Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

MarianneE skrev (På 3.9.2021 den 7.10):

Kunden, dame i 50 årene, kastet to vrengte overdeler til meg i det hun gikk forbi og sier her, vreng dem tilbake for meg, jeg skal prøve.  Jeg vrenger tilbake til rett og går og leverer overdelene til kunden som har gått til prøverommet så lenge. Kunden prøver, uffer seg over hvor ENORMT størrelse 46/48 er og forsvinner inn i prøverommet igjen for å skifte tilbake. Jeg oppholder meg i nærheten av prøverommet og smårydder litt slik at jeg er i nærheten om kunden ønsker noe.

Så går kunden ut av prøverommet, gjør en sånn "kom hit" bevegelse med pekefingeren samtidig som hun sier "du.. kom hit og rydd opp etter meg" og så gikk hun sammen med venninna hun kom inn med.

Jeg følte meg så veldig nedverdigende behandlet.

Herregud! Drittoppførsel! 

Reagerte venninnen? 

Anonymkode: 8ed40...f3e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg driver et dekkhotell i en middels stor by, og har ganske mye rart innom til tider - og enkelte kunder har rett og slett vanskelig for å forstå enkelte ting. 
 

Her om dagen kom det en kunde innom som hadde kjøpt ny bil hos en forhandler, som igjen hadde sendt kundens vinterhjul til oss da dette er avtalen mellom oss og forhandler. Dette var greit nok, problemet var at noen hos forhandler visstnok hadde fortalt ham at han hadde gratis dekkhotell i et år (her vet jeg at andre har fått beskjed om at det gjelder én sesong, altså et halvt år, men at en sesong dessverre tolkes som et år hos noen).

Forsøkte å forklare ham at hjulene ligger hos oss på forhandler sin regning frem til de tas i bruk førstkommende sesong, og at han deretter trolig ville måtte betale en sum dersom han ønsket videre lagring. Dette hadde kunden vanskelig for å forstå, og jeg diskuterte dette frem og tilbake med ham i sikkert 10 minutter før jeg fikk overtalt ham (han ØNSKET ikke å forstå) til å ta kontakt med forhandler istedenfor meg, siden det er de som enten har gitt ut feilaktig informasjon eller har en avtale med kunde som vi ikke vet om. Vi fakturerer forhandler uansett, hva de gjør videre med fakturaen er ikke vår sak. 
 

Kunden forstod til slutt at han måtte ta kontakt med forhandler for å få klarhet i dette, men før han gikk spurte han hva prisene på kun dekkskift var hos oss. Jeg sa prisen, og fikk da tilbake at han visste om noen som tok på seg jobben til halvparten av summen vi skulle ha. Han skulle komme tilbake til oss (har satt opp time) med mindre han fikk et bedre tilbud et annet sted. «Det er helt opp til deg hvem du ønsker å bytte hjul hos» sa jeg til ham da, og fikk til svar «okei, greit. Dere vil ikke ha meg som kunde? Da skal dere få slippe å ha meg som kunde!!!». Deretter trampa han ut. 🙄 

 

Var det jeg sa om at han måtte få bestemme selv virkelig SÅ ille? 😅

Anonymkode: c0b1f...bf2

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg driver et dekkhotell i en middels stor by, og har ganske mye rart innom til tider - og enkelte kunder har rett og slett vanskelig for å forstå enkelte ting. 
 

Her om dagen kom det en kunde innom som hadde kjøpt ny bil hos en forhandler, som igjen hadde sendt kundens vinterhjul til oss da dette er avtalen mellom oss og forhandler. Dette var greit nok, problemet var at noen hos forhandler visstnok hadde fortalt ham at han hadde gratis dekkhotell i et år (her vet jeg at andre har fått beskjed om at det gjelder én sesong, altså et halvt år, men at en sesong dessverre tolkes som et år hos noen).

Forsøkte å forklare ham at hjulene ligger hos oss på forhandler sin regning frem til de tas i bruk førstkommende sesong, og at han deretter trolig ville måtte betale en sum dersom han ønsket videre lagring. Dette hadde kunden vanskelig for å forstå, og jeg diskuterte dette frem og tilbake med ham i sikkert 10 minutter før jeg fikk overtalt ham (han ØNSKET ikke å forstå) til å ta kontakt med forhandler istedenfor meg, siden det er de som enten har gitt ut feilaktig informasjon eller har en avtale med kunde som vi ikke vet om. Vi fakturerer forhandler uansett, hva de gjør videre med fakturaen er ikke vår sak. 
 

Kunden forstod til slutt at han måtte ta kontakt med forhandler for å få klarhet i dette, men før han gikk spurte han hva prisene på kun dekkskift var hos oss. Jeg sa prisen, og fikk da tilbake at han visste om noen som tok på seg jobben til halvparten av summen vi skulle ha. Han skulle komme tilbake til oss (har satt opp time) med mindre han fikk et bedre tilbud et annet sted. «Det er helt opp til deg hvem du ønsker å bytte hjul hos» sa jeg til ham da, og fikk til svar «okei, greit. Dere vil ikke ha meg som kunde? Da skal dere få slippe å ha meg som kunde!!!». Deretter trampa han ut. 🙄 

 

Var det jeg sa om at han måtte få bestemme selv virkelig SÅ ille? 😅

Anonymkode: c0b1f...bf2

Haha nei, noen tror at bedriften går under uten dem selv som kunde. Jeg jobbet i matbutikk som yngre, en av de dyreste og fikk ofte klager om at det var mye billigere på kiwi.. ja sa jeg, handler på kiwi selv jeg, ligger en kiwi butikk 5 min borti her. Da ble de helt satt ut… 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellion skrev (12 timer siden):

Haha nei, noen tror at bedriften går under uten dem selv som kunde. Jeg jobbet i matbutikk som yngre, en av de dyreste og fikk ofte klager om at det var mye billigere på kiwi.. ja sa jeg, handler på kiwi selv jeg, ligger en kiwi butikk 5 min borti her. Da ble de helt satt ut… 

Det er helt sjukt, haha. Noen kunder vil man rett og slett ikke ha heller, har faktisk skjedd et par ganger at vi har vært nødt til å be folk finne seg et annet sted å lagre hjulene sine siden de tilsynelatende aldri blir fornøyde hos oss. Resultatet da er som regel at de tar seg sammen og slutter å være vanskelige for at de ønsker å fortsette hos oss, men i noen ytterst få tilfeller er det kunder vi virkelig ikke vil ha. De får ikke noe valg.  

Veldig bra tilsvar fra deg, de ser som regel ikke den komme. 😛 Jobbet i matbutikk selv for noen år siden, og da var det noen som klagde på at Fairtrade-rosene vi solgte var så utroooolig dyre, og de var så veeeeeldig mye billigere på Extra litt lengre bort. Brukte å svare de med at det er ingen som tvinger de til å kjøpe blomstene sine her hos oss. 

Anonymkode: c0b1f...bf2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobber i ferskvare på meny: 

kunde kommer inn og skal ha mat fra varmmat-skap. 

K:gi meg litt av den kyllinggryta.

meg: ok, *tar oppi boks til nok* 

K: også litt av den karrien der, bare ha sausen over på kyllingen. 

Meg: går for å veie kyllinggryta, få lapp på den først, før jeg heller oppi saus. 

K: Hva!? men ikke vær så vanskelig da! det er jo bare å helle over ! trenger da ikke å lage TO lapper med betaling 

meg: nei, dessverre det har jeg ikke lov til. det er ulik pris på alle rettene, så kan ikke mikse det i samme boks før jeg veier.  

K: hvis det skal værra så vanskelig, så kan du bare glemme det. og ta deg et kurs i service. 

kunden fortsatte å disse maten vår og sa at han fikk egentlig ikke lyst på noe der uansett, ble så sur og sjikanerende at securitas kom å førte han ut 😅 En klassiker var også alle de kundene som forventet gratis kokt/stekt ris ved siden av det de bestilte. og de som knipset på oss..

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤦‍♀️😅Enda noen klassiskerne fra ferskvaredisken: 

1.kunder som spør «Hva er dagens?»  - vi er da ingen restaurant!  

2. kunder som knipser på hjelp når man er opptatt med noen andre kunder 

3. kunder som spør om og peker på en vare jeg åpenbart ikke kan se, fordi det er på hylla nedenfor meg. 

4. kunder som kommer å spør spørsmål om øvrige varer i butikken, lyspærer, bleier, etc. Mange tror visst at man rulerer på å jobbe i ferskvare, kasse og ute i butikken. 

5. kunder som kommer inn 2 min før stengetid og skal ha meg til å filetere en kveite. De har jo lov, men jeg synes det er resptektløst ovenfor de som jobber i butikk og også vil hjem på kvelden. 

6. Det ALLER værste og dummeste spørsmålet: «Hva er godt?» -_-   det kommer jo helt ann på hva man liker, og nei, vi selger da ikke ting vi ikke synes selv er godt.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

marsvin skrev (48 minutter siden):

🤦‍♀️😅Enda noen klassiskerne fra ferskvaredisken: 

1.kunder som spør «Hva er dagens?»  - vi er da ingen restaurant!  

