingen kan tvinge stemor til å slutte å røyke hvis hun ikke har lyst til det.

Ellers får du Bobeline det til å høres ut som om stemor er gjest i sitt eget hjem.

Hva vet du om det er far som eier huset, betaler alle regningene eller står for all rengjøring i huset.

fint innlegg du hadde her..

ikke de sinna innleggene som rakker ned på meg, når jeg prøver å få ut frustrasjon over dårlig oppførsel..

det er pappa som eier huset, og betaler regningene.

tror hun deltar litt, men med hun sin lønn er det ikke mye å ta fra, og at hun har vært sykemledt en tid.

når jeg bodde hjemme ryddet og vasket jeg loftstuen og badet, som er hele 2.etasje (utenom soverom)

men det er jo ikke som hun oppfører seg som gjest..

kom hjem en dag, og plutselig hadde jeg noen stygge gardiner istedet for rullegardinet mitt..

da var det hun som hadde byttet for det var "bedre"

hvite gardiner med stygge blomster er jo ikke akkurat det som holder lyset ute.

plutselig ville hun pusse opp gangen, male en annen farge, for hun mente pappa og mamma ikke hadde gjort det noe fint..

loftstuen som er en av rommene vi bruker mest har ikke blitt pusset opp, og trenger det!

men neida, hun ville gjøre n oe med gangen, og vaser rundt og tror hun eier stedet noe hun ikke gjør.. hun bruker pengene sine på sko, og dill dall som smykker, og anti rynke kremer..

skoene gjemmer hun i skapet en stund, og når pappa spør om hun har fått noe sko, sier hun at nei de har jeg hatt en stund, som forsåvidt er sant, siden de har stått i skapet siden hun kjøpte de så hun nettopp kan si dette!

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Selv om alle ikke skriver i beste Oscar Wilde-stil trenger det ikke bety at de er komplett inkompetente, folkens! Som sagt kjenner jeg Tweek, og vet at hun ikke er slik dere prøver å framstille henne, så vennligst hold kjeft. :)

Hei igjen Towe Lie :)

Du får nesten sinne ditt til å se søtt ut nå ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...