Populært innlegg Minya Skrevet 12. september 2018 Populært innlegg #12541 Skrevet 12. september 2018 21 minutter siden, SoWhat? said: Typisk. Nordmenn er så serviceinnstilt. Gud forby å bruke et par minutter ekstra. Vi er jævla serviceinnstilte vi, men når klokka bikker 18:00 og butikken stenger 18:00 så står 90% av oss der på fritida vår. Tviler sterkt på at du selv ville vært spesielt serviceinnstilt når du stod der og ikke fikk betalt, og på toppen av det hele ville endt opp med å miste bussen din og det var en time til neste. 72
SoWhat? Skrevet 12. september 2018 #12542 Skrevet 12. september 2018 (endret) 9 minutter siden, Minya skrev: Vi er jævla serviceinnstilte vi, men når klokka bikker 18:00 og butikken stenger 18:00 så står 90% av oss der på fritida vår. Tviler sterkt på at du selv ville vært spesielt serviceinnstilt når du stod der og ikke fikk betalt, og på toppen av det hele ville endt opp med å miste bussen din og det var en time til neste. Ingen nevnte noen buss? Da er det vel greit å forklare det? Jeg jobber innen service 🙂 bare at vi får oppdrag fra firmaer og andre forretninger. Vi må ute service, ellers kan vi lett bli avskrevet. Det virker på meg som om problemet for mange i butikker, er at det er ren usikkerhet og dårlig selvtillit som gjør at de ikke yter litt ekstra. At de er redde for å bli sett på som "slaver" som en skrev her et sted. Jeg setter veldig stor pris på service og hyggelige folk. Det kan faktisk gjøre dagen min. Når det gjelder det at du må rekke en buss, så har nok de fleste forståelse for det. Ellers må en alltid tenke at uten kunder hadde ikke butikken gått. Å ute service gir dere et godt rykte, og det kan lett gi flere kunder. Syns det er både dumt og helt feil å ikke ute det pga dårlig selvtillit. Jøss! Yte. Endret 12. september 2018 av SoWhat? 2
Minya Skrevet 12. september 2018 #12543 Skrevet 12. september 2018 3 minutter siden, SoWhat? said: Ingen nevnte noen buss? Da er det vel greit å forklare det? Jeg jobber innen service 🙂 bare at vi får oppdrag fra firmaer og andre forretninger. Det var spesifisert at det var potensiale for å miste bussen i det opprinnelige innlegget. Dette er også litt av problemet "ditt" i dette tilfellet; Du jobber ikke i dagligvare eller lignende retail. Det er deprimerende hvor mange mennesker som legger igjen hjernen hjemme eller mister totalt alt av folkeskikk så snart de kommer inn gjennom de doble dørene. Å prøve å forklare et sånt menneske at du er på ubetalt fritid og skal rekke en buss er å prøve å snakke til en drita full person som diskuterer med seg selv. Evt en treåring med tempertantrum som ikke helt vet hvorfor de er sinte engang. Med snart tjue års erfaring i dagligvareforretning, er det dessverre ingenting som forbauser meg lenger. Mange folk er utrolig kjipe, og prøver du å yte ekstra service, kan det hende d står igjen uten så mye som et halvhjerta takk, som regel kjefter de deg huden full fordi det var opplagt at de skulle ha 450 kroner i kjøregodtgjørelse fordi de måtte kjøre fra Vinterbro til Ryen, Oslo for å levere en skinkesteik som var dårlig før dato. 35 1
SoWhat? Skrevet 12. september 2018 #12544 Skrevet 12. september 2018 10 minutter siden, Minya skrev: Det var spesifisert at det var potensiale for å miste bussen i det opprinnelige innlegget. Dette er også litt av problemet "ditt" i dette tilfellet; Du jobber ikke i dagligvare eller lignende retail. Det er deprimerende hvor mange mennesker som legger igjen hjernen hjemme eller mister totalt alt av folkeskikk så snart de kommer inn gjennom de doble dørene. Å prøve å forklare et sånt menneske at du er på ubetalt fritid og skal rekke en buss er å prøve å snakke til en drita full person som diskuterer med seg selv. Evt en treåring med tempertantrum som ikke helt vet hvorfor de er sinte engang. Med snart tjue års erfaring i dagligvareforretning, er det dessverre ingenting som forbauser meg lenger. Mange folk er utrolig kjipe, og prøver du å yte ekstra service, kan det hende d står igjen uten så mye som et halvhjerta takk, som regel kjefter de deg huden full fordi det var opplagt at de skulle ha 450 kroner i kjøregodtgjørelse fordi de måtte kjøre fra Vinterbro til Ryen, Oslo for å levere en skinkesteik som var dårlig før dato. Min feil. Jeg så ikke det med buss... Ja, det er vanskelige kunder. Jeg sier ikke mot det, og jeg skjønner at det kan føles vanskelig å være serviceinnstilte mot enkelte. 1