2. kunder som knipser på hjelp når man er opptatt med noen andre kunder 

3. kunder som spør om og peker på en vare jeg åpenbart ikke kan se, fordi det er på hylla nedenfor meg. 

4. kunder som kommer å spør spørsmål om øvrige varer i butikken, lyspærer, bleier, etc. Mange tror visst at man rulerer på å jobbe i ferskvare, kasse og ute i butikken. 

5. kunder som kommer inn 2 min før stengetid og skal ha meg til å filetere en kveite. De har jo lov, men jeg synes det er resptektløst ovenfor de som jobber i butikk og også vil hjem på kvelden. 

6. Det ALLER værste og dummeste spørsmålet: «Hva er godt?» -_-   det kommer jo helt ann på hva man liker, og nei, vi selger da ikke ting vi ikke synes selv er godt.

1. Det er jo mange butikker som har "Dagens varmrett", så synes ikke det er merkelig om de spør etter det. (Det henger sikkert en plakat et sted eller to, men du vet jo om kunder og plakater...

4. Har spurt noen ganger og i de butikkene jeg har vært i, virker det som de vet generelt hvor det er ihvertfall og generelt er alt jeg trenger.

6. Skulle vel egentlig ønske at de spurte "Dere har tilbud på x i dag, hva anbefalerer dere som tilbehør? (Og tilberedning)"

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (5 minutter siden):

1. Det er jo mange butikker som har "Dagens varmrett", så synes ikke det er merkelig om de spør etter det. (Det henger sikkert en plakat et sted eller to, men du vet jo om kunder og plakater...

4. Har spurt noen ganger og i de butikkene jeg har vært i, virker det som de vet generelt hvor det er ihvertfall og generelt er alt jeg trenger.

6. Skulle vel egentlig ønske at de spurte "Dere har tilbud på x i dag, hva anbefalerer dere som tilbehør? (Og tilberedning)"

1. Mulig det, men vi hadde ingen «dagens rett». det som er «dagens» er i varmskapet, det er bare Å SE 😅 jeg pleide jo selvfølgelig å presentere og forklare alt som lå der, men det ser jeg som unødvendig når man ser hva det er.. 

4. De spurte ikke om hvor ting var, men spørsmål om varene generelt. måtte henvise dem til noen som jobbet i kolonial. og de bare «du må jo vite hva du selger?» åja, så jeg skal vite hver eneste detalj om 20.000 varer når jeg jobber på kjøkkenet hver dag. 

 

6. yep.. svarte som regel hva som var populært eller hva jeg synes var godt. 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kanskje ikke under "dumme ting kunder sier", men jeg er SÅ LEI kunder som etterlyser rabatt fordi de selv mener de bruker mye penger hos oss. Kan absolutt forstå at det merkes på lommeboka, for de aller færreste salg hos oss er under 10000, men for oss er de fleste salg på minimum 100000+ og store salg er på flere millioner. Så når privarkunder breker etter rabatter når de handler for f eks 20000,- med begrunnelse i at de bruker mye penger hos oss, har jeg lyst til å henvise til billigere kjeder med liknende produkter.  l

Er også møkk lei kunder som pusher og pusher på gratistjenester vi tilbyr som ekstraservice til betalende kunder en gang pr kjøp. F eks design/tegning for visualisering av ferdig produkt. Dette gjør vi gratis en gang, noen ganger strekker vi oss til to, men noen pusher og skal ha det gjort om igjen m bittesmå endringer og blir da dritsure om foten settes ned og de får beskjed om at man må betale for ytterligere hjelp. Hvor mye gratisarbeid tror man egentlig det er rom for??

Anonymkode: 3a95e...019

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går kanskje ikke under "dumme ting kunder sier", men jeg er SÅ LEI kunder som etterlyser rabatt fordi de selv mener de bruker mye penger hos oss. Kan absolutt forstå at det merkes på lommeboka, for de aller færreste salg hos oss er under 10000, men for oss er de fleste salg på minimum 100000+ og store salg er på flere millioner. Så når privarkunder breker etter rabatter når de handler for f eks 20000,- med begrunnelse i at de bruker mye penger hos oss, har jeg lyst til å henvise til billigere kjeder med liknende produkter.  l

Er også møkk lei kunder som pusher og pusher på gratistjenester vi tilbyr som ekstraservice til betalende kunder en gang pr kjøp. F eks design/tegning for visualisering av ferdig produkt. Dette gjør vi gratis en gang, noen ganger strekker vi oss til to, men noen pusher og skal ha det gjort om igjen m bittesmå endringer og blir da dritsure om foten settes ned og de får beskjed om at man må betale for ytterligere hjelp. Hvor mye gratisarbeid tror man egentlig det er rom for??

Anonymkode: 3a95e...019

Men det er visst alltid noen som prøver seg, uansett hvor lite de handler for. Husker en gang i en klesbutikk da jeg fikk spørsmål om "Hvis jeg kjøper denne, får jeg den der (dyrere produkt 🙄) med på kjøpet, da?"

Det kan virke som at enkelte har null peiling på priser og omsetning, det er bare om å gjøre å grabbe til seg noe gratis, uansett hva det er snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magika_fra_Fyll skrev (På 22.8.2021 den 19.26):

Kunde måtte vente i telefonkø i to minutter og ti sekunder (vi ser eksakt tid i telefonsystemet) mens jeg gjorde meg ferdig med kunden som ringte før han. 

Jeg svarer så telefonen og så kommer det en sarkastisk tirade om "åja deeeer var dere våkne ja, så hyggelig at dere gidder ta telefonen en gang i blant"

Perfekt måte å få meg til å gjøre det absolutte minimum for å hjelpe deg. Åja du får ikke til å abonnere på ditt og datt fordi kortet blir avvist? Så synd da. Hadde du brukt normal høflighet hadde du fått gratistilgang av meg et par dager men det nevner jeg selvfølgelig ikke nå.

At ikke folk skjønner dette. Oppfører du deg med normal folkeskikk så får du gjerne litt ekstra hjelp. 

Anonymkode: 71593...6db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah, nordmenn og pris. Vet ikke om et eneste annet folkeslag som er så opptatt av pris, og så jæskla blind for verdi :) 

Jeg har egentlig sluttet å gå i butikker med moren min fordi hun syns alt er så innmari dyrt. Jeg fant en kjempeflott vase/lyslykt i en nipsbutikk - vasen kostet 4000 kr. Mamma fikk helt BAKOVERSVEIS og formelig rygget ut av butikken, som vanlig, når hun så det. Uffet seg og sa høyt at det er ALTFOR dyrt! (En av grunnene til at jeg ikke tar med mamma i butikker lenger, hun syns det er helt innafor å si høyt at alt er altfor dyrt, gjerne til de som driver butikken. DET syns jeg er så frekt... Jeg har jo jobbet i serviceyrket noen år, for å si det sånn... De er ikke favorittkundene!)

Og ja, 4.000 kr for en vase/lyslykt er mye penger når du kan få en masseprodusert plastkopi på Nille for 79,90. Jeg ser at 4.000 kr er mye mer enn 79,90. Men vasen jeg fant var en fantastisk håndblåst vase hvor det var brukt en gammel og spesiell teknikk for å oppnå akkurat denne effekten. Det er beint frem håndarbeid, en gammel kunst som svært svært svært få fremdeles driver med. Selvfølgelig koster den mer enn billig ræl fra Nille!!!! :riste: Og det koster å drive butikk... Så da vil jo prisen stige enn hvis jeg hadde kjøpt direkte fra han svensken som har blåst ut vasen. Det koster å ha mellomledd, det koster å importere, det koster å leie butikklokaler, det koster å ha folk på jobb i åpningstiden som selger varen etc etc etc...

Jeg er så drittlei av å snakke med og kunder (og mamma :fnise: )  om pris og å forsvare hvorfor ting har den prislappen de har. De forstår ikke. Det eneste de bryr seg om er at tallet på kvitteringen skal være så lavt som de selv vil, ikke så lavt som er realistisk for det de ønsker å kjøpe. De vil ha håndblåste vaser til prisen av billig ræl. 

Jeg syns faktisk nordmenn er spesielt ille på akkurat dette med prislapp og verdi... Hva skjedde med å betalingsvillighet i dette landet? Forståelsen av verdi? 

Problemet er ikke 4.000 kr for håndblåste vaser, problemet er billig ræl til 79,90 på Nille. 

