Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

For sånne kunder hjelper det ofte for meg å spille veldig med. "Ja, lovene er helt rævva, men vi er nødt til å følge dem, ellers risikerer vi å miste bevilgningen vår - og da får du ikke kjøpt øl her på en god stund!" Men han der høres helt rabiat ut, så deeet hadde nok ikke hjulpet.

De verste ølkundene jeg treffer på er likevel de som ikke har forstått at alkoholen må være BETALT innen klokken 20 / 18, siden loven sier at vi ikke kan selge alkohol etter visse tidspunkt, og et salgt er rent teknisk ikke avsluttet før kunden har betalt. SÅ når det kommer noen løpende med ølen sin ti sekunder på åtte, så hjelper det ikke at jeg faktisk fortsatt får slått inn ølen i kassen - fordi han vil ikke klare å betale ølen innen de ti sekundene er gått. Akkurat det er det litt knotete å forklare folk! "Pjuuhhh, så bra jeg nådde det!" ....

OG det virker som om bankene har strengere retningslinjer enn tidligere for fornyede bankkort...? Er en god del som klager (til meg) på at banken ikke sendte de bankkort med bilde da de fikk nytt i posten. Forrige uke måtte jeg nekte en jente som skulle ha en øl - fordi bankkortet hun dro frem (med bilde) var utgått, og hun hadde ikke annen legitimasjon med seg. Sur som en potte blir hun da stående med venninnen sin i enden av kassen. Og klage høylytt over "men hva faen skal jeg gjøre da, gå rundt med passet mitt hele tiden?! Er ikke min feil at jeg fikk bankkort uten bilde!".

Nei, men det er ditt PROBLEM at du ikke fikk med bilde, og det er heller ikke min feil som kasseansatt at du ikke fikk med bilde. Jeg kan ikke ta hensyn til at bankene kanskje er blitt strengere her. Om du ikke gidder å gå i banken å skaffe deg et kort med bilde, så ja, da må du nesten ta med deg passet ditt når du vil kjøpe varer med aldersbegrensning. (= tanker i hodet mitt).

Så kommer venninnen hennes, "men, kan ikke bare jeg kjøpe ølen for deg da?". Neeei, når hun ikke får lov å kjøpe den selv, kan ikke du kjøpe den for henne.

Lol, så du nekter folk å kjøpe øl selv om de har kommet til kassen før 18/20? Hadde du prøvd det på meg (som har tatt kunnskapsprøven for salg og er stedsfortreder der jeg jobber) hadde jeg sendt tidenes kundeklage på deg for så lenge du har slått inn alkoholen før 18/20 så er det lov å selge.

Hos oss er vi ganske flinke på å få de med øl til kassen før salget stenger, men har selv vært i større butikker hvor det har vært kø i det ølsalget stenger og de ansatte passer på hvem som kom i køen til riktig tid og de fikk kjøpe. Et av de litt større butikkene (typ ultra/meny/ICA super) har bonger som de deler ut til de som står med alkohol i køen for at kasserer skal vite at du skal få kjøpt.

Innimellom kommer det noen fra kommunen og sjekker om leder på jobb kan reglene om ølsalg og jeg spurte en gang hvordan reglene er når det er kø og han sa da at så lenge de har kom i køen før 18/20 så får man lov til å selge

Anonymous poster hash: 9edb6...098

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er utrolig hvordan en kunde kan ødelegge en hel dag, kanskje til og med en hel helg. Ble stått og skjelt ut i noe som virket som en halvtime da en kunde ville ha ut penger hun ikke hadde krav på(orker ikke gå mer i dybden, er ganske innviklet). Ente med at jeg ba henne roe seg ned, slik at jeg kunne få forklare henne hvordan alt hang sammen, i samme slengen beklager jeg faktisk til henne dersom det var slik at hun følte seg dårlig behandlet. Likevel ender visa med at hun noterer ned navnet mitt(vi har navneskilt) og krever i første omgang å få privatnummeret til sjefen min. Jeg sier såklart nei til dette, og ber henne ringe butikken når han er på jobb. Etter dette gikk hun.

Det værste er at jeg nå sitter og vrir og vender på situasjonen for hvordan jeg kunne løst dette bedre. Hadde jeg for streng tone? Sa jeg noe galt? Misforstod jeg henne? Syns det er fryktelig ubehagelig at sjefen min nå vil få en telefon på mandag over hvor grusom jeg er. Trøster meg med at sjefen min kjenner meg godt, og at det i tilegg var en kollega som bevitnet hele hendelsen og hadde samme følelse som meg - at hun var langt bak mål. Vet likevel med meg selv at dette vil plage meg heeele helgen. Gosh. Godt jeg har fri i to uker nå.

Ublåsning ferdig. Hah.

Anonymous poster hash: 79274...7a1
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, så du nekter folk å kjøpe øl selv om de har kommet til kassen før 18/20? Hadde du prøvd det på meg (som har tatt kunnskapsprøven for salg og er stedsfortreder der jeg jobber) hadde jeg sendt tidenes kundeklage på deg for så lenge du har slått inn alkoholen før 18/20 så er det lov å selge.

Hos oss er vi ganske flinke på å få de med øl til kassen før salget stenger, men har selv vært i større butikker hvor det har vært kø i det ølsalget stenger og de ansatte passer på hvem som kom i køen til riktig tid og de fikk kjøpe. Et av de litt større butikkene (typ ultra/meny/ICA super) har bonger som de deler ut til de som står med alkohol i køen for at kasserer skal vite at du skal få kjøpt.

Innimellom kommer det noen fra kommunen og sjekker om leder på jobb kan reglene om ølsalg og jeg spurte en gang hvordan reglene er når det er kø og han sa da at så lenge de har kom i køen før 18/20 så får man lov til å selgeAnonymous poster hash: 9edb6...098

Om du har tatt kunnskapsprøven / er stedfortreder uten å vite at det som er avgjørende er om det er mulig å ha gjennomført selve betalingen før klokken slår 18 / 20, så er det noe galt. Det har ingenting å si om de stod i kø før klokken 18 / 20 - i så fall lurer jeg på hvor i alle dager det praktiseres?! Jeg jobber i en SVÆR matbutikk, og det er ikke snakk om at noen slags købonger deles ut her.

Vi har spurt vårt skjenkekontor direkte om dette + de kontrollørene som kommer en gang i blant, og de har bekreftet at vi følger reglene slik de skal følges. I tillegg er det "vår" løsning som støttes av den naturlige forståelsen av alkoholloven; ingen salg etter 18 / 20, et salg er ikke gjennomført før kunden har betalt. Butikkene her jeg bor var ganske slappe på å følge disse reglene, men etter at en annen butikk fikk noen kraftige prikker fordi kunden ikke hadde BETALT innen 18 / 20, er alle blitt ekstremt nøye.

Nå er det mulig at skjenkekontoret i ulike kommuner praktiserer reglene forskjellig, men om du hadde kommet til min kommune, og sendt en kundeklage inn mot meg, hadde du ikke kommet noen vei. Hilsen en annen stedfortreder. Tvert i mot hadde sjefen min gitt meg et klapp på skulderen for at vi følger reglene.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mulig at skjenkekontoret i ulike kommuner praktiserer reglene forskjellig

Høres veldig sannsynlig ut.

Anonymous poster hash: 6d147...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom kommer det noen fra kommunen og sjekker om leder på jobb kan reglene om ølsalg og jeg spurte en gang hvordan reglene er når det er kø og han sa da at så lenge de har kom i køen før 18/20 så får man lov til å selge

Nå praktiseres visstnok reglene på et detaljnivå. Kundene får værsågod komme seg i tide for å rekke ølsalget. Har jobbet i butikk selv og kunne virkelig ha sagt fra til en del kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tatt kunnskapsprøven / er stedfortreder uten å vite at det som er avgjørende er om det er mulig å ha gjennomført selve betalingen før klokken slår 18 / 20, så er det noe galt. Det har ingenting å si om de stod i kø før klokken 18 / 20 - i så fall lurer jeg på hvor i alle dager det praktiseres?! Jeg jobber i en SVÆR matbutikk, og det er ikke snakk om at noen slags købonger deles ut her.

Vi har spurt vårt skjenkekontor direkte om dette + de kontrollørene som kommer en gang i blant, og de har bekreftet at vi følger reglene slik de skal følges. I tillegg er det "vår" løsning som støttes av den naturlige forståelsen av alkoholloven; ingen salg etter 18 / 20, et salg er ikke gjennomført før kunden har betalt. Butikkene her jeg bor var ganske slappe på å følge disse reglene, men etter at en annen butikk fikk noen kraftige prikker fordi kunden ikke hadde BETALT innen 18 / 20, er alle blitt ekstremt nøye.

Nå er det mulig at skjenkekontoret i ulike kommuner praktiserer reglene forskjellig, men om du hadde kommet til min kommune, og sendt en kundeklage inn mot meg, hadde du ikke kommet noen vei. Hilsen en annen stedfortreder. Tvert i mot hadde sjefen min gitt meg et klapp på skulderen for at vi følger reglene.

I Oslo kommune er bevillings- og kontrollmyndighet lagt til Næringsetaten. Næringsetaten opplyser at rent juridisk så gjelder tidspunktet for når kunden har forsynt seg med øl i butikken. Imidlertid skal ikke øl lenger være tilgjengelig ved ølsalgstidens utløp og det er det butikkens ansvar å sørge for.

Kort sagt, dersom en kunde i en dagligvarebutikk i Oslo har forsynt seg med øl før kl. 20 en hverdag, kan kunden i teorien betale og passere kassapunktet etter kl. 20, men butikken plikter da å bevise at kunden har tilegnet seg ølet før kl. 20.

Sitat hentet her. Men jeg vil tro at de fleste har forståelse for at de fleste butikker har en egen policy på dette området for å unngå å havne i gråsoner og måtte ta vanskelige vurderinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går inn i kasseloggen så ser du at salget registreres i det du starter salget, ikke når du avslutter salget. Starter salget 19.59 er salget registrert 19.59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uinteressant diskusjon - og hvorfor har dere ikke en innlagt sperre som selv hindrer at folk kjøper øl til ulovlige tidspunkt?

Og så BONGER for å trøste de stakkarane som havnet bak i køen! Lol! Er klokka åtte så er den åtte.

Stedfortreder meg her og stedfortreder meg der, dere høres jo ut som to sure kunder begge to :S

Endret av vestia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Ente med at jeg ba henne roe seg ned, slik at jeg kunne få forklare henne hvordan alt hang sammen, i samme slengen beklager jeg faktisk til henne dersom det var slik at hun følte seg dårlig behandlet. Anonymous poster hash: 79274...7a1

En slik Gerd Liv Valla-"beklagelse" vil oppfattes som provoserende av ganske mange. Her beklager du ikke noe som har skjedd fra butikkens side, du beklager en følelse som eventuelt har oppstått hos denne kunden. Vær forsiktig med bruken av slike "beklagelser" som kundebehandler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en funny story som skjedde like etter nyttår. Jeg gikk forbi kassen og legger merke til at kunden i kassen er sint så jeg går bort for å høre om jeg kan hjelpe.

Kunde - hvorfor har DU satt opp prisen på røyk?!?! Og ikke prøv å skyld på avgifter fra staten! Det er DU som har satt opp prisen!!

Meg - beklager, men det er ikke jeg som har satt opp prisen. Røyken har gått opp i pris i januar i alle år jeg har jobbet her, det kan være økte avgifter, at produsenten har satt opp prisen eller lignende.

Kunde (som nå skjelver kraftig) - DU har satt opp prisen!! Du kan ikke bare sette opp prisen på røyk hele tiden.

Meg - som sagt så har ikke jeg satt opp prisen på noe som helst. Jeg har ingen påvirkning på prisene.

Kunde - nei, jeg har da ikke sagt at du har satt opp prisen. Dere som jobber her har satt opp prisen!!

Meg - Joda, du sa at jeg har satt opp prisen, men verken jeg eller noen andre som jobber her bestemmer prisen.

Kunde - men hvorfor har (navn på en helt annen kjede en vår) satt opp prisen da?!?!

Jeg - hvorfor (navn på helt annen kjede) har satt opp prisen vet jeg ikke, men hos oss på (navn på vår kjede) har prisen gått opp hver eneste januar i mange år. Sånn er det bare og jeg får ikke gjort noe med det.

Kunden betaler å går furt ut av butikken uten å se på meg

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisøkninger, ja...

Mange kunder har i det siste vært veldig sure fordi de varene de er vant til å kjøpe hos oss har gått opp i pris på nyåret. En del av varene har gått opp en god del også. Men det er jo pga den svake krona. Mesteparten av varene vi selger er importert, men det nytter ikke med logikk overfor folk som sier at "Det at krona er så svak/ valuta er så dyrt skal jo ikke gå utover oss kunder!"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. Rosaboble15: Sånne kunder forundrer meg stadig, ekstra rart er det at når kunden selv er mann, men ikke får til problemet sitt - hvorfor i all verden tror han at en mannlig ansatt skal være særlig egnet til jobben? Hvis disse egenskapene lå på Y-kromosomet burde han jo for svarte fått det til selv!

Anonymous poster hash: 22642...db8

Haha! Da jeg i mine yngre dager jobbet med teknisk kundebehandling, hendte det jeg fikk den der "snakke med en mann"-grea. Da svarte jeg akkurat det du skriver :D

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat hentet her. Men jeg vil tro at de fleste har forståelse for at de fleste butikker har en egen policy på dette området for å unngå å havne i gråsoner og måtte ta vanskelige vurderinger.

Jeg jobber ikke i Oslo, men i Bergen, og når vi har fått beskjed av vårt lokale kontor om hvordan dette fungerer, så er det nødvendigvis og egentlig helt selvsagt de reglene vi må følge. Men det er jo åpenbart at dette praktiseres ulikt fra sted til sted (trodde det var likt overalt); kontrollørene jeg snakket med sa at juridisk er det betalingstidspunktet som avgjør, og jeg har aldri gått i mot det siden det egentlig er den mest logiske og naturlige forståelsen av loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på butikken å handlet inn for uka, bak meg stod det ei sur gammel kjerring som skulle ha noen småting. Mens jeg stod å pakket varene mine så slo ei veldig blid og hyggelig kassedame inn varene hennesog spurte; pose ? ... Mens hu sure fitta ikke gadd å svare engang. Da spurte hun igjen ; trenger du pose ? Med et stort smil. Da utbrøt hu gamle fitta : JA DU KAN VEL SKJØNNE JEG MÅ HA POSE. ! Og sur som en eddikbrygger. Jeeesses.... Hvorfor er det så vanskelig å svare folk ordentlig? Folk ass....

Anonymous poster hash: 816fd...4a6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Og om hun ikke hadde trengt pose, ville svaret vært:

"NEI SELVFLKGELIG GIDDER JEG IKKE REKLAMERE FOR DENNA DRITTBUTIKKEN JEG HAR MED EGEN POSE. IKKE MAS"

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var på butikken å handlet inn for uka, bak meg stod det ei sur gammel kjerring som skulle ha noen småting. Mens jeg stod å pakket varene mine så slo ei veldig blid og hyggelig kassedame inn varene hennesog spurte; pose ? ... Mens hu sure fitta ikke gadd å svare engang. Da spurte hun igjen ; trenger du pose ? Med et stort smil. Da utbrøt hu gamle fitta : JA DU KAN VEL SKJØNNE JEG MÅ HA POSE. ! Og sur som en eddikbrygger. Jeeesses.... Hvorfor er det så vanskelig å svare folk ordentlig? Folk ass....

Hu var sur for å måtte betale sikkert. En av de som håper de i kassa ikke spør slik at hun får dem gratis etterpå.

Anonymous poster hash: 6d147...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at det faktisk ikke er jeg som kassedame som er et rævhål når jeg spør om folk trenger en pose, for som oftest virker det som om jeg er the bad guy!

Anonymous poster hash: 85e0b...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at det faktisk ikke er jeg som kassedame som er et rævhål når jeg spør om folk trenger en pose, for som oftest virker det som om jeg er the bad guy!

Anonymous poster hash: 85e0b...466

Nei du gjør faktisk bare jobben din. Folk kan bli så sure de bare vil, men det får de faktisk bare finne seg i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si du er så mye bedre selv! Er ikke hyggelig og kalle noen for "fitter".

Anonymous poster hash: 3aa17...180

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...