kenpet Skrevet 12. september 2018 #12545 Skrevet 12. september 2018 Hva er greia med kunder som kommer inn og sier: "Du kan hente den og den varen til meg"? Frister mer å hjelpe hvis de spør om jeg kan hente de tingene på en penere måte. 4
Populært innlegg Emmelise Skrevet 12. september 2018 Populært innlegg #12546 Skrevet 12. september 2018 1 time siden, SoWhat? skrev: Ingen nevnte noen buss? Da er det vel greit å forklare det? Irrelevant. Det spiller ingen rolle om de skal rekke bussen hjem eller om de bor på andre siden av gata fra butikken. Stenger butikken klokken 18.00 så stenger den kl. 18.00. Det betyr at om du vil ha "full service" så skjer det innenfor butikkens åpningstider. Jeg syntes det er direkte frekt å FORVENTE at ansatte skal stå der utenfor butikkens åpningstider og bruke ekstra tid som de tross alt ikke blir kompensert for. Man kan alltids prøve seg på "jeg skal bare...", men som den fantastiske parkeringsvakta på Nordbyen meldte til dama som stod feilparkert på handikapplassen og ventende i bilen; "Det sa Albert Åberg også, funka dårlig det gitt." 71
WCKD Skrevet 12. september 2018 #12547 Skrevet 12. september 2018 2 timer siden, Minya skrev: Du var ikke tilfeldigvis i nærheten av Manglerud eller Ryen i Oslo? Hvorfor er folk i denne tråden så EKSTREMT opptatt av hvor de som deler historier holder til? Det er HELT irrelevant. 22
SoWhat? Skrevet 12. september 2018 #12548 Skrevet 12. september 2018 24 minutter siden, Emmelise skrev: Irrelevant. Det spiller ingen rolle om de skal rekke bussen hjem eller om de bor på andre siden av gata fra butikken. Stenger butikken klokken 18.00 så stenger den kl. 18.00. Det betyr at om du vil ha "full service" så skjer det innenfor butikkens åpningstider. Jeg syntes det er direkte frekt å FORVENTE at ansatte skal stå der utenfor butikkens åpningstider og bruke ekstra tid som de tross alt ikke blir kompensert for. Man kan alltids prøve seg på "jeg skal bare...", men som den fantastiske parkeringsvakta på Nordbyen meldte til dama som stod feilparkert på handikapplassen og ventende i bilen; "Det sa Albert Åberg også, funka dårlig det gitt." Ok. Vi er uenige.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12549 Skrevet 12. september 2018 46 minutter siden, kenpet skrev: Hva er greia med kunder som kommer inn og sier: "Du kan hente den og den varen til meg"? Frister mer å hjelpe hvis de spør om jeg kan hente de tingene på en penere måte. Akkurat den mangelen på normal høflighet er sykt provoserende, ja. Samme med "også må du...", "også må jeg få...". Jeg må faktisk ingenting. Anonymkode: 13ff0...9ca 14
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12550 Skrevet 12. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Akkurat den mangelen på normal høflighet er sykt provoserende, ja. Samme med "også må du...", "også må jeg få...". Jeg må faktisk ingenting. Anonymkode: 13ff0...9ca Ja det der er så sært! Antar de fleste er oppvokst med å spørre om de kan få ting hjemme, men med en gang de er ute og er kunder så er det "jeg må få", "jeg skal ha" osv. Blir flau hver gang jeg står bak noen som sier "Jeg skal ha en pølse" eller lignende. Ja, det er greit det, men det går an å SPØRRE PENT likevel eller? Anonymkode: f29ac...ba3 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12551 Skrevet 12. september 2018 På 8.9.2018 den 19.08, AnonymBruker skrev: Syns faktisk det er litt sært av deg og ikke bare pakke det inn.. Det tar ikke så lang tid. Anonymkode: b89ea...30e Det er særere å komme 1 min før stengetid og forvente at ansatte skal stå over tiden. Det tar jo ikke så lang tid å komme noen minutter tidligere... 🙄 Anonymkode: d11c7...79f 45