 

*morgenens rant over* 

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kunder ikke finner det de skal ha, og det er rett ved nesen deres, sier de oi, det første man blir blind på er øynene også ler de. 😳

 

 

Anonymkode: c3521...788

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
ElMona skrev (På 10.8.2021 den 1.29):

Herregud, det er jo akkurat det de prøver på da! Forventer du å bli leid bort til produktet? Poenget her er jo at kunden ikke greier å ta helt enkle anvisninger, som å * se i riktig retning *

Ja, faktisk. Jeg viser alltid mine kunder produktet de spør etter, står ikke og peker.nei, det ikke en like lett for kunden og ta det som er enkle anvisninger for deg, som er kjent og vet hvor det ligget. Det er heller ikke mye til service. Så sant det ikke er travelt, og du bare ikke gidder og bevege deg, bør jo kundene legge igjen pengene et annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når kunder ikke finner det de skal ha, og det er rett ved nesen deres, sier de oi, det første man blir blind på er øynene også ler de. 😳

 

 

Anonymkode: c3521...788

Hva er dumt med det? :klo:

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var frisørlærling:

alle vil at de små barna sine skal gå til lærling, så klager de på at det tar for lang tid, lærlinger prøver å vær perfeksjonist fordi de vet at en Svenn kommer med kam og sjekker at det er på millimeteren beint, og foreldre som setter sin urolige og redde treåring i frisørstolen og går og handler på rema i mens.

slutt å gå med småbarn til ferskinger på å klippe!!!! 

Anonymkode: aa156...0d6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når jeg var frisørlærling:

alle vil at de små barna sine skal gå til lærling, så klager de på at det tar for lang tid, lærlinger prøver å vær perfeksjonist fordi de vet at en Svenn kommer med kam og sjekker at det er på millimeteren beint, og foreldre som setter sin urolige og redde treåring i frisørstolen og går og handler på rema i mens.

slutt å gå med småbarn til ferskinger på å klippe!!!! 

Anonymkode: aa156...0d6

Men det er jo så biiiilliiiiig, må vite! :bond: Og pris trumfer alt! :)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (22 timer siden):

Ja, faktisk. Jeg viser alltid mine kunder produktet de spør etter, står ikke og peker.nei, det ikke en like lett for kunden og ta det som er enkle anvisninger for deg, som er kjent og vet hvor det ligget. Det er heller ikke mye til service. Så sant det ikke er travelt, og du bare ikke gidder og bevege deg, bør jo kundene legge igjen pengene et annet sted. 

Det er jo en forskjell i å leie kunden bort til riktig reol og ta ut produktet av reolen for henne og legge det i hånda hennes, og å si "du står rett ved siden av, se i knehøyde til høyre for deg, rett ved de blå hermetikkboksene. Er det de du ser etter?". Jeg som kunde hadde følt meg passe iddiot hvis de på jobb måtte forflytte seg og vise meg hvor noe rett foran nesa på meg er, når de kan si "knehøyde til høyre" hvis jeg ser etter kaffefilter på butikken... 

 

Enkle anvisninger som "ned til høyre i knehøyde" regner jeg med at de fleste klarer å forstå, men selvfølgelig når det er snakk om store butikker og varen er i andre avdelinger, etasjer, det er et ekstremt smalt produkt, kunden gir uttrykk for å være usikker på osv er det jo litt annerledes. Men hvis kunden ser etter den nye Jo Nesbø-boka som står utstilt typ..... OVERALT i bokhandelen, så regner jeg faktisk med at de klarer å følge den enkle anvisningen "Bordet til høyre for deg". Hvis det er så dårlig service at kunden må legge igjen pengene sine et annet sted så trooooooor jeg det begynner å bli smalt for hvor kunden kan handle altså! :) Men igjen, jeg har kanskje for høye forventninger til at mennesker som kan gå fritt rundt i butikker også klarer å ta til seg enkle kommunikasjonssetninger som "til høyre", "mot venstre, ved siden av nøttebaren" og "trenger du en pose?", men etter de ti årene i serviceyrker så er jeg jo kanskje enig i at jeg legger lista for høyt. Jeg er jo det.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (23 timer siden):

Hva er dumt med det? :klo:

Fordi uttrykket "det første man blir blind på er øya" blir antageligvis sagt av minst 10 kunder daglig i butikken, og alle kundene som sier det, ler av sin egen "morsomhet" og regner med at de er den første som sier det, noensinne, i den butikken OG at den ansatte aldri har hørt det før....😆

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Fordi uttrykket "det første man blir blind på er øya" blir antageligvis sagt av minst 10 kunder daglig i butikken, og alle kundene som sier det, ler av sin egen "morsomhet" og regner med at de er den første som sier det, noensinne, i den butikken OG at den ansatte aldri har hørt det før....😆

Det er fremdeles ikke dumt, det er et helt vanlig uttrykk og jeg hører folk si det ofte, som en konstatering, uten påfølgende latter.

Stakkar dere som ikke takler mer uten at det er "dumt". For et kjedelig liv dere må ha.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...