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #12552 Skrevet 12. september 2018 Gosj så dere sporer av. Husk hva tråden handler om, dette er jo ingen diskusjonstråd i den forstand. Anonymkode: 3624f...10d 4
WCKD Skrevet 13. september 2018 #12553 Skrevet 13. september 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir flau hver gang jeg står bak noen som sier "Jeg skal ha en pølse" eller lignende. Ja, det er greit det, men det går an å SPØRRE PENT likevel eller? Mener du folk skal spørre «kan jeg være så snill å få en pølse?» på Narvesen? Endret 13. september 2018 av WCKD 20
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12554 Skrevet 13. september 2018 14 minutter siden, WCKD skrev: Mener du folk skal spørre «kan jeg være så snill å få en pølse?» på Narvesen? Jeg reagerer sjeldent selv når folk "skal ha". Men selv prøver jeg å formulere meg slik at det høres mindre ut som en kommando fra et barn. Anonymkode: cad3e...caf 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 Populært innlegg #12556 Skrevet 13. september 2018 Denne er litt søt😊 Min gamle og litt senile tante skrelte bananene før hun la dem i en pose på butikken for å slippe å betale dette. Skallet ble lagt pent ned i en søppelbøtte ved brødskjæremaskinen, her snakker vi om samme vei på skallet. Hun var så søt og hyggelig med betjeningen at de lot henne holde på. En gang hun skulle gå hjem med varene fra butikken begynte det å regne samtidig som det ble mørkt. Butikksjefen tilbydde seg galant å kjøre henne hjem og bære inn varene for henne. Da han kom tilbake flirte han og fortalte at hun hadde gitt han fem kroner og klappet han på kinnet som takk. Da hun døde kom det en blomsterbukett fra butikken ❤️ Anonymkode: 2c9c4...304 86
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12557 Skrevet 13. september 2018 Butikksjefen er jo den eneste som tjener på å gi slik ekstraservice så... Anonymkode: 54e21...c06 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12558 Skrevet 13. september 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne er litt søt😊 Min gamle og litt senile tante skrelte bananene før hun la dem i en pose på butikken for å slippe å betale dette. Skallet ble lagt pent ned i en søppelbøtte ved brødskjæremaskinen, her snakker vi om samme vei på skallet. Hun var så søt og hyggelig med betjeningen at de lot henne holde på. En gang hun skulle gå hjem med varene fra butikken begynte det å regne samtidig som det ble mørkt. Butikksjefen tilbydde seg galant å kjøre henne hjem og bære inn varene for henne. Da han kom tilbake flirte han og fortalte at hun hadde gitt han fem kroner og klappet han på kinnet som takk. Da hun døde kom det en blomsterbukett fra butikken ❤️ Anonymkode: 2c9c4...304 Nå ble jeg rørt ❤ Anonymkode: 3e488...a3b 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12559 Skrevet 13. september 2018 2 timer siden, WCKD skrev: Mener du folk skal spørre «kan jeg være så snill å få en pølse?» på Narvesen? Altså, det finnes en mellomting mellom "jeg skal ha" og "kan jeg være så snill", og det er "kan jeg få en pølse". Folk flest mener selvfølgelig ikke å være frekke, men det er rart at så mange ikke har lært helt basic høflighet hjemme. Anonymkode: 13ff0...9ca 21
Populært innlegg Antlers Skrevet 13. september 2018 Populært innlegg #12560 Skrevet 13. september 2018 17 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, det finnes en mellomting mellom "jeg skal ha" og "kan jeg være så snill", og det er "kan jeg få en pølse". Folk flest mener selvfølgelig ikke å være frekke, men det er rart at så mange ikke har lært helt basic høflighet hjemme. Anonymkode: 13ff0...9ca Hvorfor skal man spørre pent om å få noe man faktisk betaler for? Jeg er for å være høflig, men "Hei! Jeg skal ha en pølse i brød med rå løk" er da en helt nøytral setning med informasjon om hva man ønsker å kjøpe. Takking for utført tjeneste og mottatt betaling skjer ved handelens slutt, noe som faller seg helt naturlig for meg. Nei takk til fransk bakeri-etikette i Norge 😛 57 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå